CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
12Next
Return to list New
View: 1774|Reply: 22

Lelaki Malaysia Dipenjara, Disebat Sebab Masuk Brunei Secara Haram

[Copy link]
Post time 19-8-2021 01:27 PM | Show all posts |Read mode
BANDAR SERI BEGAWAN: Mahkamah Majistret menjatuhi hukuman tiga bulan penjara dan tiga kali sebatan bagi dua pertuduhan terhadap seorang lelaki, warganegara Malaysia, di bawah Seksyen 15 (1) Akta Imigresen Penggal 17 dan di bawah Seksyen 6 (1) (c) akta yang sama.


Pelita Brunei melaporkan, Hanafi Amit (defendan) mengaku bersalah dan dijatuhi hukuman oleh Majistret Kanan Azrimah Abdul Rahman, yang turut memerintahkan agar hukuman terhadap defendan dijalankan secara serentak.




Gambar hiasan




Bagi pertuduhan pertama, Hanafi, 37, dijatuhi hukuman dua bulan penjara, manakala pertuduhan kedua pula, defendan dijatuhi tiga bulan penjara dan tiga kali sebatan.


Defendan yang juga tidak mempunyai pekerjaan, didakwa melakukan kesalahan kerana memasuki Brunei secara tidak sah tanpa melalui pos-pos kawalan Imigresen yang diisytiharkan.


Hanafi ditangkap semasa rondaan Pegawai Pasukan Polis Diraja Brunei, di Kampung Puni Ujung Jalan, Temburong.


Hasil siasatan dari Jabatan Imigresen dan Pendaftaraan Kebangsaan (JIPK), defendan memasuki negara ini menggunakan perahu dari Limbang, Sarawak, pada 27 Julai lalu dan tidak membuat pemeriksaan diri di Kompleks Kawalan dan Pemeriksaan Ujung Jalan, Temburong.


Defendan kemudian dibawa ke Perkampungan Sukan Berakas bagi menjalani pengasingan diri mandatori selama 14 hari.


Pendakwaan dijalankan oleh pihak Pendakwa Raya JIPK, Adi Yusra Adanan.




Sumber: Utusan

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2021 01:29 PM From the mobile phone | Show all posts
Amit tu nama bau2 Brunei juga.

Ummah Borneo ka? Kenapakah kau nekad?
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2021 01:40 PM From the mobile phone | Show all posts
Skuau replied at 19-8-2021 01:35 PM
Sementara itu..mana2 warga asing yg masuk secara haram@Pati ke Malaysia....mereka akan diberi vaksin ...

Bukan tu saja..mrk juga dibela n disayangi oleh ngo2..termasuk retis2
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2021 01:43 PM From the mobile phone | Show all posts
krustykrab replied at 19-8-2021 01:40 PM
Bukan tu saja..mrk juga dibela n disayangi oleh ngo2..termasuk retis2

Brunei:masuk negara aku secara haram....aku sebat ko...
Malaysia:masuk negara aku secara haram...aku bagi vaksin pfizer secara percuma...
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2021 01:43 PM From the mobile phone | Show all posts
Kalau malaysia buat gini
Lenguh tangan nak menyebat tu...
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2021 01:44 PM From the mobile phone | Show all posts
shernazz replied at 19-8-2021 01:43 PM
Kalau malaysia buat gini
Lenguh tangan nak menyebat tu...

Kena cipta mesin penyebat la
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2021 01:47 PM | Show all posts
sebat ! ngerinya... macam tak padan pulak dgn kesalahan tapi lepas ni tak dak siapa dah berani nak redah ke brunei scra haram..
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2021 01:50 PM From the mobile phone | Show all posts
krustykrab replied at 19-8-2021 01:44 PM
Kena cipta mesin penyebat la

Wahahahaa
Sementara nak tunggu mesin tu
Boleh buka jawatan tu
Tukang sebat
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2021 01:56 PM From the mobile phone | Show all posts
midori_katana replied at 19-8-2021 01:47 PM
sebat ! ngerinya... macam tak padan pulak dgn kesalahan tapi lepas ni tak dak siapa dah berani nak r ...

jemput/sila la ke Msia...
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2021 02:01 PM | Show all posts
Skuau replied at 19-8-2021 01:56 PM
jemput/sila la ke Msia...

untung banyak uols mai malaysia... masuk spital gomen berapa ja bayaq, anak masuk sekolah pun murah ja.kalau tertangkap pun kena hantaq balik ja... iols pernah tgk kat ytube, pompuan indo ni bersyukur yakmat dok malaysia... bertuah katanya sambil review "buku pink" dia..
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2021 02:06 PM From the mobile phone | Show all posts
midori_katana replied at 19-8-2021 02:01 PM
untung banyak uols mai malaysia... masuk spital gomen berapa ja bayaq, anak masuk sekolah pun mura ...

ni..ha..bila nak offer pelarian Afghanistan tu mai Msia....'Meriah Msia kita ni'.
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2021 02:10 PM From the mobile phone | Show all posts
dua_chzy replied at 19-8-2021 01:29 PM
Amit tu nama bau2 Brunei juga.

Ummah Borneo ka? Kenapakah kau nekad?

Kau tolong bagi nasihat sikit kat kawen baik kau yg sama takmo vaksin macam kau si MontanaHannah  iteww...hari iteww kata nak masuk brunei....jgn jgn yg kena tangkap ni dia tak?

Kahkahkahkahkahkah
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2021 02:28 PM From the mobile phone | Show all posts
stingerlympics replied at 19-8-2021 02:10 PM
Kau tolong bagi nasihat sikit kat kawen baik kau yg sama takmo vaksin macam kau si MontanaHannah   ...

Kau pi la nasihat dah concern sangat. Ni la jantan. Asyik soh pompuan ja buat keja. Sundri tak reti nak buat.
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2021 02:44 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by nakkomenjugak at 19-8-2021 02:45 PM

brunei: *sebatan untuk pati*
malaya sesungguhnya negara rahmat untuk pati
bumiputera privilege, privilige untuk pati juaaaa...
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2021 03:08 PM From the mobile phone | Show all posts
Skuau: Brunei:masuk negara aku secara haram....aku sebat ko...Malaysia:masuk negara aku secara haram...aku bagi vaksin pfizer secara percuma...

Bukan tu ajer..tanah,rumah,kerja malah silap2 dapat ic terus..bukit malut antara contoh yang jelas.
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2021 04:15 PM From the mobile phone | Show all posts
sudah x mahu duduk di Malaysia
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2021 05:34 PM From the mobile phone | Show all posts
Wow hukum sebat terus. Siapa ada berani lg lepas ni? Meanwhile kat Msia aman2 sajork
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2021 05:38 PM From the mobile phone | Show all posts
Tengok...betapa tegasnya Brunei...zaman covid ni elok ditembak terus yg masuk negara orang secara haram...
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2021 06:33 PM From the mobile phone | Show all posts
Hahaha.. Padan Muka..
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2021 06:48 PM From the mobile phone | Show all posts
Skuau replied at 19-8-2021 01:43 PM
Brunei:masuk negara aku secara haram....aku sebat ko...
Malaysia:masuk negara aku secara haram... ...

Hahahahahahaha!.....siap dpt ic sekali mcm rohingya ntah apa nama tu yg mintak hak samarata mcm rkyt msia
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 



Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

7-7-2022 08:52 AM GMT+8 , Processed in 0.093567 second(s), 25 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list