CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT
Search
Carian Terbanyak:
View: 1251|Reply: 12

Ikut India, Indonesia Rotan 'Penuh Kasih' Jika Ingkar Arahan Lockdown

  [Copy link]
Post time 24-4-2020 06:50 AM | Show all posts |Read mode
Pihak berkuasa di Indonesia tidak lagi memberi teguran kepada individu yang ingkar arahan Penjarakan Sosial Berskala Besar (PSBB) di negara itu.


Difahamkan, mereka mengikut jejak langkah India yang melaksanakan hukuman rotan terhadap pesalah yang ingkar arahan berkenaan berkuatkuasa pada Jumaat (24 April 2020).


Jurucakap polis Banjarmasin di Kalimantan, Ichwan Nor Khaliq bagaimanapun menegaskan bahawa pesalah tidak akan dipukul dengan kuat.




Kredit foto: Publik News



"Kami sediakan rotan untuk 'pukulan kasih sayang', tidak memukul orang sampai KO," ujarnya yamg dipetik Kompas dari Antara.


Antara kesalahan yang boleh dikenakan tindakan termasuklah keluar rumah tanpa memakai topeng mulut dan hidung serta keluar rumah pada waktu malam.


Menurutnya, hukuman itu dilaksanakan selepas melihat India membenarkan individu ingkar arahan penjarakan sosial dipukul sebagai pengajaran.


Katanya, berdasarkan pengalaman pesalah tidak akan gentar jika hanya diberi amaran lisan.

"Sia-sia kami berjaga di jalan hingga tidak tidur kalau masyarakat tidak disiplin," ujarnya.  - CARI

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

ADVERTISEMENT
Post time 24-4-2020 11:52 AM From the mobile phone | Show all posts
Yg ni malaysia boleh contohi kot
Reply

Use magic Report

Post time 24-4-2020 12:19 PM From the mobile phone | Show all posts
Biasalah. Negara negara cap ayam
Reply

Use magic Report

Post time 24-4-2020 12:46 PM From the mobile phone | Show all posts
Sesuai la hukuman ikut perangai masyarakat kan sana degil nak mampus....
Reply

Use magic Report

Post time 24-4-2020 01:47 PM | Show all posts
Pukul je dengan penuh perasaan.. Sampai diorang tak berani nak bukak pintu rumah dah..
Reply

Use magic Report

Post time 24-4-2020 02:17 PM | Show all posts
Klu polis yg pukul rasanya indon ni melawan balik.
Tp klu askar yg pukul, diaorg jarang nak lawan balik.
Reply

Use magic Report

Post time 24-4-2020 07:50 PM From the mobile phone | Show all posts
Sokong 100% guna rotan.. Setakat amaran mulut tk jalan..
Reply

Use magic Report

Post time 24-4-2020 08:14 PM From the mobile phone | Show all posts

"Sia-sia kami berjaga di jalan hingga tidak tidur kalau masyarakat tidak disiplin," ujarnya.

Benar pak. Saya sokong tindakan pak polisi.
Reply

Use magic Report

ADVERTISEMENT
Post time 24-4-2020 08:27 PM From the mobile phone | Show all posts
Sebat je   
Reply

Use magic Report

Post time 24-4-2020 10:09 PM | Show all posts
dah tak kurung kat rumah hantu dah ke
Reply

Use magic Report

Post time 24-4-2020 10:32 PM From the mobile phone | Show all posts
Nasib baik contohi India. Kalau contohi Philippines habes laa
Reply

Use magic Report

Post time 24-4-2020 10:37 PM | Show all posts
kita pun perlu rotan puak2 dkt selayang sana dok musnahkan kawad berduri dan puak2 yang baling botol air dkt frontliners...
Reply

Use magic Report

Post time 26-4-2020 12:46 PM From the mobile phone | Show all posts
tp larat ke polis nk rotan ramai2 tu, ba diorg berduyin2 blk kg sambut pose tu
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT

Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

8-8-2022 03:15 PM GMT+8 , Processed in 0.086097 second(s), 22 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list