CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 2085|Reply: 6

soalan kemusykilan

[Copy link]
Post time 1-12-2008 04:51 PM | Show all posts |Read mode
Salam semua..

Nk tanya kemusykilan,btl ke klu bersentuhan suami isteri x batal wudhu'? ikut pemahaman merak berdasarkan mazhab syafi'e adalah batal wudhu'. Walau bagaimana pun dlm mengerjakan hj, tidak batal wudhu' apb bersentuhan bkn muhrim krn ada kemaslahatan.Btl ke pemahaman merak nih?

Soalan ke-2: adakah blh dlm kehidupan seharian kita ikut mazhab yg berbeza? maknanya dlm segelintir perkara ikut mazhab syafi'e dan dlm satu keadaan lain ikut mazhab maliki etc..Pd merak klu kita ikut mazhab syafi'e maka semua perkara dlm kehidupan hendaklah ikut mazhab yg sama xblh campur2.

Merak tanya coz ada yg bg pendapat berbeza.Terima kasih pd yg menjawab
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 1-12-2008 05:09 PM | Show all posts
boleh jer
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 1-12-2008 05:16 PM | Show all posts

Reply #2 harumawar's post

apa yg blh?
Reply

Use magic Report

Post time 2-12-2008 12:52 AM | Show all posts

Reply #1 merak7118's post

i) Ini perkara khilaf. Ianya terjadi disebabkan perbezaan penafsiran ulama' berkaitan frasa lamastumu nisa' dalam surah al-Ma'idah ayat 6. Mazhab Syafi'e saja yg mengatakan batal, tapi tidak yg lain.

2) Tak ada hukum yg menetapkan seseorang itu perlu bertaklid pada mana-mana mazhab secara total. Mazhab itu seumpama search engine dalam lautan ilmu fiqh. Tapi tentu saja tak boleh main ambil saja semata-mata sebab nak mudah. Tapi tak salah kalau ada yg mengamalkan ittiba', meneliti hujjah dan ijtihad kesemua imam dan ulama', dan membuat pemilihan berdasarkan apa yg hampir kepada Qur'an dan sunnah. Imam Syafi'e sendiri pernah cakap jangan main ikut saja dia, katanya jika terjumpa apa-apa ayat Qur'an dan hadith yang menyalahi kata-katanya, maka tolaklah kata-katanya dan ikut Qur'an dan sunnah tu.


He will say: "Enter ye in the company of the peoples who passed away before you - men and jinns, - into the Fire." Every time a new people enters, it curses its sister-people (that went before), until they follow each other, all into the Fire. Saith the last about the first: "Our Lord! it is these that misled us: so give them a double penalty in the Fire." He will say: "Doubled for all" : but this ye do not understand. (Al-A'raf : 38)
Reply

Use magic Report

Post time 2-12-2008 08:07 AM | Show all posts
Originally posted by merak7118 at 1-12-2008 04:51 PM
Nk tanya kemusykilan,btl ke klu bersentuhan suami isteri x batal wudhu'? ikut pemahaman merak berdasarkan mazhab syafi'e adalah batal wudhu'. Walau bagaimana pun dlm mengerjakan hj, tidak batal wudhu' apb bersentuhan bkn muhrim krn ada kemaslahatan.Btl ke pemahaman merak nih?


Betul, ikut pendapat Mazhab Syafi'i bersentuhan kulit antara suami isteri batal wudhu. Waktu Haji tu kira di'maaf'kan. Kalau tunai haji, dalam keadaan tertentu terkadang bercampur lelaki perempuan, nak buat macamana?

Saya sendiri pernah bertawaf dengan isteri, pastu 'stuck' takleh keluar, masuk waktu dan kena solat tak berjauhan dengan Kaabah. Pengajaran: kalau hampir waktu solat wanita tidak digalakkan bertawaf hampir dengan kaabah (masa musim Haji), sebab kalau tersekat di situ terpaksa solat dalam saf lelaki. Namun pengalama saya Alhamdulillah seingat saya tak tersentuh pun kulit orang perempuan.


Soalan ke-2: adakah blh dlm kehidupan seharian kita ikut mazhab yg berbeza? maknanya dlm segelintir perkara ikut mazhab syafi'e dan dlm satu keadaan lain ikut mazhab maliki etc..Pd merak klu kita ikut mazhab syafi'e maka semua perkara dlm kehidupan hendaklah ikut mazhab yg sama xblh campur2.


Mazhab ni sebenarnya adalah kompilasi dalil dan hujjah dari Al Quran dan Hadith. Perbezaan antara mazhab terjadi sebab perbezaan tafsiran. Orang kebiasaan adalah wajar bertaqlid (bersandarkan) kepada mazhab kerana jika tidak, dikhuatiri akan amal agama ikut nafsu.

Kepada yang belajar ilmu agama sampai peringkat tinggi sehingga layak mengeluarkan fatwa, mereka inilah yang banyak berijtihad. Mereka berijtihad untuk kebaikan orang awam. Kalau semua orang layak berijtihad (mengeluarkan pendapat sendiri dari Al Quran dan Hadith), maka semakin banyak cabang2 dan perpecahan berlaku disebabkan tahap keilmuan masing2 tak sama.

Walaupun kita ikut mazhab syafi'i, namun dalam hal2 tertentu yang diperkuatkan oleh Ulama2 syafi'i tidak semestinya tiada kelonggaran untuk melihat hujjah lain yang lebih kuat, namun dalam menentukan hujjah tersebut bukanlah sewenang-wenangnya kita boleh main ambil atau buang, kena ada ilmu. Jadi rujuklah ustaz2....atau mereka yang berilmu...
Reply

Use magic Report

Post time 2-12-2008 12:37 PM | Show all posts

Balas #1 merak7118\ catat

jika kita ingin mengikut mazhab hambali atau mazhab selain syafie dalam kehidupan harian tiada masalah tetapi
anda haruslah mahir dengan mendalam mazhab tersebut dan tidak boleh bercampur aduk............
Reply

Use magic Report

Follow Us
 Author| Post time 2-12-2008 01:12 PM | Show all posts

Reply #6 shone's post

maksudnya klu kita ikut mazhab syafi'e maka segala perbuatan dlm kehiduapn kita seharian hendaklah guna mazhab syafi'e kan? xblh campur2 mazhab sbb nk mudah,btl ke pemahaman merak nih? tq
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

9-5-2024 03:09 AM GMT+8 , Processed in 0.490801 second(s), 33 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list