CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
View: 1596|Reply: 13

Covid-19 Menular Ke 22 Wilayah Thailand

[Copy link]
Post time 24-12-2020 10:42 AM | Show all posts |Read mode
Wabak Covid-19 di Thailand sudah menular ke sekurang-kurangnya 22 wilayah di negara itu dengan lebih 1,200 kes dikaitkan dengan pasar makanan laut di wilayah barat daya Samut Sakhon dilaporkan sehingga kini.


Pengarah Jabatan Kawalan Penyakit Dr Sophon Iamsirithaworn berkata, lebih 6,300 saringan Covid-19 sudah dijalankan susulan jangkitan terbaharu di pasar makanan laut berkenaan.


"Hampir satu daripada lima ujian didapati positif Covid-19," katanya pada sidang media di sini, semalam.


Dalam tempoh 24 jam lalu, Dr Sophon berkata, sebanyak 65 kes dilaporkan di 22 wilayah di negara itu termasuk 16 kes di Bangkok diikuti Nakhon Pathom (10), Chachoengsai (enam), Samut Prakan dan Saraburi (masing-masing lima) dan Pathum Thani (tiga).


Foto: EPA




Kes indeks di pasar makanan laut dipercayai seorang penjual udang berusia 67 tahun yang didapati positif Covid-19 minggu lalu. Kebanyakan pesakit tidak bergejala.


Berikutan peningkatan kes, kerajaan Thailand mengenakan sekatan pergerakan dan perintah berkurung pada waktu malam di Samut Sakhon.


Sehingga kini, Thailand merekodkan 5,762 kes Covid-19 dengan 60 kematian.


Bagaimanapun, ia tidak termasuk kes di asrama pekerja asing di Samut Sakhon, semalam,


Pentadbiran Metropolitan Bangkok (BMA) telah mengarahkan 437 sekolah dan 299 prasekolah serta tadika di dalam kawasan pentadbirannya ditutup selama 12 hari bermula esok sebagai langkah pencegahan Covid-19.


Sementara itu, Perdana Menteri Prayuth Chan o-cha, semalam mengarahkan pihak berkaitan untuk menubuhkan sebuah hospital lapangan dengan 1,000 katil di Samut Sakhon.


Prayuth yang juga Menteri Pertahanan juga mengarahkan pihak berkuasa untuk meningkatkan usaha menyekat kemasukan pendatang asing tanpa izin ke negara itu dan meningkatkan rondaan di sempadan negara. -CARI


Sumber: Harian Metro

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2020 10:44 AM | Show all posts
we love them all the same.... we love them all the same...
thailand is a land of compromise
Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2020 11:55 AM | Show all posts
Thailand yang terkawal sebelum ni pun hadapi peningkatan kes sekarang ni.
Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2020 11:59 AM | Show all posts
dan2 dia terus buat sekatan utk elak mnular
Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2020 12:45 PM | Show all posts
Risiko bila mula buka sempadan terus kes mencanak naik
Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2020 12:53 PM From the mobile phone | Show all posts
5762 kes je thailand?

malaysia dah 100k+-

omg

Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2020 02:16 PM | Show all posts
bagus la thailand..kes baru rendah pn terus lockdown
Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2020 02:54 PM | Show all posts
Raja diorang kena lari ke Jerman lg la pasni..sambil dikawal gundik2 Diraja..
Reply

Use magic Report

Post time 25-12-2020 10:06 PM From the mobile phone | Show all posts
Thai aritu aman2 je siap buat Miss Thailand mcm xde apa2.. belah2 sana dgn vietnam kes rendah je.. ke propa?
Reply

Use magic Report

Post time 25-12-2020 10:09 PM From the mobile phone | Show all posts
rosasen replied at 24-12-2020 02:16 PM
bagus la thailand..kes baru rendah pn terus lockdown

Sana tak dak blastoff versi kap kun kap.. ada kalu, berjabu dia semboq. Kes sikit, galak nak lockdown..
Reply

Use magic Report

Post time 25-12-2020 10:10 PM From the mobile phone | Show all posts
Kalo Thai pun dah kn.. Kita ni ape tah lg.. Dgn skt pak menteri yg kejap mcm tu kejap mcm ni. Rakyat lak ramai dah x ambik kisah bab covid ni.. Janji dpt p holiday.. Enjoy sana sini.. Serius seram
Reply

Use magic Report

Post time 26-12-2020 12:14 AM From the mobile phone | Show all posts
Bila semakin meningkat bilangan saringan, akan semakin meningkat kes positif yang baru dikesan.
Selamat berjuang semula barisan hadapan negara jiran, Thailand.
Reply

Use magic Report

Post time 26-12-2020 01:43 AM From the mobile phone | Show all posts
Denco replied at 24-12-2020 11:59 AM
dan2 dia terus buat sekatan utk elak mnular

Malaysia xbleh lockdown, netizen bising..katanya lockdown xberkesan. Haha
Reply

Use magic Report

Post time 26-12-2020 06:20 PM From the mobile phone | Show all posts
Rindunyaa nak pi hatyai. Makan2.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 



Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

22-5-2022 09:51 PM GMT+8 , Processed in 0.095309 second(s), 25 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list