View: 1086|Reply: 11
|
Pemandu E-Hailng Bengang Dengan Pelajar Universiti,- Suka Batal Pesanan Saat Akhir, Bagi Rating Rendah Sebab Tak Suka Jenis Kereta
[Copy link]
|
|
Seorang pemandu e-hailing kecewa dengan pelajar sebuah universiti awam di Shah Alam yang membatalkan pesanan pada saat akhir.
Tindakan tersebut dianggap tidak menghargai usaha pemandu perkhidmatan itu yang sedaya upaya tiba awal bagi mengambil dan menghantar mereka.
Insiden tersebut diceritakan sendiri seorang pemandu e-hailing yang hanya dikenali sebagai #braderteksi apabila mengalami kejadian sedemikian sebelum ini.
 Foto: via Kosmo
“Saya dari Seksyen 3 bergegas nak ke tempat pelajar itu menunggu di Dataran Cendekia, terpaksa menempuh kesesakan lalu lintas di bulatan McDonalds Seksyen 3 (Bulatan Permai) dan bulatan Seksyen 2 (Bulatan Bistari) pukul 7.40 pagi untuk ambil awak nak ke Arsyad Ayub Graduate Business School.
“Tapi sampai di pintu masuk utama (universiti), awak boleh batalkan pesanan. Awak memang tak ada hati perut,” katanya dalam sedutan sebuah video yang dikongsikan dalam Facebook rasmi Ehailing.fm, baru-baru ini.
Menurutnya, seperti majoriti pemandu e-hailing lain amat bergantung harap kepada pesanan pelanggan sebagai sumber rezeki utamanya.
Sehubungan itu, lelaki itu meminta pelajar universiti berkenaan supaya tidak membatalkan pesanan pada saat akhir.
“Walaupun menyedari tambang yang akan diterima murah (memandangkan jarak di antara kolej kediaman dengan fakulti dekat), saya tetap akan ambil pelajar (universiti tersebut) kerana memikirkan mereka tempah pesanan untuk ke fakulti bagi menuntut ilmu.
“Saya maafkan pelajar berkenaan dan diharap beliau serta pelajar lain tidak akan mengulangi perkara sama,” ujarnya dalam video yang berdurasi 95 saat itu.
Seorang pengguna Facebook, Mohd. Azrin Abdullah berkata, pelajar sering memberikan rating rendah kepada beberapa pemandu e-hailing atas sebab jenis kereta yang digunakan oleh pemandu berkenaan.
“Ambil pilihan pesanan perjalanan yang paling murah tapi lepas itu, bagi rating rendah kerana pemandu pakai kereta biasa sahaja.
“Disebabkan hal ini, ramai pemandu e-hailing tidak mahu ambil pelajar kerana mahu elak rating mereka rendah,” tegasnya. -CARI
Sumber: Kosmo |
|
|
|
|
|
|
|
ye ye.. kena denga both sides le camtu brader
hat driver2 yg sesenang jiwa raga kenselkan booking penumpang , reputz taknak interview ke?
meols baru terkono smlm, anak meols punya booking kena kensel, terpaksa la rushing pi amek nun kat belah BU saner, belum pukul 5pm lagi set2 drebar main kensel jah booking kes sakit ati grab potong komisennn gamak, takut tersadai dlm jem  |
|
|
|
|
|
|
|
Kitty_catz: ye ye.. kena denga both sides ...
Ye.. aku perati kalau yg suka cancel ni cayanun.. nak nak amoi..
Dahla lepas 10 minit baru cancel.. hanat. |
|
|
|
|
|
|
|
Takda bezanya dengan korang. Suka cancel last minute. Pastu bila jem asyiklah nak mengeluh.. rimas la. |
|
|
|
|
|
|
|
Dah grad nanti dorang pulak jadi pemandu e-hailing bang.. Karma itu pasti. |
|
|
|
|
|
|
|
ulang cerita lama ke ni.. |
|
|
|
|
|
|
|
Setuju
Kadang2 driver pn suke cancel booking iols
Xpnh pn sekali iols cancel booking mase belajar hehe
|
|
|
|
|
|
|
|
Dh rasa nek grab ngn suma bangsa.
Kalo driver pempuan ramai cainis yindia
Mulayu ramai jantan.
So far molek² je attitude. |
|
|
|
|
|
|
|
i xpenah guna grab so lantak ko la |
|
|
|
|
|
|
|
Radzor replied at 8-2-2023 11:05 PM
ulang cerita lama ke ni..
Editor cari memang suka ulang tayang thread lama setelah diberi sentuhan baru ala2 retis sendu buat cover.
|
|
|
|
|
|
|
|
Iols rindu zaman grab vs uber mula2. Byk betul promo code. Lunch iols naik grab je g klcc. Free je guna promo code |
|
|
|
|
|
|
|
Bak kata anak jiran aku yg 3 tahun...
2X5.....
abam nazri teksi tersenyum kekek |
|
|
|
|
|
|
| |
|