CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
12Next
Return to list New
View: 537|Reply: 21

Kem Pelarian Terbakar Lagi, Ribuan Pelarian Rohingya Hilang Tempat Tinggal

  [Copy link]
Post time 11-1-2022 09:19 AM | Show all posts |Read mode
Dhaka: Ribuan pelarian Rohingya hilang tempat tinggal selepas kebakaran memusnahkan ratusan rumah di di kem pelarian di tenggara Bangladesh, pada Ahad.


Perkara itu disahkan oleh pegawai dan saksi kejadian, namun tiada kematian dilaporkan dalam insiden berkenaan.


Kebakaran melanda Kem 16 di Cox's Bazar, sebuah daerah sempadan yang didiami lebih sejuta pelarian Rohingya.




Foto: Reuters




Kebanyakannya melarikan diri daripada tindakan keras yang diketuai tentera di Myanmar pada 2017.


Mohammed Shamsud Douza, seorang pegawai kerajaan Bangladesh yang bertanggungjawab ke atas pelarian, berkata pasukan penyelamat berjaya mengawal kebakaran.




Katanya, punca kebakaran belum dapat dipastikan.


"Semuanya sudah tiada. Ramai yang tiada rumah," kata Abu Taher, seorang pelarian Rohingya.


Satu lagi kebakaran memusnahkan pusat rawatan Covid-19 untuk pelarian di sebuah lagi kem pelarian di daerah itu, Ahad lepas, namun tiada kemalangan jiwa dilaporkan.


Mac tahun lalu, kebakaran besar berlaku di penempatan pelarian terbesar di dunia di Cox's Bazar dan ia menyebabkan sekurang-kurangnya 15 pelarian terkorban. -CARI


Sumber: Harian Metro
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2022 09:29 AM | Show all posts
kasian bangsa ini....tak pasti masa depan bangsa ini..mungkin mereka ada dosa dimasa lampau
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2022 09:32 AM From the mobile phone | Show all posts
Perangai macam hanat. Macam mana orang nak kesian?
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2022 09:37 AM From the mobile phone | Show all posts
"kami suda tada rumah..kami mahu BERHIJRAH KE LANGKAWI,MALEZIA"-Rohingok
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2022 10:03 AM | Show all posts
Risau buat baik dengan bangsa ni, nanti dijajahnya Malezia..
Sedangkan yng terlepas berada di sini skrg pun start mengganas..  
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2022 10:15 AM | Show all posts
meols 100% mengatakan rohingok tak sedar dek untung ni yang bakar kem-kem tu...tak mustahil... dengan perangai macam tu satu dunia tak nak terima.... bukan minoriti ye yang perangai feeling-feeling tempat tu dia punya---SEMUAAAA ye yang rasa entitled walaupun kau dah level merempat...
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2022 10:22 AM From the mobile phone | Show all posts
Terbakar ke dibakar??
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2022 10:30 AM From the mobile phone | Show all posts
Menteri2 bodo jgn nk bawa masuk plk
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2022 10:31 AM | Show all posts
mesti letih kerajaan Bangladesh nak hadap dorang nih kan?
tengok sini, relax2 je
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2022 10:37 AM From the mobile phone | Show all posts
prince_marhaen replied at 11-1-2022 10:15 AM
meols 100% mengatakan rohingok tak sedar dek untung ni yang bakar kem-kem tu...tak mustahil... denga ...

ati kelam i bersetuju dgn u
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2022 10:38 AM From the mobile phone | Show all posts
diaorang masak pakai dapur gas ke.pakai dapur kayu
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2022 11:06 AM From the mobile phone | Show all posts
Saje je bakar.. Leh lari ke malaysia
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2022 11:57 AM | Show all posts
prince_marhaen replied at 11-1-2022 10:15 AM
meols 100% mengatakan rohingok tak sedar dek untung ni yang bakar kem-kem tu...tak mustahil... denga ...

khen.. memang sendiri yang sengaja bakar so dorang boleh keluar dari sana..

Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2022 12:22 PM | Show all posts
ke korg saja bakar sebab nak lari, vavi lah bangsa ni
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2022 12:23 PM From the mobile phone | Show all posts
Skuau replied at 11-1-2022 09:37 AM
"kami suda tada rumah..kami mahu BERHIJRAH KE LANGKAWI,MALEZIA"-Rohingok

Mcm saja2 je dibakar
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2022 12:34 PM | Show all posts
syamzana replied at 11-1-2022 10:37 AM
ati kelam i bersetuju dgn u

khennnn... biarlah org kata kita hati hitam hitam kulit rohingok...hitam lagi rohingok punya perangai... hihihihihi
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2022 12:35 PM | Show all posts
prettyuglybabe replied at 11-1-2022 11:57 AM
khen.. memang sendiri yang sengaja bakar so dorang boleh keluar dari sana..

yesszaaa....bakar, lari, merayap kat negara orang mintak sedekah sambil sepak terajang kereta orang...pastu kena tangkap claim ada kad unhcr apa lancau semua tu
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2022 01:34 PM | Show all posts
iye ke terbakar ni..ke saja buat sebab nak lari ke negara orang.. datang merempat kat negara orang lepas tu buat gengster pulak kat orang sini..pijak je ramai2 bagi mampuih
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2022 01:36 PM From the mobile phone | Show all posts
krustykrab replied at 11-1-2022 12:23 PM
Mcm saja2 je dibakar

satgi...'Langkawi...Aku Datang'....
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2022 01:38 PM From the mobile phone | Show all posts
prince_marhaen replied at 11-1-2022 10:15 AM
meols 100% mengatakan rohingok tak sedar dek untung ni yang bakar kem-kem tu...tak mustahil... denga ...

sapa kata tada...'Kecil Langkawi....Msia ini(sapa la yg bodoh) pi tadahkan'.
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

Forum Hot Topic



Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

28-1-2022 02:15 PM GMT+8 , Processed in 0.093273 second(s), 21 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list