CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 5588|Reply: 5

loghat bahasa cina dgn tamil

[Copy link]
Post time 23-4-2010 10:22 PM | Show all posts |Read mode
salam,
aku tertanya-tanya gak, sama ada bahasa cina (kantonis, mandarin, dll) serta tamil yang digunakan di malaysia ni ada loghat2 tertentu tak mengikut negeri. macam bahasa melayu kan ada style loghat kelantan, perak, utara, ngan selatan.. ataupun semuanya standard sebab berasal dari negara tanah besar masing2 (China dan India) berbanding bahasa melayu yang bercampur serta asimilasi dari seluruh nusantara..
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 18-6-2010 08:52 PM | Show all posts
kat malaysia xde la kot..
kat india ada le..ikut daerah2 diaorang...spt madurai, Coimbatore

cina aku kurang pasti
Reply

Use magic Report

Post time 24-6-2010 11:27 AM | Show all posts
Reply 2# eboxkl20

ok ini berdasarkan pemerhatian aku; seorang bekas peminat tegar citer cina dedolu

kalau tengok citer cina klasik berbahasa Mandarin, kita akan dapati
bahawa loghat mandarin bagi istana maharaja cina kat beijing tu lagi pekat yang amat..
dari maharaja, permaisuri, maharani sampai la kat dayang n sida2..
sume pakai loghat ni..
tapi kalau tempat lain, biasa je loghat dia..

contoh -->
minum - 'he'
tapi diorang sebut - 'khe' (bagi pangkal lidah tu bergetar sikit)

aku tak reti tepek video n malas pun yang beno nye
mungkin korang yang rajin bole pergi kat youtube, cari sedutan drama cina zaman dedolu...
bolehla dengar loghat yang aku cakapkan ni...

ok, sekian..
ini adalah pandangan peribadi aku berdasarkan pemerhatian aku
selama berbelas taun menonton citer dari tanah besar china

sekiranya ada kesilapan, maap ye
Reply

Use magic Report

Post time 22-11-2010 11:17 PM | Show all posts
sama la jugak dgn semua bahasa

sbgai contoh BAHASA ARAB

selalu kita faham MA ISMUKA?(siapa nama kamu) itu bhs arab international

tapi kalau korang ke mesir akan dapati dorang tnya ISMAKE?(nama ko apa)

just nk kongsi2 pngalaman jer
Reply

Use magic Report

Post time 20-5-2011 03:11 PM | Show all posts
masok bab loghat ni sebenarnya rumit, kalo istilah "dialek" (dari Yunani dialego, English dialect/ dialogue) ia membawa maksud dua yang berjarak. tapi kira loghat tu lebih mirip dgn "slang" (tidak berniat utk merangkumi makna negatif). Mana2 kawasan ada keunikannya! bahkan dialek Hokkien di PPinang lain dengan JohorBahru... sebab asal-usulnya dan juga pengaruh semasa.
Reply

Use magic Report

Post time 20-5-2011 06:42 PM | Show all posts
ada member ni
dia cina penang, dia kata loghat hokkien cina kelantan pelik
sebab guna tatabahasa melayu kelantan
ayat pun tak berapa penuh macam org kelantan becakap, banyak singkatan
Reply

Use magic Report

Follow Us
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

28-5-2024 08:14 AM GMT+8 , Processed in 0.335885 second(s), 32 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list