CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 6571|Reply: 13

Tak Sedar Diri Harap Gaji Macam Jutawan - Nak Petik Buah? Baca Ni Dulu!

  [Copy link]
Post time 11-1-2018 05:30 PM | Show all posts |Read mode
"Macam mana kita tengok dan layan warga Bangladesh, Myammar, Vietnam dan Indonesia di sini, macam itulah layanan  orang kita terima di negara maju."

Demikian komen netizen bagi mengulas pandangan seorang pengguna Facebook (FB) terhadap mereka yang sanggup berhijrah ke luar negara untuk menjadi pemetik buah. Kononnya, cara mudah untuk raih pendapatan lumayan.


Foto: Carian Internet




Bagus sebenarnya ada inisiatif untuk mendapatkan pendapatan lumayan, namun yang tak bagusnya mereka mudah terjebak dengan ejen 'hantu'.

Irwan Dahnil baru-baru ini, memuat naik status menceritakan pengalamannya berdepan dengan rakyat Malaysia yang sering menghadapi kesukaran apabila bekerja di luar negara.

Mana tak bermasalah, dah masuk kerja pun 'secara haram'. Itu belum lagi ditambah dengan penipuan scammer.


Dah lama aku sabar







Ingat petik buah sebulan dapat naik haji?







Harap gaji macam jutawan







"Kantoi, dia bagi tengkuk tunggu aku sembelih..."






Tabik spring pada scammer!







Menerusi ruangan komen, netizen bersetuju dengan apa yang disampaikan Irwan. Terlalu ramai mahu menjadi jutawan dengan cara mudah.

"Orang Malaysia memang senang kena tipu,"
tulis netizen.



Foto: FB Irwan Dahnil


Tak salah nak berhijrah dan menjadi pemetik buah di
negara luar, tapi biarlah dengan saluran betul. Lebih bagus, buat persediaan dan kaji selidik terlebih dahulu. Jangan menonong saja, konon-konon pergi bekerja melenggang tangan. - CARI
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 11-1-2018 06:01 PM | Show all posts
ini betul!!!!
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2018 06:14 PM From the mobile phone | Show all posts
tahniah eh Irwan sebab dah jadi viral
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2018 09:41 PM From the mobile phone | Show all posts
Mentaliti nak cepat senang plus tamak haloba {:dot
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2018 11:13 PM | Show all posts

pendek cerita, jangan masuk negara maju tanpa visa pekerjaan kalu nk bekerje...

sesiapa nk migrate kena ade sum amount of money to apply visa and to prove creditability

nah website https://www.vfsglobal.co.uk/global/index.html utk UK, netherland, australia, canada n spore xsilap..

Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2018 06:49 AM | Show all posts
Apa bangang lu mau pokpek pokpek ngokngek ngokngek,  tabik sana sini ? Siapa tak dapat gaji setinggi yang dijanjikan boleh berenti  & cari kerja haram lain

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2018 08:28 AM | Show all posts
kerja kilang cam aku ni mmg dah lali dgn penipuan ajen ni
budak2 foreigner dlm ni semua kene 'main' dgn ajen
ajen pulak suka putar belit cerita
mmg asal diorg kerja sini nk duit lebih la
so sama jela mcm kes petik buah tu
kita pon akan dibanglakan kalo kerja kat luar kerja contract ikut ajen
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2018 09:18 AM | Show all posts
kawan laki iolss ade  hari2 dok promote kerja dekat Australia tapi kena byr about rm 5k ++ gtu utk urusan..kemain..ntahlah ramai jgk percaya..bila ak ckp xsemudah tuh nk kerja obersi mrah plak kengkawannya.  mls ak nk layan..
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 12-1-2018 10:55 AM | Show all posts
ank jiran aku, 2 tahun lepas petik buah kat new zealand
da abis kontrak,  tahun lepas dgr kata petik buah kat korea plak
ntah ..., aku pon malas nk kata betul ke tak cara depa
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2018 12:14 PM | Show all posts
Betul tu gunakan saluran yang betul untuk elak penipuan dan akhirnya tak dapat apa yang diharapkan
Reply

Use magic Report

Post time 27-11-2022 08:07 AM From the mobile phone | Show all posts
mdhelmi replied at 12-1-2018 08:28 AM
kerja kilang cam aku ni mmg dah lali dgn penipuan ajen ni
budak2 foreigner dlm ni semua kene 'main'  ...

Pernah kerja pacestar??
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2022 08:45 AM | Show all posts
mentaliti yang nak kerja senang tapi hasil lumayan..senang je ko jual dadah, jadi mak  hayam or jadi scammer modal ayat manis
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2022 02:22 PM From the mobile phone | Show all posts
Aku ada tengok dokumntri dulu engineer kat US.perempuan melayu.dia cakap kita kene ada skill yg hebat supaya omputeh teruja nak ambil kita kerja dengan dia.
Reply

Use magic Report

Post time 13-12-2022 11:34 AM | Show all posts
skrg tgh trend budak2 cina kene scam keje kt laoos kemboja etc... nyusahkan org
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

30-1-2023 11:08 PM GMT+8 , Processed in 0.124929 second(s), 40 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list