CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 4495|Reply: 20

Bukti kewujuddan jin paling kukuh.

[Copy link]
Post time 16-1-2023 12:59 PM | Show all posts |Read mode
Edited by ussopp at 16-1-2023 01:08 PM

Assalammu'alaikum,

maaf nak tanya, dalam berjuta juta video yg wujud di dunia, sy belum pernah jumpa penampakkan yg authentic.....

yg ada hanya perasaan, atau bayang2 serangga, kelibat samar2....

dan kalau dari indonesia sudah tentu terlalu ketara lakonannnya........

ada tak video yg kukuh atau jika testimoni penampakkan yang lebih dari dua org yg mana mustahil mereka....berkhayal.....

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 17-1-2023 10:20 AM | Show all posts
nak tgk jugak kalau ada
Reply

Use magic Report

Post time 17-1-2023 08:43 PM | Show all posts
wsalam tt..sbg orang Islam dan beriman, kita wajib percaya jin tu wujud kerana dalam al-quran sendiri ada surah khusus yg dinamakan surah jin..

personally..saya memang pernah nampak pelbagai jenis jin..antaranya pocong, pontianak, jin berwarna hijau, jin penunggu rumah (berwarna hitam dan jenis jantan)..

saya pun kena jerit dekat tepi telinga kiri suruh saya bangun dari tido, masa tu pukul 1-2pagi..bila saya bangun, tengok2 mmg takde sape pun kat sebelah..dan banyak lagi sebenarnya..huhuu

kalo ikutkan boleh buka thread citer tentang pengalaman sendiri nampak jin kat bod MPS nie tp saya malas..huhuu
Reply

Use magic Report

Post time 17-1-2023 08:44 PM | Show all posts
tt pernah tak tengok wujud tac-team paranormal singapore & indonesia.? kat situ pun ada nampak beberapa penampakan..
Reply

Use magic Report

Post time 17-1-2023 08:47 PM | Show all posts

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 17-1-2023 10:56 PM | Show all posts
Delilia replied at 17-1-2023 08:43 PM
wsalam tt..sbg orang Islam dan beriman, kita wajib percaya jin tu wujud kerana dalam al-quran sendir ...

saya beriman dgn alam ghaib termasuk jin dengan yaqin tanpa sebarang syarat, tanpa memerlukan bukti.


yg sy bangkitkan sekarang ialah bukti kukuh.

saya agak sukar terima indonesia punya video kerana ketara lakonannya.

dan selagi sesuatu video masih ada kemungkinan menggunakan trick, maka sy akan dismiss video tu....

tentang testimoni peribadi pula......selagi mana ia testimoni seorang diri, boleh jadi ia benar tetapi tidak boleh jadi bukti kukuh.

testimoni tanpa video yg kukuh hanyalah milik 2 orang atau 3 orang keatas lebih baik.....kerana 3 org  tidak mungkin berkhayal benda ygy sama....hampir hampir konfirm mereka nampak benda benar depan mata....

tapi sy belum jumpa testimoni ramai org bersama.....


jika testimoni seorang diri, sy tidak mahu menafikan....
cuma ia tak termasuk dalam bukti KUKUH........jika seorang. pelbagai kemungkinan boleh dimasukkan sebagai keraguan.

jika 3 orang, ia sukar diragukan kerana mereka tidak akan berkhayal benda yg sama...harap saudara faham maksud sy..



Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 18-1-2023 10:11 AM | Show all posts
Edited by Ipo at 18-1-2023 10:15 AM

Penampakan tu susah nak buktikan jika lebih daripada seorang yang nampak sebab selalunya jin ni dia suka kacau atau nampakkan diri untuk seorang manusia saja yang dapat tengok.

Video-video paranormal dan seram yang selalu dibulatkan tu mungkin benar dan mungkin juga trick.

Tetapi....

Kalau suara, ada banyak pengalaman yang bukan seorang saja yang dengar. Maksudnya, suara jin ni boleh didengari oleh lebih dripada seorang dalam masa yang sama. Contoh jin panggil nama orang, bunyi tarik kerusi, bunyi guli  di depan manusia yg pada masa tu ada lebih daripada seorang.

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 18-1-2023 10:51 AM | Show all posts
Ipo replied at 18-1-2023 10:11 AM
Penampakan tu susah nak buktikan jika lebih daripada seorang yang nampak sebab selalunya jin ni dia  ...

ok, suara jin lebih dari seorang itu agak kukuh dan mereka perlulah mendengar perkara yg sama aaria bukan kategori perasaan.
kalau hal hal kesan kedua seperti bunyi brg br lain bergerak, itu tak boleh pakai la sebab banyak kemungkinan lain.

adakah testimoni bunyi jin yang diengari secara beramai- ramai....?
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 18-1-2023 10:52 AM | Show all posts
bunyi guli bukankah sudah dijawap bahawa ia bukan apa apa melainkan tekanan buih dalam paip air....
Reply

Use magic Report

Post time 21-1-2023 12:55 PM From the mobile phone | Show all posts
Kita diberitahu bahawa para jin ni boleh berubah bentuk ikut citarasa dia.  Soalan saya sebagai tambahan kepada soalan Tuan Ussop ialah berapa unit jin yg terlibat untuk menjelma menjadi kereta sedan biasa jerlah yg simple2 saja...  adakah 1 unit jin memadai atau satu poll unitjin?
Reply

Use magic Report

Post time 21-1-2023 08:46 PM | Show all posts
Buktinya ada di sebut dlm al quran. Tp manusia takleh nampak dorg. Tp dorg boleh nampak manusia.

Sesungguhnya Syaitan dan kaumnya melihat kamu dengan keadaan yang kamu tidak dapat melihat mereka…”

(Surah Al-‘Araf : 27)
Reply

Use magic Report

Post time 22-1-2023 01:06 AM From the mobile phone | Show all posts
Agaknya hantu hantu Jin kafir. Yg baik baik bunian yg solar kot.yg tu Jin Islam kot.
Reply

Use magic Report

Post time 22-1-2023 10:55 AM | Show all posts
ussopp replied at 17-1-2023 10:56 PM
saya beriman dgn alam ghaib termasuk jin dengan yaqin tanpa sebarang syarat, tanpa memerlukan bukt ...

soalan utk tt..

tt secara peribadi pernah melihat atau merasakan tak kewujudan makhluk ghaib yang ada disekeliling tt.? sbb tak semua orang Allah s.w.t memberikan keizinan untuk melihat makhluk ghaib ciptaan Dia..

saya takde bukti kukuh sbb stp kali saya ternampak, hanya sekali imbas dan tak sempat untuk ambil kamera untuk merakam..cuma saya boleh kongsikan..kebanyakan saya mudah melihat sekiranya saya secara tiba2 bangun dari tidur (dlm keadaan separuh sedar) di waktu antara 1-4pagi..

saya suka tengok channel Trans7, Masih dunia lain dari Indonesia sbb bagi saya mmg tempat yang mereka buat sesi uji nyali (uji keberanian) para peserta mmg betul2 angker..dan saya perasan Team Wujud Singapore (T.a.c) pernah ketempat salah satu uji nyali Team Masih dunia lain masa buat penggambaran Wujud Opat Wengi Seru..huhuu
Reply

Use magic Report

Post time 3-2-2023 11:20 AM | Show all posts
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 18-2-2023 10:17 AM | Show all posts
AwgSagi replied at 21-1-2023 12:55 PM
Kita diberitahu bahawa para jin ni boleh berubah bentuk ikut citarasa dia.  Soalan saya sebagai tamb ...


soalan ni divert dr tujuan asal saya.

berapa pun takpa. tak tahue xactly pun takpa.

sebab sy cuma persoal why jutaan video, takde video yg tidak dpt disangkal.

atau testimoni nampak pontianak beramai ramai.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 18-2-2023 10:21 AM | Show all posts
Delilia replied at 22-1-2023 10:55 AM
soalan utk tt..

tt secara peribadi pernah melihat atau merasakan tak kewujudan makhluk ghaib yang ...

nampak pernah,
rasa pernah,

tapi selagi ada peluang utk ia berpunca dr hal lain, sy terpaksa anggap ia tak kukuh....

kecuali sy nampak dan sy tgk betul betul dan sy sendiri tak dapat nafikan hal tersebut, barulah sy kata kukuh.

kesemua yg sy nampak adalah jenis yg sama iaitu penanggal, di perlis(tanglung), di sabah(balan2)....

kelemahan pebnampakan ini ialah sesaat dua sahaja.....tidak sempat saya perhatikan lama dan betul betul.

kalau bab rasa meremang tu ada juga tapi rasa meremang ni akan jadi kemungkinan terpsiko sendiri pun ada ,
so saya susah nak jadikan ni sebagai bukti.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 16-4-2023 06:05 AM From the mobile phone | Show all posts
ussopp replied at 18-1-2023 10:52 AM
bunyi guli bukankah sudah dijawap bahawa ia bukan apa apa melainkan tekanan buih dalam paip air....

Tak semestinya.ada yang dari paip.ada yang dari makhluk lain
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 16-4-2023 02:49 PM | Show all posts
nikola.tesla replied at 16-4-2023 06:05 AM
Tak semestinya.ada yang dari paip.ada yang dari makhluk lain

selalunya, kalau nak elakkan skeptikal, kita akan cari point2 yg tidak bertindih dengan sains....

jika ada faktor sains, maka org akan tolak faktor alam ghaib.

jika tiada faktor lain yg terlibat, maka ia akan lebih meyakinkan.
Reply

Use magic Report

Post time 19-4-2023 05:53 AM | Show all posts
Sesungguhnya Ifrit daripada bangsa jin telah menggangguku semalam untuk memutuskan solatku. Maka Allah berikan aku kelebihan untuk mengatasinya. Kemudian, aku hendak mengikatnya di salah satu tiang masjid sehingga waktu subuh dan kalian semua dapat melihatnya. Lalu aku teringat perkataan Nabi Sulaiman AS, “Wahai Tuhan, kurniakanlah kepadaku sebuah kerajaan (yang tidak ada taranya dan) yang tidak akan ada pada sesiapapun kemudian daripadaku”. Rauh berkata: Kemudian Baginda SAW mengusirnya dalam keadaan hina.

Tapi takde video ler
Reply

Use magic Report

Post time 19-4-2023 02:42 PM | Show all posts
kata tempat cetakku jika mereka nak tampakkan wujud, maka semua manusia akan berbondong bondong untuk bertaubat karena takut akan wujudnya yang sangat menyeramkan,
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

21-4-2024 06:43 AM GMT+8 , Processed in 0.066153 second(s), 47 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list