CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

1234
Return to list New
Author: mojarean_X

[Dunia] Perdana Menteri seru negara lain untuk terima pelarian Rohingya. Kecewa majlis keselamatan PBB lepas tangan isu Rohingya

  [Copy link]
Post time 25-9-2022 11:28 AM From the mobile phone | Show all posts
nusaraya replied at 24-9-2022 03:14 PM
Tahniah kepada Pm Sabri yang denan bangga mendeklarasikan dlam bahasa melayu  bahwa malaysia bukanla ...

Indon jongos caprut detected
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 25-9-2022 12:06 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by miss_white at 25-9-2022 05:12 AM

Bukan dia ni lawyer ke
Aku baca kt fb sape tah hari tu kata dia amik law
Dia practise ke x
Ramai je yg amik law tp xpraktis
Bila tnye ckp takut xboleh buat kerje lawyer sb susah
Jenis main sebat je amik course last2 mereput xjd lawyer

Reply

Use magic Report

Post time 25-9-2022 01:06 PM | Show all posts
nusaraya replied at 24-9-2022 06:01 PM
Setuju... Jika seperti itu ..terimalah lebih orang China dari tanah besar .  X perlu ramai cukup 2 ...

Terbukti itu telah banyak menguntungkan negara.

Soal bahasa pula diakui Mandarin adalah yang paling sukar dipelajari sebagai bahasa kedua. Melalui native speaker sahaja cara paling sesuai. Disayangi sekali kalau negara punya rakyat berbangsa cina tapi tidak boleh berbahasa ibundanya.

Reply

Use magic Report

Post time 25-9-2022 01:10 PM | Show all posts
mojarean_X replied at 24-9-2022 06:38 PM
I maksudkan asimilasi bkn berlaku sekelip mata, ia ambil masa ratusan tahun spt bagaimana golongan ...

aku faham maksud kau.

yang telah berasimilasi total ni kekdg lebih melayu dari melayu pun ada. Dalam family aku ramai giler yg berdarah cina jadi melayu sebab zaman dulu2 melayu amik jadi anak angkat. Bagusnya yang berdarah cina ni ciri2 cina dia akan muncul bila diperlukan dan sangat membantu

Reply

Use magic Report

Post time 25-9-2022 01:16 PM | Show all posts
unguaurora replied at 24-9-2022 11:05 PM
Ntah la kenapa iols lagi berkenan kalau skrg ni annuar musa yg jd pm. Dgr beliau bercakap pun rasa s ...

sebab tu nuar muse x leh jadi piem sbb too charismatic.

mael lambung ni is just perfect


Reply

Use magic Report

Post time 25-9-2022 04:19 PM From the mobile phone | Show all posts
Okay je kot . Ala2 Putin, eldragon, Presiden China ckp bahasa masing2
Reply

Use magic Report

Post time 25-9-2022 04:21 PM From the mobile phone | Show all posts
Hantar semula la semua tu balik myanmar , knapa kartel human trafikin tak ambik puak rohngya ni buat bisnes .. asyik dok target travelers n budak2 asian lain je .. hmm
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 25-9-2022 05:09 PM From the mobile phone | Show all posts
Malaysia menerima hampir 200,000 pelarian Rohingya atas dasar kemanusiaan, menurut Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob. (Gambar MMEA)
PETALING JAYA: Seorang aktivis Rohingya menyambut baik gesaan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob agar semua negara melakukan lebih banyak usaha bagi menempatkan pelarian Rohingya.

Zafar Ahmad Abdul Ghani, yang mengetuai Pertubuhan Hak Asasi Manusia Etnik Rohingya Myanmar Malaysia (Merhrom) berkata, ucapan Ismail pada Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNGA) menekankan keperluan iltizam politik untuk menyelesaikan krisis yang dihadapi golongan Rohingya.Merhrom mengulangi gesaan yang dibuat oleh perdana menteri kepada negara anggota Konvensyen Pelarian (Konvensyen 1951 Mengenai Status Pelarian) untuk meningkatkan kuota penempatan bagi pelarian Rohingya,” kata Zafar dalam satu kenyataan.

“Kami berharap Malaysia akan terus berunding dengan negara penempatan kerana kami tidak mempunyai penyelesaian yang kukuh.”

Berucap di UNGA pada Jumaat, Ismail berkata, walaupun bukan negara yang menandatangani Konvensyen Status Pelarian 1951 dan Protokol 1967, Malaysia menerima hampir 200,000 pelarian Rohingya atas dasar kemanusiaan.Beliau menekankan betapa pentingnya dunia menangani punca utama krisis Rohingya dan beliau percaya bahawa isu berkaitan tidak akan diselesaikan selagi krisis di negara tersebut berterusan.

Menurut PBB, lebih sejuta golongan Rohingya telah melarikan diri daripada keganasan di Myanmar dalam gelombang perpindahan berturut-turut sejak awal 1990-an, dengan sebahagian besar daripada mereka ditempatkan di kem pelarian yang luas di Bangladesh.

Katanya, berikutan rampasan kuasa tentera pada Februari 2021, situasi kemanusiaan, hak asasi manusia dan keselamatan di Myanmar merosot dengan cepat, menjadikan keadaan menjadi kurang kondusif untuk pelarian pulang.

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 25-9-2022 05:27 PM | Show all posts
english
Reply

Use magic Report

Post time 25-9-2022 05:43 PM | Show all posts
pak mail x de aura bila bercakap
Reply

Use magic Report

Post time 25-9-2022 05:45 PM | Show all posts
baru tengok berita. terkejut tengok keberanian Pak Mail... memang apa dia cakap tu betul, bangsat sangat negara yang tandatangan treaty UNHCR tapi takde pulak nak terima pelarian Rohingya ni.. apasal tolak ke ASEAN, it's not our obligations. Malaysia tak perlu tolonglah, dan tutup je ofis UNHCR di Bellamy tu

PBB pulak takde nak desak Myanmar tu selesaikan masalah diorang? root cause berasal dari situ kan
Reply

Use magic Report

Post time 26-9-2022 12:14 AM From the mobile phone | Show all posts
rengsa betul aku dgn zafar rohingngok n sekutunya n kutu2 pelarian tu. nape lembik sgt Malaysia bab ni, buat mcm thai tu tembak je
Reply

Use magic Report

Post time 6-10-2022 11:42 AM From the mobile phone | Show all posts
Tinot7 replied at 25-9-2022 08:40 AM
Kalau text dah diedarkan, bergantung kpd sambutan je la. Kat sana, negara2 yg deme nak dgr hanyala ...

Erdogan berucap basa Turki, negaranya mampu yakinkan Russia benarkan shipment berjuta tan gandum Ukraine ke seluruh dunia. Even Saudi pun mampu jadi negotiator bebaskan tahanan perang beberapa rakyat Eropah dari Russia. Mael becakap Melayu takda satu habuk pun dapat apa
Reply

Use magic Report

Post time 6-10-2022 01:11 PM From the mobile phone | Show all posts
Cadangan yg bernas...apa kata lari ke kemboja dan laos pulak...
Reply

Use magic Report

Post time 7-10-2022 09:40 AM From the mobile phone | Show all posts
pyropura replied at 6-10-2022 11:42 AM
Erdogan berucap basa Turki, negaranya mampu yakinkan Russia benarkan shipment berjuta tan gandum U ...

Dia baru nak perkenalkan.. tgk je la usaha ke mana.. negara2 omputih ni pandang duit jahh..
Reply

Use magic Report

Post time 21-10-2022 01:55 AM From the mobile phone | Show all posts
Tinot7 replied at 7-10-2022 09:40 AM
Dia baru nak perkenalkan.. tgk je la usaha ke mana.. negara2 omputih ni pandang duit jahh..

Melayu lagi kemaruk duit. Rasuah pun jalan
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 21-10-2022 08:23 AM | Show all posts
dh makin membiak ke sebab tu srh negara lain terima dorg nih
Reply

Use magic Report

Post time 21-10-2022 08:42 AM From the mobile phone | Show all posts
pyropura replied at 21-10-2022 01:55 AM
Melayu lagi kemaruk duit. Rasuah pun jalan

Hang pikiaq melayu jahh hadap duit? Cainis pun sama.. hang taktau sbb hang india.. india kemaruk gaduh2 dgn org lepaih minum todi ka? Siap pakai parang ka? Ka dah berubah?
Reply

Use magic Report

Post time 21-10-2022 09:04 AM | Show all posts
Ahli parlimen Langkawi yg sanggup jadi PM lagi tu buat ape?? terima jadi pengudi dia ke?
Reply

Use magic Report

Post time 21-10-2022 11:12 AM | Show all posts
dok sibuk2 puak2 rong ni..kalau dilayan jadi besar kepala puak rong ni..abai kan
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

3-2-2023 07:38 AM GMT+8 , Processed in 0.171346 second(s), 39 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list