CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 3281|Reply: 10

Wajib Buat Stok: Resipi Colek Cili Boh Meletup!

[Copy link]
Post time 22-11-2018 04:17 PM | Show all posts |Read mode
Colek cili ni sedap jika dimakan bersama menu bergoreng seperti keropok ikan, sotong goreng dan juga kerang bakar.


Memang syok kalau lepak bersantai bersama-sama keluarga sambil menikmati hidangan ini.


Foto: Facebook



Bahan-bahan dan cara memasak:


Foto: Facebook



Masukkan 700 ml air kosong dalam periuk


Foto: Facebook



Tambah 5 1/2 senduk cili boh (saiz senduk seperti dalam gambar)


Foto: Facebook



Masukkan pula 2 senduk gula melaka hancur, 9 senduk gula putih, 1/2 sudu kecil garam.



Foto: Facebook




Tambah 1 senduk asam jawa beserta 1 sudu besar cuka


Foto: Facebook



Seterusnya reneh kuah colek dalam api perlahan. Biarkan kuah memekat kira-kira 1 jam.


Foto: Facebook



Sejukkan kuah colek sebelum dihidangkan! Anda boleh hidangkan bersama kacang tumbuk bagi menaikkan lagi kesedapannya!


*Stok colek juga perlu disejukkan sebelum dimasukkan dalam bekas bertutup. Masukkan dalam peti ais untuk tahan lebih lama.


Selamat mencuba! -CARI
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 22-11-2018 07:49 PM From the mobile phone | Show all posts
Gula dia mak aiii... Sedap tapi seram
Reply

Use magic Report

Post time 23-11-2018 12:29 PM | Show all posts
tetiba rasa sawan plak tgk senduk gula nyer
ngilu gigi
btw, nk cuba la klu iolss seru mood rajin hujung minggu ni
Reply

Use magic Report

Post time 23-11-2018 12:46 PM | Show all posts
telan liur tengok ni..terus whatsapp membe tauke keropok suruh delivery keropok haha..nanti nak try buat!
Reply

Use magic Report

Post time 23-11-2018 12:49 PM | Show all posts
total 11 senduk gula??gila la mau hyperactive sbab terlebih gula..hehe
Reply

Use magic Report

Post time 23-11-2018 02:15 PM From the mobile phone | Show all posts
9 senduk gula????potong kaki weii...tp masakan kelantan/siam mmg manis2 kan..masak telur dadar pun ada gula..
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2018 08:32 PM From the mobile phone | Show all posts
Simple but nice
Reply

Use magic Report

Post time 26-11-2018 10:13 AM | Show all posts
Halaaahhh2 yang komen pasal gula pun.. bukan buat minum benda ni dek oiiii.. nama dia pun colek2 je.. padan la dengan 5 senduk cili boh, dapat mau berbotol2 ni.. ko makan colek mana yang rasa masin je deknon?
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 26-11-2018 10:43 AM | Show all posts
boleh try la.. nak buat guna cili dlm portion kecik. so kurang sikit gula nya
Reply

Use magic Report

Post time 26-11-2018 10:58 AM | Show all posts
simple resepi and nice
Reply

Use magic Report

Post time 26-11-2018 11:34 AM | Show all posts
kalau buat kuah popiah mmg kena gula lebih. Kalau tak takkan jadi. Dia memekatkan.

Klu tak jadi cair dan rasa masam cuka je.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

Category: ExploRasa


ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

29-1-2023 04:11 AM GMT+8 , Processed in 0.100990 second(s), 33 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list