View: 17866|Reply: 66
|
Pensyarah: Kerjaya Mendidik atau Kerja Cari Makan?
[Copy link]
|
|
Ramai yang berminat menjadi seorang pensyarah. Ada graduan yang terus menyambung pengajian di peringkat Master atau memohon skim2 latihan seperti SLAB semata-mata ingin menjadi seorang pensyarah. Sebaik sahaja tamat pengajian mereka, mereka akan mula mengajar pelajar-pelajar undergraduate. Ini bagi mereka yang sememangnya bercita-cita menjadi pensyarah.
Tetapi ada juga antara graduan menjadikan kerjaya ini satu pilihan setelah gagal menempatkan diri di pasaran kerja... Mereka memohon untuk menyambung pengajian dan seterusnya memohon jawatan ini.. Hasilnya, IPT-IPT di Malaysia kini terdapat ramai pensyarah muda.
Apa yang ada dalam fikiran Pad sekarang, adakah pensyarah2 muda ini berkemampuan untuk mendidik dan mengajar pelajar-pelajar mereka? Mampukah mereka menghasilkan produk yang memenuhi keperluan industri sedangkan mereka sendiri tidak mempunyai pengalaman bekerja di industri dan mengetahui apa yang industri kehendaki...
Jika sesiapa ada pandangan mengenai hal ini, kita boleh bincangkannya disini... |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
aku masuk academic line sebab aku minat. mmg cita2 aku sejak sekolah dulu. mmg ada org yg jadi lecturer sebab tak ada pilihan lain atau lepas buat master mrk tak ada halatuju. ramai org anggap bila ada master degree, kena jadi lecturer (or tu la career terbaik utk master's holder). |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
as for me... tugas seorang pensyarah adalah sebagai pendidik dan dalam masa yang sama untuk cari makan...
memang betul... ada yang jadi pensyarah sebab susah nak dapat keje lain... maka... ramailah pensyarah muda2 belaka... Malah kebanyakan mereka yang ada degree... terus sambung master... bila keluar jer... buleh terus jadi pensyarah...
tapi... ada gak masalahnya iaitu... sesetengah pensyarah muda ni... hanya bersandarkan pada teori semata2... sebab pensyarah2 muda ni tak ada pengalaman bekerja... maka... susah lah nak terangkan praktikalnya pada para pelajar...
bila dah macam ni... rasanya pengalaman keje tu... memang amat penting sekali...
tak kisah sangat sebenarnya... asalkan apa yang mereka ajar tu... memang berpadanan dengan apa yang sepatutnya pelajar mereka dapat... |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
tak semua course perlukan pensyarah ada pengalaman kerja. course seperti kaunseling mmg perlukan pensyarah berpengalaman sbg kaunselor. tapi course like mathematic atau bahasa rasanya pengalaman kerja di industri tak relevan sgt. |
|
|
|
|
|
|
|
Di tahap universiti, selalunya pensyarah lebih cenderung ke arah penyelidikan. That's why kadang-kadang kita jumpa lecturer yang memang brilliant tapi kalau attend kelas dia memang tak paham apa yang diajar. Sesetengah orang memang terlalu cerdik hinggakan kualiti komunikasi dgn student hancus!
Tak kurang jugak yang betul-betul ikhlas nak mendidik anak bangsa. Tapi kadang-kadang it can be frustrating sebab motivasi student kurang. Ramai yang masuk universiti bukan sebab minat dgn subjek, tapi sebab nak dapat degree so that senang dapat kerja nanti. Kelas tak attend, assignment tak buat, bila paper dapat D barulah terhegeh-hegeh cari pensyarah.
Back to the main question, to me umur tak mendatangkan masalah besar. Pengalaman mungkin relevan utk sesetengah bidang. Yang penting minat utk memperkembangkan ilmu. It's totally different from being a teacher at school. A lecturer has to continuously do research and contribute to the world of knowledge. Kalau setakat nak mengajar sahaja you will not go very far.
[ Last edited by RedAlert at 8-1-2007 10:41 AM ] |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
yeahh...aku suker lecturer yg muda2 nie..sbb kita dpt rasa perbezaan belajar dgn lecturer yg muda2 dgn lecturer yg sgt berpengalaman dan berusia..yg dah taraf prof2....
apa yg bezanya..mereka nie sgt2 bersemangat semasa mengajar...mungkin jarak usia tak ketara berbeza menjadikan mereka2 nie lebih disenangi pleh pelajar dan mudah didekati..mereka juga tak seperti lecturer yg agak berusia kerana mudah di temui pelajar berbeza dgn pensyarah lama yg sentiasa ada komitmen lain sehinggakan kelasnya sering diganti dgn lect. lain...
tapi kalau nak diikuti dr segi pengalaman..mmglah lecturer muda nie tak berapa pakar lagi..tapi mereka sentiasa berusahaa utk memenuhi kehendak pelajar yg inginkan pengetahuan yg lebih lanjut lagi..nampak mereka lak yg terlebih rajin berbanding pelajar |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
true.. yg muda belum pakar dlm bidangnya
tapi jgn pula anggap yg berusia pakar dlm bidangya.. maybe lebih teruk dari yg muda
dan yg taraf professor tu tak mesti kualiti pengajarannya bagus |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
for me..
pensyarah ni utk mendidik..
betul tu.. yg berusia tak semestinya pakar n yg muda tak semestinya tak mahir lagi..
biasa yg berusia ni mengajar dr segi teori je without pengalaman keja... n yg muda ni ada yang punyai pengalaman dlm bidangnya cth engineering dlm 3-4 th b4 decides to be lecturer utk mendidik anak bangsa.. n biasa keja as engineer ni walaupun gaji tinggi tapi dr segi famili value kurang sbb tu prefer to be lecturer walau gaji sikit.. apapun moga ganjaran dr-Nya lebih besar demi mendidik manusia... |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Tgk nawaitu. Apa niat asal nk cari kerja? Of couse sbb nk pendapatan. Adakah itu shj??? Tidakkan???Kalau hanya nak duit, kejar nama...isu nih bukan takat nak jadik pensyarah jer... raser yg dah jadik pensyarah pun sama jugak.
Mcm saya, mmg minat. Dah lama simpan cita - cita. Cuma tak berkesampaian. Kenapa saya pilih utk kerjaya nih??? Sbb mmg saya minat research n share the knowledge with others.
Ttg kepakaran???...semua org mula dr bawah. Ada yg dah pensyarah die byk belajar berbanding ms keje. Of course depends on situasion n rezki msg.
Of course nasib saya tak sebaik anda yg dapat peluang tersebut. Saya redha.
Dulu saya bekerja bidang yg sama sekali tak berkaitan dgn bidang yg sy belajar.
Tamat kontrak kerja, saya jd suri rumah. Nak tunggu anak besar sket.
Tp, kalau ader rezeki saya, insya allah saya usahakan hingga jaya. |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
ada pro ngan con dia, kebaikan lecturer muda ni adalah dia paham situasi student sebab dia pun baru saja abis belajar, lebih kurang cam junior senior la, banyak motivation tips sebagai contoh dulu dia pernah kantoi paper itu paper ini, pastu dia akan bagi tips la camne nak elakkan dari kantoi lagi, yang paling penting lecturer muda ni tak poyo sangat kalau nak dibandingkan dengan profesor atau dr. yang mengajar. Macam haram je masuk je kelas terus tanya'any question?' kalau tak de soalan terus dia blah siap cakap lagi kita jumpa minggu depan. Makan gaji buta ke apa |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
as for me..
pensyarah, guru, cikgu, pendidik ni keje mulia..
adalah lebih afdal kepada sesiapa yg Islam..
utk menyelitkan sikit apa yg diajar dengan ajaran Islam..
mcm aku ajor subject bio suker nk menyelitkan ayat "indahnya ciptaan Allah"
mengajor dan berdakwah..
3 perkara yg ditinggalkan apabila seseorg umat itu mati,
pahalanya akan dibawa berterusan ke akhirat:
1. sedekah jariah
2. anak yg soleh
3. ilmu yg memanfaat |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
ctjam This user has been deleted
|
saya ni pernah jadi pensyarah selama lima tahun...kat private...la ni dah masuk gomen.
Memang kerjaya ni menyeronokkan dan sebati dgn jiwa saya..
Kita akan share knowledge yg ada..dan banyak yg bleh kita kongsi dalam kelas..di private, kelemahan yg ada adalah company kurang menjaga kebajikan pensyarah di samping peluang kerjaya yg agak sempit..kalau nk futher study cthnya, kena pakai duit sendiri..dan atur masa sendiri ..tu yg payah..cuti pun susah.
Kerjaya ni bukan sekadar utk cari makan je...bila dah lama dgn kerjaya ni kita akan rasa sendiri keserasiannya..tp sy quit sbb dpt peluang yg lebih baik w/pun lari dr bidang education.. |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
at first,i never thought that i can be a lecturer...tp..bile dh jdk lecturer nih baru le aku tau jerih perit nye nk mendidik org...so,even though i'm still new and fresh in educational field,but i think the most important part is how r we gonna fulfill our responsibility...berat sbnr nye jdk lecturer nih..ape yg kite pikir..sumenyer utk student..nk buat yg terbaik utk student tu bkn sng...
so...we are not supposed to take for granted in fulfilling the tasks as a lecturer.. |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Terima kasih atas pandangan dan pendapat anda semua.
Saya buka topik ini dulu ada sebabnya. Masa tu saya baru habis kursus. Kursus tu dihadiri oleh 11 researcher dari jabatan saya (jabatan kerajaan), 21 jurutera dari syarikat di bawah jabatan saya dan kami jemput 8 orang pensyarah dari 4 buah IPTA. 4 orang dari mereka bergelar doktor.
Malam pertama kursus, selepas ice breaking, pensyarah2 ni dah mula memberi pelbagai nasihat kepada kami. Mungkin umur kami yang semuanya belum cukup 25 tahun dan hanya bekerja selama 1-2 tahun menyebabkan mereka ingin berkongsi pengalaman. Kami terima seadanya.
Hari kedua, mereka mula bertanya mengenai kerja kami. Kami jelaskan apa yang kami buat, malangnya setiap cerita kami akan di komen mereka dan diganti dengan cerita mereka berkenaan hal itu. Yang membuatkan kami rasa tidak selesa, apa yang mereka perkatakan, tidak boleh diguna dalam kerja sebenar. Bila kami cuba betulkan, mereka hanya memandang sinis. Apa yang berlaku betul-betul seperti orang yang cuba mengajar seorang tukang kayu untuk memaku kayu.
Kejadian ni dah mengubah persepsi kami terhadap pensyarah dan membuat kami "berat" untuk menjalinkan kerjasama. Selepas itu, kami diarahkan memilih 2 orang dari pensyarah2 tersbut untuk diberikan geran penyelidikan dan akan berkerjasama kami. Kami hanya namakan seorang pensyarah muda perempuan yang bagi kami cukup baik, hanya berkata apa yang dia tahu, sedia belajar dari sesiapa sahaja.. yang lain kami tak dapat pilih.
Sebab kejadian ni, saya buka topik ni. Mungkin dengan bekerja dengan industri terlebih dahulu, pensyarah akan lebih bersikap terbuka, dan mempunyai lebih maklumat.
Satu yang menarik untuk saya kongsi, tahun lepas, seorang dekan dari USM datang ke pejabat saya bersama beberapa pensyarahnya dan lebih kurang 40 pelajar. Mereka ingin melihat fasiliti kami dan apa yang kami buat. Sebelum balik, dekan tu bertanya kepada pengarah kami, apa lagi yang perlu di ajar kepada pelajar supaya mereka memenuhi keperluan pasaran. 13 Mac 2007 mereka datang sekali lg.. Jelas menunjukkan usaha murni mereka untuk mendidik pelajar...
Apa yang saya tulis, bukan untuk mengutuk tapi untuk difikirkan. Masih ramai pensyarah yg baik dan berdedikasi. Cuma nasib saya berjumpa dengan pensyarah yg tunjuk pandai begini... tp masih ada ruang untuk kita saling perbetulkan.. |
|
|
|
|
|
|
|
semua yg bagi pendapat aku bagi cap tangan..... share lagi pendapat korang..
aku suka perbincangan pro and cons macam nih
[ Last edited by lost_angel at 5-4-2007 10:22 PM ] |
|
|
|
|
|
|
|
satu lagi persoalan ingin diutarakan, adakah perlu seorang pensyarah itu mempunyai CGPA yang baik (mcm 1st class degree)? bagaimana kalau seseorang itu tidak mempunyai CGPA yang baik (dlm lingkungan 2.8 ke atas)tetapi teringin hendak menjadi seorang pensyarah?adakah lebih baik seseorang yang baru sahaja tamat pengajian memohon terus jd pensyarah kerana berminat dalam pengajaran?
aku sebenarnya dalam dilema kekadang memikirkan CGPA aku dalam keadaan biasa2 cume tapi dapat offer skim young lecturer, dalam masa sama tak semua lecturer aku support aku terus jadi lecturer tanpa keluar cari pengalaman. tak dinafikan kerja di luar dulu kemudian masuk jadi pensyarah adalah lebih baik...
[ Last edited by chipmunk at 5-4-2007 10:33 PM ] |
|
|
|
|
|
|
|
tak dinafikan, tuna terpaksa menjadi pensyarah kerana tiada peluang pekerjaan pada tahun 1998. sedangkan tuna adalah ditaja dan mendapat biasiswa dari Telekom. dari 26 pelajar yg ditaja, tuna seorang dilepaskan tanpa sebarang surat menyurat.
tuna nyer pointer hanya 2.8++ (utk IPTS pointer tak dipandang sangat berbanding IPTA) dan pada masa tu tuna bekerja dengan IPTS mengajar peringkat sijil, diploma dan even degree (utk IPTA kena ada Masters or PhD baru leh ajar level ni).
tak dinafikan mmg pengalaman kosong sekosongnya. tapi demi sebuah kehidupan tuna paksakan diri utk menjadi lecturer yg baik. tuna sering menerima teguran dari pihak pengurusan samada senior lecturer mahupun managing director kolej tersebut di atas segala kelemahan yg tuna tunjukkan semasa dalam kelas. masih mentah dan tak tau apa2. teguran mrk buat tuna lemah semangat dan demotivated. mana tak nya nak mengajar ramai student dari negara China yg tak faham bahasa inggeris sememangnya satu situasi yg tidak memberikan kemenangan kpd tuna.
3 tahun jadi lecturer (kolej swasta 3, microsoft training centre 3). dlm keterpaksaan tu menimba banyak pengalaman berharga dan byk teguran yg diterima sehingga tuna menjadi Corporate Trainer yg disukai pelajar.
walaupun terpaksa tapi bidang akademik ni byk membantu membina kehidupan sekarang....
bagi tuna tak salah kalau kita terpaksa menjadi lecturer kalau takde peluang pekerjaan. jadikanlah sbg batu loncatan utk mendapat kerjaya yg diminati. dan jgn hadkan jangkauan masa depan yg bidang ini tak akan ke mana. kena pandai amik peluang. segala kursus dan latihan yg diterima, manipulasikanlah sebaiknya.
nak jadi lecturer tak susah sangat dan tak senang sangat... ada byk cabaran yg perlu ditempuh terutama bg yg first time jadi lecturer. fuhhhh... hari pertama nak buka mulut dalam kelas dgn pandangan mata berpuluh pelajar yg mengharap kita dapat menyampaikan ilmu begitu menduga. debarannya sampai sekarang masih terasa.
persediaan awal penting. bykkan membaca buku dan buat nota. sangat membantu. buku nota, jgn hadkan kepada apa yg pihak IPTS atau IPTA tentukan. kena cari supporting article atau apa2 rujukan lain la.
tak dinafikan ada lecturer yg cerdik tapi tak pandai mengajar. dan ada lecturer yg bodoh tapi boleh menyampai. contohnya tuna ler....dalam degree, tuna hampir fail programming tapi boleh mengajar programming utk semua pelajar tuna sehinggakan student jadikan tuna tempat rujukan meskipun tuna dah lama tinggalkan mereka...
tuna boleh ajar sampai student mahir develop system dlm tempoh 2 hari padahal diaorang ni zero knowledge bab development system...
student senang diajar secara praktikal, kalau setakat baca dan tulis nota, mengantuk wehhhh.... dalam kelas tuna, subjek teori pun tuna buat praktikal.... sampai sekarang tuna impliment konsep nih utk bisnes tuna pulak... Alhamdulillah
sorry yer panjang lebar.. saja kongsi pengalaman yg seciput tu...
[ Last edited by tuna_sandwic at 5-4-2007 11:09 PM ] |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
dapat gpa yg baik tak semestinya membuatkan seseorg tu jadik lect yg baik..
tapi keperluan utk jadik lect di ipta memang diaorg tgk gpa degree..
in fact ada my friend yg major chemistry..
gpa >3.3 g i/v kat satu ipta tuk post tutor..
mamat ni memang best la time kat uni dulu..
but then dia tak dapat post tutor tu sbb interviewer tu bole la plak tgk result spm n matriks dia..
spm n matriks dia subjek kimia kira setakat lepas jela..
klaka pun ader gk..
so la ni dia keje kat syarikat oil n gas..
dh ader phD dh sbb kompeni tu anto..
well, kadang-kadang ikut gk rezeki seseorg tuh..
aku, result gpa degree memang tak best la..
but bnyk gk job hopping dlm sektor pendidikan ni..
after degree..
jadik cikgu mrsm.. then jadik tutor kat oum.. then ngajo a-level kat kolej swasta..
tukar keje lagi ajor budak deg plak again kat private college..
la ni keje masuk makmal je..
heheh..
kepuasan?
well.. ngaja ni lain satisfaction nye..
kena banyak sacrifice masa..
tuk wat lect notes..
powerpoints..
tutorials..
buku nk kena baca gk..
perkembangan semasa nk kena ikut jgks..
so, i decided quit teaching and jadik RO..
peace of mind?
tak jugak..
same je..
cuma tak terikat dengan org la..
hujung minggu relaxs skit..
tak de nk pk..
lecture notes tuk nx weeks dh siap ke blum? |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
erm dulu cita2 kau nak jdk drlah arkiteklah
bila besar aku rasa aku suka jadik cikgu
mmg aku suak mengajar org
so ak decide nak jdk lecturer
aku still wonder gik sama ada this is the best future career 4 me or sebaliknya
disebabkan aku mmg minat belajar aku rasa bila jdk lecturer
kita akan sentiasa belajar
belajar bidnag baru penemuan baru dan ramai gelagat org baru
one ore thing, ilmu kita ni org akan guankan danitu namanya pahala
jadik aku raa jadi lecturer kerjaya yang mulia dan tepat |
|
|
|
|
|
|
|
sori ejaan byk salah kat atas tue
comp nie mengong |
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|