CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

Author: Leonarzi

Kenapa Bahasa Melayu dipilih jadi Bahasa Indonesia, bukan Bahasa Jawa

[Copy link]
Post time 13-10-2013 04:58 PM | Show all posts
Kerêta_Angin posted on 13-10-2013 04:34 PM
maaf, nak bertanya sikit..awak ni kaum aper ek...

Ayah saya Peranakan Bugis (Luwuk) pernah dengar Pahlawan nasional Raja Haji?...ayah aku rumpun puak tu...bukan Melayu hokeyyy

Mak aku Banjar suku Alai....

Mak ayah aku orang Selangor dan aku sekarang kerja di Sarawak
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 13-10-2013 05:03 PM From the mobile phone | Show all posts
nobito posted on 13-10-2013 08:58 AM
Ayah saya Peranakan Bugis (Luwuk) pernah dengar Pahlawan nasional Raja Haji?...ayah aku rumpun pua ...


oh patut ler...kiranya tak mau dianggap melayulah yer... Last edited by Kerêta_Angin on 21-11-2013 01:14 AM

Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 05:07 PM | Show all posts
Kerêta_Angin posted on 13-10-2013 05:03 PM
oh patut ler...kiranya tak mau dianggap melayulah yer...saya pun ada gak siket darah bugis ni...ta ...

Sori la ek...Melayu pandai bercakap je...tapi NIL

Sama la macam Melayu Indon cerita nak best...bahasa Melayu diangkat bagai tapi sebenarnya tetap bahasa daerah sahaja
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 05:13 PM From the mobile phone | Show all posts
nobito posted on 13-10-2013 08:55 AM
Macam dah tak da pahlawan tempatan je...ke Jawa je jadik pahlawan untuk orang2 Melayu?

Owh mung ...

sy dah tahu dah, cara pikir awok ni sama ngan sebahagian forumner msia yg lain yg menganggap semuanya termasuk pahlawan adalah jawa...eh come on lah...itu pahlawan nas.lah,bukan hanya pahlawan jawa.seluruh daerah ada pahlawannya.

termasuk di riau misalannya nama lap.terbang adalah nama sultan siak yaitu syarif kasim,nama jalan tuanku tambusai.jg di tj.pinang nama Raja Haji byk dipakai untuk nama jalan,bangunan etc...
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 05:26 PM | Show all posts
Kerêta_Angin posted on 13-10-2013 05:13 PM
sy dah tahu dah, cara pikir awok ni sama ngan sebahagian forumner msia yg lain yg menganggap semua ...

Kalau masa pilpres mesti jugalah kamu mengundi mengikut Suku...menipulah kalau tiada kesukuan...setakatkan sama Suku berbeza kampung sahaja boleh bergaduh inikan pula berlainan Suku...

Kalau awak nak tahu Nasionalisme itu suatu Pembodohan
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 05:41 PM From the mobile phone | Show all posts
nobito posted on 13-10-2013 09:07 AM
Sori la ek...Melayu pandai bercakap je...tapi NIL

Sama la macam Melayu Indon cerita nak best... ...

waduh...belum paham jg ya...

bahasa indo tu bhs melayulah
kerna akarnya bhs melayu...tapi dah ditambah bhs2 lain

manakala yg di daerah2 itu dipanggil dialek daerah...mcm dialek kelantan,perak dsb

pehe...

Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 13-10-2013 05:53 PM From the mobile phone | Show all posts
nobito posted on 13-10-2013 09:26 AM
Kalau masa pilpres mesti jugalah kamu mengundi mengikut Suku...menipulah kalau tiada kesukuan...se ...

biasalah org awam..tentu lebih memilih yg sesuku...tapi kalo harap sesuku je tapi tak sesuai dgn yg diharapkan buat hape...baik pilih lain suku tapi merakyat, dgr keluhan rkyat yg paling bawah.

pasal nasionalisme sy setuju dgn anda.kengkadang forumner indonesia ada yg "kebablasan".nasionalisme dah mcm nak melebihi agama...

nasionalisme itu cukup wajar2 ajalah...   
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 06:01 PM | Show all posts
Kerêta_Angin posted on 13-10-2013 05:41 PM
waduh...belum paham jg ya...

bahasa indo tu bhs melayulah

Bahasa Indon..bahasa Indon lah...

Bahasa Melayu adalah bahasa Melayu...

Kamu adalah kamu...bapak kamu bukan kamu....ngertik gak?
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 13-10-2013 06:04 PM | Show all posts
Kerêta_Angin posted on 13-10-2013 05:53 PM
biasalah org awam..tentu lebih memilih yg sesuku...tapi kalo harap sesuku je tapi tak sesuai dgn y ...

Makanya ramai Presiden itu Jawa kan....
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 10:07 PM From the mobile phone | Show all posts
mari menambah credit...
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 10:10 PM From the mobile phone | Show all posts
Ayah saya Peranakan Bugis (Luwuk) pernah dengar Pahlawan nasional Raja Haji?


tentu saja Daeng...sy pernah dengar  ...itukan pahlawan nasional asal kep.riau...

ayahndanya, daeng celak pernah berperang dgn aku punya leluhur...satu sebelah raja sulaiman, satu lagi sebelah raja kecik nak berebut tahta johor....  
    Last edited by Kerêta_Angin on 21-11-2013 01:18 AM

Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 10:13 PM From the mobile phone | Show all posts
Mak aku Banjar suku Alai....


ade ker banjar alai? yg sy tahu banjar hulu & banjar kuala jer..
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 10:14 PM From the mobile phone | Show all posts
Mak ayah aku orang Selangor


hmm...ini pasti cucu cicit tun teja....eh silap...cucu cicit raja lumu atau sultan abd.samad ni
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 10:14 PM From the mobile phone | Show all posts
Owh mungkin Melayu Indon suka tengok kartun Superman
mende lak...rubiah suparman kot...
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 10:16 PM From the mobile phone | Show all posts
nobito posted on 13-10-2013 10:01 AM
Bahasa Indon..bahasa Indon lah...

Bahasa Melayu adalah bahasa Melayu...

gak ngerti...bhs indo itu bhs melayu.kalo tdk masakan org msia boleh paham...

yg bkn bhs melayu tu contohnya AGA KAREBA...
komfem org msia tak ngerti punyer....ekekeke  
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 10:18 PM From the mobile phone | Show all posts
nobito posted on 13-10-2013 10:04 AM
Makanya ramai Presiden itu Jawa kan....

org jawa adalah lebih kurang 40% dari total pddk indonesia. masyarakat indo itu tak seperti USA contohnya. majoriti "wong cilik" masih memilih pemimpin berdasarkan suku, ikut worang kate, mungkin berdasarkan kehensemannya macam SBY(Hensem ? ) etc.

jadi...walaupun ada calon dari suku non-jawa berkemungkinan beso akan kalah kerana sikap pemilih yg sebegini...
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 13-10-2013 10:22 PM | Show all posts
Kerêta_Angin posted on 13-10-2013 10:16 PM
gak ngerti...bhs indo itu bhs melayu.kalo tdk masakan org msia boleh paham...

yg bkn bhs melayu ...

Bahasa Indon tu memang tidak ada orang Malaysia yang faham...sejak bila ada orang Malaysia faham? Lihat aja sinetron ditranslate ke dalam Bahasa Malaysia... jelek bunyik bahasanya macam bunyik anjing menyalak bahkan sengau

Tandas=Toilet...tapi Indon kata tandas itu menerangkan/menjelaskan....bahasa Indon ke bahasa Melayu tu?
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 10:40 PM From the mobile phone | Show all posts
nobito posted on 13-10-2013 02:22 PM
Bahasa Indon tu memang tidak ada orang Malaysia yang faham...sejak bila ada orang Malaysia faham?  ...

secara umumnya faham la, awak sahaja yg menafikannya. tentu ada kata2,ayat atau istilah yg berbeza...almaklum namanya aja negara lain2. sdgkan bahasa portugis di portugal dan di brazil ada berbeza. ataupun antara spanyol n mexico..
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 10:45 PM | Show all posts
Kerêta_Angin posted on 13-10-2013 10:18 PM
org jawa adalah lebih kurang 40% dari total pddk indonesia. masyarakat indo itu tak seperti USA co ...

Nampak sangat kena jajah dengan Jawa..bukan sahaja dijajah oleh pemimpin Jawa malah dijajah oleh masyarakat Jawa yang berkuasa dalam pilpres
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 10:46 PM | Show all posts
Kerêta_Angin posted on 13-10-2013 10:40 PM
secara umumnya faham la, awak sahaja yg menafikannya. tentu ada kata2,ayat atau istilah yg berbeza ...

awak tak dapat nak jelaskan perkataan Tandas dalam bahasa Indon macam mana kamu cakap kami faham bahasa Indon yang pelik dan sangat berbeza dengan bahasa Melayu itu
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

21-6-2024 04:59 PM GMT+8 , Processed in 0.063317 second(s), 42 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list