View: 2007|Reply: 18
|
Sengaja Pedajal! Pembeli Sengaja Bagi Rating Rendah Kepada Penjual Tanpa Sebab
[Copy link]
|
|
Dengan pandemik yang melanda di seluruh dunia, sudah tentu orang ramai akan beralih untuk membeli barang-barang keperluan mereka secara atas talian.
Walau bagaimanapun ada pembeli dengan sengaja memberi penilaian (rating) yang rendah kepada penjual atas talian tanpa alasan yang munasabah.
kredit foto: Twitter/Telegraph
Ada satu ciapan yang tular di laman media sosial Twitter yang menceritakan seorang penjual kecewa dengan pembeli yang memberikan penilaian yang rendah di kedai atas talian tanpa sebab.
Difahamkan, penjual itu pada mulanya bertanyakan kepada pembeli itu kenapa penjual itu diberikan penilaian yang rendah walaupun penjual itu menghantar barang dengan cepat dan barang itu dalam kondisi yang baik, tetapi pembeli itu menjawab soalan itu dengan perkataan "entah".
Tambahan pula, pembeli itu seakan-akan tidak kisah tentang penjual tersebut dan hanya menjawab ayat-ayat pendek sahaja.
Ramai netizen yang bersimpati kepada penjual tersebut dan meminta pembeli untuk tidak sesuka hati untuk memberikan penilaian yang rendah tanpa alasan yang munasabah. -CARI |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Ni tak pikir org langsung |
|
|
|
|
|
|
|
Semoga hidup pembeli yang macam nih akan selalu dalam kesusahan. |
|
|
|
|
|
|
|
Mmang selfish ini buyer ???? kesian seller yg business kecik2 tu |
|
|
|
|
|
|
|
elok kena ban user / buyer mcm haram gini |
|
|
|
|
|
|
|
Bole cuolls terangkan apa efek jika buyer bagi rating rendah? |
|
|
|
|
|
|
|
Iolss pernah bagi rating rendah sebab tak dapat free gift padahal dah dijanjikan nak bagi semua.. dan2 call tanya kenapa.. bila iolss cerita terus htr free gift dan selamat dah komen di delete sebab tak boleh edit.. settle cerita.. biasanya rating ni blh effect kat reputasi seller tu.. |
|
|
|
|
|
|
|
KamikuP: Bole cuolls terangkan apa efek ... akan effect overall rating seller..kalo iolls selalu beli rating 4.9/5.. kalo rating rendah ce tgk brape byk komen yg bg rating sikit2 ni..msti seller tu yg prob..so nnt buyer pn xnk beli la kalo rating yg rendah2 ni.. |
|
|
|
|
|
|
|
pada i rating tu terpulang la pada buyer nak letak berapa..
kenapa nak push semua bagi 5 star..
kalau buyer tu bagi rating rendah tanpa sebarang sebab, u as seller pun boleh je rate buyer tu semula and report shopee..
so nanti shopee tak masukkan rate tu dalam rating keseluruhan..
kau bukan main demand nak buyer rate kau 5 star..
tapi kau sendiri malas nak rate buyer yang amik masa bagi review elok-elok rate kau 5 star bagai..
fair la kan.. |
|
|
|
|
|
|
|
Aku tak suke seller yg reply sinis rating buyer yang bagi rendah ni. Ade yang sindir buyer miskin lah, buta lah. Kalau aku baca komen2 seller macam gitu memang aku blacklist lah |
|
|
|
|
|
|
|
kaka tak pernah beri orang rating rendah mana2 pun
kat shopee tu barang kaka pernah berjalan 1 malaysia
1 bulan baru my layer chicken feed sampai
I keep extending grace period sebab kasihan orang time pandemic
yang salah syarikat penghantaran JnT
kaka siap email derang lagi but langsung JnT buat tak layan
|
|
|
|
|
|
|
|
KamikuP replied at 25-2-2022 11:24 AM
Bole cuolls terangkan apa efek jika buyer bagi rating rendah?
I takkan beli dari seller yang rating rendah |
|
|
|
|
|
|
|
Mesti seller tu ada buat benda tak betul. Pembeli tu kadang2 malas nak taip panjang2, dia bagi 1 star je. Kadang2 kita mesej seller tanya bila nak post keluar sampai dua minggu dia bolayan je. Bukan salah courier sebab barang memang seller tak hantar2. Bila bagi rating rendah baru nak reply mesej. |
|
|
|
|
|
|
|
yup,sbb tu kalau barang dia bagus kena bagi reting tinggi,
|
|
|
|
|
|
|
|
Edited by evlinne at 28-2-2022 12:31 PM
Aku benci pembeli vavi yg suka komen benda tak related dgn kondisi barang
Mcm bodoh gila tak sekolah tak reti komen elok2
"Saya suka, nenek sy suka, jiran sy suka bla bla bla"
"4 bintang saja sbb hanya Allah yg sempurna"
Eh pegi mateyyy review camni
Kdg yg review psl courier pun bengap. Bukan salah seller pun kot ya. Ingat seller tu ke jadi runner hantar brg ngko?!!!
Ceritalah psl price, servis dri seller tu camne, kondisi barang ok tak ok, originality, After effect lps pakai barang tu etc etc. Mmg bengap sstgh org mesia ni |
|
|
|
|
|
|
|
aku pernah sekali jer bg rate rendah kt seller (dr China) sbb dia salah hantar brg lps tu tak nk mengaku..last2 dia block aku. choii.. so aku apalagi, bagi la rate plg rendah siap attachkan segala bukti termasuk chat kami.
Dia pun taknk kalah, letak rate rendah kt aku siap tulis dlm bahasa tagalog.. tang tu aku confuse, dia ni mmg semulajadi bebal ke or tersilap ingat aku ni pinoy |
|
|
|
|
|
|
|
kalau bg 3 star pun di kira low ke mcm mana.. aku penah bg rate 3star kat satu seller shopee sbb brg lmbt sampai.. ini b4 covid.. pastu seller msg aku bising & then dia banned aku.. |
|
|
|
|
|
|
|
Aku rajin rate barang kat shoppee. Setakat ni even barang sampai pecah berderai & missing barang pon aku x pernah rate 1 - 2. Mostly 4/5. Biras aku meniaga baju kat shoppee. Mmg betul ada customer dari neraka. Badan gemuk gedempol tapi yakin je beli L. Bila x muat salahkan seller padahal size chart dah bagi. Katanya dia pakai brand lain elok je L. |
|
|
|
|
|
|
| |
|