CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 8557|Reply: 22

faktor kepintaran boleh jadik mcm kepintaran adi putra...

[Copy link]
Post time 1-1-2006 10:03 PM | Show all posts |Read mode
hmmm...aku nengok adi putra tuh superb ler...aku ghaser mcm mak bapak dier pandai jager dier...

pader korang aperkah faktor yg membolehkan kepintaran anak kiter bley jadik mcm kepintaran adi putra.....

disini bkn nak mengagong agongkan adi putra...tapi cuer memikirkan betapa besarnya kekuasaan allah.....

so..mari kiter ungkaikan...

pader aku maybe faktor pemakanan....

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


simplelife This user has been deleted
Post time 1-1-2006 10:33 PM | Show all posts
Kanak-kanak kalau nak diajar tentang sesuatu kenalah diajar sejak dari kecil, macam kata pepatah: melentur beluh biarlah dari rebungnya; sebab semasa kecillah dan semasa hati dan akal masih suci bersih dari daki-daki kehidupan, ilmu senang sikit nak melekat kat dalam dada.

Mungkin juga kerana Adi Putra diajar tentang asas Matematik seawal 3 tahun, yang juga merupakan masa untuk kanak-kanak sebayanya untuk mempelajari kemahiran berbahasa menyebabkan Adi Putra seperti menjadikan Matematik sebagai salah satu bahasanya. Sebab itulah dia dengan mudah sahaja mencongak kira-kira Matematik dengan ingatan dan jari tangannya sahaja...

[ Last edited by simplelife at 2-1-2006 08:37 AM ]

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 1-1-2006 11:57 PM | Show all posts
kalu ikut kajian.. genius nih terjadi atas beberapa sbb iaitu

1.  faktor baka - ada keturunannya yg bijak pandai...
2.  faktor persekitaran - persekitaran dia dibesarkan merangsang percambahan geniusnya
3.  faktor semula jadi - mcm gifted... dah mmg terazali begitu

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

simplelife This user has been deleted
Post time 2-1-2006 08:34 AM | Show all posts
Masa menjawab soalan Matematik Adi Putra ialah antara jam 12 hingga 4 pagi dan masa tidurnya ialah antara 4 pagi hingga 10 pagi....

Waktu malam dan awal pagi adalah waktu yang sememangnya sesuai untuk mengulangkaji pelajaran dan sememangnya disarankan oleh banyak pakar pendidikan. Mungkin kerana masa pilihan Adi Putra itu sesuai dengan dirinya di samping tiadanya gangguan luar yang wujud pada waktu itu menyebabkan konsentrasinya terhadap ilmu lebih tinggi. Tetapi tentang masa tidurnya yang dikatakan lebih kurang 6 jam sehari itu nampaknya tidak begitu sesuai kerana tidur merupakan masa untuk pertumbuhan tubuh badan, jikalau ini diteruskan dibimbangi mungkin menyebabkan pertumbuhan Adi Putra akan sedikit terganggu berbanding kanak-kanak yang lain..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 2-1-2006 10:59 AM | Show all posts
wow...so many great factor....more guyzz...
Reply

Use magic Report

Post time 2-1-2006 11:56 AM | Show all posts

Reply #4 simplelife's post

sara rasa... ada baiknya adi putra diasuh sbg kanak2 biasa.. walaupun umur akalnya lebih lanjut drpd umur hayatnya.
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 2-1-2006 12:19 PM | Show all posts
aku rasa dia nih gifted person la..satu dalam seribu nih..
Reply

Use magic Report

Post time 2-1-2006 12:32 PM | Show all posts

Reply #7 Pak_Jen's post

bukan satu dlm seribu pak jen...
populasi kanak2 gifted dan genius nih ialah 0.05% drpd populasi biasa (yg bell curve tuh)

mengikut bell curve... yg majoriti ialah yg membentuk puncak.. ygmental retarded atau bermasalah pembelajaran landai di sebelah kiri manakala gifted dan gienus landai di sebelah kanan...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 2-1-2006 12:56 PM | Show all posts
Originally posted by mysara at 2-1-2006 12:32 PM
bukan satu dlm seribu pak jen...
populasi kanak2 gifted dan genius nih ialah 0.05% drpd populasi biasa (yg bell curve tuh)

mengikut bell curve... yg majoriti ialah yg membentuk puncak.. ygmenta ...


wahahaah..aku tak paham apa ko cakap.:gila::gila: aku tak blaja menda2 tuh..heh..
Reply

Use magic Report

Post time 2-1-2006 03:14 PM | Show all posts

Reply #9 Pak_Jen's post

maksudnya... 0.05% drpd populasi
kalu kat malaysia nih..
adi putera tuh tergolong dlm peratusan tu ler..
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 2-1-2006 08:28 PM | Show all posts
wow...hanyer 0.05...paower gak adi nih yek...tapi tol ler...maybe dier patut diasuh seperti kanak2 biaser....aku dgr ura2 k'jaan nak bukak skool yg hanyer gited jerk yg masok...ish ish ish....nih sumer ler.....

ingat tak kat sorang lagik yg budak pandai tuh...alaaa...anak angkat ungku aziz tuh....dier tebar roti canai lagik ker??
Reply

Use magic Report

Post time 3-1-2006 12:37 AM | Show all posts

Reply #11 MOONkerBULAN's post

pensyarah sara kasi tau...
beza antara sanity dan insanity org gifted nih hanya dibatasi oleh spt garisan halus.. (line)
kalu putus line tuh.. boleh tak waras..
mcm ada sorg budak cina yg sgt bijak IQnya.. 170 stanford binet rasanya atau weshler... yg mana satu sara kurang pasti.. budak cina tuh dihantar ke amerika (US kan ke suka amik org2 bijak utk program NASA diorang) masa tuh heboh ler.. lim kit siang pon canang... kita membazirkan manusia2 permata.. byk yg lari keluar (mmg ada jugak betul katanya tuh) negara sbb masa tuh dato najib (menteri pelajaran) mmg mengeluarkan kenyataan malaysia mmg tak menyediakan program utk pelajar2 gidted.. semua pelajar dilayan sama... treat as equal...

last2 sekali.. pensyarah sara kata budak cina tuh tak waras lagi dah... sbb org dah tak boleh faham apa yg dia buat... lebih kurang mcm tuh ler... mungkin terlalu tinggi expectation dan stress... sedangkan EQ (emotional quest) dia tak semimbang... jadi mereng budak tuh... umo baru 16 tahun masa tu...

itu sebabnya sara harap... disamping memupuk bakat dan kepintarannya, adi harus dibesarkan sbg kanak2 sesuai dgn usia hayatnya walaupun umur akal dia lebih tinggi

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 3-1-2006 03:35 PM | Show all posts
yup..cikgu aku pong kater...jgn asyik pikir iq jerk..eq tuh pun kener jager gak...mcm nak masok harvard..diorg ader ujian utk eq skalik tuh....huh..
Reply

Use magic Report

Post time 4-1-2006 07:02 PM | Show all posts

Reply #13 MOONkerBULAN's post

kalu bijak tapi EQ tak stabil..
tu yg saintis gila uji yg mcm2 tuh..
nilai moral tak de dlm diri mereka...
diorang tak pentingkan kesan kajian kpd manusia..
apa yg penting ialah ilmu yg tanpa sempadan...
sedangkan ilmu nih mcm pisau..
jika digunakan dgn tujuan yg baik.. jadi baik ler..
jika digunakan dgn niat buruk.. maka petaka le jadinya..
hari nih, ada saintis2 genius gila yg buat bom segala bapak bom...
esok2.. senang2 aje letupkan bom utk uji keberkesanannya...

ada jugak bahayanya org genius yg jahat mcm tuh

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 5-1-2006 10:28 AM | Show all posts
sbb tuh ler si nobel tuh cipter mender dier tuh...kuikuikui
Reply

Use magic Report

Post time 8-1-2006 12:59 PM | Show all posts
Originally posted by MOONkerBULAN at 2-1-2006 08:28 PM
wow...hanyer 0.05...paower gak adi nih yek...tapi tol ler...maybe dier patut diasuh seperti kanak2 biaser....aku dgr ura2 k'jaan nak bukak skool yg hanyer gited jerk yg masok...ish ish ish....nih s ...

tak lupa jugak...apa yg berlaku kat Math genius, Suffiah tu...


dulu sekolah ada buat ujian PTS utk menggalakkan murid2 yg bagus otak ni
lompat kelas...tetapi sekejap saja dibuat bila didapati ianya tidak begitu elok
utk murid2 ini...one of my niece got a chance to leap a year but she did not
take it...she stayed in Year 5 for 2 years in a row...(my sis-in-law risau she
could not cope if leap tu..better safe than sorry)..baru ni PMR she got 8As...
n another case my friend's bro leap a year...n UPSR got 3As only...sayang le
plak sebab he was really good in his studies...
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 20-1-2006 08:22 PM | Show all posts

Reply #16 seribulan's post

sufiah tu lagi ler..
kesian kat dia.. mcm kena kongkong ajer..
sara berpendapat, parents budak gifted nih suka sgt 'push' anak2 diorang

mmg le kita kena capai potensi diri semaksimum yg mungkin, tapi hingga 'mencacatkan' emosi anak2 apa halnyer...
terlalu overprotective pun susah jugak..
last2 anaknya kawin lari...
Reply

Use magic Report

Post time 22-1-2006 05:51 PM | Show all posts
Adi Putra telah dilamar menjadi anak angkat UPSI...
Di dunia hanya ada 2% kanak-kanak pintar spt adi nih...
Nampaknya dia dah pon jemu dgn kurikulum sekolah yg
ada...
Reply

Use magic Report

Post time 22-1-2006 06:21 PM | Show all posts
berita hari ini..
adi putra jemu krn aktiviti pembelajaran sgt tidak mencabar..
rasanya cikgunya perlu beri aktiviti yg sesuai dgn IQnya..
tapi paham ke cikgunya yg cuma lulusan diploma nak pantau hasil kerja taraf universiti :hmm:

sara rasa, adiputra patut mendapat guru berkelulusan universiti utk mendidiknya di sekolah
adi putra aset negara
jgn 'membodohkannya' dgn aktiviti2 kanak2 biasa...
jika kanak2 pratadika pun dah dapat cikgu berijazah,
apa salahnya adi dilayan sedemikian juga...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 22-1-2006 08:22 PM | Show all posts
Adi ni 'child prodigy'. Anak istimewa yang bakat perlu diasuh dengan baik.Enviroment yang sesuai perlu dibagi untuk peningkitannya. Selalu child prodigy ni terserlah apabila dia menjadi mathematics wizard diwaktu umur yang maseh kechil. Tetapi apabila kita dibiarkan kapada 'monkeys' (sorry...to be blunt) bakatnya munkin hilang begitu sahaja. Other countries they let  special tutors who are fully trained in the subjects and also child psychology.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

14-4-2024 07:26 PM GMT+8 , Processed in 0.096881 second(s), 47 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list