CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 2671|Reply: 12

Terbelit Lidah! Gelagat Nenek Ini Semasa Membaca Buku Kanak-Kanak Menghiburkan N

[Copy link]
Post time 19-9-2018 04:47 PM | Show all posts |Read mode

Sumber Foto: Scholastic/YouTube




"Kata kakakku, kuku kakiku kotor. Ku kikis-kikis kuku kakiku". Pernahkah anda bermain permainan perkataan pembelit lidah (tongue twister) seperti ini? Suatu masa dahulu, ia sejenis permainan perkataan yang agak popular di kalangan kanak-kanak. Gelihati melihatkan telatah mereka yang mudah "terbabas" sebutannya!

Perasaan yang sama dialami oleh seorang wanita warga emas berbangsa Scot, Janice Clark. Beliau tidak mampu menahan gelak ketika membacakan sebuah buku cerita kanak-kanak yang telah menyelitkan elemen permainan perkataan pembelit lidah ini.



Sumber Foto: Laman sesawang Scholastic




Memetik sebuah artikel di Metro, pada permulaannya, Clark dapat membacakan buku yang berjudul Wonky Donky ini kepada cucunya dengan baik. Namun, semakin bertambah helaian halaman buku, semakin sukar pula sebutannya! Jom tonton gelagat Clark menerusi video berikut.  





Akhirnya Clark tidak berjaya menahan gelak ketawanya kerana merasakan kisah keldai tersebut terlalu mencuit hati. Malah kesukaran untuk menyebut ayat yang semakin kerap diulang dan semakin bertambah panjang itu menambahkan lagi deraian ketawa warga emas tersebut. Hei, penat nenek nak sebut tau!



Sumber Foto: Saluran YouTube The Scottish Granny





Metro turut melaporkan bahawa buku berjudul Wonky Donky yang pada asalnya telah diterbitkan pada tahun 2009 ini telah terjual sebanyak sejuta unit di seluruh dunia. Namun demikian, video yang menampilkan aksi Clark ini dikatakan telah menyebabkan buku ini laku keras sehingga kehabisan stok!


Sambutan yang di luar jangkaan terhadap buku kanak-kanak ini turut menyebabkan beberapa penjual di laman sesawang Amazon menawarkan naskhah-naskhah terpakai pada harga yang tidak masuk akal, iaitu melebihi 291 dolar! Hai, menangguk di air keruh nampaknya.  
  

Sumber Foto: Blog BooksForLittleHands



Bagi memenuhi permintaan yang mendadak terhadap buku ini, pengarangnya Craig Smith segera mengulang cetak 50,000 naskhah tambahan. Beliau turut mempertimbangkan untuk menambah bilangan cetakan di masa hadapan. Penambahan naskhah ini juga merupakan jalan penyelesaian kepada ibu bapa yang tidak sanggup berbelanja sehingga 300 dolar demi memiliki buku ini.


Apa yang istimewanya buku Wonky Donky ini? Rata-rata pengulas buku kanak-kanak ini mengakui bahawa ia melahirkan deraian ketawa setiap kali mereka membacanya. Ternyata bukan sahaja anak kecil, malah orang dewasa juga turut terhibur dengan pendekatan yang digunakan oleh buku ini.  


Kisah ini agak menarik hati penulis. Ini kerana di zaman gajet serba canggih, masih ada yang memilih untuk menyemai minat membaca di kalangan anak-anak kecil. Budaya membaca bersama anak atau cucu merupakan budaya yang memiliki banyak kelebihannya dan wajar dikekalkan. Lebih-lebih lagi jika aktiviti membaca ini melahirkan kenangan-kenangan manis yang berkualiti bersama orang tersayang. Pasti ia menjadi kenangan yang sukar dilupakan!
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 19-9-2018 05:06 PM From the mobile phone | Show all posts
Bahahaha.... Aku tak tahan gelak sebab tengok nenek tu gelak {:laugh
Reply

Use magic Report

Post time 19-9-2018 05:47 PM | Show all posts
Kalau dah sampai tergeliat lidah nak menyebut pasti akan ketawa dibuatnya.  Tq ler granny sebabkan ini buku pun laku keras.
Reply

Use magic Report

Post time 19-9-2018 05:50 PM From the mobile phone | Show all posts
Kelakar gila okay. Keluar jugak airmata gelak macam nenek tu hahahahaha
Reply

Use magic Report

Post time 19-9-2018 06:25 PM From the mobile phone | Show all posts
Hahahahahahahhaahhaha.. Aku pn sama gelak siap kua airmata.. Hahahahahaa
Reply

Use magic Report

Post time 19-9-2018 06:34 PM From the mobile phone | Show all posts
hahah comel nenek ni
Reply

Use magic Report

Post time 19-9-2018 06:51 PM From the mobile phone | Show all posts
Tongue twister
Reply

Use magic Report

Post time 19-9-2018 08:54 PM From the mobile phone | Show all posts
Hahahaha video tu boleh jadi kenangan bila baby tu dah besar..Bila dia tengok balik nenek dia berbelit2 lidah nak menyebut
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 19-9-2018 10:07 PM From the mobile phone | Show all posts
kena cari buku nih...
Reply

Use magic Report

Post time 19-9-2018 10:45 PM From the mobile phone | Show all posts
Hehe{:laugh
Reply

Use magic Report

Post time 20-9-2018 11:33 AM From the mobile phone | Show all posts
Hehe..comel nye
Reply

Use magic Report

Post time 20-9-2018 12:25 PM From the mobile phone | Show all posts
Hahaha..adoi aku pun gelak sebab nenek ni gelak..cheerful sangat..
Reply

Use magic Report

Post time 26-11-2018 05:27 PM | Show all posts
hahaha.. lucu n comel nenek ni
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

6-2-2023 01:02 AM GMT+8 , Processed in 0.095889 second(s), 35 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list