|
hmm.. bakal menempuhi 1st day keje. but sungguh mendebarkan. ntah aaa tatau apa yg menakutkan sgt. so, ada sapa2 ada idea apa yg diorg biasa buat utk 1st day? apa preparation yg kita kena lakukan.
act' i am a fresh graduate. berharap sgt ada sesapa yg bleh bg tips... |
|
|
|
|
|
|
|
survival tips:
1. berpakaian kemas
2. know your orientation in the office - tanya mane biik air, surau, cafe...basic stuffs
3. understand scope of work
4. kenal supervisor
5. always smileeeeee!!! ( ini paling penting )
i survived 6 months, pastu kena sambung belajar balik. now my boss keep asking me to come back. heheh |
|
|
|
|
|
|
|
hehehehe!! dah tiga kali mengalami pengalaman mcm nih. Berdebar ada, mati kutu ada, malu pun ada sikit, mcm2 perangai staff ada. Paling penting pandangan pertama staff lain terhadap anda. Jgn sombong dan jgn terlalu gedik. Be friendly. |
|
|
|
|
|
|
|
aku tak suka 1st day masuk tempat baru coz aku ni pemalu.. rasa mcm serba tak kena..
btw yg best 1st day ni coz keje tak byk lagi.... :love: (selalunya la) |
|
|
|
|
|
|
|
Aku dulu fes keje pas graduate keje kat company kat Subang .. so travel la aku dr JB ke sane .. dah la x kenal sesape pun akt sane kn.. so aku masuk je snyum je memanjang heheh .. so dari situ org pn x segan tegur ko .. kire fes day je da de la gak aku kenal separuh staff kat department aku tu ...
ape² hal pun just blasah je .. be confident bebey ... |
|
|
|
|
|
|
|
yup kena senyum memanjang.....kengkadang penat senyum.......antara yg best....tak banyak kerja lagik........ |
|
|
|
|
|
|
|
oo ye ke.. senyum je ek?
act' takut gak.. kot kena buat speech dpn org ramai ke... kot dibiarkan sorg2 bawak diri ke.. ye la.. dah aaa org baru kan..
aku pun agak pemalu gaks n jenis x byk ckp dgn org tak kenal.. nanti kena hipokrit dgn buat2 peramah aa kot... hehe..
hope semua berjln lancar!
thanks for the info! |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by arni_jamal at 26-9-2006 01:19 PM
oo ye ke.. senyum je ek?
act' takut gak.. kot kena buat speech dpn org ramai ke... kot dibiarkan sorg2 bawak diri ke.. ye la.. dah aaa org baru kan..
aku pun agak pemalu gaks n jenis x byk ck ...
tahniah dah dpt keje.. bile tu start? |
|
|
|
|
|
|
|
nice info there,
sy akan start keje dkt tempat baru isnin ni(2/10),hopefully it'll be ok,medical checkup pun dah passed. |
|
|
|
|
|
|
|
First day at workplace
pengalaman i masa first day at workplace, ada org HR yang assist utk terangkan pasal tpt keje baru tu, vision n mission of the company, scope of work yg i kena buat...pastu buat lawatan sekitar kawasan tempat keje tu...bila dah habis baru kita distationkan kat mana2 yg sepatutnya, masa tu lah amik peluang utk dapatkan maklumat pasal tempat keje dan berkenalan dengan officer2 yang akan berurusan dengan kita..company bagi masa dua minggu untuk i belajar and every spesific job scope yg berbeza ada pegawai yg berbeza yg i kena refer... |
|
|
|
|
|
|
|
1st day selalunya sesi berkenalan...ikutkan pengalaman supervisor kita dulu bawak jalan kat sekitar ofis n kenalkan kat semua org.dah tu masa ni la dia suh observe enviroment tempat keja tu sesuaikan dengan kita.
pastu kena rajin senyum....rajin bertanya mana yg tak tau...kenal ngan kawan2 baru. |
|
|
|
|
|
|
|
my bf hari nie 1st day keja as an architect..masuk masuk je terus keja selonggok..amik ko..takde masa honeymoonnyer terus keja keja keja..muahahaha..... |
|
|
|
|
|
|
|
aku tmbh lagi tips...hehehe..
1. yakin. segala2nya kena yakin. bertutur, senyum, melangkah kena yakin biarpun diri kita xde la best mane pun tp kena yakin yg kita ni best! hahaha...
2. cari kwn sebyk yg mgkn pstu bru buat klasifikasi yg mana kwn rapat, yg mana kwn sedang2, n yg mana kawan x bape nk kawan lahhh...hehehe..ramah tamah tp jgn smapi bzbodi yek...
3. elakkan percaya pd gossip. biasa ahhh memula masuk kdg2 tu ade staf yg gile meroyan jd informer sume hal2 opis.
4. penampilan kena la kemas. jgn serabai sgt. selipar japan/nippon xmo ahh...! ingat tuh...biar muka x elok xpe itu anugerah Allah tp penampilan kena elok bru la ade gaye seorg pkerja...bukan student dh...bonus klau ko cun! :love: :love:
6. jgn menggedik/menggatal. biasa ahh klau ppuan staf baru mmg staf lama llaki kerumun punya lah..layan mane patut je..yg x patut ko backhand je..x pun sidekick je...hahaha...:ketuk:
7. klau dh xde ape sgt nk buat...ko baca ape2 je brosur/profile/majalah/pekeliling yg bersangkutpaut ngan tugas ko. jgn ko bc majalah MANGGA/URTV/HAI yek...aku lempang ko...jgn kate aku bg cadangan yek...hehehe...:pmuka:
8. menjalin hubungn baik ngan semua org..x kira la cleaner ke..security guard ke..top management ke..hatta kucing buangan yg ade kt opis ko tu skalipun...insyaAllah ko xkan menghadapi saat2 yg sukar. ko xyah la nk kira ko org atas nk org bwh yg hormat ko dulu...xyah lah nk belagak/perasan bagus/riak/eksen/sombong...ini semua x bagus utk kesihatan..nnti ko sendri yg sakit hati n pstu mula la sakit jantung, paru2 bagai...hehehee...
9. selamat menempuhi alam pekerjaan. gudluck! |
|
|
|
|
|
|
|
mekaseh kpd tuan rumah yg buka thread ni..mmg berguna pada mereka2 yg bakal keja 4 da 1st time... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #12 pinkunoneko's post
architect kat firm mane tuh?
heheh |
|
|
|
|
|
|
|
1st day ku keja...
stock lak baru sampai...
kena laa susun...
huhuhu~~~
tapi ok laa...
byk keja nih tak terasa masa tuh lambat nao... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #15 redsinner's post
kat ATSA, taman tun. architect gak ke? |
|
|
|
|
|
|
|
yeah
smile jer kat semua orang..walaupun ada yg pandang+buat muker berangan konon dah keje
lama......jgn sombong2..tanya kalo x tau...dan cepat2 cari geng..kalo x merasa g lunch sorang2 |
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|