CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

Author: Leonarzi

Kenapa Bahasa Melayu dipilih jadi Bahasa Indonesia, bukan Bahasa Jawa

[Copy link]
Post time 19-10-2013 04:36 PM From the mobile phone | Show all posts
nobito posted on 18-10-2013 02:57 PM
Kerana Malaysia diperintah oleh keturunan yang paling muliya dan paling hebat kononya iaitu ras Me ...

ni mcm kes x puas hati jerk ni..

ada apakah gerangan??

cer cite...cer cite.....
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 20-10-2013 07:31 AM | Show all posts
Kerêta_Angin posted on 19-10-2013 04:36 PM
ni mcm kes x puas hati jerk ni..

ada apakah gerangan??

Nak cerita apa lagi...Melayu tu memang bangsa paling jijik...mengaku dan perasan kononnya semuliya bangsa Yahudi dan Arab

Cuba baca Buku The Malay Sketches, The Malay Delimma dan banyak lagi ko akan tahu lebih banyak tentang bangsa Soundal ini
Reply

Use magic Report

Post time 20-10-2013 07:37 AM | Show all posts
Kerêta_Angin posted on 19-10-2013 04:33 PM
tanah melayu tu di persekitaran selat melaka dan laut china selatan.

Memang betul Tanah Melayu tu di Laut, daratannya dah tenggelam...makanya hidup merempat kat negeri orang
Reply

Use magic Report

Post time 20-10-2013 10:25 AM | Show all posts
Cina dan India kalau bertutur fasih dalam bahasa Melayu pon boleh bertukar jadik keturunan Melayu???

Jijik nye
Reply

Use magic Report

Post time 21-10-2013 03:03 PM From the mobile phone | Show all posts
nobito posted on 19-10-2013 11:31 PM
Nak cerita apa lagi...Melayu tu memang bangsa paling jijik...mengaku dan perasan kononnya semuliya ...

dia cakap ttg melayu secara general la tu...termasuk awok skali...
Reply

Use magic Report

Post time 21-10-2013 03:08 PM From the mobile phone | Show all posts
nobito posted on 19-10-2013 11:37 PM
Memang betul Tanah Melayu tu di Laut, daratannya dah tenggelam...makanya hidup merempat kat negeri ...

maksudnya tanah melayu tu di semenanjung,di pesisir sumatera dan pesisir kalimantan bahagian barat...hadeuh
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 21-10-2013 03:11 PM From the mobile phone | Show all posts
nobito posted on 20-10-2013 02:25 AM
Cina dan India kalau bertutur fasih dalam bahasa Melayu pon boleh bertukar jadik keturunan Melayu??? ...

yer...jijiknye..

yer..
Reply

Use magic Report

Post time 21-10-2013 08:48 PM | Show all posts
Kerêta_Angin posted on 21-10-2013 03:03 PM
dia cakap ttg melayu secara general la tu...termasuk awok skali...

sesuka hati nak klaim orang Melayu...murahnye nilai bangsa Melayu kau tu
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 21-10-2013 08:50 PM | Show all posts
Kerêta_Angin posted on 21-10-2013 03:08 PM
maksudnya tanah melayu tu di semenanjung,di pesisir sumatera dan pesisir kalimantan bahagian barat ...

orang asal semenanjung bertutur dalam bahasa Austroasiatic (orang asli) bukannya austronesia...melayu jangan nak perasan Semenanjung Malaysia ni tanah melayu selagi penutur2 bahasa orang asli masih wujud di sini
Reply

Use magic Report

Post time 5-11-2013 06:39 PM From the mobile phone | Show all posts

nobito posted on 21-10-2013 12:48 PM

sesuka hati nak klaim orang Melayu...murahnye nilai bangsa Melayu kau tu

yg klaim semua suku sbg melayu tu negara awak la...
Reply

Use magic Report

Post time 5-11-2013 10:23 PM From the mobile phone | Show all posts
nobito posted on 21-10-2013 12:50 PM
orang asal semenanjung bertutur dalam bahasa Austroasiatic (orang asli) bukannya austronesia...melayu jangan nak perasan Semenanjung Malaysia ni tanah melayu selagi penutur2 bahasa orang asli masih wujud di sini

sebelum ada org asli siapa yg mendiami semenanjung bro Last edited by Kerêta_Angin on 5-11-2013 02:27 PM

Reply

Use magic Report

Post time 6-11-2013 06:26 PM | Show all posts
Kerêta_Angin posted on 5-11-2013 10:23 PM
sebelum ada org asli siapa yg mendiami semenanjung bro

tanah ni Allah yang punya...bukan Melayu yang punya....tak payah nak bangga sangat sampai klaim tanah ni milik Melayu seolah2 sudah tertulis dalam kitab Taurat dan Al-Quran pula....

Kalau Bugis bertutur dalam bahasa Melayu bukan bermaksud Bugis telah menjadi Melayu....Kalau Cina bertutur dalam bahasa Melayu bukan bermaksud Cina sudah menjadi Melayu....simple kan?

Sekian
Reply

Use magic Report

Post time 7-11-2013 12:09 AM | Show all posts
nobito posted on 6-11-2013 10:26 AM
tanah ni Allah yang punya...bukan Melayu yang punya....tak payah nak bangga sangat sampai klaim ta ...

kalau dipikir2 bagus jugak bro..kerajaan mesia mendengung2kan ketuanan melayu serta menegaskan bahawa semenanjung milik "bangsa melayu". di samping hak org "asal" s'jung dilindungi, suku asal nusantara yg lain pun dpt keuntungan yg sama kerana secara automatic telah termasuk ke dlm bangsa melayu tsb.

bukankah secara umum melayu masih ketinggalan berbanding bangsa cina?takkan awak nak tengok mesia menjadi spore atau penang misalannya   
Reply

Use magic Report

Post time 7-11-2013 12:15 AM | Show all posts
Kalau Bugis bertutur dalam bahasa Melayu bukan bermaksud Bugis telah menjadi Melayu....Kalau Cina bertutur dalam bahasa Melayu bukan bermaksud Cina sudah menjadi Melayu....simple kan?


-edit- Last edited by Kerêta_Angin on 21-11-2013 01:32 AM

Reply

Use magic Report

Post time 7-11-2013 12:23 AM | Show all posts
tanah ni Allah yang punya...bukan Melayu yang punya...
bukannya Ahmad Albab yg punyer?
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2013 08:53 PM | Show all posts
Kerêta_Angin posted on 7-11-2013 12:09 AM
kalau dipikir2 bagus jugak bro..kerajaan mesia mendengung2kan ketuanan melayu serta menegaskan bah ...

ko jaga je lah negeri Deli dan Riau kau itu ek...tak payah nak sebuk ngan ketuanan Melayu di Malaysia...ketuanan Melayu di Sarawak kat Kuching tu pun dah lama terkubur


Ko tengok cam kitorang kat Selangor x da pun terkinja-kinja megah ngan Melayu...sebab kitorang tahu status bangsa Melayu cuma tunggangan iaitu sebagai bayaran hutang orang Melayu asli kepada keturunan bukan Melayu(tapi Bumiputera)
Last edited by nobito on 9-11-2013 08:55 PM

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 9-11-2013 09:01 PM | Show all posts
Kerêta_Angin posted on 7-11-2013 12:15 AM
itu mmg betul, tetapi sy berani katakan bahawa rakyat msia asal indo/nusantara saat ini byk yg t ...
rakyat msia asal indo/nusantara saat ini byk yg telah kehilangan identiti asal mrk yg disebabkan kerana proses pemodenan dll. mereka hanya ingin dikenali sbg org melayu msia saja.sedpt2nya tdk mau dikait2kan dgn org sesukunya di indonesia...
salah pendpat kau ni...Indon tu wujud sebelum nenek moyang kitorang datang ke sini

Untuk pengetahuan awak kalau memiilih modenesasi kitorang tak da lah jadi Melayu...kebanyakan kitorang lebih memilih budaya dari sekitar turki dan europe...hokeyyy...bukan nya budaya Melayu yg low class itu
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2013 09:05 PM | Show all posts
sebab tu lah bahasa Melayu dijangka akan pupus sebab modenisasi kitorang adalah kepada globalisasi (kuasa dunia)...bukannya Melayu...

Macam anak2 aku..aku plan untuk hantar ke sekolah dimana pelajarnya berkomunikasi dalam English...dalam rumah aku nanti pon aku larang gunakan bahasa Melayu
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2013 10:15 PM From the mobile phone | Show all posts
nobito posted on 9-11-2013 12:53 PM
ko jaga je lah negeri Deli dan Riau kau itu ek...tak payah nak sebuk ngan ketuanan Melayu di Malay ...

betul apa sy ckp ...mmg kenyataan...majoriti 'bangsa' melayu masih belum mampu bersaing dgn bangsa cina...itu lah perlu ada keutamaan khusus pd org melayu supaya tdk terpinggir di tanah air sendiri...kan ke bagus tu..

di mana letak salahnya?
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2013 10:21 PM | Show all posts
Kerêta_Angin posted on 9-11-2013 10:15 PM
betul apa sy ckp ...mmg kenyataan...majoriti 'bangsa' melayu masih belum mampu bersaing dgn bangsa ...

Melayu masih belum mampu bersaing walaupun dengan Non-malay Bumiputera
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT


Forum Hot Topic
Hanis Haizi Misqueen, Babutam, Nwantiti V79
syitaeyqaHanis Haizi Misqueen, Babutam, Nwantiti
Views : 199282 Replies : 4669
‘Banyak Peniaga Melayu Tiada Ilmu Penyediaan Makanan Bersih & Selamat’ – Chef Wan
YgBenar‘Banyak Peniaga Melayu Tiada Ilmu Penye
Views : 11738 Replies : 8
Ketua COVID-19 Di AS Dr. Anthony Fauci  Mengaku Peraturan Penjarakan Sosial 6 kaki ‘Hanya Rekaan, Tanpa Bukti Saintifik’.Anda terpedaya?
YgBenarKetua COVID-19 Di AS Dr. Anthony Fauci
Views : 23932 Replies : 159
Restoran Kantan Datin Isma
AngelFreakyAFRestoran Kantan Datin Isma
Views : 41253 Replies : 251
Perfume Mana yg Best?
NaatashaPerfume Mana yg Best?
Views : 105069 Replies : 419
Carta Official Muzik Muzik 39 (2024)
fadz84Carta Official Muzik Muzik 39 (2024)
Views : 30349 Replies : 222
Teka Teki Teka Tekok
FARRAZOOLTeka Teki Teka Tekok
Views : 27126 Replies : 106
Teka teki botol
syidapink88Teka teki botol
Views : 73611 Replies : 320
On your mark get set go!!
jueazOn your mark get set go!!
Views : 2929 Replies : 0
Makan separuh kak
jueazMakan separuh kak
Views : 10290 Replies : 3

 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

17-6-2024 04:23 PM GMT+8 , Processed in 0.081626 second(s), 42 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list