CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

123Next
Return to list New
View: 4708|Reply: 42

Berdosa, Mufti Kecewa Pemimpin Gagal Tunjuk Contoh Pada Rakyat

[Copy link]
Post time 22-8-2020 12:28 PM | Show all posts |Read mode
Beberapa mufti melahirkan rasa kecewa terhadap pemimpin yang mengabaikan prosedur operasi standard (SOP) Covid-19.


Mereka sepakat tindakan mereka mengenepikan perintah kuarantin adalah tidak bertanggungjawab dan berdosa kerana memudaratkan orang lain.




Kredit foto: MalaysiaKini




Berkata kepada MalaysiaKini, Mufti Pulau Pinang Dr Wan Salim Wan Mohd Nor menegaskan menjaga nyawa merupakan sebahagian daripada asas Islam.

“Berdosa, tapi nak kata dosa besar atau tida, tak berani, sebab dia tak ada dalam nas al-Quran ataupun hadis-hadis sahih.

“Cuma kita lihat kepada pandangan-pandangan ulama, mereka mengatakan orang yang mengingkari pihak kerajaan - kalau arahan itu dibuat untuk kepentingan awam dan rakyat - jadi orang yang mengingkarinya berdosa," katanya.


Sebelum ini, Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi Mohd Khairuddin Aman Razali dilaporkan tidak menjalani kuarantin wajib 14 hari selepas pulang dari Turki pada 7 Julai lalu mencetuskan kebimbangan dan kemarahan rakyat.


Sementara itu, Mufti Kelantan Mohamad Shukri Mohamad turut menyuarakan pendapat sama.

“Jadi kalau kita melanggar itu, maknanya kita sudah membuat dosalah kerana al-Quran minta kita taat kepada Allah, rasul, dan taat kepada pemerintah.

“Sifat kepemimpinan sangat penting. Jadi, tugas pemimpin ialah memimpin dan memandu rakyat.

"Kalau ada berlaku (begitu) dalam kalangan pemimpin kita sangat kesal dan rasa kecewa,” katanya ketika dihubungi MalaysiaKini.


Begitu juga dengan Mufti Pahang Abdul Rahman Osman yang mendakwa mana-mana individu tidak melaksanakan kewajipan atau tidak taat pada pemerintah, dia dikira berdosa kerana tidak memberi kerjasama. - CARI

Rate

2

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 22-8-2020 12:34 PM From the mobile phone | Show all posts
Laaaaaa kena main dosa pahala baru lobai2 ni nak paham bahasa ke {:smile siannn
Reply

Use magic Report

Post time 22-8-2020 01:27 PM From the mobile phone | Show all posts
Kalau betul menteri tu ada rasa tanggungjawab.. Xperlu tunggu komen kkm.. Terus je ngaku n bg kes dihukum..
Tgk mudin.. Dh hisap vape.. Terus je admit dan byr denda. Settle

Kes menteri ni dh bpe hari..lepas sorg.. Sorg bg komen.. Sentencing ntah bila. Klu kt ireland dh lama kena resign.. Pui
Reply

Use magic Report

Post time 22-8-2020 02:15 PM From the mobile phone | Show all posts
Kena tang menteri, terus suci kan.... Tapi kalau dari pee esh, kita wajib cerca. Sebab dorang buduh
Reply

Use magic Report

Post time 22-8-2020 02:28 PM From the mobile phone | Show all posts
Bagus ramai yg menegur. So pak menteri seharusnya akur kesilapan memohon maaf n quarantine diri di rumah
Reply

Use magic Report

Post time 22-8-2020 02:29 PM From the mobile phone | Show all posts
Itu je cara nak ajar lobai ni..

Guna cara biasa dia kalih pi lain
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 22-8-2020 02:31 PM From the mobile phone | Show all posts
Be responsible. Tak kiralah siapa pon. Lotih la diorg ni..
Reply

Use magic Report

Post time 22-8-2020 02:43 PM From the mobile phone | Show all posts
mohon khairudin bertaubat dan letak jawatan
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 22-8-2020 03:48 PM From the mobile phone | Show all posts
Eleeeh ngata org...  
Kau pernah tgk cermin ke tak???{:smile
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2020 06:46 AM From the mobile phone | Show all posts
Dah kena kuarantin.. Kuarantin aje la.. Nama aje menteri.. Akal letak kat lutut..
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2020 07:04 AM From the mobile phone | Show all posts
Tu pun ada yg tlg bongkarkan
Kalau x, kita pun xtau pakai senyap gitu je
Mcm ni ke nak jd pemimpin?
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2020 08:25 AM From the mobile phone | Show all posts
Lobai ni negatif maka boleh bebas sana sini..itulah lojik lobai2 haprak ni..langgar sop tu belakang kira yg penting negatif..harkkk tuiiii
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2020 08:29 AM From the mobile phone | Show all posts
bakingsoda replied at 22-8-2020 02:43 PM
mohon khairudin bertaubat dan letak jawatan

Dulu dr maszlee rilek je letak jawatan..bkn isu besar pun...ni dah jadi kes polis, kena denda langgar sop masih degil nak letak jawatan..sayang betul lobai dgn jawatan..sanggup rasuah bg gaji 4 bulan utk kekalkan jawatan
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2020 08:46 AM From the mobile phone | Show all posts
Eh lobai2 PASampah ni ada peduli ke dosa pahala bagai? Diorang pandang sinis jah dgan semua tu. Asalkan potong gaji 4bulan,terus berjiwa besar. Xperlu masuk court apa bagai. Moga tuhan melaknat pemimpin sebegini dan diberi cash dunia akhirat. Amen
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2020 08:46 AM From the mobile phone | Show all posts
Kurex replied at 22-8-2020 02:15 PM
Kena tang menteri, terus suci kan.... Tapi kalau dari pee esh, kita wajib cerca. Sebab dorang buduh

Ye lah, semua dri PNtek suci murni kan tiada dosa kan? Macam kau yg suka jolok jubo kehulu kehilir.
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2020 09:14 AM From the mobile phone | Show all posts
dodolgemok replied at 23-8-2020 08:46 AM
Ye lah, semua dri PNtek suci murni kan tiada dosa kan? Macam kau yg suka jolok jubo kehulu kehilir ...

Kau pun gay kan dodol..................  Aku senyum sinis je dengan kau

TAKDIRRRRRRRRRRRR
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 23-8-2020 03:26 PM From the mobile phone | Show all posts
Dia pegi berapa ramai? Anak isteri ikut tak? Kalau ikut kuarantin tak? Kalau tak kuarantin denda sama ke tak?
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2020 05:30 PM From the mobile phone | Show all posts
Mopeti Kelate & Mopeti Penang ni adalah mopti paling hensem se melaya. Muka pun ada nur gitu. Paling kepam mopti pahang rasanya
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2020 05:33 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by pyropura at 23-8-2020 05:37 PM
Orix replied at 22-8-2020 12:34 PM
Laaaaaa kena main dosa pahala baru lobai2 ni nak paham bahasa ke {:smile siannn


Pas tu penoh dgn ularmak seribu dalil. Setiap kali isu yg kena batang idong depa, dalil baru akan keluar. Depa takkan ada dosa semua
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2020 05:35 PM From the mobile phone | Show all posts
Annehamid replied at 23-8-2020 03:26 PM
Dia pegi berapa ramai? Anak isteri ikut tak? Kalau ikut kuarantin tak? Kalau tak kuarantin denda sam ...

Yea betul gak..family gomen official yang ikut tu takan tak kena denda. Takan semua dpt special test ?

Memang patut menteri ni letak jawatan. Bukan dia sorang je pergi turkey
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT


Forum Hot Topic
Hanis Haizi Misqueen, Babutam, Nwantiti V79
syitaeyqaHanis Haizi Misqueen, Babutam, Nwantiti
Views : 199282 Replies : 4669
‘Banyak Peniaga Melayu Tiada Ilmu Penyediaan Makanan Bersih & Selamat’ – Chef Wan
YgBenar‘Banyak Peniaga Melayu Tiada Ilmu Penye
Views : 11738 Replies : 8
Ketua COVID-19 Di AS Dr. Anthony Fauci  Mengaku Peraturan Penjarakan Sosial 6 kaki ‘Hanya Rekaan, Tanpa Bukti Saintifik’.Anda terpedaya?
YgBenarKetua COVID-19 Di AS Dr. Anthony Fauci
Views : 23932 Replies : 159
Restoran Kantan Datin Isma
AngelFreakyAFRestoran Kantan Datin Isma
Views : 41253 Replies : 251
Perfume Mana yg Best?
NaatashaPerfume Mana yg Best?
Views : 105069 Replies : 419
Carta Official Muzik Muzik 39 (2024)
fadz84Carta Official Muzik Muzik 39 (2024)
Views : 30349 Replies : 222
Teka Teki Teka Tekok
FARRAZOOLTeka Teki Teka Tekok
Views : 27126 Replies : 106
Teka teki botol
syidapink88Teka teki botol
Views : 73611 Replies : 320
On your mark get set go!!
jueazOn your mark get set go!!
Views : 2929 Replies : 0
Makan separuh kak
jueazMakan separuh kak
Views : 10290 Replies : 3

 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

17-6-2024 04:45 PM GMT+8 , Processed in 0.087090 second(s), 50 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list