CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 2128|Reply: 2

Suami Guna Taklik Halang Isteri Beli Susu Formula Jenama Sokong Israel, Ibu Serba Salah Tengok Bayi Sakit Tak Serasi Produk Baharu

[Copy link]
Post time 4-11-2023 07:34 PM | Show all posts |Read mode
Seorang wanita mendedahkan dia dan suami turut memboikot jenama susu formula yang diminum bayinya kerana didakwa mempunyai kaitan dengan Israel.


Ekoran tindakan itu, bayinya yang berusia enam bulan mengalami pendarahan ketika membuang air besar, dipercayai tidak serasi dengan susu formula baharu.


Gambar hiasan



Namun ujar si ibu dia tiada pilihan untuk kembali menggunakan jenama susu sebelum ini kerana perlu patuh kepada arahan suaminya.


"Assalamualaikum semua, ada yang pengalaman baby buang air besar berdarah tak? Anak saya enam bulan, sejak mula kempen boikot dah tukar susu empat kali daripada susu asal.


"Dah jumpa doktor, cuma dapat air garam dan krim sapu sahaja. Doktor nasihatkan untuk tukar susu lain. Tapi saya terikat dengan taklik kalau bagi anak minum susu yang diboikot, nanti jatuh talak.


"Jadi ibu-ibu lain boleh cadangkan saya susu lain tak? Saya pun dah cuba beberapa susu jenama lain. Tolong bantu saya. Saya buntu," ujar wanita yang tidak mendedahkan identitinya itu.


Pertanyaan wanita itu dibuat menerusi kumpulan Facebook Kelab Ibu Mengandung Malaysia (KIMM).


Gambar hiasan




Tangkap layar hantaran itu yang meraih pelbagai reaksi pelayar Facebook turut menjadi topik perbualan di laman X selepas ia disebarkan oleh seorang netizen.


"Saya rasa ia semakin tak masuk akal. Boikot guna akal, bukan guna emosi atau sentimen," ciap @asrulmm di laman X pada Jumaat.


Menjengah ke ruangan balas, ramai netizen turut meluahkan rasa berang akan kedangkalan pasangan itu sehingga menjejaskan kesihatan bayi mereka.


Pada masa sama, netizen turut menyelar suami kepada wanita itu yang tergamak menggunakan taklik untuk perkara yang tidak masuk akal.


"Ajal maut takdir di tangan tuhan, tapi kalau tak gunakan akal kesian anak dapat mak bapa macam ni.


"Tinggallah suami akak tu. Macam bodoh je. Isu boikot sampai ikat guna taklik. Sekarang yang susahnya dekat anak.


"Suami tu tak ada otak ke apa? Anak dah sakit macam ni, boleh pula ada terikat dengan taklik," tulis beberapa netizen.


Untuk pengetahuan bersama, taklik adalah lafaz yang diucapkan sebagai syarat untuk membatalkan pernikahan jika berlakunya sesuatu yang bertentangan dengan taklik berkenaan.


Sekiranya berlaku perlanggaran pada syarat taklik, maka berlakulah perceraian.




Sumber: mStar
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 13-11-2023 04:23 PM | Show all posts
Alahai kak.. anak baru umur 6 bulan dah lafaz taklik macam tu, nanti dah 6 tahun?
Reply

Use magic Report

Post time 14-11-2023 08:38 AM From the mobile phone | Show all posts
Bercerai jelah.

Payah klo laki bodo sangat.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

22-4-2024 01:53 PM GMT+8 , Processed in 0.058238 second(s), 28 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list