CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 107611|Reply: 119

radiator coolant - mane yg bagus?

[Copy link]
Post time 26-3-2010 12:20 PM | Show all posts |Read mode
salam sume...

aku ade skit persoalan berkaitan coolant radiator nih...
aku cek radiator kete aku, air dlm tu dah berkarat dah, padahal baru je cuci radiator bln 12 arituh...
dh xnmpak dah coolant kaler ijau tuh, air karat je penuh dlm tuh...

so aku igt nk flush blk radiator tuh, cuci bersih pastu isi balik coolant...

soalannyer:
1. nape air radiator aku berkarat walopon dh penah cuci arituh?
2. coolant ape yg bagus? yg xmengakibatkan air radiator berkarat? yg tahan lame?aku tgk coolant pon mcm2 kaler ade, ijo merah biru...
2. camne nak elakkan air dlm radiator berkarat? ade nk kene topup pape ke selain coolant?

p/s: aku pakai radiator copper, kete iswara...

mekaseh....
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 26-3-2010 12:31 PM | Show all posts
aku sarankan la... ko pakai air mineral je... setel... jgn gunakan air paip kat umah tu.. mmg cepat karat... lepas ko flush radiator tu ko buh air mineral, takyah buh coolant....  tak caya cuba lah...

thanx...
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2010 12:34 PM | Show all posts
wslm, insya Allah try jwb soalan ko sebaik mgkn

1. nape air radiator aku berkarat walopon dh penah cuci arituh?  
karat tu berpunca dari saluran water jacket kat enjin. logam dah campur air mmg akan menyebabkan karat. benda tu pun circulate je dalam radiator. xpnh kuar. so, kaler hijau akan tukar jadi kaler karat.

2. coolant ape yg bagus? yg xmengakibatkan air radiator berkarat? yg tahan lame?aku tgk coolant pon mcm2 kaler ade, ijo merah biru...
sebolehnya jangan sesekali pakai coolant. sbb coolant ni bagus untuk buang karat, hilang kotoran dalam water jacket tapi air tu duk dalam sistem radiator je. x kemana. berulang2 dalam tu sampai la ko tukar coolant...so, water pump blh rosak. elok pakai air kosong je. tapi kalau pakai coolant, kena tukar air selalu

2. camne nak elakkan air dlm radiator berkarat? ade nk kene topup pape ke selain coolant?
servis la selalu, jangan pakai coolant

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2010 04:53 PM | Show all posts
betul pe cakap wa, wa tak pakai coolant pun takpe...wa rasa coolant ni benda yg ditambah2 oleh penjual barang2 aksesori keta...tak pakai pun takpe..
cuma jgn pakai air paip, pakai air mineral atau air hujan, air mata air, atau air embun pada pagi hari jumaat...he.he...
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2010 05:26 PM | Show all posts
Aku guna coolant jenama toyota. Mekanik kereta tempat aku tukar minyak injin yg cadangkan. Nak kata dia nak untung tak jugak sebab dia cadangkan dan aku pergi beli sendiri kat kedai sparepart.


Coolant ni ada anti karat jadi dapat melambatkan karat kat radiator.
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2010 06:17 PM | Show all posts
1# hBk

camane nak flush radiator kereta ni yek, tolong ajar skit
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 26-3-2010 06:32 PM | Show all posts
Sekolah aku ajar lain pulak:
Coolant (jika dicampur dengan sukatan yang betul) guna dia untuk:
(1) mengelakkan air dalam cooling system membeku ketika musim sejuk (winter).. hehheh...
(2) meningkatkan tahap didih air, jadi air dalam cooling system lambat mencapai tahap didih , seterusnya mengelakkan pemanasan terlampau dinegara2 yang panas
(3) Sebaik-baiknya gunakan AIR SULING, bukan air mineral atau air paip. Air RO pun boleh... Air mineral dan air paip mempunyai kandungan mineral dan bahan terlarut yang tinggi dan ianya boleh menyebabkan mendakan mineral atau bahan terlarut di dalam cooling system. Mendakan ini boleh menyebabkan cooling system tersumbat lantas mengakibatkan peredaran air yang kurang effisien.
(4) Coolant juga bertindak sebagai anti karat. Jika digunakan dengan lebih awal (ketika enjin baru lagi), ia akan memanjangkan jangkahayat  water jacket dan pip2 pemyambung ke radiator (jenis besi) kerana kedua-dua komponen ini yang selalu cepat karat
Reply

Use magic Report

Post time 27-3-2010 12:33 AM | Show all posts
1# hBk

camane nak flush radiator kereta ni yek, tolong ajar skit
al-asil Post at 26-3-2010 18:17
pastikan keta ko tak digunakan 2-3 jam sblm nak flush radiator......


ada nut kat bawah radiator tu....... kasik bukak & buang air dalam tu... pastu sumbat paip air kat tempat penutup (cap) radiator belah atas & pasangkan air pada tahap maksimum........

kasik start enjin.... jgn gatei gi tekan pedal minyak......

seminit dua dah cukup.....

matikan enjin, ketatkan semula nut kat bawah radiator tu & isi air semula secukup rasa.......

pastu start enjin semula tanpa tutup cap radiator..... tambah air hingga penuh......

biarkan enjin terus berjalan hingga kipas radiator berpusing sekurang2nya 2 kali (kipas start 1x - kipas stop - kipas start 2x) baru tutup semula cap.....

jgn lupa check air kat reservoir radiator......



ada tertinggal apa2 tak?
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 27-3-2010 01:21 AM | Show all posts
aku sarankan la... ko pakai air mineral je... setel... jgn gunakan air paip kat umah tu.. mmg cepat karat... lepas ko flush radiator tu ko buh air mineral, takyah buh coolant....  tak caya cuba lah... ...
dragger Post at 26-3-2010 12:31


masudnyer coolant tu mmg xde fungsi pape ke?
aku igtkan kite tambah coolant tu utk kasi radiator lagi sejuk dari pakai air bese...
Reply

Use magic Report

Post time 27-3-2010 10:33 AM | Show all posts
8# Acong

baki coolant dlm tangki reserve tuh nak buang sekali ke..??? bukan apa..takut takde dah expired bahan kimia dlm coolant tuh..........

rumah aku ada air RO Elken....zero bendasing....boleh la pakai air tuh lepas nih..........
Reply

Use magic Report

Post time 27-3-2010 10:34 AM | Show all posts
9# hBk

aku pun terfikir mcm tuh gak...kononnya air yg ada coolant nih lagi sejuk dari air biasa............huhuhu
Reply

Use magic Report

Post time 27-3-2010 11:01 AM | Show all posts
ahahaha....pakai la colant jer.. jgn pakai air biasa,, tengok la keta baru keluar kilang dia buboh coolant saje x ade air sejuk..keta aku pakai coolant aje, x pernah bubuh air sejuk.. x ade karat..bukan mahal sgt pun coolant tu, lebih krg 5 ingit je sebotol 5-6  bulan baru tambah sekali... tu la kesilap famhamang
Reply

Use magic Report

Post time 27-3-2010 11:06 AM | Show all posts
Dari mana la datang ajaran bubuh air dlm coolant radiator nih. dah nama coolant radiator bubuh coolant lah..air kena besi mesti la berkarat.
Reply

Use magic Report

Post time 27-3-2010 01:25 PM | Show all posts
ahahaha....pakai la colant jer.. jgn pakai air biasa,, tengok la keta baru keluar kilang dia buboh coolant saje x ade air sejuk..keta aku pakai coolant aje, x pernah bubuh air sejuk.. x ade karat..buk ...
shazman73 Post at 27-3-2010 11:01

Ha? Maksud ko buh coolant semata2 dan tak perlu campur air? Kalau beli coolant, ada baca tak kat ARAHAN PENGGUNAAN coolant yg tercetak kat botol tu? Ada suruh campur air dengan nisbah berapa2 tak?
Reply

Use magic Report

Post time 27-3-2010 03:11 PM | Show all posts
Tambah air tu utk jimat, tapi tak jimat sebenarnya masaalah akan datang pada radiator dan injin, klu ko bubuh air ko akan nampak berkerak tangki dan karat, karat kotor tu dari injin, cuci 10 kali pun karat dan kerak tetap ada sebab besi kena air jadi karat,proses tu berulang..klu bubuh coolan jer x de masaalah tu.. rosak injin? x de la...gen 2 aku sejak beli dah 5 tahun makan coolant jer, aku x beri air... x ade karat n kerak..aku pikir campur air tu ajaran sesat.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 27-3-2010 04:43 PM | Show all posts
errr,jap aku dah konpius....
mane satu yg btul nih?
kne pakai coolant sahaja / coolant+air / air sahaja?
ikut pemahaman aku kalo pakai coolant aje maybe la sejuk enjin sbb coolant xcpt panas (btul ke fakta nih?)
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 27-3-2010 04:44 PM | Show all posts
Tambah air tu utk jimat, tapi tak jimat sebenarnya masaalah akan datang pada radiator dan injin, klu ko bubuh air ko akan nampak berkerak tangki dan karat, karat kotor tu dari injin, cuci 10 kali pun  ...
shazman73 Post at 27-3-2010 15:11


cmtu dlm reserve tank tu pon ko taruk coolant gak ke?
ke ko taruk air?
ke ko biar kosong jer?
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 27-3-2010 04:53 PM | Show all posts
1# hBk

camane nak flush radiator kereta ni yek, tolong ajar skit
al-asil Post at 26-3-2010 18:17


nnt aku amek gambo time aku flush radiator tepek kat sini...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 27-3-2010 04:54 PM | Show all posts
pastikan keta ko tak digunakan 2-3 jam sblm nak flush radiator......


ada nut kat bawah radiator tu....... kasik bukak & buang air dalam tu... pastu sumbat paip air kat tempat penutup (cap) radiat ...
Acong Post at 27-3-2010 00:33


ko lupe nk tmbh coolant...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 27-3-2010 04:56 PM | Show all posts
Ha? Maksud ko buh coolant semata2 dan tak perlu campur air? Kalau beli coolant, ada baca tak kat ARAHAN PENGGUNAAN coolant yg tercetak kat botol tu? Ada suruh campur air dengan nisbah berapa2 tak?
neotoxin Post at 27-3-2010 13:25


tula,konpius gak aku...
kat botol coolant tu tulih kne tmbh air...
kalo diorg nk untung baik xyah tulis situ soh tmbah air kan?
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

19-5-2024 12:20 AM GMT+8 , Processed in 0.121892 second(s), 48 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list