View: 4191|Reply: 14
|
Hukum najis orang yang makan babi.
[Copy link]
|
|
Salam semua,
di sini decaf ingin bertanya masalah yang memang relevan bagi decaf (pls jgn tanya macam mana boleh relevan, tapi memang relevan)
apakan hukum najis orang yang makan babi, adakah najis berat atau sederhana sahaja?
Sesiapa yang sudi menjawab diucapkan terima kasih. Hanya tuhan sahaja yang dapat membalasnya.
|
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
baiklah .... walaupon soklan ko ni agak bodoh .... but takpe aku pon takde keje ....
aku assume ko nih manusia ....yg intelligence at least average la kan ....
aku akan ko satu persoalan utk ko fikirkan ....
boleh tak secara kasar (melalui rupa,sentuhan dan rasa) ... ko membezakan dan mengenali ...tahi2 org yg memakan babi dgn tahi org memakan lembu/ayam/kambing .... klau jawapannye 'yes' .... maka mmg soklan ko nih mmg layak dijawab oleh majlis fatwa kebangsaan ... klau tak .... soklan ko nih tk relevan .... and yg sedih bodoh ... klau aku kan ...aku suro ko cek tahi aku ...pastu ckp ape aku mkn .....
sbb tahi adelah tahi ... ape yg wat ko fikir bende ni ade klas2 tersendiri ... ko ni mengingat kan aku pd kisah org yahudi nk sembelih lembu laa ... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #1 Decaffeinated's post
Tak ada pulak difatwakan najis orang makan khinzir jadi najis berat. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #4 ibnur's post
xleh byg kalo org kena samak gak |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by AniSani at 18-3-2008 01:12 AM
Inilah tanda akhir zaman
apa yang akhir zaman tu Ani ? |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by ibnur at 18-3-2008 06:17 AM
Tak ada pulak difatwakan najis orang makan khinzir jadi najis berat.
Thx bro.
Saya mungkin ada terkena najis manusia yang saya tahu makan babi (dia yang cakap ) |
|
|
|
|
|
|
|
Hmm mula2 aku tak paham gak apa yg hang maksudkan dgn soalan yg mula2 tu.
Mcm nih... Islam taklah sedangkal seperti mana sesetengah orang pikirkan. Kalau kita nih susah2 pikir dgn teramat teliti maka akan jadi serba susah segala urusan harian kita. Nih aku turunkan beberapa contoh sebagai renungan.
* lalat yg dok mai singgah kat makanan kita, adakah jadi wajib kita nak buang semua makanan tu...atau nak disamak, mana tau lalat tu sebelum nih ada dok hinggap kat babi atau anjing !
* kucing belaan kita, tiap2 hari dgn senang lenang dia dok landing atas sofa dan lantai kita...adakah kita nak cuci segala tempat yg dia dok landing tu serta check dari segi bau, rasa dan ain najisnya spt mana perintah agama kerana kita tau kucing nih bila berak atau kencing bukan dia 'intinjak' mcm manusia. !
* Kalau kita jadi tuan punya kedai makan, adakah kita nak check duit yg kita terima dari customer yg bukan Islam takut2 kemungkinan duit tu ada terkena najis atau samada duit tu mai dari sumber yg haram !
* Air paip yg kita guna hari2, boleh ker digunakan utk berwuduk kerana kita sedia maklum air paip nih ditapis serta mempunyai kandungan chlorine. Maka adakah air ini hendak dianggap sebagai air musta'mal.
Kesimpulannya, Islam tak lah sampai suruh kita berbuat sampai detail mcm tu. Selagi dari lahiriahnya bersih dan tidak menyebabkan ia bertentangan dgn kehendak agama maka selagi itu ia boleh diterima pakai.
Jawapan kepada soalan hang tu - najis manusia yg hang terkena tu dianggap sebagai najis mutawassitah ( pertengahan ). |
|
|
|
|
|
|
|
dulu aku pernah dgr rumah sewa kat kejiranan aku tu, tuan dia gi samak sebab penyewa dulu bukan islam dan nampak jelas makan makanan yg tak halal.
aku tak pasti kitab mana dia ikut. kaler oren ke, merah ke, biru ke...
aku pun tak terlintas jumpa sabjek kes ni dlm buku feqah kat skolah dulu. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by noriabdullah at 18-3-2008 10:59 PM
Hmm mula2 aku tak paham gak apa yg hang maksudkan dgn soalan yg mula2 tu.
Mcm nih... Islam taklah sedangkal seperti mana sesetengah orang pikirkan. Kalau kita nih susah2 pikir dgn teramat teli ...
I respect your view.
However I hope you can see the difference between the scenario of my question and yours.
SEMUA ketakutan dalam contoh yang kau bagi adalah berdasarkan rasa was-was atau (kalau boleh) saya panggil paranoia yang tak perlu dilayan. I have none of those problems at all.
Lain dengan kes yang saya sebut, tiada unsur was-was. You are as certain as you can ever be that the faeces is from PIG consumed earlier. Then persoalannya ialah makanan dari BABI (najis berat) bertukar menjadi najis sederhana apabila menjadi najis tahi. Apa kita panggil kaedah feqah ini ?
Semoga jelas (soalannya) |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Reply #10 Decaffeinated's post
Masaalah ni kalau kita rujuk kepada mazhab-mazhab lain, tak sebegitu berat dibandingkan dengan mazhab shafie.
jadi kesimpulan yang saya nak katakan, Islam itu mudah. |
|
|
|
|
|
|
|
OK, buat masa ni saya pegang cara membersihkan tahi manusia yang SAH makan babi adalah sama mcm najis sederhana (defies logic but aku pegang atas asas reasonableness) unless ada orang can put forth something else e.g. kaedah2 lain yang lead to a different interpretation.
Actually aku ada satu lagi kemusykilan pasal bab BABI ni - malaslah nak buka thread baru.
Kita kata benda yang comes into contact with BABI perlu disamak/sertu untuk menyucikannya, betul? e.g. piggan mangkuk yang digunakan untuk mengisi BABI aperlu disamak sebelum kita nak guna.
Soalannya, why we do that ? Adakah pinggan mangkuk tersebut themselves sudah menjadi najis (until they are cleansed) dan boleh 'menjangkitkan' najis tersebut ? Tak cukupkah dengan basuh biasa sahaja. Ini bukan masalah yg aku sengaja ada-adakan sebab aku pernah jumpa Melayu tak nak guna pinggan sudu hotel di luar negara on this ground. Then my next question is, bagaimana dengan tangan2 pengendali makanan yang hanya dibasuh cara biasa. Going by the same principle adakah semua yang disentuh akan menjadi najis juga (or there are 2 rules) ?
Siapa ada hujah and care to share, I advance my appreciation and thanks.
|
|
|
|
|
|
|
|
Reply #12 Decaffeinated's post
dalil sertu (samak) ni adalah dalil qias dari hadith menyuruh sertu bijana yang dijilat anjing. imam shafie berpendapat sekiranya jilatan anjing tu kena sertu, najis anjing pun kena sertu sebab najis ni lebih teruk dari air liur. kemudian diqias lagi kepada khinzir yang lebih kotor dari anjing.
mazhab maliki dan hanafi berpendapat tidak perlu sertu apa-apa yang tersentuh anjing, memadai dengan mencuci seperti biasa.
pendapat imam shafie ini adalah pendapat yang lebih berhati-hati.
kalau tak silap saya imam nawawi berpendapat hanya najis dari anjing sahaja yang perlu disertu, tanpa menyatakan bahawa pendapat gurunya imam shafie itu salah.
jadi tak perlu lah kita berhujah pendapat siapa yang betul, semuanya bertujuan mencari keredhaan Allah. kalau di debat nanti ada yang nak menang saje, kemudian ada pulak yg tanya kena sertu mulut dan gigi kalau termakan khinzir. |
|
|
|
|
|
|
|
OK, buat masa ni saya pegang cara membersihkan tahi manusia yang SAHmakan babi adalah sama mcm najis sederhana (defies logic but aku pegangatas asas reasonableness) unless ada orang can put forth something elsee.g. kaedah2 lain yang lead to a different interpretation.
Kita kata benda yang comes into contact with BABI perlu disamak/sertuuntuk menyucikannya, betul? e.g. piggan mangkuk yang digunakan untukmengisi BABI aperlu disamak sebelum kita nak guna.
Soalannya, why we do that ? Adakah pinggan mangkuk tersebut themselvessudah menjadi najis (until they are cleansed) dan boleh 'menjangkitkan'najis tersebut ? Tak cukupkah dengan basuh biasa sahaja. Ini bukanmasalah yg aku sengaja ada-adakan sebab aku pernah jumpa Melayu tak nakguna pinggan sudu hotel di luar negara on this ground. Then my nextquestion is, bagaimana dengan tangan2 pengendali makanan yang hanyadibasuh cara biasa. Going by the same principle adakah semua yangdisentuh akan menjadi najis juga (or there are 2 rules) ?
See your above reasoning that I put in bold. Lets start with a hadith :
Dari Abu Hurairah r.a katanya : Aku dengar Rasulullah SAW bersabda :
Apa yang aku tegahkan kamu daripadanya maka hendaklah kamu menjauhinya, dan apa yang aku perintahkan kamu dengan maka hendaklah kamu kerjakan daripadanya barang yang kamu berkuasa. Sesungguhnya telah binasa orang-orang yang sebelum kamu disebabkan banyak bertanya dan berselisih faham terhadap Nabi-Nabi mereka.
( Riwayat Bukhari dan Muslim )
Ada beberapa pekara di dalam Islam ini di mana kita tidak boleh mengikut hukum lojik atau cuma mahu berlandas kepada apa yang boleh diterima akal ( resonableness ). Lebih2 lagi apabila pekara yg sudah terang hukum halal dan haramnya, seperti mana ditegaskan dalam hadis :
Dari Abu Abdullah Al-Nu'man bin Basyir r.a ; Aku dengar Rasulullah SAW bersabda :
Sesungguhnya yang halal itu terang (nyata ) dan yang haram itu terang (nyata) dan di antara kedua2nya ada pekara2 yang kesamaran yang tidak diketahui oleh kebanyakan manusia. Maka barangsiapa memelihara (dirinya) dari segala kesamaran, sesungguhnya ia memelihara agama dan kehormatannya. Dan barangsiapa yang jatuh kedalam pekara kesamaran jatuhlah ia ke dalam yang haram.
( Riwayat Bukhari dan Muslim )
Di dalam hal ini pun serupa. Sudah diketahui bahawa babi dan anjing itu hukumnya najis mughallazah maka sewajibnya kita sebagai seorang yang mengaku Islam menerima dan berbuat seperti mana yang digariskan oleh syarat terhadap najis yang sedemikian.
Tidak perlu hendak dipertikaikan apa yang ditetapkan. Jika kita hendak memasukkan lojik padada tiap2 hukum agama nescaya akal kita tidak dapat mengupas alasan munasabah padanya. Perhati kepada beberapa contoh di bawah :
* Najis mukhaffafah ialah kencing kanak2 lelaki yg belum sampai usia 2 tahun yg tidak memakan sesuatu kecuali susu ibunya.
# Jika hendak dipertikaikan hukum ini kenapa mesti kanak2 lelaki, kenapa tidak kanak2 perempuan ? where's the reasonableness in this ?
* Kaum lelaki diharamkan memakai emas dan sutera.
# Lojic ? Afraid there's none.
* Diwajibkan penyembelihan binatang dibuat dengan syarat2 tertentu antarnya Islam dan berniat utk sembelih.
#Apa beza sembelian seorang yang Islam dan bukan Islam ? Jika seorang yang bukan Islam sembelih mengikut tatacara sembelian orang Islam apakah bezanya ?
Kita boleh bertanya seribu satu macam soalan kepada seribu macam hukum tetapi sukar untuk mendapat jawapan yang tepat dan memuaskan akal fikiran kita yang terhad.
Apa yang menarik ialah jika kita rajin membaca kitab2 hadis Rasulullah SAW, amat jarang kita mendengar para sahabat bertanya alasan hukum pada sesuatu pekara. Sebaliknya mereka ini yg mempunyai sumber rujukan utama ( Nabi SAW ) dengan rela hati menurut segala yg diperintah dan menjauhi apa yg telah dilarang. Kerana seperti hadis pertama di atas, Nabi SAW telah melarang umatnya banyak bersoal seperti mana yg terjadi kepada umat Nabi Musa dalam kisah Al-Baqarah.
Decaffeinated, apa yg kamu bertanya ini cuma menyentuh soal hukum najis, dalam Islam yg amat syumul ini kita belum bercakap tentang hukum2 dalam bahagian muamalat, munakahat, jinayat atau pekara2 yang fardhu seperti solat, puasa, zakat dan lain2nya. Akan jadi lebih rumit jika mahu dipersoal tiap2 satu pekara hanya kerana ia tidak masuk akal.
Untuk menjawab soalan kamu, rujuk hadis kedua mengenai soal syubahat. Sekiranya benda yang berlaku dihadapan mata kita itu terang2 haram dan menyalahi hukum syarak maka jauhilah ia. Dan sekiranya kita merasa was2 maka ia akan termasuk di dalam syubahat dan hendaklah dihindari juga. Tetapi di dalam Islam terdapat pula apa yg dipanggil "bala yg tidak dapat dielakkan", I'd previously gave a few examples :
* Kalau kita jadi tuan punya kedai makan, adakah kita nak check duit ygkita terima dari customer yg bukan Islam takut2 kemungkinan duit tu adaterkena najis atau samada duit tu mai dari sumber yg haram !
- Jika secara terang2an kita nampak customer itu mengeluarkan duit yg nyata mempunyai darah babi sudah tentu hukumnya ia adalah najis mughallazah. Tetapi andainya customer itu cuma membayar dengan wang biasa sedangkan kita tahu ia adalah seorang bukan Islam - and there is every possibility he may handle a dog or consume bacon for lunch, this is where "bala yg tidak dapat dielakkan" shall apply. Islam tidaklah menyuruh hambanya penjadi paranoid for no apparent reason sehingga terpaksa mencari sehingga ke dasar hukum pada satu2 pekara itu.
Last, I would suggest you to attend more kuliah2 agama. I don't really fancy Q&A on certain hukums in newspaper/magazine due to limited space for clear explanation. Have a better understand from these kuliah on Islam and you'll do fine.
Wallahu a'lam. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #14 noriabdullah's post
nak tanya sikit (if you don't mind)
Will you use utensils kat hotels yang confirm serve babi ?
|
|
|
|
|
|
|
| |
|