CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
View: 3389|Reply: 84

[Tempatan] Ramai Seludup Minyak Masak Jadi Perlu Buang Sabsidi

  [Copy link]
Post time 22-6-2022 04:34 PM | Show all posts |Read mode
Edited by Lagubestbest at 22-6-2022 04:42 PM



Minyak masak
PM Mael kata sabsidi minyak masak hanya dibuat untuk beberapa bulan pada tahun lepas sebab covid. Dah habes dah pun tarikhnya, tapi kerajaan teruskan lagi sebab kesian pada rakyat. Tapi ada dapatan menunjukkan minyak masak botol banyak diseludup untuk tujuan komersial. Sekarang covid pun dah reda, jadi sabsidi minyak masak botol rasionalnya perlu dihentikan. Tapi sabsidi minyak masak sebenarnya bukan dibuang tapi masih dikekalkan.. pada minyak masak kampit 1kg.

Ayam/ Telur
Peladang dan petani taknak bantuan kerajaan. Mereka nak harga ayam dan telur diapung ikut pasaran. Dah buat program bantuan pun peladang tanak ambil. Jadi lebihan wang peruntukan kita beri pada penerima BKM.

BKM Tambahan
Bantuan tunai terus "BKM Tambahan" pada rakyat bakal diberi sekali dengan bayaran bantuan BKM 2.0 terhadap hampir 8.6 juta penerima mulai 27 Jun 2022.
  • RM100 - isi rumah
  • RM50 - bujang

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report

Post time 22-6-2022 04:39 PM From the mobile phone | Show all posts
Whaaaatt?!Minyak masak kampit dek? Sori… not my levels
Reply

Use magic Report

Post time 22-6-2022 04:40 PM From the mobile phone | Show all posts
minyak paket pon susah nak dpt..
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 22-6-2022 04:43 PM | Show all posts
Edited by Lagubestbest at 22-6-2022 04:54 PM
NengGos replied at 22-6-2022 04:40 PM
minyak paket pon susah nak dpt..

ada je kat shopee & lazada semurah RM2.50 sekilo. Tapi biasa kena beli sekotak lima nam kilo terus. Free shipping pepandai ler. N online.. takde sape nampak minyak kampit tu so jgn malu segan. Macamla hari2 lepak mamak diorang guna minyak botol bagai, takkan..
Reply

Use magic Report

Post time 22-6-2022 06:20 PM From the mobile phone | Show all posts
Kak-Rohana replied at 22-6-2022 04:39 PM
Whaaaatt?!Minyak masak kampit dek? Sori… not my levels

Sama je kualiti minyak kampit dan botol...
Bezanya  yg kampit murah sebab ada subsidi.
Reply

Use magic Report

Post time 22-6-2022 06:24 PM From the mobile phone | Show all posts
Bantuan bujang tu ada had limit gaji ke yg boleh dapat. Teringin nk merasa bantuan kerajaan juga walaupun RM50
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 22-6-2022 08:01 PM | Show all posts
mojarean_X replied at 22-6-2022 06:24 PM
Bantuan bujang tu ada had limit gaji ke yg boleh dapat. Teringin nk merasa bantuan kerajaan juga wal ...

doa jela kena pecat ke company lingkup ke. insyaallah dapat.
Reply

Use magic Report

Post time 22-6-2022 08:11 PM From the mobile phone | Show all posts
aku pelik knp Felda tak buat kilang proses minyak sendiri..dah puluh tahin kot..apa ke bangang sangat..mcm la org x tau kau bagi kat siapa
Reply

Use magic Report

Post time 22-6-2022 08:45 PM From the mobile phone | Show all posts
rashiman replied at 22-6-2022 06:20 PM
Sama je kualiti minyak kampit dan botol...
Bezanya  yg kampit murah sebab ada subsidi.

Aku sblm ni bl minyak pek..ade beza gak..ade yg ok ade yg kita guna dia berbuih teruk.. jd aku sll intai2 kat Speedmart je..kalo ade bl cpt2 3pek.. kat mall ade yg jual tp tu la bl kita msk dia berbuih2.. tkt lak aku
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 22-6-2022 08:52 PM | Show all posts
ina_na replied at 22-6-2022 08:45 PM
Aku sblm ni bl minyak pek..ade beza gak..ade yg ok ade yg kita guna dia berbuih teruk.. jd aku sll ...

hmm.. boleh gtau brand mana yang okay?
Reply

Use magic Report

Post time 22-6-2022 10:12 PM From the mobile phone | Show all posts
minyak kampit tu dah berzaman kot bersubsidi..
sebab tu la i rasa tak adil bila peniaga borong habis sebab minyak kampit sasarannya adalah untuk rakyat berpendapatan rendah bukan peniaga..
Reply

Use magic Report

Post time 22-6-2022 10:23 PM From the mobile phone | Show all posts
Sepatutnya harga rokok pun kena turunkan jugak,elak rokok seludup masuk.
Reply

Use magic Report

Post time 22-6-2022 10:33 PM From the mobile phone | Show all posts
monreyes replied at 22-6-2022 08:11 PM
aku pelik knp Felda tak buat kilang proses minyak sendiri..dah puluh tahin kot..apa ke bangang sanga ...

Bistu proses kt mana?felcra tu pun ladang kelapa sawit kan?
Reply

Use magic Report

Post time 22-6-2022 10:35 PM From the mobile phone | Show all posts
Tadi ptg akak gi speedmart tengok rak minyak dah kosong..hawau tul la..biasanya penuh je..trpaksa esok kena jelajah kedai lain cari minyak
Reply

Use magic Report

Post time 22-6-2022 10:56 PM | Show all posts
tak perlu kot bagi alasan remeh lagu ni.. cakap jer laa subsidi memang tak bagus dan tak perlu untuk minyak masak... awat mampos kaa kalo makan benda2 rebus? dok menyalak2 kunun tertekan dgn harga kaa miskin kaa apa kaa.. p rebus2 dah laa..

bagi ada duit pun.. jika kurangkan pengambilan minyak kaa atau tak ambil langsung.. duit buleh jimat + kesihatan lebih terjaga... duit jimat buleh p simpan ka apa kaa.. masing2 dah besaq.. benda lagu ni pun tak leh nak pikiaq.. tahu menyalak2 salahkan orang lain...
Reply

Use magic Report

Post time 22-6-2022 10:59 PM From the mobile phone | Show all posts
Mana berita yang barua babi duk buat keja seludup tu..tangkap sula la babi tu..
Reply

Use magic Report

Post time 22-6-2022 11:05 PM From the mobile phone | Show all posts
Laa ade lagi ye minyak kampit..
Bertahunn dah  tak nampak kat area akk ni
Reply

Use magic Report

Post time 23-6-2022 12:03 AM From the mobile phone | Show all posts
honeybee1802 replied at 22-6-2022 10:33 PM
Bistu proses kt mana?felcra tu pun ladang kelapa sawit kan?

proses kat Msia juga tapi pemiliknya faham2 je lah
Reply

Use magic Report

Post time 23-6-2022 12:18 AM From the mobile phone | Show all posts
Menteri2 xguna bila nak buang. Yg tu pun menyusahkan rakyat
Reply

Use magic Report

Post time 23-6-2022 12:31 AM From the mobile phone | Show all posts
Pi la mana2 susah nk jumpa yg paket tah ade ke tak x taw la
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 



Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

3-7-2022 08:12 AM GMT+8 , Processed in 0.095163 second(s), 25 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list