CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 6986|Reply: 22

[Pelbagai] Harta batil...apa itu harta batil...

  [Copy link]
Post time 23-7-2020 04:49 PM | Show all posts |Read mode
Edited by johan-adx at 23-7-2020 04:55 PM

Harta batil...memakan atau mengambil hak orang lain...jom baca kisah2 benar

Kisah 1:
Ali mati mempunyai 5 anak...yg sulung lelaki....rumah pusaka masih atas nama si mati...rumah disewakan atas persetujuan semua dan setiap tahun buat kenduri adik beradik dgn duit hasil sewaan. Selepas beberapa tahun...tiada lagi kenduri adik beradik....duit pun tidak diagih pada waris...si abg hanya diam membisu....inilah dinamakan memakan harta batil...

Kisah 2 :
Hassan mati meninggalkan 2 anak dari isteri A. Dan 6 anak dari isteri B. Si isteri B mengagihkan harta si mati kepada anak2nya sahaja. Dan anak isteri A tidak mendpt hak mereka. Di sini isteri dan 6 anaknya sudah memakan harta batil.

Kisah 3 :
Jalil mati. Sebelum kematiannya beliau telah bercerai dan mempunyai anak tunggal lelaki. Penama KWSP adalah ibu Jalil. Selepas mengambil 100% duit KWSP Jalil..si nenek berjumpa bekas menantunya dan menyatakan arwah dah wasiatkan duit KWSP keatas namanya jadi katanya duit tu haknya...1 sen pun dia xakan beri pada anak lelaki tunggal simati. Si ibu si mati dah mengambil hak anak yatim....memakan harta batil...

Kisah 4 :
Haji Kassim mati meninggalkan 8 anak. Dan mempunyai 15 relung tanah bendang. Tanah diurus si anak sulung. Permulaan dgn persetujuan waris duit hasil sewaan tanah bendang rm12k setahun digunak utk baiki rumah pusaka. Selepas selesai baiki rumah pusaka...hasil sewaan si kakak tidak agihkan kepada adik beradiknya...bila ditanya katanya disedekahkan kepada masjid tanpa berbincang dgn adik2nya....Disini si kakak dah pun mengambil hak org lain....

Kisah 5 :
Anak sulung Haji Bakar mati dlm kemalangan dan meninggalkan anak bawah umur. Haji Bakar adalah penjaga harta cucunya. Semua duit cucunya Haji Bakar simpan di dalam Tabung Hajinya. Tanpa memberitahu kepada anak2nya yg lain. Selepas kematiannya...semua harta termasuk duit cucu di dalam tabung haji telah di agihkan kepada anak2 Haji Bakar. Di sini semua anak2 Haji Bakar dah pun mengambil hak anak yatim....

Kisah 6:
Milah kematian suami dan mempunyai seorang anak pompuan.  Duit insuran atas nama bapa si mati.  Selepas kematian...pihak insurans telah membayar pampasan kepada bapa si mati. Ibu si mati telah agihkan duit insurans tu kepada suaminya...dirinya dan semua anak2nya tanpa memberi pada isteri si mati dan anak tunggal pompuan. Di sini adik beradik simati bukan waris faraid tapi dah mengambil hak waris faraid.

Kisah 7 :
Hajjah Peah meninggal. Mempunyai 1 anak pompuan dan 3 anak lelaki. Salah sorang menantu perempuan telah mengambil periuk dan set pinggan mangkuk yg cantik tanpa pengetahuan anak2 simati. Di sini menantu telah mengambil hak org lain.

Kisah 8 :
Haji Dolah mempunyai 7 anak....seorang dari anaknya suka meminjam wang dari Haji Dolah tanpa memulangkan semula...apabila Haji Dolah mati si anak yg meminjam duit hanya diam tanpa memberitahu pada adik beradiknya yg dia meminjam duit arwah. Hutang tersebut menjadi sebahagian dari harta pusaka si mati. Maka hidupnya berterusan dalam memakan harta batil.

Disebabkan TAMAK...JAHIL DALAM FARAID...TIADA PESANAN ATAU WASIAT BERTULIS....

Waris memakan harta batil....bukan waris mendapat hak waris faraid. Semua nilah di panggil memakan harta batil.

Terus terang saya katakan terlalu ramai org kita hidup dlm memakan harta batil... HARTA HARAM...MAKA ROSAKLAH SELURUH KETURUNANNYA DEK KERANA HARTA BATIL ...

Renung dan fikir2kan lah...
Allah membalas dosa memakan harta batil di dunia lagi. Jika keluarga anda selalu mendapat pelbagai musibah...duduk sejenak....renung....apakah anda TERGOLONG DALAM GOLONGAN MEMAKAN HARTA BATIL???
Jika ya...jangan malu...PULANGKANLAH HAK WARIS yg teranianya...
Balasan bukan hanya diri anda tetapi seluruh keturunan anda bakal menerima musibah...mungkin berat rezeki....mungkin mendapat sakit....mungkin berat jodoh...semua tu rahsia Allah....

Jom buat perancangan harta pusaka supaya anda mati penuh dengan kejayaan...

Rate

2

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 23-7-2020 05:21 PM From the mobile phone | Show all posts
Susah kalau sentuh bab harta pusaka ni.  Dah jadi adat,  jika suami meninggal  rumah jatuh pada isteri.  Dah tu esok isteri meninggal jika anak dah ada rumah masing2 rumah pusaka tu biar seorang je urus,  seeloknya bahagi elok2. Jika ada yg tak puas hati terpaksa faraid.

Kisah 2 sangat relate dengan family suami,  pernah sepupu suami dari isteri pertama arwah atok dia berkias pasal harta pusaka.  Saya cakap kat suami,  sebenarnya memang pakcik2 dan makcik2 dia dari isteri 1 berhak atas harta peninggalan tersebut.  

Cucu2 tak berhak,  kalau tak puas hati kenapa dari dulu tak rujuk ke mahkamah. Tetapi yg boleh tuntut hanya adik beradik mak ayah dorng  , yg cucu tak boleh dapat.

Tapi seperti saya kata dah ikut kebiasaan,  maka rumah peninggalan atok dia hanya diberi pada nenek iaitu isteri ke-2.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 23-7-2020 05:54 PM | Show all posts
Mujur my siblings sepakat dan muafakat...masa depan tak tahu le

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 23-7-2020 06:00 PM From the mobile phone | Show all posts
Blh ajukan soalan x? Atuk nenek dh meninggal..rumah diduduki anak bersama2 anak beliau dan cucu2nya..nanti anak meninggal..cucu plak ddk..tak blh la kn cm tu?
Reply

Use magic Report

Post time 23-7-2020 09:54 PM From the mobile phone | Show all posts
NurAlia14 replied at 23-7-2020 06:00 PM
Blh ajukan soalan x? Atuk nenek dh meninggal..rumah diduduki anak bersama2 anak beliau dan cucu2nya. ...


bg clear sket bleh

atuk nenek tinggalkan berapa org anak?

awk ni anak ke cucu?

geran tanah skang atas nama saper ?
Reply

Use magic Report

Post time 24-7-2020 02:10 AM From the mobile phone | Show all posts
Orang zaman dulu kan takde wasiat dan pesanan bertulis. Ikut mulut jer
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 24-7-2020 02:17 AM From the mobile phone | Show all posts
Nak tanya, arwah mak tak penah cakap pape pasal ni. Tapi saya amik sejadah untuk orang sakit lutut arwah je, tu kira camne?
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 24-7-2020 08:18 AM | Show all posts
seribulan replied at 23-7-2020 05:54 PM
Mujur my siblings sepakat dan muafakat...masa depan tak tahu le

sama lah kita...mujur yg pegang amanah menjalankan amanah dgn telus..yg lain dok diam2 sudah..smp masa dpt habuan dgn adil dan saksama..
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 24-7-2020 08:22 AM | Show all posts
NurAlia14 replied at 23-7-2020 06:00 PM
Blh ajukan soalan x? Atuk nenek dh meninggal..rumah diduduki anak bersama2 anak beliau dan cucu2nya. ...

dlm sistem faraid ni sng ja...
kalau dh harta tu hak atok/nenek..msti dibahagikan antara anak2 mengikut bahagian masing2..cucu2 takde bahagian masa ni..
so bila dh clear level anak2 tu td..klu jd apa2 kpd si anak..harta tu akan turun plak ke level cucu2...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 24-7-2020 09:33 AM From the mobile phone | Show all posts
johan-adx replied at 24-7-2020 08:22 AM
dlm sistem faraid ni sng ja...
kalau dh harta tu hak atok/nenek..msti dibahagikan antara anak2 me ...

Tapi kalau tak nak ikut faraid,  bahagi ikut pesetujuan boleh juga kan?
Reply

Use magic Report

Post time 24-7-2020 09:46 AM From the mobile phone | Show all posts
tagas replied at 23-7-2020 09:54 PM
bg clear sket bleh

atuk nenek tinggalkan berapa org anak?

Ni bkn sy tp kwn.atuk nenek die tngglkn ade lg 6 anak..tp sbb anak kedua yg ddk rumah tu bersama2 dgn anak menantu cucu die semua..kalo anak kedua ni dh xde nnt, anak die tu xde hak atas rumah tu kan..tp tula geran pn xde nama siapa2 yg masih hidup huhu

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 24-7-2020 10:27 AM | Show all posts
johan-adx replied at 24-7-2020 07:18 AM
sama lah kita...mujur yg pegang amanah menjalankan amanah dgn telus..yg lain dok diam2 sudah..smp  ...

Alhamdulillah tengah tunggu mahkamah panggil...patut semasa PKP....dah sangkut...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 24-7-2020 12:02 PM | Show all posts
CatMiow replied at 24-7-2020 09:33 AM
Tapi kalau tak nak ikut faraid,  bahagi ikut pesetujuan boleh juga kan?

bole juga...asal semua bersetuju dan tadak hal berbangkit kemudian hari
Reply

Use magic Report

Post time 24-7-2020 01:25 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by tagas at 24-7-2020 04:27 PM
NurAlia14 replied at 24-7-2020 09:46 AM
Ni bkn sy tp kwn.atuk nenek die tngglkn ade lg 6 anak..tp sbb anak kedua yg ddk rumah tu bersama2  ...


prihatin nya member

dan dan je kwn ke family awk sendiri

geran mungkin atas nama arwah tok nek lagi la kot

since belum settle ke dah setel u yg tak taw
(so konfemkan tgk geran atas nama sape skang ni)


btw sepatut nya kena faraid kan kpd 6 org tu

kena ada sorang yg kena uruskan utk pergi

ke pejabat pusaka utk di bahagikan ikut faraid
(tanah akan dibahagi bahagikan ikut keluasan)

kalo tak nak ikut faraid pun bleh ikut sepakat

muafakat 6 org tu kena bincang baik2 utk serah

semua bahagian ke anak yg no. 2 tu sbb mungkin

selama ni anak tu yg jaga parent tika parent

masih hidup..kalo bleh kawtim la ikut lah

harga adik beradik mana yg termampu..selalu

nya yg jadik masalah bila mana ada yg nak

letak harga pasaran n lagi masalah bila

ada yg berebut nak juga pemilikan tanah umah tu

n tu yg tak selesai2..cara terakhir jual jer semua

pd org luar then agih2 kan la hasil tu sama ada

ikut faraid atau sepakat sama rata adil n saksama

(isu ini berlaku pd semua family nowadays

bkn takat member u jer isu2 rebut harta pusaka nih

biasala akhir2 zaman nijam imam yg alim ulamak punya

serban ketayap pun bleh tercabut

bab2 nafsu harta doniah suma nih)

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 24-7-2020 01:35 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by tagas at 24-7-2020 01:45 PM
chesfa2 replied at 24-7-2020 02:17 AM
Nak tanya, arwah mak tak penah cakap pape pasal ni. Tapi saya amik sejadah untuk orang sakit lutut a ...


sebaik2 nya maklum kan pd waris lain utk elak jd batil
Reply

Use magic Report

Post time 25-7-2020 12:01 AM From the mobile phone | Show all posts
tagas replied at 24-7-2020 01:35 PM
sebaik2 nya maklum kan pd waris lain utk elak jd batil

Baikkk. Terima kasih. Adik-beradik tau
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 29-7-2020 03:53 PM | Show all posts
tagas replied at 24-7-2020 01:35 PM
sebaik2 nya maklum kan pd waris lain utk elak jd batil

btul tu..maklumlan lbh baik dok diam..krg2 org lain tau
Reply

Use magic Report

Post time 21-8-2020 11:24 AM | Show all posts
Minggu depan urusan tanah2 parents ni moga lancar hendaknya...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 24-8-2020 08:43 AM | Show all posts
seribulan replied at 21-8-2020 11:24 AM
Minggu depan urusan tanah2 parents ni  moga lancar hendaknya...

untung ada tanah..kita beli tanah 7beg rm10 je kt nurseri
Reply

Use magic Report

Post time 24-8-2020 08:46 AM | Show all posts
johan-adx replied at 24-8-2020 07:43 AM
untung ada tanah..kita beli tanah 7beg rm10 je kt nurseri

Sabo je le...Khamis ni kita apdet na...kol dpt 2 beg




This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT


Forum Hot Topic
Hanis Haizi Misqueen, Babutam, Nwantiti V79
syitaeyqaHanis Haizi Misqueen, Babutam, Nwantiti
Views : 199963 Replies : 4698
Nama pokok ni?
BelovedTaeyeonNama pokok ni?
Views : 6357 Replies : 15
Kes Rogol & Bunuh Budak 5 Tahun Oleh Ayah Angkat Berumur 66 Tahun. Suami Isteri Dah Direman.
ainiz81Kes Rogol & Bunuh Budak 5 Tahun Oleh Aya
Views : 11291 Replies : 185
Point Kumpul Tachang
evatasoPoint Kumpul Tachang
Views : 30478 Replies : 185
Awesome place in Iceland --
dexaAwesome place in Iceland --
Views : 1453 Replies : 1
‘Banyak Peniaga Melayu Tiada Ilmu Penyediaan Makanan Bersih & Selamat’ – Chef Wan
YgBenar‘Banyak Peniaga Melayu Tiada Ilmu Penye
Views : 11889 Replies : 12
upsr bocor versi murid, cikgu, bapak
jonedoeupsr bocor versi murid, cikgu, bapak
Views : 5516 Replies : 23
UK dilanda cuaca panas melampau 26 darjah celcius
YgBenarUK dilanda cuaca panas melampau 26 darja
Views : 11408 Replies : 10
Jangan Melangkawi Batas
riena3321Jangan Melangkawi Batas
Views : 19021 Replies : 56
Mohon hati2 ye adik2 PLKN nnti.. Mereka ada di mana2 ????????
chaconMohon hati2 ye adik2 PLKN nnti.. Mereka
Views : 2851 Replies : 10

 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

17-6-2024 07:35 PM GMT+8 , Processed in 0.087226 second(s), 48 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list