CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 7009|Reply: 38

Baca Bismillah Sebelum Makan Babi, Lina Mukherjee Dipenjara Dua Tahun

  [Copy link]
Post time 20-9-2023 04:28 PM | Show all posts |Read mode
JAKARTA – Mahkamah di Indonesia menjatuhi hukuman penjara dua tahun ke atas seorang wanita atas kesalahan menghina agama selepas dia membaca doa sebelum makan hidangan kulit babi.


Lina Mukherjee, 33, didapati bersalah menyebarkan maklumat yang bermatlamat mencetuskan kebencian terhadap individu beragama dan kumpulan tertentu di mahkamah Palembang, wilayah Sumatera Selatan.


Lina ialah seorang penganut agama Islam dan tindakannya itu diselar oleh kumpulan konservatif termasuk badan ulama tertinggi negara itu, Majlis Ulama Indonesia, yang mendapati video tersebut bertujuan menghina agama.


Foto: AFP




Pesohor media sosial tersebut pada Mac lalu memuat naik video di TikTok yang memaparkan dia membaca Bismillah sebelum makan babi.


Video yang menerima berjuta-juta tontonan itu dikecam ramai terutamanya penganut agama Islam.


Selain hukuman penjara, Lina didenda 250 juta rupiah (RM76,161). Hukuman penjara terhadapnya akan dilanjutkan selama tiga bulan sekiranya dia gagal membayar denda. – CARI


Sumber: Kosmo/AFP
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 20-9-2023 04:56 PM From the mobile phone | Show all posts
Kat sekolah dulu ada senior surname mukherjee. Sheols bambam mcm gambar kat atas. Kulit putih2 merah. Taktau lah sheols chindian atau serani. Sheols rambut panjang. Comel je tgk.

Reply

Use magic Report

Post time 20-9-2023 05:03 PM From the mobile phone | Show all posts
Aik
Ingat kat indon apa pun boleh
Reply

Use magic Report

Post time 20-9-2023 05:47 PM | Show all posts
tahniahh meminta sgt kan
Reply

Use magic Report

Post time 20-9-2023 05:49 PM From the mobile phone | Show all posts
Malu maluin Saya
Reply

Use magic Report

Post time 20-9-2023 06:23 PM From the mobile phone | Show all posts
Padan muka
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 20-9-2023 06:26 PM From the mobile phone | Show all posts
jfq replied at 20-9-2023 09:03 AM
Aik
Ingat kat indon apa pun boleh

Nope. Orang Malaysia ja suka fitnah Ndon dengan tanggapan sebegitu.

Nikah lain agama pun salah di sisi undang2 Ndon sebener benernya.
Reply

Use magic Report

Post time 20-9-2023 06:29 PM From the mobile phone | Show all posts
Mendapat lah dekkkk...jgn lupa baca bismillah masa melangkah ke penjara.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 20-9-2023 06:37 PM From the mobile phone | Show all posts
Jangan lupa aauuzubillah hi minasy syaiton nir ro jim
Banyak sangat setan dlm diri tu.
Reply

Use magic Report

Post time 20-9-2023 07:13 PM From the mobile phone | Show all posts
Demi secebis like dan view.
Reply

Use magic Report

Post time 20-9-2023 07:35 PM From the mobile phone | Show all posts
Tu la... Gong lagi. Hahaha
Reply

Use magic Report

Post time 20-9-2023 08:57 PM From the mobile phone | Show all posts
Padan muka kau.
Reply

Use magic Report

Post time 20-9-2023 09:01 PM From the mobile phone | Show all posts
Berbaloi la kan dapat makan babi..
Reply

Use magic Report

Post time 20-9-2023 10:03 PM | Show all posts
Malu-maluin saya
Reply

Use magic Report

Post time 20-9-2023 10:45 PM | Show all posts
Ha ha ha... menangis dia!
Reply

Use magic Report

Post time 20-9-2023 10:48 PM From the mobile phone | Show all posts
Tambah 3 bulan lagi lah gamaknya.. Daripada bayar denda.. Huhu
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 20-9-2023 11:04 PM From the mobile phone | Show all posts
beratnye hukuman..
Reply

Use magic Report

Post time 20-9-2023 11:22 PM | Show all posts
Tak ada bala cari bala...




Reply

Use magic Report

Post time 20-9-2023 11:46 PM From the mobile phone | Show all posts
Padan muke
Reply

Use magic Report

Post time 21-9-2023 03:27 AM | Show all posts
padan uka ko setannnn
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

29-2-2024 02:25 PM GMT+8 , Processed in 0.081645 second(s), 46 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list