CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 7002|Reply: 17

Adat bertindik telinga

[Copy link]
Post time 23-4-2008 09:03 AM | Show all posts |Read mode
Salam.
Adakah sesiapa tahu bagaimana upacara bertindik telinga tradisi di jalankan. Adakah ia berbeza antara satu negeri dengan negeri yg. lain?. Ada dengar anak yg nak tindik telinga di sandingkan di atas pelamin. Lagi , apa yg dilakukan?

Anak saya nak bertindik dan saya fikir nak buat ikut adat dedulu tetapi pakai alat tindik moden la...panggil tukang dari kedai emas. Yg saya nak tahu apa orang lakukan pada hari/upacara itu?
Apa yg patut saya sediakan selain dari pelamin?
Apa jenis hiburan atau muzik yg dimainkan pada hari itu dan sewaktu bila?
Sewaktu anak itu disandingkan, apa dilakukan?
Anak disandingkan sebelum atau selepas ditindik?
Di mana boleh beli peralatan pelamin bertekat kalau di kawasan utara ni?

Jika sesiapa ada sebarang cadangan untuk majlis ini, saya dahalui dengan ucapan terima kasih.
Nak buat majlis ni bulan Julai sempena hari jadi anak yg. ke 10. Tapi kena fikir dari sekarang ler.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 24-4-2008 09:12 AM | Show all posts
hang ni berminat betoi dengan tradisi2 lama.....
ingatkan anak hang dah tindik telinga... lama dah kata nak buat...
la ni tak pernah dengar org buat upacara tindik telinga mcm hang kata tu, kalau upacara sunat tu ada la dok dgr..
la ni org pi tindik telinga kat kedai emas ja..main tembak ja telinga tu....
anak2 saya habis dah pi tembak kat kedai emas..
kalau hang nak buat upacara tindik telinga baguih jugak, mana tau nanti
ada org ikut.. seronok kan, buat mcm dulu2...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 28-4-2008 08:54 AM | Show all posts
Nanpak gaya tak ada orang yg tahu atau boleh beri cadangan. Hamba masih blurrr lagi ni nak buat cemana...
Reply

Use magic Report

Post time 28-4-2008 09:05 AM | Show all posts
hang buat la mcmmana pun, sini tak dak org besa buat kot....
kalau hang buat nanti mesti meriah....
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 29-4-2008 10:58 AM | Show all posts

Reply #5 mentollica's post

tak boleh juga...kalau boleh nak bagi macam yg dulu2. ni kenangan untuk anak seumur hidup dia. kalau telinga terkambus selepas tu, kita bawa tembak semula di kedai saja. nantilah nak tanya2 ...nak tanya sapa entah. check internet pun tak berapa dapat info bagus lagi. tapi tak pa lambat lagi.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 29-4-2008 12:11 PM | Show all posts
masih ada lagi adat ni yer....?
aku dulu kecik

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 29-4-2008 12:12 PM | Show all posts
cuba tanya org tua2 kat kg hang tu.. mungkin depa besa tgk zaman depa dulu2.. lepas tu hang buatlah lebih kurang mcm yg depa cerita..
emmm dapat bayangkan macammana comenya Boo dok atas pelamin.. buat pelamin bagi lawa2...
saya dulu darjah satu tgk kawan pakai subang kat sekolah balik mengamuk soh mak boh subang gak... mak cari satu tok tu keja dia cucuk telinga org la, masa dia cucuk punya la sakit,,, dia letak duit sekupang dalam telinga nak bagi tak sakit katanya....sakit sungguh...saya lari keliling rumah dah.. tak mau cucuk sebelah lagi..tok tu tak larat ligan terpaksa la dia balik.. saya pakai subang sebelah la..
dok minggu depan dia mai lagi nak cucuk sebelah lagi, saya qeyau tak mau...mak pujuk terpaksa la cucuk jugak..kali ni dia boh duit 2kupang dlm telinga...tak sakit sangat la pulak.... bila ingat balik memang nak tegelak.....
hang dulu cucuk telinga dok atas pelamin ka??

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 30-4-2008 08:56 AM | Show all posts
aku dulu tindik telinga buat majlis 7 hari 7 malam
sebab buat sekali dgn majlis bersunat abg-2 aku dgn majlis khatam quran kakak aku serta majlis naik umah..
aku bersanding sorang perempuan , 3 org abang.  ada gak la acara menepung tawar masa bersanding tu.. mcm pengantin gak la..
pastu masa hari bertindik, aku tak pakai yg tembak, aku pakai cucuk guna jarum emas.. sakit giler.. pasal yg tukang tindik tu adalah org yg sama tukang sunat abg aku.. hehehe..sebab tu yg sebelah tu mcm ke bawah sikit. pernah terkapus selepas 2 minggu bertindik, mak aku panggil pakcik tu semula.. adeh! dah dia tindik tempat yg same..
yg pasti, sampai skrg aku tak pakai subang lagi..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 30-4-2008 09:21 AM | Show all posts

Reply #8 mentollica's post

tak pernah dengar orang buat sekarang. Tapi hamba nak buat untuk anak hamba. info yg dalam internet ni tak ada yg terpeinci tentang perkara ini.

Lawak betui cerita ni .   aku pi tembak di kedai.  tu pun lepas dah masuk U. tua dah....
Orang kampung aku tua2 ni mana ada naik pelamin. Depa kata, depa pakai cucuk gitu saja dengan sorang orang tua kampong ni (dah mati pun). Majlis apa pun tak buat depa kata.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 30-4-2008 09:25 AM | Show all posts

Reply #9 MayGirl07's post

Cerita sikit May dari mula sampai akhir, step-step nya. Cucuk dulu ke sanding dulu. Selain dari tepung tawar macam pengantin, ada apa2 hiburan tak? Muzik2 ke, berzanji ke, marhaban ke, apa sajalah. Doa tu sebelum cucuk ke selepas. Ni adat orang negeri mana? Yg aku tau orang Perak ni jenis naik pelamin.

Anak aku duk syok sesangat dah duk ajak gi cari kain nak buat pelamin. Nak kaler pink. Dia dah tanya kawan2 dia siapa nak jadi dayang dia kerja mengipas.

baju dah ada. Baju kurung songket merah hati aku pakai sewaktu khatam Qur'an dulu.

[ Last edited by  belanga at 30-4-2008 09:26 AM ]

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 9-5-2008 10:25 AM | Show all posts
sorry, dah lupa pasal thread ni..May org pahang. kebetulan arwah nenek yg sibuk sgt nak buat majlis ni. masa kawin, xde la semeriah ni dan xde sanding2 lagi dah..
Memula sekali, biasalah, mcm org kawin, ari rabu malam tu ada hari meletak kerja.. siapa kepala pasang bangsal, masak, dll.. siap ada kenduri doa selamat sket la..
hari khamis tu mengantung - pasang langsir dgn pelamin..
hari jumaat - siang- sembelih lembu, malam majlis khatam quran kakak
sabtu malam- bersanding serta menepung tawar
ahad - kenduri besar
isnin - siang rehat, malam ada tahlil
selasa - pagi ada marhaban, bacaan doa dan diikuti majlis bertindik ngan khatan abg.

masa kanak2 memang seronok sebab xpayah buat kerja.. kita jd cam raja jek.. best. tp ini pun May dah ingat-2 lupa..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 9-5-2008 11:01 AM | Show all posts
sebenarnya apa tujuan bertindik telinga ni?
yg aku tahu...org kata kalau anak lelaki ikut muka ayah...kena tindik. yeke??

(sbb tu aku kena tindik...)

[ Last edited by  viper_2803 at 9-5-2008 11:03 AM ]
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 14-5-2008 11:57 PM | Show all posts

Reply #12 MayGirl07's post

Mak ai...ni pesta berhari-hari nih. Meriahnya. u bersanding selepas bertindik atau sebelum?
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 14-5-2008 11:58 PM | Show all posts

Reply #13 viper_2803's post

nak pakai subang BERLIAN!
Reply

Use magic Report

Post time 20-5-2008 09:46 PM | Show all posts
aku pn nak tau gak pasal adat bertindik ni. aku kecik2 xde buat. negeri aku x amalkan rasanya.
besar2 je gi tindik sndiri, tu pn sbb terpengaruh ngan trend.

abah dh bising.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 22-5-2008 08:56 AM | Show all posts

Balas #14 belanga\ catat

bersanding sebelum bertindik..

dah ler tukang tindik tu org lelaki. tukang khatan kan abg2 aku.. adoiii.. salah lak tu.. sebelah kiri ke atas, sebelah kanan ke bawah sgt. sampai skrg dah x pakai subang.
kat Pahang ni, skrg org buat untuk majlis berkhatan aje.. yg bertindik ni, kira tumpang2 jek..
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 23-5-2008 02:45 AM | Show all posts
o gitu ke....thanks.
Reply

Use magic Report

Post time 10-3-2009 11:28 AM | Show all posts
tumpang lalu...
nak tnya.. katne nak tindik tinge kat kl nie? aku dulu wat kat kg.. dah tetutup aa lubang... igt nak tindik lg...
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

23-6-2024 12:11 PM GMT+8 , Processed in 0.061759 second(s), 42 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list