CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 13529|Reply: 21

how to be a good HR Exec / Manager?

  [Copy link]
Post time 31-10-2008 10:10 PM | Show all posts |Read mode
ade org beranggapan keje HR ni senang...
tp pd aku bukan senang nk handle staff ni...
staff ni manusia, ade mcm2 perangai...
so sbg hr person, kite x leh terlalu baik sgt ngan staff, takot nnt drg pijak kepala...
ye la, kite kn deal dgn disciplinary action, gaji, performance....sumer tu P&C...
jd HR ni susah.....takot terBIAS...

cane ek nk jd HR person yg baik...
means dlm menjalankn tggjwb dan tugas dgn amanah.....dsmpg nk jg hubungan dgn staff...
cane nk jd HR yg dihormati oleh staff, means drg phm kerja kite...dan x smp pijak kepala...
kdg2 kite terpaksa wat decision yg memihak pd company & tk brpihak pd staff? ye la, polisi ttp polisi kn?
cane nk implement rules, do's n donts kt dlm company dan sumer staff leh ikot dgn baik?
cane nk handle klo staff x puas ati ngan HR dan boikot....

bak kate bos aku....
'x pe klo u x jd favourite....yg penting u buat kerja dgn betol...'



bkn sng sbnrnye keje deal dgn human behavior ni.....


[share tips ye!~  ]

[ Last edited by  babyorange at 4-11-2008 11:03 PM ]
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 31-10-2008 10:47 PM | Show all posts
12 Questions for Examining an Ethical Decision

1. Have you defined the problem correctly?
2. How would you define the problem if you stood on the other side of the fence?
3. How did this situation occur in the first place?
4. To whom and to what do you give your loyalty as a person and as a member of the organization?
5. What is your intention in making this decision?
6. How does this intention compare with the probable results?
7. Whom could your decision or action injure?
8. Can you discuss the problem with the affected parties before you make your decision?
9. Are you confident that your position will be as valid over a long period of time as it seems now?
10. Could you disclose without qualm your decision or action to your superiors, your family, society as a whole?
11. What is the symbolic potential of your action if understood? If misunderstood?
12. What conditions would you allow exceptions to your stand?


7 Guidelines for Ethical Decision Making
[size=111%]1.Is the problem/dilemma really what it appears to be? If you are not sure, find out.
[size=111%]2.
Is the action you are considering legal? Ethical? If you are not sure, find out.
[size=111%]3. Do you understand the position of those who oppose the action you are
considering? Is it reasonable?
[size=111%]4.
Whom does the action benefit? Harm? How much? How long?
[size=111%]5.
Would you be willing to allow everyone to do what you are considering doing?
[size=111%]6.
Have you sought the opinion of others who are knowledgeable on the subject and who would be objective?
[size=111%]7.
Would your action be embarrassing to you if it were made known to your family, friends, coworkers, or superiors?



[ Last edited by  sayawifenikmie at 1-11-2008 06:22 PM ]

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 31-10-2008 11:05 PM | Show all posts
NILAI UTAMA DALAM ETIKA KERJA

AMANAH

Sifat bertanggungjawab dalam melaksanakan tugas tanpa menyalahgunakan kuasa dan kedudukan. Antara amalan amanah? adalah:

[size=111%]
  • Sentiasa menjalankan tugas yang diberikan dengan penuh tanggungjawab, tanpa menyeleweng dan cuai; [size=111%]
  • Bersikap jujur dan setia kepada organisasi tanpa menyalahgunakan kuasa dan kedudukan; [size=111%]
  • Menggunakan masa dengan sebaik-baiknya dan menyiapkan kerja dalam tempoh yang ditetapkan dan tidak menggunakan masa pejabat untuk urusan peribadi; [size=111%]
  • Berdisiplin dan mengawal diri dan tidak melakukan sesuatu yang boleh menghilangkan kepercayaan orang lain terhadap dirinya; dan [size=111%]
  • Bertanggungjawab melaporkan penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa.
BENAR

Benar pada niat dan perbuatan, contohnya:
[size=67%]
  • Mempunyai niat yang baik dan jujur dalam melakukan sesuatu pekerjaan, tanpa niat yang tersembunyi ataupun mengharapkan balasan:
    [size=67%]
  • Bercakap benar dan menepati janji, tidak bercakap bohong dan mungkir janji;
    [size=67%]
  • Bersedia untuk mempelajari atau menerima nasihat orang lain dengan tidak bersikap sombong atau angkuh;
    [size=67%]
  • Memberikan atau menerima arahan yang jelas dan tepat dan tidak mengelirukan; dan
    [size=67%]
  • Rela berkongsi pengalaman, ilmu dan kepakaran untuk kejayaan bersama


[ Last edited by  sayawifenikmie at 1-11-2008 06:26 PM ]

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 31-10-2008 11:24 PM | Show all posts

Reply #3 sayawifenikmie's post

posting ko ni terlalu 'berfakta' la...

relax2, santai2 aa sket, br best....

nway thnx
Reply

Use magic Report

Post time 1-11-2008 07:39 AM | Show all posts

Balas #4 babyorange\ catat

Tq..
kalau berguna untuk sdri amalkan..
kalau tak berguna lupakan...
just nak bantu..
kalau nak jadi HR person yang baik...kena kurang santai, kurang relax...
anyway..gluck.
Reply

Use magic Report

Post time 1-11-2008 04:55 PM | Show all posts
patut la dalam the office , HR rep ni sangat dibenci.... terlalu serius..
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 1-11-2008 06:35 PM | Show all posts
BIJAKSANA

Menggunakan pemikiran dengan bijaksana dalam membuat keputusan dan tindakan sesuai dengan masa serta keadaan, seperti:
[size=111%]Menggunakan seluruh potensi, keupayaan dan kepakaran untuk menjayakan sesuatu tugas dengan cemerlang dan tidak mengambil jalan mudah;

[size=111%][size=111%]Sentiasa berusaha menghasilkan kerja yang bermutu tinggi dan berkualiti;
[size=111%][size=111%][size=111%]Mempunyai fikiran yang rasional dan pertimbangan yang saksama dalam meyelesaikan sesuatu masalah tanpa mengikut perasaan dan emosi; dan
[size=111%][size=111%][size=111%][size=111%]Sentiasa mempertingkatkan ilmu, kepakaran dan profesionalisme.

[ Last edited by  sayawifenikmie at 1-11-2008 06:36 PM ]
Reply

Use magic Report

Post time 1-11-2008 06:41 PM | Show all posts
BERSYUKUR
Perasaan dan perlakuan yang menghargai nikmat dan pemberian yang diterima, antaranya:

[size=111%]Sentiasa menghargai anugerah dan nikmat yang diterima tanpa menganggap kejayaan sebagai hak;
[size=111%]Bersedia memberikan pengiktirafan kepada mereka yang berjaya tanpa sebarang prasangka, berdendam atau menabur fitnah;

[size=111%][size=111%][size=111%]Tenang menghadapi masalah dan reda menerima ketetapan, kegagalan dan ujian serta tidak boleh putus asa; dan
[size=111%]Berpuas hati dengan nikmat yang diperoleh seperti ganjaran yang diterima dan kemudahan yang disediakan.



[ Last edited by  sayawifenikmie at 1-11-2008 06:45 PM ]
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 1-11-2008 06:50 PM | Show all posts
DEDIKASI

Berminat dan rela mengorbankan masa dan tenaga secara berterusan dalam menghasilkan kerja yang berkualiti, contohnya:
[size=111%]Bekerja tanpa rasa jemu dan bosan serta bersedia untuk menerima tugas dengan tidak mencari helah;
Sanggup berkorban masa dan tenaga demi kepentingan perkhidmatan;
[size=111%]Tekun dan rajin serta bersikap positif dalam melaksanakan tugas dan memastikan hasil kerja sentiasa berkualiti;

[size=111%][size=111%][size=111%]Menjalankan tugas dan tanggungjawab dengan sabar, teliti dan ceria, tidak cuai atau merungut; dan
[size=111%][size=111%][size=111%][size=111%]Cergas dan pantas bekerja dan hasilnya menepati kehendak organisasi

[ Last edited by  sayawifenikmie at 1-11-2008 06:52 PM ]
Reply

Use magic Report

Post time 1-11-2008 06:59 PM | Show all posts
IKHLAS

Berhati suci dalam menunaikan tanggungjawab untuk menghasilkan kerja yang terbaik tanpa mengharapkan ganjaran, antaranya:
[size=111%]Menerima tanggungjawab dengan rela dan hati yang suci, tidak berpura-pura atau mengelak daripada tanggungjawab;

[size=111%][size=111%]Menjalankan tugas semata-mata untuk mencapai matlamat organisasi, bukan kerana pangkat, kedudukan atau mendapat perhatian orang lain
[size=111%][size=111%]m[size=111%][size=111%][size=111%]emberikan layanan yang baik, tanpa mengira pangkat, status atau kedudukan dan tidak bersikap pilih kasih; bersedia menerima teguran dan kritikan dengan hati dan fikiran yang terbuka; dan
Saling hormat-menghormati antara satu sama lain tanpa sebarang kepentingan
[size=111%][size=111%][size=111%]



[ Last edited by  sayawifenikmie at 1-11-2008 07:01 PM ]
Reply

Use magic Report

Post time 1-11-2008 07:03 PM | Show all posts
PENYAYANG

Perasaan dan perlakuan yang menunjukkan sikap memahami, menghargai dan mengambil berat, seperti:

[size=67%]Bersifat pemaaf dan penyayang, tidak berdendam, sombong dan suka meninggi diri;
[size=67%]Menganggap setiap orang mempunyai harga diri yang perlu dihormati tanpa sebarang prasangka buruk;
[size=67%]Bersifat bertimbang rasa dan suka mengambil berat dalam melaksanakan tugas;
[size=67%]Menjadikan organisasi sebagai sebuah keluarga besar yang penuh kemesraan; dan
[size=67%]Bersifat simpati dan empati dalam menjalankan tugas seharian.


[ Last edited by  sayawifenikmie at 1-11-2008 07:04 PM ]
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 4-11-2008 10:53 PM | Show all posts

Reply #6 sayang_mulut's post

tu la SM....

bkn sng nk jd HR person ni sbnrnye...
keje kite ni kena make sure org ikut company rules...
tp jd staff ni biase la...pantang bos xde, msg2 mula la wat2 mls...

cam aku ni br smggu msk...
cane aku nk control prangai drg tu ek?
Reply

Use magic Report

Post time 4-11-2008 11:43 PM | Show all posts
aku suka mix around ngan semua orang semua level. kalau ada yang tak betul, kita just tegur jelah dengan cara sopan santun. kalau ada staff yang buat sesuatu bagus dan baik, kita bagi pujian and motivation. yang penting kalau ada beri teguran, kena berkata kata yang sangat haluslah, jangan sampai dia orang sakit hati.
Reply

Use magic Report

Post time 5-11-2008 01:02 PM | Show all posts
mmg. smua org ingat jd hr ni senang.. tapi susah wo...

sbb kita ni tgh2... kita kena jaga policy, interest management, and kita kena jaga staff welfare. letih otak wo..

bila kita strict in upholding the company's policy, depa benci kat kita, ... kalo kia asik ikut staff nak apa, boss benci kat kita...

so my advice to HR practitioner, kita ni kena tactful... kena tau kat mana nak dok, kat mana nak berdiri.. aku dah lama dlm H ni... mmg org benci, mmg org sumpah seranah, .. tapi time gaji, aku lah org yg paling disayangi... cewahh

so... sabar je la...
Reply

Use magic Report

Post time 5-11-2008 02:21 PM | Show all posts
kalo mcm ko yg baru masuk opis baru, ko kena pandai mix around. Contoh camni:

Ko kena baik ngan smua org. HR kena jadi "Peaple Person"... tapi at the same time, ko kena tunjuk ko strict supaya senang ko nak implement apa2 nanti. esp kalo ko ada subordinates. kalo dari awal ko baik sgt, nanti kene pijak kepala.
Reply

Use magic Report

Post time 5-11-2008 02:24 PM | Show all posts
Originally posted by nurulcomfykid at 5-11-2008 01:02 PM
mmg. smua org ingat jd hr ni senang.. tapi susah wo...

sbb kita ni tgh2... kita kena jaga policy, interest management, and kita kena jaga staff welfare. letih otak wo..

bila kita strict in  ...


memang betul... HR macam orang tengah... kita nie antara Employer and Employee... kena hentam kanan dan kiri... kalau benda baik... semua senyapppp jer...
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 5-11-2008 02:28 PM | Show all posts
korang HR kat mana neh?

ada salary revision tak tahun ni?

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 5-11-2008 08:13 PM | Show all posts
Originally posted by mrcom at 4-11-2008 11:43 PM
aku suka mix around ngan semua orang semua level. kalau ada yang tak betul, kita just tegur jelah dengan cara sopan santun. kalau ada staff yang buat sesuatu bagus dan baik, kita bagi pujian and  ...



aku ni br msk... so nk la baik2 ngan semer org....x nk la org anggap aku sombong la...
tp xde la smp jd kamceng gile, nnt ssh lak nk wat keje....
tp skrg aku slow ly nk serius n firm sket bile bab keje, spy drg respek kt aku....
x nk nnt die ingat kite ni baik2, sng nk kawtim....
ape yg slh ttp slh,
tp klo kite amik action, drg boikot kte lak....

huhu....ssh la....
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 5-11-2008 08:19 PM | Show all posts
Originally posted by nurulcomfykid at 5-11-2008 01:02 PM
mmg. smua org ingat jd hr ni senang.. tapi susah wo...

sbb kita ni tgh2... kita kena jaga policy, interest management, and kita kena jaga staff welfare. letih otak wo..

bila kita strict in upholding the company's policy, depa benci katkita, ... kalo kia asik ikut staff nak apa, boss benci kat kita...

so my advice to HR practitioner, kita ni kena tactful... kena tau katmana nak dok, kat mana nak berdiri.. aku dah lama dlm H ni... mmg orgbenci, mmg org sumpah seranah, .. tapi time gaji, aku lah org yg palingdisayangi... cewahh

so... sabar je la...


tol la nurul...
ko org lama dlm field ni kn?
share la sket some tips ngan aku....

1st thing how to make our subordinates respect us and respect keje kite.....
i'm just doing job...
so far aku tgk ni xde la lg wat kesalahan yg besar2....
msg2 well behave la lg...
cume aku x nk drg ingat ble suke2 nk tepuk tampar ngan aku....
br je msk ni, so aku try to be nice ngan semer org la kn...
but some of them ade yg ingat aku ni cam kwn yg leh gurau2....
bkn tak ble....tp dlm keje, mesti ade had dan batas nye...
aku ketua n u must h the respect on me....

cane nurul?
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 5-11-2008 08:22 PM | Show all posts
Originally posted by nurulcomfykid at 5-11-2008 02:21 PM
kalo mcm ko yg baru masuk opis baru, ko kena pandai mix around. Contoh camni:

Ko kena baik ngan smua org. HR kena jadi "Peaple Person"... tapi at thesame time, ko kena tunjuk ko strict supaya senang ko nak implement apa2nanti. esp kalo ko ada subordinates. kalo dari awal ko baik sgt, nantikene pijak kepala.


yup....

so aku rs, dats it.....cukup la smggu pertama ni aku being nice ngan drg....
after dis, aku kena letak limit spy drg tau aku serius dlm keje....
ble nk gelak, ble nk gurau.....
tp klo u wat silap, dun expect me to close one eye....


kn?



tp hr ni slalu jd bhn umpat staff kt opis...
how to handle dat eh?
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

21-5-2024 04:17 PM GMT+8 , Processed in 0.081557 second(s), 47 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list