CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

Author: duquesne

Raja Kechil Tengah Perak

  [Copy link]
Post time 24-3-2010 08:01 PM | Show all posts
Mcm sultan azlan gak... dia kan ada abg... tapi sebab abg dia tak berapa sihat n tak moo jadi raja bergelar...dapat lah gelaran kat dia... dah rezeki n tuah dia...
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 24-3-2010 08:17 PM | Show all posts
nak tengok gamba....
Reply

Use magic Report

Post time 24-3-2010 08:20 PM | Show all posts
Pada tahun 1983, Raja Muda Raja Musa ibni Almarhum Sultan Abdul Aziz Almustasim Billah Shah mangkat, dan baginda telah dipilih oleh Dewan Negara Perak menjadi Raja Muda. Baginda merupakan penyandang jawatan Raja Muda yang paling singkat kerana dilantik menjadi Sultan Perak dalam tempoh lebih kurang lapan bulan sahaja.


tu camne raja azlan bleh jadi raja muda...sekaligus menjadi sultan perak lepas sultan idris mangkat...

sat aku google cari sape plak mangkat hingga raja nazrin boleh naik jadi raja muda...
Reply

Use magic Report

Post time 24-3-2010 08:27 PM | Show all posts
info menarik... baca ni dulu ekkk...

Pemilihan dan perlantikan Raja Pemerintah bagi Negeri Perak dibuat oleh Dewan Negara Perak. Sistem yang diamalkan ialah menerusi kenaikan pangkat Bakal Sultan dan tidak mengikut sistem turun menurun dari Raja Pemerintah kepada puteranya. Sistem yang unik ini adalah melalui ikut giliran pemerintahan. Buat masa ini Negeri Perak mempunyai tiga Keluarga diRaja yang memerintah secara giliran. Keluarga yang dimaksudkan ialah dari Keluarga Iskandar, Yusuf dan Abdullah. Kebiasaannya sekiranya seorang Sultan pemerintah mangkat, bakal pemerintah menggantinya adalah daripada keluarga yang berikutnya, dan keluarga Sultan yang mangkat terpaksa menunggu akan giliran mereka untuk memerintah Negeri mengikut susunan yang telah ditetapkan oleh Dewan Negara. Oleh itu apabila seseorang Sultan itu mangkat, seluruh keluarga baginda terpaksa mengosongkan Istana didalam masa 100 hari, dan Istana tersebut akan didiami pula oleh keluarga Sultan yang baru.

Mengikut Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak, seseorang yang layak dilantik menjadi Raja Pemerintah hendaklah mempunyai zuriat yang diakui telah diperanakkan dengan jalan yang halal daripada tubuh dan darah daging Sultan yang kelapan belas. Ianya hendaklah seorang anak lelaki, cucu lelaki, cicit lelaki dan sebagainya dari sebelah pihak benih turun temurun sehingga yang akhir sekali. Undang-Undang Tubuh tidak sesekali membenarkan dan adalah diharamkan memilih dan melantik seseorang Raja Pemerintah selain daripada zuriat seumpama itu daripada Sultan kelapan belas selagi ada hidupnya seorang zuriat seumpama itu daripada Sultan tersebut dengan syarat Raja Pemerintah itu tiada mempunyai suatu cacat yang besar dan berat yang kerananya ia tidal akan diluluskan oleh Hukum Syarak menjadi seorang Raja Pemerintah.

Sekiranya pada mana-mana masa tiada lagi zuriat daripada benih Sultan yang kelapan belas, maka wajiblah dipilih dan dilantik sebagai seorang Raja Pemetintah dari antara zuriat-zuriat daripada benih Sultan yang Pertama.

Jikalau sekiranya tiada seorang yang layak dilantik menjadi Raja Pemerintah, maka pilihan dari lantikan Raja Pemerintah hendaklah diserahkan kepada timbangan, hukuman dan keputusan Dewan Negara.
Reply

Use magic Report

Post time 25-3-2010 08:27 AM | Show all posts
off topic jap - almarhum sultan yusof ayahanda sultan azlan shah merupakan suami kepada allahyarham seniwati norizan yg juga bekas isteri seniman agung p.ramlee...
Reply

Use magic Report

Post time 25-3-2010 10:02 AM | Show all posts
sb ade sistem giliran ni laa
di negeri Perak x de tuntutan hak sultan
sb sume keluarga berpeluang utk naik takhta
terpulang pd mereka nk jd atau tolak giliran saja
dan rasenye atas kesedaran ini jugak lah
kerabat Perak lebih cenderung utk menimba ilmu
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 25-3-2010 10:50 AM | Show all posts
16# manfrotto

raja izzuddin anak sultan idris dgn first wife org kebanyakan...
Reply

Use magic Report

Post time 25-3-2010 12:20 PM | Show all posts
sb ade sistem giliran ni laa
di negeri Perak x de tuntutan hak sultan
sb sume keluarga berpeluang utk naik takhta
terpulang pd mereka nk jd atau tolak giliran saja
dan rasenye atas kesedaran ini j ...
deknon Post at 25-3-2010 10:02

absolutely rite..
idak le amcam negeri2 lain..kome kalo anok sulong ..bapoknye raja/sultan konpem2 jadi sultan jugek..unless umo x panjang la..
so kalo x mo jadi pandai2 or keje best pon idak la mengape?..tapi kalo Perok ni..
sepupu sepapat pon leh naik tahta..kire tahta tu bukan hak mutlak satu famili la..n x de la istilah from 1st famili bagai...
m anak nazrin tu belum tentu jadik sultan..so kire salah lah paper kosmo ke harian metro? duk buat laporan waris kesultanan perak dilahirkan time Azlan juniro dilahirkan dulu..wallahualam
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 28-3-2010 03:07 AM | Show all posts
setaunye norizan tu isteri sultan idris bukannye sultan yusuf
Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2010 07:11 AM | Show all posts
49# Len1960

Norizan dan Sultan Perak:
Kisah cinta paling klasik di kalangan artis tempatan dan golongan bangsawan barangkali ada kaitannya dengan bintang filem Melayu, Allahyarham Norizan dengan Almarhum Sultan Perak, Sultan Yusof pada tahun 50-an.

Norizan disunting oleh Sultan Yusof bagi menyerikan istana baginda setelah terpesona dengan baik budi dan kejelitaan wanita berwajah Melayu klasik ini.

Bagaimanapun, tidak pula dicatatkan berapa tahun Norizan bertahan sebagai permaisuri Perak sebelum pasangan diraja itu bercerai.

Sebentuk cincin biru yang kini disimpan di Arkib Negara Malaysia adalah antara kenangan cinta Sultan Yusof kepada Norizan ketika kasih mereka bertaut.
Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2010 08:25 AM | Show all posts
ini mungkin boleh explain bagaimana raja azlan menjadi sultan dan raja nazrin menjadi raja muda... lihat tarikh kemangkatan tu...

# Raja Musa Ibni Almarhum Sultan Abdul Aziz Ni’matullah Shah - Raja Muda of Perak (died 1983).
# Raja Ahmed Sifuddin Ibni Almarhum Sultan Iskandar Shah Kadassallah - Raja Muda of Perak (died 1987).
# Raja Ahmad Hisham Ibni Almarhum Raja Abdul Malek - Raja Di Hilir of Perak (died 1997).


raja muda musa mangkat sebelum sultan idris, maka raja azlan naik satu tangga la...
kendian bila raja azlan jadi sultan... tahun 87 raja muda pada ketika itu pulak mangkat, so anakanda dia naik satu tangga lagi la kot...

source: blog sembang kuala...
Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2010 08:34 AM | Show all posts
Seniwati norizan ni memang cantik..setanding dengan maria menado...kasma booty etc.
Reply

Use magic Report

Post time 29-3-2010 06:23 PM | Show all posts
oooooooo.. fening gakkkk...
tp da paham.... hehe.. thanx for the informer.. agaknya rezeki anak beranak Sultan Azlan Shah dgn nazrin la..
Reply

Use magic Report

Post time 5-4-2010 01:44 AM | Show all posts
handsome gile.......saya dah book nak buat menantu......
Reply

Use magic Report

Post time 5-4-2010 01:52 AM | Show all posts
ahahahah. TPP,untuk anakanda yang mana satu ?
Reply

Use magic Report

Post time 16-4-2010 12:10 PM | Show all posts
saya teringin nak tahu perkembangan semasa raja nazhatul shima.... siapa ada gambar dia?
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 18-4-2010 03:26 PM | Show all posts
kuatnye gene mat salleh noraini jane itu khennn??
walaupun atok/nenek jah yg pure mat salleh tapi cucu pun masih kuat gene mat salleh itu....
ini lebih kurang husband cousin ai la...mak dia minah salleh bapak melayu tapi adik beradek semua takde muka melayu...ada yg rambut blonde pelbagai
Reply

Use magic Report

Post time 18-4-2010 05:02 PM | Show all posts
Reply 7# watachiwa


aku lagi tak paham...dah kecil besar plak...ish..ish
Reply

Use magic Report

Post time 18-4-2010 07:40 PM | Show all posts
Reply 21# cmf_yipun78

noraini jane tak cam omputih, lebih kpd macam arab.
Reply

Use magic Report

Post time 19-4-2010 12:17 PM | Show all posts
Off topic - Sultan Azlan masa muda very handsome & aktif sukan esp hoki. Tp anak2 bgnda xde sorang pun mcm tu.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

18-6-2024 08:19 AM GMT+8 , Processed in 0.320299 second(s), 42 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list