CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 34350|Reply: 31

Honda CR-V (SUV paling kemas!!)

[Copy link]
Post time 2-1-2010 08:44 AM | Show all posts |Read mode
Honda CR-V

Oleh IRWAN ASRI MOHD NOR

Secara teknikalnya, generasi ketiga model SUV popular daripada Honda ini ialah versi pertama yang boleh dibeli secara sah menerusi HMSB.





KALI ini, saya 'meminjam' CR-V untuk perjalanan jauh - dari Kuala Lumpur ke Kota Bharu, Kelantan. Sebelum menyerahkan kunci, Anna Ng dari Honda Malaysia memberitahu bahawa saya ialah orang terakhir yang menguji kereta itu sebelum ia dihantar untuk beberapa pembaikan dan servis rutin. Memandangkan saya telah biasa memandu kenderaan sebesar van sekolah, pengesan undur yang rosak bukanlah satu masalah besar.

Batuan menunjukkan CR-V itu telah dipandu lebih 60,000 kilometer (km). Enjinnya sedikit bergegar, saya syak mungkin cagak enjinnya sudah bergetar atau ada bushing getah yang perlu diganti. Bagi sebuah kenderaan yang 'dilantik' menjadi kereta pandu uji, ia memang 'well used' kata orang putih.

Betul-betul digunakan untuk diuji, Honda tidak pernah kedekut dalam menyediakan pelbagai aktiviti untuk media, termasuklah CR-V itu yang dibelasah menjadi sebuah kereta perlumbaan slalom. Jadi jangka hayat pakai dan lusuh kereta itu seharusnya lebih pendek hatta jika diikut logik batuannya.

Jika batuan itu diterjemahkan kepada perjalanan harian, ia boleh berusia antara dua tahun setengah hingga tiga tahun. Jika batuan itu dinisbahkan pula dengan cara penggunaan yang lasak, ia mungkin berusia tiga atau empat tahun.

Saya melihat itu sebagai sesuatu yang positif kerana jika di luar negara, penulis automotif terkenal lazimnya diberikan model tertentu menerusi program ujian selama setahun. Ia bagus untuk melihat perkembangan kereta tersebut sepanjang setahun digunakan.

Bahkan, ia juga amat praktikal dalam dunia sebenar kerana lazimnya kereta baru sepatutnya tidak mendatangkan sebarang masalah. Ujian berterusan dan laporan berkala boleh memberitahu pembaca sejauh mana perkembangan kereta tersebut. Misalnya tentang kos servis, masalah-masalah yang mungkin timbul serta prestasinya apabila kereta telah sampai ke tahap pramatang.

Baiklah, kita berbalik kepada CR-V. Benar, ia bukanlah sebuah kereta baru. Model itu dilancarkan lebih setahun lalu dan merupakan generasi ketiga CR-V dalam keluarga Honda. Model pertamanya diperkenalkan pada 1996, dibina menggunakan platform yang sama dengan model Civic generasi keenam.



MODEL ini mengekalkan reputasi jentera SUV Honda yang memiliki reka bentuk yang kemas.

Ketika itu, ia hanya boleh didapati dalam versi recond. Sementara generasi keduanya dilancarkan pada 2002. Ia merupakan era transisi antara Oriental Holdings, pemegang francais Honda di Malaysia kepada Honda Malaysia Sdn. Bhd. (HMSB). Secara teknikalnya, ia menjadi versi pertama yang boleh dibeli secara sah menerusi HMSB.

Generasi ketiga CR-V itu mengekalkan reputasinya sebagai SUV paling kemas dari aspek reka bentuk dalam kelasnya. Bampar hadapan bertingkat dan tiang belakangnya yang condong menghasilkan sebuah SUV yang cukup sporty. Ia membezakan terus dengan dua model sebelumnya. Garis badan dan kontur bumbungnya dibina aerodinamik. Saya kira DNA Honda berjaya diterjemahkan menerusi rekaan ini.

Jika mengikut persaingan dalam kategori, CR-V bersaing dengan Nissan Xtrail, Suzuki Grand Vitara, Hyundai Tucson dan Kia Sportage. Dahulu ada Mitsubishi Outlander.

Sementara Toyota Fortuner, Chevrolet Captiva, SsangYong Rexton, SsangYong Actyon, Mitsubishi Pajero Sport dan Ford Escape berada dalam liga berlainan walaupun harganya hampir sama.

Seperti dua generasi sebelumnya, CR-V diterima sebagai SUV yang selesa dipandu. Namun, kebanyakan penulis automotif bersetuju bahawa ia kekurangan kuasa. Enjin 2.0 yang didakwa memiliki 150ps itu seperti kurang sesuatu. Ketika trafik stop n go, CR-V amat cemerlang. Tetapi apabila anda ingin mendaki bukit dan memotong kenderaan di hadapan enjin terpaksa bekerja keras.

Saya kira jarak antara nisbah posisi gear tiga dan empat terlalu jauh. Saya bukanlah seorang jurutera, namun talaan sebegitu lazimnya adalah untuk memastikan penggunaan bahan api yang ekonomik. Tidak dinafikan, perjalanan 500 kilometer dari Kuala Lumpur ke Kota Bharu dengan isian petrol RM75 agak memuaskan.



CR-V menawarkan pemanduan yang selesa kerana mempunyai sudut pandangan yang tinggi.

Alangkah bagusnya jika ia dipasangkan dengan enjin 2.4 Accord, atau sekurang-kurangnya enjin K20 DOHC dengan transmisi lima kelajuan. Mungkin kuasa mendaki dan memecut menjadi lebih baik. Sekurang-kurangnya untuk pengguna seperti saya yang terpaksa pulang ke kampung dengan hampir 50 buah lori balak dan bas dalam perjalanan untuk dipintas.

Selain itu, segala-galanya baik-baik sahaja untuk SUV ini. Tetapi bagi jurutera Honda, mereka tidak pernah berkompromi tentang pengendalian. Pengendalian pula bukanlah berkenaan berapa pantas anda boleh melepasi selekoh, ia juga bersangkut-paut dengan keselesaan.

Tidak ramai yang menyedari atau menghargai hakikat bahawa kenderaan Honda sejak dari dulu dipasangkan dengan sistem multilink. Termasuklah untuk van terbesar mereka, LaGreat.

Apabila suspensi belakang bebas sepenuhnya daripada pautan kiri dan kanan, maka melanggar lubang dan jalan tidak rata melambatkan kesan langsung kepada penumpang di dalamnya. Sistem kompleks pelbagai sambungan itu juga menjadikan CR-V enak dipandu bagai sebuah kereta. Malah ia lebih bagus kerana sudut pandangannya yang tinggi.

Tahap NVH jentera itu adalah tipikal seperti pesaingnya yang lain. Tiada kelebihan yang boleh diharap pada SUV kelas ini. Gegaran enjin dan desiran angin mula menjengah masuk seawal 110 km sejam.

Berbeza dengan reka bentuk sebuah kereta, jarak kelegaan roda, saiz tayar dan geometri kenderaan menjadikan sukar membina SUV yang benar-benar senyap. Jika anda mahu betul-betul senyap, beli sahaja BMW X5 atau Porsche Cayenne.

Sudut pemanduan dan kelengkapan suis pengawal dalam kabin adalah tipikal Honda. Ia mudah dicapai dan ringkas. Tempat menyimpan barangnya juga banyak. Ruang botol minuman, bekas menyimpan barang kecil seperti Smart Tag dan kunci terletak di tengah selain poket pintu.



KENDERAAN ini dilengkapi ruang bagasi yang cukup luas.

Ruang bagasinya juga luas, cukup untuk dua beg pakaian bersaiz 30 inci, dua beg golf dan sebuah kerusi roda.

Saya suka melihat cara HMSB memposisikan pasaran mereka. Tidak dinafikan, harga jualan kereta mereka kompetitif. Jazz? Terlalu premium saya kira. Itu mungkin satu corak pasaran yang berbeza. Namun jika sebelum ini, anda terpaksa menyimpan hasrat untuk memiliki kereta selain Civic dan Accord, Honda Malaysia memenuhi satu bagi setiap rangkaian, daripada sebuah kereta bandar, Jazz, sedan C dan D, midi MPV, SUV serta model MPV penuh Odyssey.

Realitinya, mereka tidak mahu terlepas pandang pada mana-mana segmen. Tahukah anda bahawa Malaysia ialah negara pertama di luar pasaran Jepun yang mendapat model Civic Type R? Kisah itu hampir sama seperti BMW Malaysia yang menawarkan rangkaian model penuh. Daripada model 1 Series hinggalah X5 dan Z4, jauh meninggalkan pesaing mereka Auto Bavaria dan Sapura Auto.

Banyak pembaca artikel saya selalu menyatakan saya berat sebelah terhadap jenama Honda. Tidak kurang juga yang mendakwa saya anti Proton dan pro Perodua. Itu jika anda baca tanpa mengikut sikuens yang tepat. Seingat saya, semua model pernah saya kritik dan tidak semua yang saya puji.

Saya menulis berdasarkan realiti daripada pengalaman. Hakikatnya penulis selalunya susah untuk menjustifikasikan satu dua jenis kereta apabila pengeluar tidak suka dikritik. Jika komen kedengaran tidak enak, akhirnya tiada lagi tawaran pandu uji. Jadi bagaimana industri kita boleh maju dan pembaca hendak matang?




mmg jenama HONDA yg TERbest di doniya nan fana' ni.... kakak aku pakai CRV...aku bawak gak 2-3 kali..mmg best, mate....   aku baru tukar jazz aku...amik yg latest punyer... bawak pun best... tapi tak bawak selalu ler.... jam nak pi kerja... bawak kapchai ajer.....  plat pun best  amik WTH xxxx  LMFAO.... nak amik plat tu kena beli kat KL ler pulak... plat aku sebelum ni sumer  B ajer... first time J...  

eniway....  kalu saper ada extra dough tu.... pikir2 nak beli keta.. beli Honda mate!!!  werdit hah!!!!
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 2-1-2010 10:11 AM | Show all posts
uish, ni board motor dong...
Reply

Use magic Report

Post time 2-1-2010 12:37 PM | Show all posts
walaupun salah bod, aku nk komen, CRV ni tak best.
handling tak stabil. corner rasa nak tumbang je...
pastu minyak.... perghh......

drive UNSER lagi best...
Reply

Use magic Report

Post time 2-1-2010 07:47 PM | Show all posts
walaupun salah bod, aku nk komen, CRV ni tak best.
handling tak stabil. corner rasa nak tumbang je...
pastu minyak.... perghh......

drive UNSER lagi best...
bzzts Post at 2-1-2010 12:37 PM


tak stabil macam mane tuh yeop,
perjelaskan lagi pada teman yg tak memahami..
Reply

Use magic Report

Post time 3-1-2010 09:24 AM | Show all posts
handling dia.
hari drive dr kuantan-KL... karak bukit tu corner dia goyayng, rasa nk terbang. tak rasa macam drive pajero, kembara, jeep...
Reply

Use magic Report

Post time 3-1-2010 10:29 AM | Show all posts
oic,
itu la ek problemo dia ek..
tapi jarang orang komplen..
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 4-1-2010 01:18 PM | Show all posts
aik.. camne moderator pun salah bod ni...

jap.. aku kasik magic ini thread...
Reply

Use magic Report

Post time 4-1-2010 01:58 PM | Show all posts
handling dia.
hari drive dr kuantan-KL... karak bukit tu corner dia goyayng, rasa nk terbang. tak rasa macam drive pajero, kembara, jeep...
bzzts Post at 3-1-2010 02:24


betul ke ni?? mcm terbalik plak, patutnye CRV handling better, sbb body lowered, engine pun lowered, suspension double wishbone lg......... bagi aku handling CRV paling best (tolak premium SUV off course)
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 4-1-2010 06:54 PM | Show all posts
betul ke ni?? mcm terbalik plak, patutnye CRV handling better, sbb body lowered, engine pun lowered, suspension double wishbone lg......... bagi aku handling CRV paling best (tolak premium SUV off ...
LT Post at 4-1-2010 01:58 PM


ko dah penah drive ke?
sebab mamat nih penah drive..
Reply

Use magic Report

Post time 4-1-2010 09:53 PM | Show all posts
ni bila punya test drive ni?

bukan model ni dah berkurun ada kat sini?

apa punya hina dia baru nak test drive?



saya dah bawak model ni.
saya juga dah bawak model vitara.

saya lebih suka handling vitara.



dari segi kuasa, crv ni menang.


utk memilikinya?

hu hu.... nope. soccer mum punya kenderaan rasmi.
Reply

Use magic Report

Post time 5-1-2010 12:55 AM | Show all posts
ko dah penah drive ke?
sebab mamat nih penah drive..
dune1989 Post at 4-1-2010 11:54


bukan je penah drive...... tp CRV ni dah register atas nama aku lebih setahun dah. so camne lg aku nak komen..... mileage pun dah lebih drp 40k. tp aku punye lain skit la... sbb dah autofoam punye, track package lg....
Reply

Use magic Report

Post time 5-1-2010 01:00 AM | Show all posts




ni gambor kawe punye......... terpulang le klu nak kata aku paste org punye ke
Reply

Use magic Report

Post time 5-1-2010 08:49 AM | Show all posts
Post Last Edit by Bell at 5-1-2010 08:50

Aku tak pernah bawak CRV tp member2 yg pakai kata best kereta nie - stabil. And of course the beautiful shape and the exclusiveness and virtue of Honda model...

Jgn compare Harrier. Harrier dlm kelas lain - premium SUV.


For info - CRV is the best selling SUV in Malaysia (non-local).
Reply

Use magic Report

Post time 5-1-2010 10:51 AM | Show all posts
bukan je penah drive...... tp CRV ni dah register atas nama aku lebih setahun dah. so camne lg aku nak komen..... mileage pun dah lebih drp 40k. tp aku punye lain skit la... sbb dah autofoam punye ...
LT Post at 5-1-2010 12:55 AM


masyaAllah, jangan la kata begitu..ate teman idok le mengata kome menipu..cume, nak lebih tahu mengapa kome kate begitu dan kenapa forumer lain kata begini..cume teman boleh simpul,lain orang lain rasa drive dan kehendak...
Reply

Use magic Report

Post time 5-1-2010 01:41 PM | Show all posts
crv gear manual ada jual tak??

buhsan la asik guna auto jek..
Reply

Use magic Report

Post time 5-1-2010 01:50 PM | Show all posts
Post Last Edit by zzcbr at 5-1-2010 14:52
http://i643.photobucket.com/albums/uu152/noorhazri/CRV2.jpg



ni gambor kawe punye......... terpulang le klu nak kata aku paste org puny ...
LT Post at 5-1-2010 02:00 AM


bang, cun lah CRV TYPE R u Bang, autofoam track package tu dia buat kat roof sekali tak
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 5-1-2010 01:53 PM | Show all posts
12# LT

gambar ni macam kat salah satu hotel kat KLIA jek
Reply

Use magic Report

Post time 5-1-2010 02:50 PM | Show all posts
crv gear manual ada jual tak??

buhsan la asik guna auto jek..
koben19 Post at 5-1-2010 13:41
Baguihnyer ko ni......aku lagi nk pakai auto dr manual!otot2 ko kuat kot!
Reply

Use magic Report

Post time 5-1-2010 03:55 PM | Show all posts
betul ke ni?? mcm terbalik plak, patutnye CRV handling better, sbb body lowered, engine pun lowered, suspension double wishbone lg......... bagi aku handling CRV paling best (tolak premium SUV off ...
LT Post at 4-1-2010 01:58 PM

try la bandingkan dgn pajero, unser, naza ria, sorento... CRV yg aku drive hari tu kakak aku punya. mmg itu je komen aku. lelain tu smua okey. mungkin kete dia ada problem, perlu servis allignment...

banyak2 yg aku drive, aku paling suka unser
Reply

Use magic Report

Post time 5-1-2010 05:05 PM | Show all posts
16# zzcbr

yup, track package termasuk roof skali. tp klu nak soundproof kt roof termasuk dlm luxury package. Type R emblem tu sudah tukar, skarang Euro-R plak.......

betul, lain org lain perception. tp aku boleh compare CRV ni ngn Sorento, Rexton dan Captiva. 3 tu aku rase beralun sangat. tp kelebihan semua tu pickup power sbb turbo diesel compare ngn CRV yg cuma 2.0 petrol nak bawak body berat tu.
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT


Forum Hot Topic

 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

13-5-2024 01:44 PM GMT+8 , Processed in 0.159629 second(s), 45 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list