CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 2509|Reply: 19

Selagi Tak Hitam Selagi Tu Tak Buang, Awas Risiko Penyakit Guna Minyak Masak Ula

[Copy link]
Post time 3-3-2021 12:44 PM | Show all posts |Read mode
Selain beras dan rencah masakan, antara barang keperluan lain yang paling penting di dapur sudah tentunya minyak masak.


Namun tanpa disedari, ada segelintir dalam kalangan kita yang mempunyai satu tabiat iaitu gemar menggunakan minyak masak berulang kali.


Pendek kata, selagi warna minyak masak tidak berubah menjadi kehitaman, selagi itulah ia disimpan dan digunakan beberapa kali.


Mungkin tidak ramai yang tahu, tabiat ini sebenarnya memberi kesan kepada kesihatan untuk jangka masa panjang.




Dr Ahmad Samhan, Kredit foto: mStar Online




Menerusi perkongsian Dr Ahmad Samhan di bebenang Twitter, beliau menerangkan risiko akibat penggunaan minyak masak berulang kali, antaranya boleh menjadi punca penyakit barah!


"Minyak masak yang digunakan berulang kali boleh mengundang risiko mendapat penyakit atherosclerosis (salur darah tersumbat akibat menjadi keras dan tebal), penyakit hati, penyakit jantung, penyakit Alzheimer, Parkinson dan barah.


"Ini kerana semasa menggoreng, minyak masak melepaskan sisa toksik dipanggil aldehydes yang tertinggal di dalam minyak.


"Makanan yang digoreng menggunakan minyak yang diguna semula akan menyerap sisa toksik aldehydes tersebut," demikian kongsi doktor tersebut.


Menurut Dr Ahmad Samhan, sebaiknya minyak masak diguna maksimum sehingga dua atau tiga kali sahaja dan sekiranya ia telah bertukar warna menjadi perang kehitaman, minyak berkenaan perlu dibuang.


"Minyak sisa menggoreng haiwan yang berdarah seperti ayam, ikan atau daging seelok-eloknya tidak diguna semula dan terus dibuang kerana darah haiwan itu akan meningkatkan kandungan karbon dan mengubah struktur asid lemaknya yang berbahaya kepada kesihatan.


"Hati-hati menggunakan minyak masak dalam paket 1kg. Kajian menunjukkan minyak dalam paket 1kg ini tidak sihat mengikut piawaian yang ditetapkan Lembaga Minyak Sawit Malaysia.


"Elakkan dari beli minyak yang tak dapat dipastikan pengeluarnya walaupun harganya adalah lebih murah," pesannya.




Gambar Hiasan




Tambah doktor ini, orang ramai juga sebaik-baiknya dinasihatkan untuk mengurangkan tabiat makan makanan yang digoreng di luar rumah kerana dibimbangi peniaga menggunakan minyak masak yang dikitar semula bertujuan mengurangkan kos.


"Di rumah, saya memang melarang isteri untuk guna minyak yang sama. Cukup hanya sekali.


"Jangan gunakan minyak masak berulang kali. Minyak yang dikitar semula hanya sesuai dijadikan biodiesel untuk bahan bakar bukan untuk masak makanan," kongsinya lagi. -CARI


Sumber: mStar Online

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 3-3-2021 01:17 PM From the mobile phone | Show all posts
Sampai hitam ?.. tu dahsyat..

Reply

Use magic Report

Post time 3-3-2021 01:24 PM | Show all posts
Ramai dah tahu akibatnya tapi kalau orang perseorangan bolehlah ikut nasihat tu.  Tapi kalau peniaga mana nak ikut nasihat tu selagi tak hitam pasti mereka akan terus guna.
Reply

Use magic Report

Post time 3-3-2021 01:39 PM | Show all posts
bayangkan la kt kedai2 mamak yg jual ayam grg tu berapa kali ulang guna minyak yg sama..
Reply

Use magic Report

Post time 3-3-2021 02:17 PM | Show all posts
Redmyvi replied at 3-3-2021 01:39 PM
bayangkan la kt kedai2 mamak yg jual ayam grg tu berapa kali ulang guna minyak yg sama..

Yalah. Kadang-kadang makcik kiah yang goreng pisang pun guna minyak berulang-ulang sbb selalu juga duk perati macik-makcik yang meniaga kopok, goreng pisang dan ayam goreng tu. Derang tapis serdak-serdak je, pastu tetap guna minyak tu. Ada setengah aku tengok deme ni top up je dengan minyak baru..
Reply

Use magic Report

Post time 3-3-2021 02:26 PM | Show all posts
minyak terpakai tu boleh buat sabun
boleh belajar dari you tube atau tanya mana2 org yg pakar/pernah buat
kazen meols dh buat byk kali
Reply

Use magic Report

Post time 3-3-2021 03:02 PM | Show all posts
She-Ra replied at 3-3-2021 02:26 PM
minyak terpakai tu boleh buat sabun
boleh belajar dari you tube atau tanya mana2 org yg pakar/perna ...

kalau minyak bekas grg ayam jadi sabun bau ayam tak.. hehe
Reply

Use magic Report

Post time 3-3-2021 03:03 PM | Show all posts
aotearoa replied at 3-3-2021 02:17 PM
Yalah. Kadang-kadang makcik kiah yang goreng pisang pun guna minyak berulang-ulang sbb selalu juga ...

itulah aku pun perhatikan jugak.. tapi kalau kedai mamak ni paham2 jela tahap kebersihannya cmna..
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 3-3-2021 03:40 PM From the mobile phone | Show all posts
raihaneem replied at 3-3-2021 01:17 PM
Sampai hitam ?.. tu dahsyat..

org menjual le tu
Reply

Use magic Report

Post time 3-3-2021 03:49 PM | Show all posts
Redmyvi replied at 3-3-2021 03:02 PM
kalau minyak bekas grg ayam jadi sabun bau ayam tak.. hehe

kalau cenggini idokle mau orang buat sabun heheee
ada caranya, siap boleh letak bau yg anda suka kekdahnya..
takde dh bau2 ayam ka, ikan ka...
Reply

Use magic Report

Post time 3-3-2021 04:17 PM From the mobile phone | Show all posts
rasa sayang nak tukar sbb tengok elok kuning lg
mcm aku lepas goreng ikan pekasam aku tapis pastu guna semula
nampaknya kena ubah tabiat ni
tp kalau hitam buang teruslah
Reply

Use magic Report

Post time 3-3-2021 04:24 PM | Show all posts
aotearoa replied at 3-3-2021 02:17 PM
Yalah. Kadang-kadang makcik kiah yang goreng pisang pun guna minyak berulang-ulang sbb selalu juga ...

betul sgt...oleh itu gorengla pisang atau cokodok dirumah je, terjamin selamat sbb kita tak recycle minyak berkali2. akak sekali paling byk 2 kali je, pg guna utk goreng cokdok, lunch guna utk goreng ayam. maybe kena tukar airfryer jahhh tp akak org kg, x reti mkn benda x berminyak hiksss
Reply

Use magic Report

Post time 3-3-2021 04:32 PM | Show all posts
aotearoa replied at 3-3-2021 02:17 PM
Yalah. Kadang-kadang makcik kiah yang goreng pisang pun guna minyak berulang-ulang sbb selalu juga ...

betul2 aku pun selalu tgk diorg top up jer minyak baru..
dulu lah ada satu indon ni jual goreng pisang dekat dengan opis aku. pernah tgk lepas tudia top up minyak tu top up minyak plastik minyak tu dia pusing dalam kuali minyak dia pastu baru dia buang plastik tu pun dah kecut kena minyak panas.. apa motif dia buat camtu aku pun tak tahu
nasib baik aku tak pernh beli kat dia.
Reply

Use magic Report

Post time 3-3-2021 05:18 PM | Show all posts
Redmyvi replied at 3-3-2021 01:39 PM
bayangkan la kt kedai2 mamak yg jual ayam grg tu berapa kali ulang guna minyak yg sama..

sampai ayam goreng tu pun nk hitam

padahal bukan hangus

bau mcm hangus
Reply

Use magic Report

Post time 3-3-2021 05:23 PM | Show all posts
Bholatchomel replied at 3-3-2021 04:32 PM
betul2 aku pun selalu tgk diorg top up jer minyak baru..
dulu lah ada satu indon ni jual goreng  ...

Betul-betul..Katanya petua untuk ranggup. Yang mana aku nampak logiknya di situ. Mmg tak belilaaaa
Reply

Use magic Report

Post time 4-3-2021 02:34 PM From the mobile phone | Show all posts
Aku max guna 2x ja minyak yg sama..selalunya sekali ja..tak selera nak makan guna minyak yg sama byk kali
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 25-4-2021 11:10 PM From the mobile phone | Show all posts
ni lahhh punca nasi tak cukup kat rmh..biasanya cukup je.hari try buat resipi nie,tiba2 tak cukup
Reply

Use magic Report

Post time 25-4-2021 11:46 PM From the mobile phone | Show all posts
Klau greng ayam/ikan biasa guna mnyak sama utk keesokkan hri lps tu trus buang. Klau dging mmg trus buang sbb lemak dr dging jd ketul2 geli nk guna minyak sama.
Reply

Use magic Report

Post time 26-4-2021 11:52 AM | Show all posts
gerai pisang goreng, selalunya diorg topup jer minyak baru ke dalam minyak lama...
Reply

Use magic Report

Post time 28-4-2021 08:32 AM | Show all posts
minyak nk sama hitam ngan bontot kuali...hihihi...
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

2-12-2022 09:55 PM GMT+8 , Processed in 0.122887 second(s), 43 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list