CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 5192|Reply: 24

KATA-KATA SEMANGAT MENUJU MALAM MALAM AKHIR ROMADHON

[Copy link]
Post time 31-5-2018 04:25 PM | Show all posts |Read mode
Edited by ussopp at 31-5-2018 04:37 PM

BISMILLAH,

Saya yang dhoif ingin mengingatkan diri yang lemah bersama muslimin dan muslimat lain bahawa kita sudah masuk ke hari ke-15 utk bulan puasa kali ini...

saya meminta sesiapa sahaja dapat post ayat nasihat atau pemberi semangat agar kita dapat sama-sama habiskan romadhon kali ini dengan cara yang terbaik....

nasihat terbaik adalah dari Quran, kemudian hadits, kemudian dari mana-mana saja sumber yang tidak bercanggah ya.....








Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 31-5-2018 04:35 PM | Show all posts
Saya mulakan.....


Reply

Use magic Report

 Author| Post time 31-5-2018 06:53 PM | Show all posts
Perbanyakkan istighfar....

Reply

Use magic Report

Post time 2-6-2018 06:30 PM | Show all posts
Madrasah Ramadan dan hadiah-hadiah lumayan

By
Editor Yadim -

pautan asal :Thursday, 17 May, 2018




http://www.yadim.com.my/v2/madrasah-ramadan-dan-hadiah-hadiah-lumayan/






Reply

Use magic Report

Post time 2-6-2018 06:31 PM | Show all posts
Madrasah Ramadan mempunyai sistem yang halus dan ketat. Tidak boleh menyanggahi atau melampaui batasannya. Semua orang mesti berusaha untuk mempraktikkan sistem-sistem ini dengan sempurna mungkin.

Mereka hendaklah menjauhkan makanan dan yang berkaitan dengannya, bermula dari azan Subuh, dan hendaklah berbuka puasa serentak ketika azan Maghrib.

Pada siang dan malamnya, hendaklah mengikuti sekadar yang mereka terdaya sukatan-sukatan pelajaran madrasah yang harum mewangi iaitu:
Reply

Use magic Report

Post time 2-6-2018 06:31 PM | Show all posts
Bersolat secara jemaah

♦             Membaca al-Quran yang penuh keberkatan

♦             Berusaha membuat amalan yang berfaedah

♦             Mengambil berat hal ehwal masyarakat melalui amalan yang soleh

♦             Menafkahkan harta-harta yang halal yang Allah berikan kepada mereka

♦             Beribadat malam hari dengan mengerjakan solat tarawih dan menghidupkan malam al-Qadar

♦             Mengeluarkan zakat fitrah

♦             Menghubungkan silaturahim

♦             Berdoa kebaikan untuk diri sendiri, pasangan, ibu bapanya, anak-anaknya dan orang-orang mukmin.

Jika orang yang berpuasa diherdik oleh seseorang atau diajak bergaduh maka janganlah dia menghadapinya, serta katakanlah: `Sesungguhnya saya berpuasa, sesungguhnya saya berpuasa’.

Dibolehkan berlumba-lumba dalam Madrasah Ramadan. Perlumbaan adalah dituntut dan disukai dengan tujuan mencapai matlamat serta mendapat kejayaan dan kemenangan yang nyata.

Pada setiap sepuluh hari dalam bulan Ramadan pula, ada jadual dan perjanjian tamatnya setiap satu peringkat daripada beberapa peringkat ujian, dan pada setiap peringkat itu diumumkan keputusan-keputusannya.

♦             Pada sepuluh hari yang pertama bulan Ramadan, iaitu sepertiga yang awal,diserahkan sijil Rahmah.

♦             Pada pertengahannya iaitu sepertiga yang kedua, diserahkan sijil Maghfirah (keampunan).

♦             Pada akhirnya , iaitu sepertiga yang ketiga diserahkan sebesar-besar sijil iaitu pembebasan daripada api neraka.
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 2-6-2018 06:32 PM | Show all posts
Kemudian, pada hari raya pula adalah hari graduasi dan penyampaian hadiah. Pada hari itu, malaikat berdiri di setiap persimpangan jalan sambil mengalu-alukan orang yang menunaikan solat hari raya.

Mereka berkata: “Demi sesungguhnya kamu telah diperintahkan supaya berpuasa lalu kamu pun berpuasa. Yakni kamu telah berjaya dan memdapat kemenangan. Maka layaklah kamu mendapat hadiah-hadiah daripada Tuhan Yang Maha Pengampun Lagi Maka Mengasihani. Dia menyuruh kamu melakukan kebaikan, kemudian Dia memberikan ganjaran-Nya dengan pahala yang besar.

Maka terimalah hadiah-hadiah kamu, sebagaimana yang telah diberitahu kepada kita oleh Rasulullah SAW, bahawa orang yang berpuasa mendapat dua kegembiraan.

Kegembiraan pertama ialah ketika dia berbuka disebabkan dia telah menyempurnakan ibadatnya dan selamat daripada  segala perkara yang merosakkan, dan kerana semasa  hari raya dia dapat menikmati makanan yang enak-enak serta lain-lain lagi tanpa membazir dan melampaui had. Kegembiraan kedua ialah ketika dia bertemu Allah. Maka pada hari itu orang yang berpuasa akan melihat ganjaran-ganjaran besar yang tersimpan bertalu-talu datang kepadanya disebabkan oleh ibadah puasanya.
Reply

Use magic Report

Post time 2-6-2018 06:32 PM | Show all posts
Bukankah puasa itu kerana Allah dan Allahlah yang memberikan ganjaran-Nya? Nabi s.a.w bersabda meriwayatkan daripada Tuhannya dalam sebuah hadis Qudsi:

“Semua amalan anak Adam digandakan satu kebajikan sebanyak sepuluh kali ganda sehingga tujuh ratus kali ganda dan juga sebanyak yang Allah mahu. Allah berfirman: Kecuali puasa, kerana sesungguhnya ia adalah bagi-Ku dan Akulah yang akan membalasnya. Dia (hamba) meninggalkan syahwatnya demi kerana-Ku. Bagi orang yang berpuasa ada dua kegembiraan. Kegembiraan ketika berbuka puasa dan kegembiraan ketika bertemu Tuhan-Nya.”(Riwayat al-Bukhari)

Bukan setakat itu sahaja. Jika orang yang berpuasa memberi makanan kepada orang lain yang berpuasa untuk berbuka puasa dengan biayanya atau dengan makanan yang dimakannya maka dia mendapat dua pahala.

Pahalanya, seakan-akan dia berpuasa dua kali Ramadan, dan dalam satu sekolah (madrasah) itu dia menghabiskan dua bulan atau lebih berdasarkan sabda Rasulullah s.a.w yang diriwayatkan oleh at-Tirmidzi:

“Barang siapa yang memberi orang berpuasa makanan semasa berbuka maka dia mendapat pahalanya (orang yang telah diberikan makanan itu) akan tetapi pahala orang yang berpuasa itu tidak kurang barang sedikit pun.”

Semangat kerohanian yang memancar-mancar itu terus meningkat membawa bersama keharuman tanda-tanda puasa. Ia merupakan perkara paling hebat yang diperolehinya dalam madrasah Ramadan.

Cukuplah puasa itu sebagai satu kemegahan apabila Allah SWT membuat pengisytiharan agung bahawa Dia adalah hampir kepada orang-orang mukmin. Pengisytiharan ini disebutkan-Nya dalam ayat berkaitan puasa dan hukum-hakamnya.

Setelah Allah menyebutkan tentang puasa dan bulan Ramadan yang diturunkan al-Quran padanya, maka Allah berfirman:

“Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu): Sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir kepada mereka; Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepada-Ku. Maka hendaklah mereka menyahut seruan-Ku (dengan mematuhi perintah-Ku), dan hendaklah mereka beriman  kepada-Ku supaya mereka menjadi baik serta betul.” (Surah al-Baqarah: 186)
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 2-6-2018 06:32 PM | Show all posts
Apa lagi ketelusan bagi roh tatkala ia mendengar bahawa doa yang merupakan otak ibadat telah diberikan peluang yang baru untuknya daripada tuhan, yang menyahut permintaan orang yang berdoa kepada-Nya.

Oleh itu berdoalah wahai orang yang berpuasa dengan sungguh-sungguh. Dua daun pintu bagi tangga pendakian telah dibuka. Syaitan-syaitan dari kalangan jin telah dibelenggu. Yang tinggal hanyalah syaitan- syaitan dari kalangan manusia. Maka hadapilah mereka dengan cabaran yang jelas dengan menyebutkan: `Sesungguhnya aku berpuasa, sesungguhnya aku berpuasa’.

Ketelusan rohani yang harum semerbak itu seimbang dengan ketelusan sifat memberi, berderma dan bersedekah dengan harta Allah yang diamanahkan kepadanya. Dengan ketelusan rohani sudah memadai bagi seseorang menjadi seorang kaya yang merasa cukup, lalu dia mendermakan harta itu kepada saudara-saudaranya yang berpuasa dan berhajat tanpa mengungkit-ungkit demi mencontohi amalan Rasulullah SAW. Pada bulan Ramadan baginda mirip seperti angin yang bertiup kerana sangat banyak sedekah.
Reply

Use magic Report

Post time 2-6-2018 06:35 PM | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 2-6-2018 06:38 PM | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 2-6-2018 06:39 PM | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 3-6-2018 12:45 AM | Show all posts

Reply

Use magic Report

Post time 3-6-2018 05:28 PM | Show all posts




Reply

Use magic Report

Post time 3-6-2018 05:35 PM | Show all posts
Edited by mbhcsf at 3-6-2018 05:40 PM

Sama sama kita ingat mengingati

“Malaikat Jibril datang kepadaku dan berkata : “Rugilah (kecewa) orang yang bila namamu disebut dia tidak mengucapkan shalawat atasmu”. Aku mengucap : “Amin”. “Rugi orang yang berkesempatan hidup bersama kedua orang tuanya tetapi dia tidak dimasukan ke syurga”. Aku berkata : “Amin”. Jibril berkata lagi : “Rugi orang yang berkesempatan hidup pada bulan Ramadhan, tetapi tidak sampai terampuni dosa-dosanya”. Lalu aku mengucapkan : “Amin”. HR. Ahmad


bacaan lanjut tentang golongan yg amat rugi dalam bulan Ramadhan:http://www.muslimahdaily.com/kha ... akhir-ramadhan.html
https://almanhaj.or.id/3953-mera ... han-yang-mulia.html

Make Google view image button visible again: https://goo.gl/DYGbub

Reply

Use magic Report

Post time 4-6-2018 08:47 AM | Show all posts
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 4-6-2018 03:59 PM | Show all posts
Edited by teky at 4-6-2018 04:01 PM

nak tnye bile yg elok tuk solat sunat tahjjud...taubat n lailatul qadar?

adakah bangun pada jam 3 or 4 pagi... atau waktu2 yg da nak bersahur..


contoh bangun sahur dalam 4.45am..sahur dlu.. then dlm 4.15 mula start solat sunat semua ni..

ok ke tak bangun sahur dlm 4.45am..then sambung solat sunat semua tu then terus subuh??
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 6-6-2018 10:27 AM | Show all posts
Edited by ussopp at 6-6-2018 10:31 AM
teky replied at 4-6-2018 03:59 PM
nak tnye bile yg elok tuk solat sunat tahjjud...taubat n lailatul qadar?

adakah bangun pada jam 3 ...

itulah waktu waktunya...penghujung malam tu...

lebih kurang lah tu....

bagus bagus semuanya dalam jam 3 hingga subuh.....pukul 2 pun kira hebat dah...

sbb tahajud ni org tgh tidur , kita bangun...mahal....


dalil:

hadits Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam yang bersabda,
يَنْزِلُ رَبُّنَا تَبَارَكَ وَتَعَالَى كُلَّ لَيْلَةٍ إِلَى السَّمَاءِ الدُّنْيَا حِينَ يَبْقَى ثُلُثُ اللَّيْلِ الآخِرُ فَيَقُولُ مَنْ يَدْعُونِى فَأَسْتَجِيبَ لَهُ وَمَنْ يَسْأَلُنِى فَأُعْطِيَهُ وَمَنْ يَسْتَغْفِرُنِى فَأَغْفِرَ لَهُ
”Rabb kita turun ke langit dunia pada setiap malam yaitu ketika sepertiga malam terakhir. Allah berfirman, ’Barangsiapa yang berdoa kepada-Ku, niscaya Aku kabulkan. Barangsiapa yang meminta kepada-Ku, niscaya Aku penuhi. Dan barangsiapa yang memohon ampun kepada-Ku, niscaya Aku ampuni.” (HR. Bukhari no. 1145 dan Muslim no. 1808)




Reply

Use magic Report

 Author| Post time 6-6-2018 10:33 AM | Show all posts
Edited by ussopp at 6-6-2018 10:36 AM




      "Dan tidaklah orang soleh yang beriman dan bertaqwa lebih takut dari sesuatu kecuali rasa takutnya jika islam dicabut dari dari dirinya sebelum dia meninggal...
."
Reply

Use magic Report

Post time 8-6-2018 08:29 PM | Show all posts
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT


Forum Hot Topic
Dividen KWSP 2023 5.4% dan 5.5%
AbahmungDividen KWSP 2023 5.4% dan 5.5%
Views : 1718 Replies : 0
'Raja Jalanan' Myvi tewas kepada Bezza pada 2023
ultra78'Raja Jalanan' Myvi tewas kepada
Views : 9488 Replies : 28
Emma Maembong mohon maaf, tersilap langkah 'voice note' Ruhainies isu Bella Astillah
YgBenarEmma Maembong mohon maaf, tersilap langk
Views : 5956 Replies : 63
Belum masanya Malaysia laksana aturan waktu kerja fleksibel
ultra78Belum masanya Malaysia laksana aturan wa
Views : 6218 Replies : 20
Janji manismu
maklukpenggodaJanji manismu
Views : 25419 Replies : 2
Kekecohan Ada pemandu yg membunyikan hon sewaktu ketibaan jenazah komander firdaus di masjid sungai nibong
YgBenarKekecohan Ada pemandu yg membunyikan hon
Views : 4714 Replies : 15
Penyondol Tetap Isteri Sah, Boleh Tuntut Hak’ – Kenyataan Watak Imani Dalam ‘Lelaki Itu’ Mula Dibenci Netizen
YgBenarPenyondol Tetap Isteri Sah, Boleh Tuntut
Views : 13226 Replies : 172
'Diam sajalah Sanusi'
maklukpenggoda'Diam sajalah Sanusi'
Views : 5021 Replies : 8
Restoran Kantan Datin Isma
AngelFreakyAFRestoran Kantan Datin Isma
Views : 17996 Replies : 89
Betul ke tu….cinter?
stingerkentotBetul ke tu….cinter?
Views : 16382 Replies : 15

 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

25-4-2024 12:54 PM GMT+8 , Processed in 0.090025 second(s), 46 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list