CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 20434|Reply: 16

Memahami hak selepas bercerai

[Copy link]
Post time 11-4-2007 04:39 PM | Show all posts |Read mode
Peguam Syarie Menulis: Memahami hak selepas berceraiOleh Ahmad Nazib Johari


Mahkamah tentu harta sepencarian, jagaan anak serta nafkah edah

ZAKI (bukan nama sebenar) sudah menceraikan isterinya Linda (bukan nama sebenar) di rumahnya dengan talak satu dan pengesahan perceraian dibuat di mahkamah syariah.

Mereka berkahwin selama 15 tahun dan mempunyai tiga anak. Pasangan itu mempunyai dua kereta dan tiga rumah. Satu daripada rumah itu atas nama Zaki menggunakan pinjaman perumahannya sebagai kakitangan kerajaan.

Dua rumah lagi menggunakan nama Zaki dan Linda. Zaki ingin menjual rumah yang menggunakan namanya seorang dan meletakkan dua rumah lagi sebagai harta sepencarian.

Apakah tindakan Zaki menjual rumah itu dibenarkan menurut pandangan agama dan undang-undang? Apa pula hak Linda jika Zaki ingin menjual rumah itu?

Hak selepas perceraian adalah mendapatkan harta sepencarian bagi suami atau isteri, hak hadhanah atau jagaan ke atas anak, mutaah dan nafkah dalam edah bagi isteri.

Semua ini hak yang boleh dituntut di mahkamah syariah selepas berlakunya perceraian dan dibuat di mahkamah syariah yang berbidang kuasa kepada pemohon. Jika Zaki dan Linda bermastautin di Shah Alam, maka Mahkamah Syariah Shah Alam adalah mahkamah yang mempunyai bidang kuasa ke atas mereka.

Mengikut sudut undang-undang, semua aset yang diperoleh selepas pasangan berkahwin, atau diperoleh sebelum berkahwin tetapi dihidupkan atau disuburkan selepas pasangan berkahwin, dipanggil harta sepencarian.

Seksyen 2 Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam (Negeri Selangor) 2003 mentakrifkan harta sepencarian sebagai harta yang diperoleh bersama oleh suami isteri ketika perkahwinan berkuat kuasa mengikut syarat ditentukan hukum syarak.

Apabila Zaki dan Linda bercerai, maka kedudukan harta yang ada mesti dikenal pasti sebagai harta sepencarian atau tidak. Maksudnya, ada sumbangan kedua-dua pihak walaupun hanya nama Zaki didaftarkan atas rumah menggunakan pinjaman perumahan beliau.

Jika rumah yang ingin dijual jelas termasuk dalam harta sepencarian, maka tindakan Zaki tidak tepat menurut kaca mata agama dan undang-undang.

Apabila harta itu termasuk dalam harta sepencarian, salah satu pasangan boleh membuat tuntutan harta sepencarian di mahkamah tinggi syariah kerana kes berkaitan harta sepencarian mengikut bidang kuasa mahkamah itu.

Mengikut Arahan Amalan Mahkamah Syariah Malaysia No 2 Tahun 2002 iaitu, 揗engesahkan untuk menerima pakai arahan amalan berhubung kes membaitkan tuntutan hadhanah, harta sepencarian tak alih dan permohonan injunksi secara sebelah pihak (ex-parte) hendaklah dimulakan prosiding di mahkamah tinggi syariah.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 10-5-2007 04:39 PM | Show all posts
Hak isteri selepas berkahwin dan apabila diceraikan...


PERCERAIAN adalah perbuatan halal yang sangat dimurkai oleh Allah SWT kerana ia membawa kepada pelbagai implikasi dalam masyarakat. Untuk menjamin kedudukan wanita, Undang-Undang Keluarga Islam Negeri-Negeri telah memberi beberapa hak kepada wanita untuk menuntut keadilan akibat daripada perceraian.

Ekoran daripada perceraian biasa (bukan fasakh, khuluk dan taklik), isteri berhak menuntut perkara berikut:

1) Tempat tinggal
Isteri yang diceraikan berhak mendapat tempat tinggal daripada bekas suaminya ketika dalam edah.

2) Nafkah
Nafkah bukan saja boleh dituntut ketika perkahwinan, ia juga boleh dituntut selepas berlaku perceraian iaitu semasa dalam edah. Termasuk dalam erti nafkah ialah makan minum, pakaian dan tempat tinggal.

3) Muakah
Di samping nafkah, isteri juga berhak menuntut mutaah iaitu pemberian sagu hati oleh suami kepada bekas isteri yang diceraikan tanpa sebab.

4) Harta sepencarian
Harta Sepencarian ialah harta yang diperoleh bersama oleh suami isteri semasa perkahwinan berkuatkuasa mengikut syarat-syarat yang ditentukan oleh Hukum Syarak.

Cara membuat tuntutan ialah seorang perempuan atau lelaki yang telah bercerai boleh membuat permohonan kepada Mahkamah Syariah untuk mendapatkan sesuatu keputusan terhadap bekas suaminya atau isterinya tentang pembahagian harta sepencarian.

Untuk memudahkan mendapat hak-hak tersebut, adalah lebih baik menggunakan peguam. Bagi mereka yang tidak mampu menggunakan khidmat peguam, bolehlah membuat permohonan kepada Biro Bantuan Guaman. Semua permohonan hendaklah dibuat kepada Pendaftar Mahkamah Syariah.

5) Hadhanah
Hadhanah ialah penjagaan kanak-kanak dalam peringkat umur tertentu dan belum mumaiyyiz sesudah berlaku perceraian antara kedua-dua ibu bapa mereka.


Hak penjagaan

Umumnya apabila berlaku perceraian, hak penjagaan kanak-kanak diberikan kepada ibu sesuai dengan sifatnya sebagai seorang ibu yang pengasih, penyayang, lemah lembut, penyabar dan sebagainya. Walaupun begitu, ia tertakluk kepada beberapa syarat yang telah digariskan oleh Islam yang wajib dipenuhi.


Kelayakan menjadi penjaga

Tidak semua orang berhak atau layak menjadi penjaga kepada kanak-kanak kecuali setelah memenuhi kriteria-kriteria berikut:

i. Beragama Islam.

ii. Baligh dan sempurna akal.

iii. Mampu dan boleh dipercayai dalam menjalankan tugas penjagaan dan pendidikan yang sempurna.

iv. Beramanah dan bermoral tinggi.

v. Mempunyai pertalian darah dengan kanak-kanak.

vi. Mempunyai tempat tinggal yang tetap sama ada miliknya sendiri atau rumah yang disewa.

vii. Tinggal di tempat kanak-kanak yang dipeliharanya.

viii. Sekiranya yang mengendalikan penjagaan itu adalah ibunya sendiri, maka disyaratkan dia belum lagi berkahwin dengan lelaki lain selain dari bapa bayi tersebut.

Kelayakan di atas adalah sepertimana yang diperuntukkan dalam Undang-Undang Keluarga Islam Negeri-Negeri.


Hilang kelayakan

Hak penjagaan seseorang perempuan itu akan hilang jika:

i. Perempuan itu berkahwin dengan seseorang yang tidak mempunyai pertalian darah dengan kanak-kanak itu.

ii. Perempuan itu berkelakuan buruk secara keterlaluan dan terbuka.

iii. Perempuan itu menukar permastautinannya dengan tujuan untuk mencegah bapa kanak-kanak itu daripada menjalankan pengawasan yang perlu ke atas kanak-kanak itu.

iv. Perempuan itu murtad.

v. Perempuan itu mencuaikan atau menganiayai kanak-kanak itu.


Had masa

Had penjagaan kanak-kanak akan tamat setelah kanak-kanak itu mencapai umur tujuh tahun bagi lelaki dan sembilan tahun bagi perempuan. Walau bagaimanapun, Mahkamah atas permohonan penjaga boleh membenarkannya menjaga kanak-kanak itu sehingga mencapai umur sembilan tahun bagi lelaki dan sebelas tahun bagi perempuan.

Apabila tamat tempoh tersebut, hak penjagaan berpindah kepada bapa. Seterusnya jika kanak-kanak itu telah mencapai umur mumaiyiz maka ia boleh memilih untuk tinggal sama ada dengan ibu atau bapanya.


Penjagaan anak tak sah taraf (anak luar nikah)

Penjagaan kanak-kanak tak sah taraf adalah hanya oleh ibu dan saudara mara ibu.


Upah mengendalikan hadhanah

Apabila yang melaksanakan tugas hadhanah itu adalah ibu kanak-kanak itu, maka setelah tamat masa eddahnya dan dia tidak lagi mendapat apa-apa nafkah daripada bekas suaminya, maka pada saat itu dia berhak mendapat upah (bayaran) penjagaan anaknya. Ini kerana dia telah melaksanakan satu tugas bagi pihak bapa anaknya ataupun wali anaknya.

Jika yang mengendalikan urusan hadhanah itu seorang perempuan asing (bukan ibunya sendiri), maka dia berhak mendapat upah atas pelbagai khidmatnya terhadap kanak-kanak tersebut kecuali jika dia redha atau rela memberikan khidmatnya secara percuma.

Bayaran hadhanah dikira dari permulaan hari dia melaksanakan tugasnya. Bayaran ini tidak akan gugur atau luput sama sekali kecuali dengan menjelaskannya atau menghalalkannya sahaja.

Orang yang bertanggungjawab membayar upah hadhanah ialah orang yang bertanggungjawab menanggung nafkah anak tersebut kerana perbelanjaan hadhanah dikira sebahagian daripada nafkah dan ia merupakan suatu perkara wajib ke atas seseorang bapa ataupun penjaganya.


Tambahan

Di samping perceraian biasa terdapat 3 cara lain untuk membatalkan perkahwinan bagi mengimbangi keadilan terhadap hak wanita iaitu:

1. Fasakh

Pada keseluruhannya semua negeri di Malaysia telah mempunyai peruntukan Undang-Undang tentang perceraian melalui fasakh. Isteri berhak mendapat perintah Mahkamah Syariah bagi membubarkan perkahwinan atau fasakh nikah atas salah satu alasan-alasan berikut:

i. Suami tidak diketahui tempat tinggalnya selama tempoh lebih dari satu tahun.

ii. Suami cuai atau tidak memberi nafkah selama tempoh tiga bulan.

iii. Suami telah dihukum penjara selama tempoh tiga tahun atau lebih.

iv. Suami tidak memberi nafkah batin selama tempoh satu tahun.

v. Suami telah mati pucuk pada masa perkahwinan.

vi. Suami telah gila selama tempoh dua tahun atau sedang mengidap penyakit kusta atau sedang mengidap penyakit kelamin dalam keadaan berjangkit.

vii. Suami menganiayai isteri antara lain:

a. berkawan dengan perempuan-perempuan jahat atau hidup berperangai keji menurut hukum syarak.

b. Cuba memaksa isteri hidup secara lucah.

c. Melupuskan harta isteri atau melarang isteri daripada menggunakan hak-haknya di sisi undang-undang terhadap harta.

d. Menghalang isteri dari menunaikan atau menjalankan kewajipan dan amalan agama.

viii. Suami sengaja enggan menyetubuhi isteri sehingga berlalu tempoh masa empat bulan.


2. Khulu' (tebus talak)
Khulu' adalah perceraian melalui permohonan daripada pihak isteri yang disertai dengan 'iwad (bayaran tertentu). Isteri harus meminta talak dengan membayar kepada suaminya sesuatu benda yang berharga sebagai ganti. Kadar atau jumlahnya tertakluk kepada kedua-dua belah pihak. Setelah kedua-dua belah pihak bersetuju tentang jumlah bayarannya, maka Mahkamah akan mengarahkan suami supaya melafazkan perceraian. Talak seperti ini dinamakan 'Bain Sughra' iaitu perceraian yang tidak boleh dirujuk lagi kecuali dengan akad dan mas kahwin yang baru.

3. Taklik
Menurut semua undang-undang Keluarga Islam di Malaysia, seorang wanita yang telah berkahwin boleh memohon cerai taklik. Taklik diertikan sebagai lafaz perjanjian yang dibuat oleh suami selepas akad nikah mengikut hukum syarak.

Seorang perempuan berhak memohon kepada Mahkamah mendapat perceraian kepada mahkamah mendapat perceraian menurut syarat-syarat surat perakuan taklik yang telah dibuat selepas akad nikah.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 21-5-2007 09:49 PM | Show all posts
aku pnah temankan member aku ke mahkamah syariah... kes dia tuntut cerai dgn hubby dia.

kawan aku mmg tak tuntut apa pun, kecuali nafkah untuk anak-anak. Hubby dia pun takde kasi apa2 termasuklah nafkah eddah...walaupun semasa kes diputuskan mahkamah ada menyebut suami kena bayar nafkah eddah 3 bulan, duit apa ntah 2k (duit ni kira mcm hadiah saguhati pada isteri coz jaga makan pakai suami ketika mereka bersama, istilahnya aku lupa...dan duit ni gak bleh dibayar ansuran)

yg sedihnya, ex hubby dia tu betul kaudu...nafkah eddah pun tak bg sedangkan duit tu akan jadi hutang smpi mati dan akan dituntut diakhirat kelak. duit yg 2K tu lagilah...sesen pun takde. bila member aku mention psl ansuran kete yg hubby dia guna and kete tu atas nama member aku...huikkk dia punya melenting...cam GAM-pUNK jek... tak sedar diri selama ni idup senang lenang atas usaha wife dia.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 22-5-2007 09:18 AM | Show all posts
duit apa ntah 2k (duit ni kira mcm hadiah saguhati pada isteri coz jaga makan pakai suami ketika mereka bersama, istilahnya aku lupa...dan duit ni gak bleh dibayar ansuran)


mutaah eh?
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 22-5-2007 09:20 AM | Show all posts
UTUSAN MALAYSIA'S VERSION

Mutaah sagu hati suami pada isteri
16 March 2007

Soalan:

Saya dan suami telah berkahwin selama lebih 25 tahun apabila dia melafazkan talak satu ke atas saya baru-baru ini. Saya kini sedang menjalani proses pengesahan perceraian di luar mahkamah. Saya telah dimaklumkan bahawa saya boleh menuntut harta mutaah akibat daripada perceraian ini. Apakah yang dimaksudkan dengan harta mutaah tersebut? Bagaimanakah kiraan dilakukan atau anggaran dibuat untuk menentukan nilai tuntutan harta mutaah saya?

- Jameelah, Pulau Pinang.

Jawapan:

Perkahwinan sesungguhnya adalah suatu institusi yang penting dalam sebuah masyarakat. Ia merupakan ikatan yang dijalin berasaskan perasaan kasih sayang dan saling hormat-menghormati antara dua insan. Perkahwinan yang bahagia membawa kepada pembentukan sebuah keluarga yang harmoni. Ini kemudiannya bertindak sebagai tunjang masyarakat yang aman sentosa.

Sayang sekali, tidak semua perkahwinan itu kekal ke akhir hayat biarpun ia sudah berlangsung selama lebih dua dekad. Situasi yang puan alami memang menyedihkan, setelah sudah sekian lama membina keluarga yang bahagia dan berkorban demi kegembiraan suami dan anak-anak, kini puan dilepaskan dengan talak satu. Demi membela nasib wanita seperti puan yang diceraikan suami, undang-undang membenarkan wanita itu menuntut apa yang dipanggil harta mutaah. Memandangkan puan menetap di Pulau Pinang, undang-undang yang terpakai bagi permasalahan yang puan hadapi adalah Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam (Negeri Pulau Pinang) 1985.

Menurut Seksyen 56 akta tersebut, harta mutaah merupakan pemberian saguhati oleh suami kepada isterinya yang diceraikan tanpa sebab yang wajar. Apabila mahkamah syariah berpuas hati bahawa puan telah diceraikan tanpa sebab yang munasabah, suami puan boleh diperintahkan membayar mutaah pada nilai yang berpatutan dan berlandaskan hukum syarak kepada puan.

Sebaliknya, jika perpisahan itu disebabkan oleh pihak perempuan, sebagai contohnya dia memohon fasakh, maka tidak berhak baginya menuntut harta mutaah daripada suaminya.

Walaupun kebiasaannya harta mutaah diberi dalam bentuk wang ringgit, puan juga boleh memohon harta dalam bentuk lain. Sebagai contohnya, rumah atau tanah. Nilai harta mutaah yang puan hendak tuntut boleh ditetapkan mengikut apa yang dirasakan munasabah. Begitu juga halnya dengan cara pembayaran harta mutaah tersebut oleh suami puan, ia boleh dibayar baik secara ansuran mahupun dibayar secara sekali gus.

Penaksiran nilai harta mutaah yang boleh dituntut oleh seorang isteri yang telah diceraikan tanpa sebab yang munasabah berbeza-beza mengikut tempat. Di Malaysia, tidak terdapat formula yang tertentu bagi kiraan untuk menentukan berapakah jumlah harta mutaah yang puan boleh tuntut. Dengan kata lain, puan boleh menetapkan nilai harta mutaah yang puan ingin tuntut berdasarkan apa yang puan rasakan puan patut dapat daripada suami puan.

Sekiranya suami puan bersetuju untuk membayar mutaah pada nilai tersebut, alhamdulillah. Sebaliknya, jika suami puan mempertikaikan nilai mutaah yang puan tuntut tersebut, jumlah ini akan ditetapkan oleh hakim mahkamah syariah yang mendengar kes perceraian antara puan dan suami puan dengan mengambil kira beberapa faktor. Antara lain, bahawa puan tidak menyebabkan perceraian ini berlaku, berapa tahun perkahwinan puan telah wujud dan juga status serta taraf hidup puan selama ini. Seperti apa yang puan kini lalui, persoalan utama yang sering menghantui para wanita yang telah diceraikan oleh suami sebaik mendapat tahu bahawa mereka boleh menuntut harta mutaah adalah; berapakah nilai mutaah yang boleh dituntut dan bagaimana jumlah ini dikira? Seperti yang telah diperjelaskan di atas, tiada sebarang cara tetap yang boleh digunakan bagi menjawab kedua-dua persoalan ini.

Satu lagi masalah yang dihadapi oleh para wanita yang diceraikan suami mereka adalah apabila Hakim Mahkamah Syariah menetapkan bahawa suami tersebut perlu membayar mutaah pada nilai yang lebih rendah daripada apa yang dipohon oleh isteri. Akibat tiada kaedah khas dalam mengira nilai mutaah yang boleh diperoleh oleh seorang isteri daripada suaminya, Hakim Mahkamah Syariah boleh berbuat demikian yakni menentukan nilai mutaah berdasarkan pendirian peribadinya (dengan mengambil kira tiga faktor yang telah disenaraikan di atas). Apa yang ingin diperkatakan di sini adalah, sukar bagi isteri yang memohon mutaah tersebut untuk mempersoalkan keputusan Hakim Mahkamah Syariah berkenaan nilai mutaah yang boleh dituntut olehnya kerana pada asalnya tiada kaedah pengiraan yang khas dan tetap dalam menentukan jumlah mutaah yang boleh dia boleh peroleh daripada suaminya.

Sebagai kesimpulannya, puan sememangnya layak menuntut harta mutaah daripada suami puan kerana dia sanggup menceraikan puan setelah lebih 25 tahun mendirikan mahligai bersama. Dalam menentukan nilai mutaah yang ingin puan tuntut, pertimbangkanlah bahawa puan tidak menyebabkan perceraian ini berlaku, berapa tahun perkahwinan puan telah wujud dan juga status serta taraf hidup puan selama tempoh perkahwinan ini.



ORIGINAL VERSION

Soalan:

Saya dan suami telah berkahwin selama lebih 25 tahun apabila dia melafazkan talaq satu ke atas saya baru-baru ini. Saya kini sedang menjalani proses pengesahan perceraian di luar mahkamah. Saya telah dimaklumkan bahawa saya boleh menuntut harta mut'ah akibat daripada perceraian ini. Apakah yang dimaksudkan dengan harta mut'ah tersebut? Bagaimanakah kiraan dilakukan atau anggaran dibuat untuk menentukan nilai tuntutan harta mut'ah saya?

Jameelah, Pulau Pinang

Jawapan:

Perkahwinan sesungguhnya adalah suatu institusi yang penting dalam sebuah masyarakat. Ia merupakan ikatan yang dijalin berasaskan perasaan kasih sayang dan saling hormat-menghormati antara dua insan. Perkahwinan yang bahagia membawa kepada pembentukan sebuah keluarga yang harmoni s. Ini kemudiannya bertindak sebagai tunjang masyarakat yang aman sentosa.

Kemuliaan sebuah perkahwinan ditegaskan lagi dalam Surah Ar-Rum 30:21 yang menyatakan seperti berikut:

"Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan-Nya dan rahmat-Nya bahawa Dia menciptakan untuk kamu pasangan-pasangan dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikan-Nya antara kamu (suami-isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan."

Sayang sekali, tidak semua perkahwinan itu kekal ke akhir hayat biarpun ia sudah berlangsung selama lebih dua dekad. Situasi yang puan alami memang menyedihkan; setelah sudah sekian lama membina keluarga yang bahagia dan berkorban demi kegembiraan suami dan anak-anak, kini puan dilepaskan dengan talaq satu. Demi membela nasib wanita seperti puan yang diceraikan suami, undang-undang membenarkan wanita itu menuntut apa yang dipanggil harta mut'ah. Memandangkan puan menetap di Pulau Pinang, undang-undang yang terpakai bagi permasalahan yang puan hadapi adalah Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam (Negeri Pulau Pinang) 1985.

Menurut Seksyen 56 akta tersebut, harta mut'ah merupakan pemberian saguhati oleh suami kepada isterinya yang diceraikan tanpa sebab yang wajar. Apabila Mahkamah Syariah berpuas hati bahawa puan telah diceraikan tanpa sebab yang munasabah, suami puan boleh diperintahkan membayar mut'ah pada nilai yang berpatutan dan berlandaskan Hukum Syara' kepada puan.

Kitab Kifayah al-Akhyar pula menjelaskan bahawa mut'ah adalah merupakan harta yang dibayar atau diberikan oleh seorang lelaki kepada isterinya disebabkan oleh perpisahan antara dia dengan wanita itu, dan perpisahan itu disebabkan oleh lelaki tersebut atau disebabkan oleh orang luar. Sebaliknya, jika perpisahan itu disebabkan oleh pihak perempuan, sebagai contohnya dia memohon fasakh, maka tidak berhaklah baginya menuntut harta mut'ah daripada suaminya.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 22-5-2007 09:22 AM | Show all posts

sambungan...

Nas yang paling jelas bagi pembayaran mut'ah daripada seorang lelaki kepada isterinya yang diceraikan tanpa sebab yang wajar terdapat dalam Surah Al-Baqarah 2:241 yang berbunyi seperti berikut:

"Kepada wanita-wanita yang diceraikan (hendaklah diberikan oleh suaminya) mut'ah menurut yang ma'ruf, sebagai suatu kewajipan bagi orang-orang yang taqwa."

Walaupun kebiasaanya harta mut'ah diberi dalam bentuk wang ringgit, puan juga boleh memohon harta dalam bentuk lain. Sebagai contohnya, rumah atau tanah. Nilai harta mut'ah yang puan hendak tuntut boleh ditetapkan mengikut apa yang dirasakan munasabah. Begitu juga halnya dengan cara pembayaran harta mut'ah tersebut oleh suami puan; ianya boleh dibayar baik secara ansuran mahupun dibayar secara sekali gus.

Penaksiran nilai harta mut'ah yang boleh dituntut oleh seorang isteri yang telah diceraikan tanpa sebab yang munasabah berbeza-beza mengikut tempat. Di Malaysia, tidak terdapat formula yang tertentu bagi kiraan untuk menentukan berapakah jumlah harta mut'ah yang puan boleh tuntut. Dengan kata lain, puan boleh menetapkan nilai harta mut'ah yang puan ingin tuntut berdasarkan apa yang puan rasakan puan patut dapat daripada suami puan.

Sekiranya suami puan bersetuju untuk membayar mut'ah pada nilai tersebut, alhamdulillah. Sebaliknya, jika suami puan mempertikaikan nilai mut'ah yang puan tuntut tersebut, jumlah ini akan ditetapkan oleh Hakim Mahkamah Syariah yang mendengar kes perceraian antara puan dan suami puan dengan mengambilkira beberapa faktor, antara lain, bahawa puan tidak menyebabkan perceraian ini berlaku, berapa tahun perkahwinan puan telah wujud dan juga status serta taraf hidup puan selama ini. Situasi ini lebih kurang sama dengan keadaan di Tunisia yang mana nilai harta mut'ah yang boleh dituntut oleh isteri yang diceraikan suaminya tanpa sebab yang patut adalah ditentukan mengikut taraf hidup isteri berkenaan sepanjang tempoh perkahwinannya.

Pelbagai masalah boleh timbul ekoran daripada pemakaian kaedah penentuan nilai mut'ah yang tidak tetap di negara ini . Seperti apa yang puan kini lalui, persoalan utama yang sering menghantui para wanita yang telah diceraikan oleh suami sebaik mendapat tahu bahawa mereka boleh menuntut harta mut'ah adalah: berapakah nilai mut'ah yang boleh dituntut dan bagaimana jumlah ini dikira? Seperti yang telah diperjelaskan di atas, tiada sebarang cara tetap yang boleh digunakan bagi menjawab kedua-dua persoalan ini.

Satu lagi masalah yang dihadapi oleh para wanita yang diceraikan suami mereka adalah apabila Hakim Mahkamah Syariah menetapkan bahawa suami tersebut perlu membayar mut'ah pada nilai yang lebih rendah daripada apa yang dipohon oleh isteri. Akibat tiadanya kaedah khas dalam mengira nilai mut'ah yang boleh diperolehi oleh seorang isteri daripada suaminya, Hakim Mahkamah Syariah boleh berbuat demikian yakni menentukan nilai mut'ah berdasarkan pendirian peribadinya (dengan mengambilkira tiga faktor yang telah disenaraikan di atas). Apa yang ingin diperkatakan di sini adalah, sukar bagi isteri yang memohon mut'ah tersebut untuk mempersoalkan keputusan Hakim Mahkamah Syariah berkenaan nilai mut'ah yang boleh dituntut olehnya kerana pada asalnya tiada kaedah pengiraan yang khas dan tetap dalam menentukan jumlah mut'ah yang boleh dia boleh perolehi daripada suaminya.

Situasi di negara ini jauh berlainan dengan keadaan di kebanyakan negara di Timur Tengah. Di sana, terdapat undang-undang yang menetapkan jumlah atau nilai tertentu bagi harta mut'ah yang boleh dituntut oleh seorang isteri yang telah diceraikan daripada suaminya. Sebagai contohnya, wanita di Jordan yang telah diceraikan boleh menuntut pampasan yang tidak melebihi jumlah nafkah yang patut diberikan kepadanya bagi tempoh satu tahun. Di Mesir pula, harta mut'ah boleh dituntut pada nilai yang tidak kurang daripada jumlah nafkah isteri tersebut bagi tempoh dua tahun tetapi dengan mengambilkira kemampuan kewangan suaminya.

Sebagai kesimpulannya, puan sememangnya layak menuntut harta mut'ah daripada suami puan kerana dia sanggup menceraikan puan setelah lebih 25 tahun mendirikan mahligai bersama. Dalam menentukan nilai mut'ah yang ingin puan tuntut, pertimbangkanlah bahawa puan tidak menyebabkan perceraian ini berlaku, berapa tahun perkahwinan puan telah wujud dan juga status serta taraf hidup puan selama tempoh perkahwinan ini. Kami di Sisters In Islam mendoakan agar puan kekal tabah dalam menghadapi cabaran ini. Moga-moga Allah S.W.T. mempermudahkan dan merahmati kehidupan puan pada masa akan datang.
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 24-5-2007 01:22 PM | Show all posts

Reply #4 Syd's post

haa...muta'ah la...

thanks syd....

ustazah aku kata, kalau bekas suami berhutang nafkah eddah dan mutaah, nnt kat akhirat akan dituntut. Baik2 dpt masuk syurga...dah kena tahan sbb berhutang dgn bekas isteri...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 24-5-2007 02:46 PM | Show all posts

mungkin ini lebih details;

Pendahuluan

Mengenai hak-hak wanita selepas diceraikan suami, Allah swt telah menyatakan :

'Tempatkanlah mereka (para isteri) di mana kamu bertempat tinggal menurut kemampuanmu dan janganlah kamu menyusahkan mereka untuk menyempitkan mereka. Dan jika mereka (isteri-isteri yang sudah ditalak) itu sedang hamil, maka berikanlah kepada mereka nafkahnya hingga mereka bersalin, kemudian jika mereka menyusu (anak-anak)mu untukmu maka berikanlah kepada mereka upahnya dan musyawarahkanlah antara kamu (segala sesuatu) dengan baik dan jika kamu menemui kesulitan maka perempuan lain boleh menyusukan (anak itu) untuknya'.
( Surah at-Talak : 6 )

Demikian Allah memberi panduan mengenai hak-hak wanita selepas diceraikan suami. Ini bermakna tanggungjawab suami memberi nafkah kepada isteri dan anak-anak bukan sahaja semasa hidup bersama tetapi juga selepas bercerai dengan isteri.

Hak-Hak Isteri Selepas Bercerai

Seseorang wanita yang diceraikan oleh suaminya boleh membuat beberapa tuntutan atas bekas suaminya di Mahkamah Syariah. Tuntutan-tuntutan itu ialah :

i. Tuntuan Mutaah

Mutaah ialah sejumlah harta di mana suami wajib memberi kepada bekas isterinya yang pernah disetubuhi jika perceraian itu bukan berpunca dari isteri dan bukan kematian suami. Dalam Al-Quran terdapat beberapa ayat mengenai Mutaah:
' Kepada wanita-wanita yang diceraikan (hendaklah diberikan oleh suaminya) Mutaah menurut yang ma抋ruf sebagai suatu kewajiban bagi orang-orang yang bertaqwa'.
(Surah Al-Baqarah : 241)

Dalam ayat yang lain pula Allah swt menyatakan:
'Tidaklah kamu bersalah jika kamu menceraikan isteri-isteri kamu sebelum kamu bercampur dengan mereka atau sebelum kamu menetapkan mas kahwin untuk mereka. Walaupun demikian, hendaklah kamu memberi Mutaah (pemberian saguhati) kepada mereka iaitu suami yang senang menurut kemampuannya dan suami yang miskin menurut kemampuannya sebagai pemberian saguhati menurut yang patut lagi menjadi satu kewajiban atas orang-orang yang mahu berbuat kebajikan'.
(Surah Al-Baqarah : 236)

Firman Allah swt :
'Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu berkahwin dengan perempuan-perempuan yang beriman kemudian kamu ceraikan mereka sebelum menyentuhnya, maka tiadalah kamu berhak terhadap mereka mengenai sebarang eddah yang kamu boleh hitungkan masanya. Oleh itu, berilah Mutaah (pemberian saguhati) kepada mereka dan lepaskan mereka dengan cara yang sebaik-baiknya'.
(Surah Al-Ahzab : 49)

Mutaah itu boleh sama ada berbentuk pakaian, barang-barang atau wang sesuai dengan keadaan dan kedudukan suami. Islam tidak menetapkan kadar mengenai Mutaah ini. Dasar penetapannya bergantung kepada keredhaan dan persetujuan suami isteri. Walau bagaimanapun, jika kadarnya menjadi pertelingkahan suami isteri, maka Mahkamah Syariah akan memutuskan kadar yang patut berdasarkan kemampuan suami.

Dalam kes Tengku Anum Zaharah lwn Dato Dr. Hussein (1980, Jld.3 J.H.) Peguam bagi pihak menuntut (isteri) telah merujuk kepada kes Hasan bin Ali bin Abi Talib yang mana semasa beliau menjadi khalifah telah menceraikan isterinya dan memberi 10,000 dinar sebagai Mutaah. Peguam iu berhujah pihak yang kena tuntut (suami) seorang yang berkemampuan. Yang Arif Kadi Besar selangor (pada masa itu) telah merujuk surah Al-Ahzab ayat 49 dan memutuskan pihak yang menuntut (isteri) berjaya menuntut Mutaah sebanyak RM25,200 sebagaimana yang dituntutnya.

Apa yang nyata berdasarkan kes ini, walaupun seseorang wanita itu mempunyai pendapatan yang baik, ia tetap menuntut haknya kerana perceraian itu atas kehendak suami.

Dalam Islam pemberian Mutaah ini bertujuan:

Seseorang isteri lazimnya bergantung hidup kepada suami. Oleh itu apabila ada pemberian Mutaah ini, maka bekas isteri bolehlah menggunakannya sebagai modal untk berdikari dan memulakan hidup baru selepas bercerai.

Menghilangkan rasa malu dan prasangka buruk terhadap isteri. Pada kebiasaaannya terdapat anggapan masyarakat bahawa seseorang wanita yang diceraikan kerana ada sesuatu aib pada dirinya. Oleh itu pemberian Mutaah itu bermakna perceraian itu bukan berpunca dari bekas isteri.

Untuk menentukan perceraian itu dibuat secara baik dan sebagai penghargaan suami terhadap isteri atas sumbangan dan peranan yang diberikan oleh isteri.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 24-5-2007 02:47 PM | Show all posts
ii. Tuntutan Nafkah Eddah

Seseorang isteri yang diceraikan oleh suami selepas disetubuhi, wajib bereddah. Hikmah bereddah ialah supaya dalam waktu eddah talak rajie ini, suami dan isteri itu berfikir panjang dan merasa bagaimana pahit getirnya perceraian. Walau bagaimanapun, bagi seseorang isteri yang diceraikan dalam talak rajie berhak mendapat nafkah dengan syarat:

a. Isteri itu diceraikan secara talak rajie (talak yang boleh dirujuk), dalilnya ialah Nabi Muhammad saw bersabda,
'Hanya nafkah dan tempat kediaman untuk perempuan yang boleh dirujuk oleh suaminya'.
(Riwayat Ahmad dan An-Nasa抜)
Pendapat ini adalah sepakat mazhab empat.

b. Isteri yang hamil yang ditalak dengan talak bain (tidak boleh dirujuk) berhak juga mendapat nafkah sehingga anak itu lahir. Ini berdasarkan firman Allah swt:
'Kalau mereka itu hamil, maka berilah nafkah keapda mereka hingga mereka melahirkan anaknya'.
( Surah At-Talaq: 6)

Fuqaha bersepakat dalam perkara ini di mana perempuan itu berhak mendapat nafkah, pakaian dan tempat tinggal hingga anak itu lahir.
Seseorang isteri yang mengandung sememangnya menghadapi keletihan dan tekanan perasaan memikirkan tentang kesempurnaan bayi kandungannya. Apabila berlaku perceraian kesannya akan menambahkan lagi penderitaan di mana kemungkinan besar memberi kesan kepada kesempurnaan bayi dan menganggu kesihatan si ibu. Oleh itu sebagai langkah untuk mengurangkan tekanan perasaaan dan menjaga kepentingan anak dalam kandungannya maka Islam memutuskan bahawa perempuan hamil walaupun diceraikan secara talak bain berhak juga mendapat nafkah eddah.

c. Perempuan tidak hamil yang diceraikan secara talak bain, tidak berhak mendapat nafkah, pakaian dan tempat kediaman. Ini adalah pendapat Jumhur Fuqaha dengan alasan ketika nabi Muhammada saw mengulas mengenai talak tiga ia menyatakan:
'Tidak ada hak untuknya bagi tempat kediaman dan nafkah'.
(Riwayat Ahmad dan Muslim)

Walau bagaimanapun, menurut Hanafi perempuan dalam kes ini berhak mendapat nafkah kerana Allah swt berfirman:
'Berikanlah mereka itu tempat kediaman sebagaimana tempat kediaman kamu dari kekayaaan kamu'.
(Surah At-Talak : 6)

Menurut Hanafi kehendak ayat ini adalah umum sama ada perempuan itu dalam eddah talak rajie atau talak bain semuanya mendapat nafkah.

d. Isteri yang dalam eddah kerana kematian suami tidak berhak mendapat nafkah eddah meskipun ia dalam kaeadaan hamil. Mengenai perkara ini Nabi Muhammad saw menjelaskan:
'Tidaklah mendapat nafkah bagi perempuan hamil yang kematian suami'.
(Riwayat Darul-Qutni)

Pendapat ini adalah sepakat Fuqaha kerana pada kebiasaaannya seseorang yang diceraikan kerana kematian suami boleh membeuat tuntutan pusaka ke atas harta peninggalan suami dan tanggungjawab suami itu dianggap terhapus.

e. Isteri hendaklah taat dan patuh kepada suami iaitu isteri tidak nusyuz. Menurut kitab Kifayah Al-Akhyar Juz 29 halaman 48 menyatakan:
'Apabila seseorang isteri nusyuz maka gugurlah hak isteri untuk menerima nafkah, pakaian dan giliran'.

Dalam kes Syarifah Sapoyah lwn Wan Alwi (1988 Jld. VI-II J.H.) Yang Arif Kadi Besar Sarawak Awang Pon bin Awang Sebon ketika memutuskan kes itu berhubung dengan tuntutan nafkah eddah menyatakan:

'Menurut Hukum Syarak seseorang isteri yang telah diceraikan oleh suaminya berhak mendapat nafkah eddahnya sekiranya seseorang isteri itu diceraikan dengan talak rajie atau dengan talak bain sedangkan si isteri mengandung dan isteri tersebut tidak melakukan perbuatan yang dianggap nusyuz. Dalilnya ialah:
'Dari Fatimah binti Qais bahawa Rasulullah saw menyatakan hanya perempuan yang berhak mengambil nafkah dan rumah kediaman bekas suaminya apabila suami berhak rujuk kepadanya'.
(Riwayat Ahmad dan An-Nasa抜)

Menurut kitab Al-Fiqhu 慉la Mazahib Al-Arba抋h Juzuk 4 karangan Abdul Rahman Al-Jazini menerangkan :
'Isteri yang ditalak rajie wajib mendapat hak nafkah eddah tidak kira sama ada ia merdeka, hamba, mengandung atau tidak mengandung'.

Menurut Kadi Besar Pulau Pinang Hj. Harussani bin Hj. Zakaria (pada masa itu) ketika memutuskan kes Noor Bee lwn Ahmad Shanusi (1978 Jld. 1 J.H.) menyatakan:
'Hak nafkah eddah jika tidak dijelaskan semasa edddah maka ia menjadi hutang ke atas suami yang menceraikan isterinya. Tetapi tempat kediaman jika tidak dituntut semasa dalam eddah maka hak itu terluput', berdasarkan pandangan kitab Kifayah Al-Akhyar Juz 2 halaman 85 ;
'Jika sebahagian atau keseluruhan masa eddah telah berlalu dan isteri (yang diceraikan) tidak menuntut hak tempat tinggal maka gugurlah hak itu dan tidak menjadi hutang ke atas suami yang menceraikan isterinya'.

Ini bermakna seseorang isteri yang diceraikan berhak mendiami tempat tinggal dan mendapatkan nafkah dari bekas suaminya dalam tempoh eddah berdasarkan syarat-syarat di atas.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 24-5-2007 02:49 PM | Show all posts
iii. Tuntutan Hadhanah (Hak Jagaan Anak)

Hadhanah bermakna pemeliharaan anak lelaki atau perempuan yang masih kecil yang belum boleh berdikari, menjaga kepentingan anak, melindunginya dari segala yang membahayakan dirinya, mendidik rohani dan jasmani serta akalnya supaya si anak dapat berkembang dan dapat mengatasi persoalan hidup yang akan dihadapinya.
Dalam Islam, hukum memelihara anak adalah satu kewajiban ibu bapa kerana si anak memerlukan asuhan dan kasih sayang ketika dalam proses pertumbuhan hidupnya. Persoalan yang timbul ialah siapa yang berhak memelihara dan menjaga anak jika ibu bapa bercerai-berai?

Menurut sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Umar,
'Bahawasanya seseorang perempuan telah datang menemui Rasulullah saw dan bertanya: 'Ya Rasulullah, bahawa anankku ini, perutkulah kandungannya, susukulah minumannya dan ribaanku rumahnya tetapi bapanya telah menceraikan aku dan hendak merampas anak itu daripada aku'. Selepas mendengar aduan itu Rasulullah saw bersabda,'Engkaulah yang lebih berhak menjaga anak itu selagi engkau belum berkahwin lain'.
(Riwayat Abu Daud)

Hadith ini menetapkan bahawa ibu adalah lebih berhak terhadap pemeliharaan anak daripada ayah. Berdasarkan kepada kiasan hadith tersebut ternyata orang perempuan lebih diutamakan tentang hak pemeliharaan anak, kemudiannya barulah diikuti oleh orang lelaki. Islam mengutamakan perempuan dalam hal hadhanah ini kerana ibu lebih sayang kepada anaknya, lebih tahu bagaimana mendidiknya dan lebih sabar dalam mengasuh anaknya daripada ayah. Demikian juga mempunyai masa yang luas berdampingan dan bermanja dengan anak-anak berbanding dengan bapa yang selalu sibuk dengan tugas di luar.

Dalam kes Zawiyah lwn Ruslan (1980 Jld. 1, 2 J.H.) Yang Arif Kadi Besar Pulau Pinang Hj. Harussani bin Hj. Zakaria (pada masa itu) ketika memutuskan kes itu menyatakan anak-anak yang belum mumaiyyiz diserah kepada ibunya berdasarkan hujah kitabKifayah Al-Akhyar Juz 2 halaman 93:

'Apabila mencerai seseorang lelaki akan isterinya dan ia mempunyai anak dengan isteri itu maka si isteri berhak memelihara anak itu sehingga anak itu berumur tujuh tahun (mumaiyyiz)'.

Hak hadhanah akan terlucut sekiranya si isteri itu mempunyai salah satu syarat sepertimana berikut:

'Dan syarat-syarat hadhanah itu tujuh perkara iaitu berakal, merdeka, beragama, lemah lembut, amanah, tidak bersuami dan bermukim. Sekiranya kurang salah satu syarat itu maka gugurlah hak hadhanah itu'.

Ini bermakna anak-anak yang belum mumaiyyiz diserah kepada ibunya. Persoalan yang timbul ialah apakah had umur untuk menentukan mumaiyyiz itu? Sebenarnya Fuqaha berselisih pendapat mengenai had umur mumaiyyiz ini. Walau bagaimanapun menurut kebiasaan, bagi lelaki yang telah mencapai umur 7 tahun dianggap mumaiyyiz manakala perempuan pula apabila berumur 9 tahun. Apabila pemeliharaan anak itu dimulai dari ibu maka para Fuqaha mengambil kesimpulan bahawa kerabat dari ibu lebih berhak mengasuh daripada kerabat bapa. Jika ibu hilang kelayakan hak jagaan anak maka anak itu diserah kepada nenek sebelah ibu hingga ke atas (butir-buti penuh lihat lampiran 慉
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 24-5-2007 02:50 PM | Show all posts
Anak Antara Bapa Dan Ibu

Ulama Syafi抜yah berkata: Apabila anak tersebut lelaki dan ia memilih ibunya, anak itu boleh tinggal di tempat ibunya pada malam hari, pada siangnya bapa boleh mengambilnya untuk disekolahkan atau bekerja. Kerana tujuan mengasuh anak adalah untuk kebaikan. Apabila si anak memilih bapanya maka anak tinggal bersama bapanya siang malam tetapi tidak boleh dicegah apabila si anak ingin menjenguk ibunya. Mencegahnya akan menyebabkan si anak derhaka kepada ibunya dan memutuskan hubungan dengan ibunya. Apabila si anak sakit maka ibu lebih berhak untuk merawatnya kerana sakitnya itu menyebabkan si anak seperti anak kecil yang memerlukan layanan, kerana itu si ibu lebih berhak mengasuhnya.

Apabila anak itu perempuan dan ia memilih salah satu antara dua orang tuanya maka ia boleh tinggal di tempat orang tua lain, asalkan tidak terlalu lama. Kerana perceraian antara suami isteri menyebabkan kedua-dua bekas suami isteri itu tidak sesuai untuk berada di satu tempat. Apabila anak perempuan itu sakit maka ibunya lebih berhak merawat di rumahnya. Apabila salah satu orang tuanya sakit sedangkan si anak tidak serumah dengannya maka si anak tidak boleh dicegah untuk menjenguknya atau untuk hadir di tempat orang tuanya yang meninggal dunia.

Bercerai Bersama Anak

Ibnu Qaiyim berkata: 'Apabila salah seorang antara orang tuanya berpergian kerana adanya suatu keperluan, tetapi akan kembali dan lainnya tidak berpergian maka orang yang tidak berpergian lebih berhak mengasuhnya kerana berpergian dengan membawa anak kecil terutama yang masih menyusu akan menyusahkan si anak. Apabila salah seorangnya berpindah untuk menetap di tempat lain sedang tempat yang dituju atau perjalanannya mengkhuatirkan maka orang tua yang mukim lebih berhak mengasuhnya. Apabila perjalanannya aman, ada dua pendapat:

Bahawa asuhan anak itu diserahkan kepada bapa agar bapa dapat tetap mendidik anaknya. Pendapat ini adalah juga pendapat Malik dan Syafi抜. Pendapat ini juga dipraktikkan oleh Qadhi Syuraih.

Bahawa ibunya lebih berhak mengasuh anaknya. Pendapat lain mengatakan bahawa apabila yang pergi itu bapanya maka ibu lebih berhak mengasuhnya. Kalau ibunya pergi ke daerah asalnya maka ibu itulah yang lebih berhak mengasuhnya. Apabila si ibu pergi ke tempat lain maka bapanyalah yang lebih berhak mengasuhnya. Demikianlah pendapat Abu Hanifah.

Pada prinsipnya kita meninjau dan meneliti mana yang paling baik untuk si anak dan lebih bermanfaat, apakah dapat memelihara dan dapat menjaga si anak. Anak itu pergi bersama salah seorang antara kedua-dua orang tuanya ataupun tidak ikut, sama sahaja, asalkan tidak menyebabkan putusnya hubungan anak dengan orang tuanya. Apabila ada maksudnya menyusahkan si anak maka si anak tidak boleh diajak pergi.

Anak Diluar Nikah

Kadangkala juga timbul masalah sepasang suami isteri yang pada asalnya mereka bersekedudukan dan melahirkan anak. Selepas itu mereka kahwin. Apabila berlaku perceraian, anak itu menjadi bahan rebutan. Persoalan yang timbul ialah siapakah yang berhak menjaga anak yang tak sah taraf itu? Menurut Seksyen 85 Akta Undang-Undang Keluarga Islam Wilayah Persekutuan menyatakan:
'Penjagaan kanak-kanak tak sah taraf adalah semata-mata pada ibu dan saudara mara ibu'.

Ibu itu yang mengandung dan melahirkannya maka ia berhak menjaga dan menafkahkannya. Anak di luar nikah dianggap tidak mempunyai bapa. Oleh itu di luar bidang kuasa lelaki itu untuk membuat tuntutan.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 24-5-2007 02:51 PM | Show all posts
iv. Tuntuan Nafkah Anak

Dalam Islam hak mendapat kehidupan bagi si anak merupakan hak anak yang tidak boleh diganggu dan disekat. Hak hidup itu juga bererti menjadi kewajiban orang tua memelihara dan memberi bekal ilmu kepada anak sehingga anak itu boleh berdikari. Firman Allah swt:
'Kalau mereka itu (bekas isterimu) menyusukan anakmu maka berilah upah mereka'.
(Surah At-Talak : 6)

Dalam ayat yang lain Allah swt menerangkan:
'Janganlah seseorang itu menderita kesengsaraan kerana anaknya dan seorang bapa kerana anaknya dan waris pun berkewajiban demikian'.
(Surah Al-Baqarah : 233)

Dari sebuah hadith yang diterangkan oleh Aisyah r.a. bahawa Rasulullah saw bersabda:
'Hindun pernah bertanya: 'Ya Rasulullah, sesungguhnya Abu Sufian (suami Hindun) seorang lelaki yang sangat bakhil. Ia tidak pernah memberi belanja kepadaku yang dapat mencukupi diriku dan anakku kecuali apa yang aku ambil dari hartanya itu, sedangkan ia tidak mengetahuinya'. Kemudian Rasulullah saw menjawab: 'Ambillah apa yang sekiranya boleh mencukupi dirimu dan anakmu dengan cara yang makruf'.
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

Berdasarkan dalil-dalil di atas ternyata seseorang bapa wajib memberi nafkah untuk anak-anaknya dengan syarat:

Bahawa anak itu belum boleh berdikari. Bagi anak perempuan sehingga ia berkahwin atau sehinga ia ada pekerjaan.

Bahawa anak itu miskin tidak mempunyai harta sendiri untuk menafkahkannya.

Bapa itu mampu memberi nafkah.

Apabila anak itu telah baligh dan boleh berdikari maka bapa tidak wajib lagi memberi nafkah untuk anak itu. Begitu juga jika anak itu mempunyai harta sendiri meskipun dia masih kecil maka bapa tidak wajib memberi nafkah kepada anaknya. Pendapat itu adalah sepakat Fuqaha.

Kadangkala terdapat sepasang suami isteri mengambil anak angkat. Persoalan yang timbul ialah kedudukan nafkah anak angkat jika ibu bapa angkat itu bercerai. Yang Arif Pemangku Kadi Besar Wilayah Persekutuan Haji Yahya bin Darus (pada masa itu) ketika memutuskan kes Rokiah lwn Mohamed Idris (1986, Jld. VI, 2 J.H.) menyatakan anak angkat tidak berhak mendapat nafkah dengan alasan firman Allah swt:
'Panggillah nama-nama mereka, anak-anak angkat itu dengan panggilan bapa-bapa mereka itu adalah lebih baik di sisi Allah'.
(Surah Al-Ahzab : 5)

Dengan bertukar binnya itu bererti tidak tertanggunglah ke atas bapa angkat nafkah itu. Walau bagaimanpun dalam kes Rosnah lwn Ibrahim (1979, Jld. 1, 2 J.H.) Yang Arif Kadi Besar Pulau Pinang Hj. Harussani bin Hj Zakaria (pada masa itu) ketika memutuskan kes itu menyatakan anak angkat berhak mendapat nafkah daripada bapa angkatnya selepas perceraian ibu bapa angkat itu kerana anak angkat itu diambil dengan persetujuan ibu bapa angkat itu. Anak angkat itu diambil ketika berumur satu hari.

v. Tuntutan Harta Sepencarian

Tuntutan harta sepencarian adalah lebih berdasarkan kepada undang-undang adat Melayu. Oleh kerana prinsip harta sepencarian tidak berlawanan dengan kehendak Syariah Islam maka peruntukan harta sepencarian diterima sebagai sebahagaian daripda Undang-Undang Islam di Malaysia.

Dalam Al-Quran ada menyebut:
'Orang lelaki ada bahagian dari apa yang mereka usahakan dan orang perempuan pula ada bahagian dari apa yang mereka usahakan'.
(Surah An-Nisaa
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 24-5-2007 02:52 PM | Show all posts
Lampiran 慉
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 24-5-2007 03:41 PM | Show all posts
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 5-6-2007 10:00 AM | Show all posts
Syor penjarakan bapa ingkar bayar nafkah

APABILA berlaku perceraian dalam rumah tangga, perkara yang sering timbul ialah soal pembayaran nafkah anak-anak. Ia menjadi beban kepada para ibu yang mahu memastikan kebajikan serta nasib anak-anak terbela.

揚enjarakan mereka, gantung lesen memandu, jangan barukan lesen perniagaan mereka.
Reply

Use magic Report

Post time 22-11-2009 07:34 PM | Show all posts
saya nak tanya berjayakah seorang bekas isteri menuntut mutaah sedangkan semasa masih dalam suami isteri, isteri gagal melaksanakan tjawab memberi nafkah batin..biarkan suami selama 2 ke 3 tahun begitu saja.Bukan itu saja pihak siisteri semasa hidup bersama telah mendera fizikal dan mental(part ni selalu suami dera isteri tapi vice versa)

bila diceraikan bekas isteri menuntut mutaah..

harap yg arif dapt membantu
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 24-11-2009 04:57 PM | Show all posts
Mualaf Boleh Fail Cerai Di Mahkamah Sivil, Cadang Pindaan Undang-Undang

KUALA LUMPUR: Cadangan pindaan undang-undang berkaitan penukaran agama bakal membolehkan mereka yang memeluk agama Islam turut diberikan hak untuk memfailkan petisyen penceraian di Mahkamah Sivil.

Peguam Kanan Persekutuan di Jabatan Peguam Negara Mohamad Naser Disa berkata cadangan pindaan terhadap akta 164 iaitu Akta Membaharui Undang-Undang (Perkahwinan dan Penceraian) 1967 sebelum ini hanya terpakai kepada mereka yang bukan Islam sahaja memfailkan penceraian bagi perkahwinan sivilnya di bawah subsekyen 51(1).

"Ia bertujuan untuk mengelakkan mereka yang memeluk Islam dizalimi pasangan mereka yang enggan memfailkan petisyen penceraian. Melalui pindaan ini, pasangan yang memeluk Islam boleh memohon petisyen penceraian di Mahkamah Sivil atas alasan memeluk Islam," katanya dalam taklimat khas undang-undang berkaitan penukaran agama di Masjid Wilayah Persekutuan di sini, hari ini.

Dalam taklimat itu, beliau turut menegaskan cadangan pindaan tersebut turut melibatkan dua lagi akta iaitu Akta Pentadbiran Undang-Undang Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1993 (Akta 505) dan Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984 (Akta 303).

Beliau berkata bagi mereka yang memeluk Islam, sekatan tempoh dua tahun bagi petisyen penceraian yang difailkan akan dikecualikan melalui persetujuan bersama.

"Cadangan peruntukan baru terhadap subseksyen 51(1A) juga bertujuan untuk menetapkan tarikh kuatkuasa pembubaran perkahwinan sivil kepada tiga bulan selepas pihak itu masuk Islam," katanya.

Mohamad Naser berkata antara fokus cadangan pindaan ialah pemberian kuasa kepada mahkamah sivil untuk memutuskan perkara-perkara mengikut undang-undang sivil berkaitan pembahagian aset perkahwinan (harta sepencarian), nafkah dan hak penjagaan anakanak serta larangan ibu atau bapa daripada mendaftarkan penukaran agama anak.

Beliau berkata menerusi cadangan peruntukan baru seksyen 51A (1), (2) dan (3) bertujuan memberi kuasa kepada Mahkamah Sivil untuk menguruskan pembahagian aset perkahwinan yang dipunyai oleh kedua-dua pihak selain harta lain.

Ia juga bertujuan membolehkan mahkamah menguruskan harta pihak yang memeluk Islam yang meninggal dunia sebelum perkahwinan bukan Islamnya dibubarkan dan pengagihan harta si mati kepada warisnya yang beragama Islam atau Baitulmal, katanya.

Selain itu, cadangan pindaan kepada Akta 505 menerusi pindaan seksyen 89 adalah bertujuan untuk meletakkan tanggungjawab kepada Pendaftar Mualaf untuk membantu seseorang mualaf memaklumkan kepada anggota keluarganya yang terdekat mengenai pemelukan Islamnya.

"Ia bertujuan bagi mengelakkan kes rebut jenazah dan Pendaftar Mualaf boleh mengecualikan keperluan memaklumkan perkara tersebut sekiranya mendapati ia boleh membahayakan keselamatan mualaf tersebut dan satu sijil perakuan sementara masuk Islam akan dikeluarkan.

"Pendaftar Mualaf tidak boleh mendaftarkan nama mualaf itu dalam Daftar Mualaf sehingga beliau berpuas hati dengan segala tanggungjawab mualaf berhubung dengan aset perkahwinan, nafkah pasangan dan anak serta jagaan anak semasa perkahwinan sivilnya telah diselesaikan," katanya.

Beliau berkata cadangan peruntukan baru seksyen 92A di bawah akta tersebut bertujuan untuk menyelaraskan Akta 505 dengan pindaan yang dibuat terhadap Akta 164 berhubung dengan kuasa Mahkamah Sivil mengenai aset perkahwinan dan harta lain mualaf yang mati sebelum perkahwinan bukan Islamnya dibubarkan.

Peruntukan ini juga terhad hanya kepada aset perkahwinan dan harta lain yang dipunyai atau yang diperolehnya sebelum dia memeluk Islam dan tidak menjejaskan harta mualaf yang diperoleh selepas memeluk Islam, tambahnya.

Cadangan pindaan terhadap akta 303 pula ialah pindaan ke atas Seksyen 18 yang bertujuan memberikan kuasa kepada hakim Mahkamah Syariah membenarkan mualaf berkahwin.

Turut dicadangkan ialah pemotongan subseksyen 46(2) bagi mengelak pertindihan bidang kuasa antara Mahkamah Syariah dan Mahkamah Sivil dan bertujuan untuk menjadikannya selaras dengan cadangan pindaan kepada seksyen 3 dan 51 Akta 164 yang memberi kuasa kepada Mahkamah Sivil untuk mendengar petisyen penceraian dan relif sampingan yang difailkan oleh pihak kepada suatu perkahwinan bukan Islam yang telah memeluk agama Islam.

Turut hadir pada majlis taklimat itu ialah Setiausaha Agung Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (PERKIM) Tan Sri Dr Abdul Hamid Othman, Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) Datuk Che Mat Che Ali dan Pegawai Syariah di Jabatan Peguam Negara Abd Walid Abu Hassan. BERNAMA
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

11-5-2024 02:31 PM GMT+8 , Processed in 0.468353 second(s), 44 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list