View: 3167|Reply: 31
|
Sistem Online Jabatan Kerajaan Masih Menyedihkan? Harap Kerajaan Baru Cakna
[Copy link]
|
|
Seorang pengguna Facebook meluahkan rasa kesal apabila sehingga ke hari ini, perkhidmatan atas talian di jabatan-jabatan kerajaan masih pada tahap menyedihkan sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).
Lin Haslinaz menulis dalam satu status dalam Facebook miliknya, keadaan tersebut menjadi semakin kurang efektif apabila temujanji secara atas talian sekali pun perlu ambil masa sebulan hanya untuk berurusan.
“Sehari dua ini saya perlu berurusan dengan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN), Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan pejabat pos.
“Bayangkanlah temujanji secara atas talian (online) paling cepat mengambil masa sebulan untuk berurusan. Itu pun terpaksa pilih cawangan di luar kawasan.
“Hari ini sekali lagi perlu berurusan dengan JPN pula. Nak buat temujanji online sehingga Januari 2022, tarikh penuh. Itu belum kira rencam borang-borang yang perlu diisi secara online,” katanya.
Misalnya di LHDN, sebelum ke kaunter pelanggan harus mengisi borang yang mengandungi terma-terma yang tidak semua rakyat marhaen pernah dengar atau tahu selama ini.
Selain itu, berikut adalah luahan Lin Haslinaz tentang situasi kurang baik di jabatan kerajaan yang dihadapinya :
“Langsung tak ‘friendly user’ sistemnya. Di nota pula dekat bahagian bawah ada ditulis kemungkinan temu janji akan dibatalkan sekiranya tidak mengisi dan bawa borang ini.
“Maka.. saya pun taram isi. Selepas itu, kena cetak dan bawa borang itu ke kaunter. Saya terbayang bagaimanalah pak cik dan mak cik dekat kampung tu kalau perlu berurusan dengan depa ni!
“Sampai kaunter katanya tak lengkap. Saya bagitahu tak tau nak isi sebab ada terma-terma yang saya tak familiar dan perlu merujuk kaunter.
“Hah! Mulalaaaaa dia tarik muka ‘COMMM 44’!!! Dia ingat dia pakai mask saya taktau dia tarik muka ke? Ehhhhh ini Psikologi A+ dulu tauuuu.
“Dia ingat kita ni hari-hari berurusan dengan diaorang ke? Seumur hidup ni baru first time hokeyyyyy, dahlah nak dapat date appointment sikit punya susah!
“Kena isi borang bagai, borang pula entah apa-apa terma diletaknya. Apa guna sistem? Harap-harap ada penambah baikan untuk sistem temujanji online ni please.
“Tak logik kena tunggu lama sangat untuk berurusan. Takkan kena tunggu tahun depan baru nak dapat tarikh? Macam mana nak produktif kalau macam ni?” soal Lin Haslinaz.
Sumber: Suara Merdeka |
|
|
|
|
|
|
|
sebelum2 ni pun azab jua yach...
kalau call, payah nak jawab.
jangan call opis kerajaan satu jam lepas mula kerja, 1 jam sebelum rehat, 1 jam lepas lepas, 1 jam sebelum balik |
|
|
|
|
|
|
|
Bukan masaalah baru pun semua pun tahu mengenainya ramai yang dah share masaalah yang lebih kurang sama tapi masih tak ada perubahan |
|
|
|
|
|
|
|
Ala tgok je la masa kena berebut slot temujanji astrazaneca tu.. kan mcm kesial |
|
|
|
|
|
|
|
“Maka.. saya pun taram isi. Selepas itu, kena cetak dan bawa borang itu ke kaunter. Saya terbayang bagaimanalah pak cik dan mak cik dekat kampung tu kalau perlu berurusan dengan depa ni!
Makcik pakcik kampung diorg kenal je ngan org keje kerajaan ni. Lgpun diorg ada ketua kampung, ketua kg ni mmg lantikan kerajaan dpt elaun lg tu. Kalau ada apa2 rujuk ketua kg nnt pandai2 la ketua kg deal ngan jbtn berkenaan |
|
|
|
|
|
|
|
saya pelik
bila saya berurusan dengan JPN LHDN smooth jer
kengkadang rezeki
kalau kita jenis macam ni .. komplen komplen komplen ... hah mendapat Allah bagi kita perkara utk kita komplen lagi ...
musim2 pkp ni .. mestilah lama waktu temujanji sebab had menerima kustemer secara fizikal .. had waktu berurusan secara fizikal etc ...
alahaiii |
|
|
|
|
|
|
|
Ko sendirik pun kata main taram je isi. Takley ke gugel dulu tanya sapa2 ke.. sharelah skali apa terma yg ko tapaham tu curious sgt aku nak tau ni. Yg setau akulah, takat ni yg mcm jpj tu guna google form utk janji temu |
|
|
|
|
|
|
|
jpn mmg lembaps sikit kot aritu..sakit hati sbb surat beranak hilang..pastu ada nk pakai surat beranak urgent sgt..xlena tdo tau..nsb baik ada yg tlg xyah keluar p jpn |
|
|
|
|
|
|
|
Masalah dah lama. Sebelum ni kaunter bukak, I memang elakkan call. Now kaunter banyak tutup. Dah waktu waktu pandemik sorang manusia pun tak ada office, nombor phone pulak hanya nombor office, email pun email office, memang payah sangat2 nak berurusan. Laman web bersawang no update at all. Diorang memang tak perasan benda ni ke? Atau sememangnya mereka sendiri tak perlu berurusan dengan jabatan jabatan lain? |
|
|
|
|
|
|
|
Waktu pkp gaji depa penuh kan? |
|
|
|
|
|
|
|
Jangan mimpi laa nak upgrade dlm masa terdekat. Mau ambik masa setaun dua |
|
|
|
|
|
|
|
baru kluo gue ke kak? |
|
|
|
|
|
|
|
Terima kasih kerana memahami. Hihihi
|
|
|
|
|
|
|
|
dasar penjawat awam yg pemalas tak mau berkhidmat dgn ikhlas kpd rakyat! (segelintir) |
|
|
|
|
|
|
|
tu yg sedih
kita komplen lagu mana pn depa punya sistem service gitu jgk
hauk sehauknya |
|
|
|
|
|
|
|
dari servis lembab terus lencun
happy lah staff gomen skrg ni kerja pun aman2 kurang customer
|
|
|
|
|
|
|
|
Sebelum covid pun hauk. Sekarang limited physical appointments, bertambah hauk lah. Hauk selamanya. |
|
|
|
|
|
|
|
Sistem halal tu 5,6 tahun lps pn kata nk upgred x upgred2 pn.. |
|
|
|
|
|
|
|
sistem gomen, apa nak pelik...
sejak JPN suruh buat appointment dulu sebelum apa2 urusan, 3,4 bulan ke hadapan slot dah penuh..
meanwhile, kawan aku hari tu ayah dia meninggal nak g JPN utk dapatkan sijil kematian, disuruhnya book online, tapi penuh abis slot temujanji...last2 dia g walk in jer gamble... nasib la RELA n staf cawangan JPN tu berhati mulia selitkan juga la dia lepas dia tunggu dekat 3 jam
pemikir2 PTD dlm gomen tak pernah buat kajian situasi ke apa, kalau jadi camni apa solution, kalau camni apa nak buat...
ni bila dah jadi baru menggelabah |
|
|
|
|
|
|
| |
|