View: 367|Reply: 3
|
Bas Perantara Percuma Kurangkan Kesesakan Di Parlimen
[Copy link]
|
|
Selain memberi kemudahan kepada kakitangan Parlimen, kesesakan dijangka dapat dikurangkan dengan penggunaan perkhidmatan bas perantara percuma dari KL Sentral ke bangunan Parlimen yang bermula hari ini.
Menteri Pengangkutan, Anthony Loke berkata setiap hari sekurang-kurangnya 2,000 kenderaan memasuki bangunan Parlimen dengan jumlah parkir yang disediakan hanya kurang 500 lot.
 Twitter Ask Rapid KL
"Seperti saya cakap dua minggu lalu kita nak mulakan perkhidmatan ini sebagai alternatif untuk warga Parlimen datang ke Parlimen termasuk Ahli Parlimen, kakitangan dan ramai pegawai kementerian yang bertugas ketika sidang Dewan Rakyat termasuk rakan media.
"Ini memberi kesan kepada warga yang bertugas di Parlimen termasuk media dan pegawai yang terpaksa beratur panjang setiap pagi untuk memasuki Parlimen, yang mana kadang-kadang hampir satu jam untuk masuk sahaja.
"Jadi kita nak memudahkan kepada pegawai dan media kerana kita faham hari sebelumnya bertugas sehingga lewat malam ini sudah tentu menjejaskan kualiti hidup masing-masing," katanya ketika melancarkan perkhidmatan tersebut di KL Sentral, hari ini.
Loke yang juga Ahli Parlimen Seremban berkata perkhidmatan bas perantara percuma itu melibatkan kos sebanyak RM800 sehari bagi sebuah bas, dan disediakan sepanjang persidangan Dewan Rakyat.
 Twitter Ask Rapid KL
Jelas beliau lagi, mereka yang menggunakan bas perantara tidak perlu beratur sebaliknya hanya berhenti untuk mengambil pas keselamatan sebelum memasuki bangunan Parlimen.
 Twitter Ask Rapid KL
Dengan jarak sejauh lima kilometer (km), Bas perantara percuma ini bergerak sejauh lima kilometer (km), dari KL Sentral ke Taman Botani sebelum ke bangunan Parlimen dan dua bas akan disediakan setiap hari bermula jam 8 pagi hingga 10 pagi setiap 30 minit.
Sumber: AWANI |
|
|
|
|
|
|
|
malas aku nk komen lebih2 |
|
|
|
|
|
|
|
Semua nak tunggu YB Loke setel ke |
|
|
|
|
|
|
|
Zmn menteri Dap baru leh tgk menteri naik bas mcm marhaen.. |
|
|
|
|
|
|
| |
|