CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

Author: Leonarzi

Kenapa Bahasa Melayu dipilih jadi Bahasa Indonesia, bukan Bahasa Jawa

[Copy link]
Post time 13-10-2013 11:09 PM From the mobile phone | Show all posts
nobito posted on 13-10-2013 02:45 PM
Nampak sangat kena jajah dengan Jawa..bukan sahaja dijajah oleh pemimpin Jawa malah dijajah oleh m ...

awak jelaskan dahulu apa maksud menjajah/dijajah iteww...
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 13-10-2013 11:12 PM From the mobile phone | Show all posts
nobito posted on 13-10-2013 02:46 PM
awak tak dapat nak jelaskan perkataan Tandas dalam bahasa Indon macam mana kamu cakap kami faham b ...

awak yakin perkataan tandas itu adalah bhs melayu asely?
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 11:14 PM | Show all posts
Kerêta_Angin posted on 13-10-2013 11:09 PM
awak jelaskan dahulu apa maksud menjajah/dijajah iteww...

kalau setiap daerah ada kuasa autonomi seperti Aceh maka saya percaya setiap daerah ada kedaulatan/maruahnya...

Jika tidak yang memerintah adalah Jakarta/Jawakarta/Pulau Jawa
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 11:16 PM | Show all posts
Kerêta_Angin posted on 13-10-2013 11:12 PM
awak yakin perkataan tandas itu adalah bhs melayu asely?

Meh sini tunjuk bahasa Melayu Riau induk bahasa Indon atau pun hasil kecurangan/kacukan dengan bahasa Lain
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 11:45 PM From the mobile phone | Show all posts
nobito posted on 13-10-2013 03:14 PM
kalau setiap daerah ada kuasa autonomi seperti Aceh maka saya percaya setiap daerah ada kedaulatan ...

sejak reformasi, kedaulatan tu sebenarnya telah ada, meskipun ianya terhad...

kalo semuanya nak autonomi khusus, nanti timbul kesenjangan antara provinsi yg "kaya" dgn yg miskin...apa jadinya nanti...ada provinsi yg boleh membangun ini dan itu, sdgkan yg lainnya PAPA KEDANA...selesaikah masalahnya? mungkin tambah teruk...kenalah pikir positif sikit..tak boleh ikut emosi aje...mcm bugis    
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 11:46 PM From the mobile phone | Show all posts
nobito posted on 13-10-2013 03:16 PM
Meh sini tunjuk bahasa Melayu Riau induk bahasa Indon atau pun hasil kecurangan/kacukan dengan bah ...

cari la sendiri..
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 13-10-2013 11:53 PM | Show all posts
Kerêta_Angin posted on 13-10-2013 11:45 PM
sejak reformasi, kedaulatan tu sebenarnya telah ada, meskipun ianya terhad...

kalo semuanya nak ...

Apa fungsi Jakarta kalau tak mampu kutip cukai dari kawasan autonomi?..Indon kena belajar berkenaan federasi dari Malaysia dan British supaya lebih makmur dan tahu membahagikan keperluan rakyat supaya Indonesia Timur tidak kekal miskin dan merempat
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 11:55 PM | Show all posts
Kerêta_Angin posted on 13-10-2013 11:46 PM
cari la sendiri..

Cari sendiri??? Mahu berhujah tapi tiada bukti...Lucu banget

Makanya Bahasa Indon itu bukan bahasa Melayu yah...Induknya juga bukan asli dari Bahasa Melayu melainkan bahasa hasil rogol dengan bahasa lain untuk membentuk bahasa baru iaitu Bahasa Indon
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 14-10-2013 12:07 AM From the mobile phone | Show all posts
nobito posted on 13-10-2013 03:53 PM
Apa fungsi Jakarta kalau tak mampu kutip cukai dari kawasan autonomi?..Indon kena belajar berkenaa ...


-edit- Last edited by Kerêta_Angin on 21-11-2013 01:21 AM

Reply

Use magic Report

Post time 14-10-2013 12:11 AM From the mobile phone | Show all posts
nobito posted on 13-10-2013 03:55 PM
Cari sendiri??? Mahu berhujah tapi tiada bukti...Lucu banget

Makanya Bahasa Indon itu bukan b ...

yah...itu pendapat pribadi anda...boleh2 saja

org indo pun punya penilaian tersendiri terhadap bhs msia...

termasuk jg bahasa rojak...  
Reply

Use magic Report

Post time 14-10-2013 12:34 AM | Show all posts
Kerêta_Angin posted on 14-10-2013 12:11 AM
yah...itu pendapat pribadi anda...boleh2 saja

org indo pun punya penilaian tersendiri terhadap  ...

bahasa rojak bukan bahasa kebangsaan Malaysia...

bahasa Kebangsaan Indon bahasa Rojak, rosak juga bahasa melayu hasil rogol bahasa lain...
Reply

Use magic Report

Post time 14-10-2013 12:20 PM | Show all posts
nobito posted on 13-10-2013 04:34 PM
bahasa rojak bukan bahasa kebangsaan Malaysia...

bahasa Kebangsaan Indon bahasa Rojak,  ...

papejela...lantak ko ler


yg penting bhs indo tu asal bhs melayu...lebih punya masa depan jika dibandingkan bhs msia yg kian terpinggir kerna generasi mudanya lebih suka speaking london campur mlayu alias bhs rojak...

titikk...ga pake koma

Reply

Use magic Report

Post time 14-10-2013 09:39 PM | Show all posts
Kerêta_Angin posted on 14-10-2013 12:20 PM
papejela...lantak ko ler

Indon punya bahasa memang dah rojak sejak wujudnya negara Indonesia..kemudian ada hati nak ajar kami bahasa Melayu Asli

Dan bahasa Melayu Indon itu setaraf bahasa daerah je....hinenye
Last edited by nobito on 14-10-2013 09:40 PM

Reply

Use magic Report

Post time 14-10-2013 10:04 PM From the mobile phone | Show all posts
nobito posted on 14-10-2013 01:39 PM
Indon punya bahasa memang dah rojak sejak wujudnya negara Indonesia..kemudian ada hati nak ajar ka ...

kami?? awak kan x suka melayu? ngape lak ngaku2 memiliki bhs msia/melayu

bhs awak tu kan aga kareba...t**laso...ntah apa lg sy pun tak paham ...
Reply

Use magic Report

Post time 14-10-2013 10:14 PM From the mobile phone | Show all posts
Dan bahasa Melayu Indon itu setaraf bahasa daerah je....hinenye


apa yg hinanya? bhs melayu tu jd identiti bagi org melayu.sama gak suku2 lain seperti sunda,buton,dayak punya bhs sendiri sbg identiti.

Last edited by Kerêta_Angin on 21-11-2013 01:24 AM

Reply

Use magic Report

Post time 14-10-2013 10:34 PM | Show all posts
Kerêta_Angin posted on 14-10-2013 10:04 PM
kami?? awak kan x suka melayu? ngape lak ngaku2 memiliki bhs msia/melayu

bhs awak tu kan aga ka ...

Suka hati aku la nak pakai bahasa Rumpun Sunda-Sulawesi....saya tak suka orang Melayu tapi saya sayang bahasa Melayu....kenapalah bahasa ni tak dipanggil Bahasa Hebat..kenapa lah bila bahasa ini diidentitikan dengan masyarakat Layu?
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 14-10-2013 11:10 PM From the mobile phone | Show all posts
nobito posted on 14-10-2013 02:34 PM
Suka hati aku la nak pakai bahasa Rumpun Sunda-Sulawesi....saya tak suka orang Melayu tapi saya sa ...


lucu buanget deh...suka bhs tapi tak suka orgnya

duduk tanah melayu tapi tak reti tima kasih, malah memburuk2kan org mly..

Last edited by Kerêta_Angin on 21-11-2013 01:25 AM

Reply

Use magic Report

Post time 18-10-2013 10:52 PM | Show all posts
Kerêta_Angin posted on 14-10-2013 11:10 PM
lucu buanget deh...suka bhs tapi tak suka orgnya

duduk tanah melayu tapi tak reti tima kasih, m ...

Tanah Melayu tu di Sumatera bukannya di Semenanjung...lebih tepat lagi tanah Melayu tu di Batanghari, Muaro Jambi

bahasa Hebat takkan mengutuk bangsa nya sendiri sebagai LAYU
Reply

Use magic Report

Post time 18-10-2013 10:57 PM | Show all posts
Kerêta_Angin posted on 14-10-2013 10:14 PM
apa yg hinanya? bhs melayu tu jd identiti bagi org melayu.sama gak suku2 lain seperti sunda,buto ...
daripada mcm di msia..bhs suku lain tak mendpt yg sewajarnya...
Kerana Malaysia diperintah oleh keturunan yang paling muliya dan paling hebat kononya iaitu ras Melayu-layu...maka suku2 lain terabai..soundal ponya melayu
Reply

Use magic Report

Post time 19-10-2013 04:33 PM From the mobile phone | Show all posts
nobito posted on 18-10-2013 02:52 PM
Tanah Melayu tu di Sumatera bukannya di Semenanjung...lebih tepat lagi tanah Melayu tu di Batangha ...

tanah melayu tu di persekitaran selat melaka dan laut china selatan.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT


Forum Hot Topic
Hanis Haizi Misqueen, Babutam, Nwantiti V79
syitaeyqaHanis Haizi Misqueen, Babutam, Nwantiti
Views : 199282 Replies : 4669
‘Banyak Peniaga Melayu Tiada Ilmu Penyediaan Makanan Bersih & Selamat’ – Chef Wan
YgBenar‘Banyak Peniaga Melayu Tiada Ilmu Penye
Views : 11738 Replies : 8
Ketua COVID-19 Di AS Dr. Anthony Fauci  Mengaku Peraturan Penjarakan Sosial 6 kaki ‘Hanya Rekaan, Tanpa Bukti Saintifik’.Anda terpedaya?
YgBenarKetua COVID-19 Di AS Dr. Anthony Fauci
Views : 23932 Replies : 159
Restoran Kantan Datin Isma
AngelFreakyAFRestoran Kantan Datin Isma
Views : 41253 Replies : 251
Perfume Mana yg Best?
NaatashaPerfume Mana yg Best?
Views : 105069 Replies : 419
Carta Official Muzik Muzik 39 (2024)
fadz84Carta Official Muzik Muzik 39 (2024)
Views : 30349 Replies : 222
Teka Teki Teka Tekok
FARRAZOOLTeka Teki Teka Tekok
Views : 27126 Replies : 106
Teka teki botol
syidapink88Teka teki botol
Views : 73611 Replies : 320
On your mark get set go!!
jueazOn your mark get set go!!
Views : 2929 Replies : 0
Makan separuh kak
jueazMakan separuh kak
Views : 10290 Replies : 3

 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

17-6-2024 04:44 PM GMT+8 , Processed in 0.163571 second(s), 42 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list