CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 11830|Reply: 21

company penapis air yg tak adil..

[Copy link]
Post time 23-10-2017 11:31 AM | Show all posts |Read mode
straight to the point.. isu aku ni xdela besar mana pun.. cuma lebih kepada annoyed n frustrated giler dengan satu brand penapis air ni, c****y.. jadi aku nak tanya pendapat korang psl isu ni.. mana tau kot ada agen penapis air yg juga jadi forumer di sini yg blh share info berguna.. sbb benda ni dah dibincangkan dan diadukan kepada syarikat penapis air tu.. tp there's no win-win situation utk mak aku sebagai pelanggan penapis air tu.. apa isunya?

kesnya macam ni, lebih kurang 2 tahun lepas, arwah abah aku ada ambil penapis air kat company tu, dokumen bkaitan ansuran penapis air tu semua atas nama dia.. byr bulan2 rm125 melalui auto deduction acc abah aku setiap bulan... mmg payment sentiasa on time, x pernah tertunggak.. then tahun lepas, abah aku meninggal.. masa ni, mula la rasa tertindas dengan attitude n polisi syarikat ni.. 2 bln pertama lepas abah meninggal, syarikat ni benarkan bayar duit ansuran secara bank-in ke acc dia since acc abah dah frozen dan x blh deduct secara automatik sepertimana yg dibuat sebelum ni... since pembayaran x dibuat secara auto deduct, maka company ni kenakan extra fees rm10 utk proses bayaran sementara nak settlekan pertukaran nama pembayar ansuran tu tp kaedah ni cuma boleh digunapakai utk a few months shj semntara nak settle tukar nama..so, sebln kami byr rm135.. time ni, agen dia dah serahkan semua dokumen utk buat pertukaran nama.. lps adik aku dilantik sebagai tukang handle bayaran (sbb dia dok serumah dgn mak aku, segala urusan bill rumah dan acc bank khas utk belanja rumah tu dia yg uruskan), kami submit dokumen with supporting documents tu kpd company.. FYI, adik aku dah ada kerja tetap dgn gomen with salary more than 3k per month dan tiada tanggungan.. respond yg company bagi, x blh buat pertukaran nama dan x blh teruskan bayaran rm125 sebln spt sblm ni.. pilihan yg dia bg pada kami;

1) tukar nama pembayar ansuran kpd adik tp dengan syarat, adik kena bayar start dari awal semula... meaning, pembayaran yg abah aku buat 2 thn sblm ni x diambilkira.. dan yg plg best, penapis air tu x diganti baru.. kami akan tetap kena guna penapis air yg dah berusia 2 tahun tp kena byr start dr first month semula sehingga habis kontrak baru antara adik aku dgn company tu..
2) serah semula penapis air kpd company.. tiada pemulangan duit kpd kami tetapi sebaliknya kami kena bayar penalti sebanyak rm400 lebih atas alasan tamatkan kontrak awal..

kami sekeluarga mmg bengang dgn company tu sbb bukan kami saja2 nak tukar nama.. what do they expect?? that the dead will continue to pay for the water filter?? kami x kisah nak start bayar dr awal semula if they are willing to give us a new water filter... tp yg baru x mau bagi tp expect kami byr mcm kami amik penapis air yg baru??!!!  bila kami nak tamatkn kontrak si mati dgn company inc serah semula penapis air, company nak denda plak yg hidup ni sbb nak tamatkan kontrak awal as if manusia ni blh pilih bila nak mati (in this case, company assume kot that pelanggan diorg kena tunggu kontrak penapis air tamat baru blh malaikat maut tarik nyawa.. bangang!!!).. kami nak terus bayar rm135 sebln sptmana yg dibuat for d past few monts tp company reject.. adil ke??

utk bln ni n untull this issues is resolved, we decide to hold the payment.. kalau company dtg nak amik penapis air tu, amik la tp we will not pay the penalti.. adik aku kata dia sanggup naik mahkamah kalo company nak saman utk bayaran tertunggak utk fight benda ni.. tp kalo blh, aku xnak la sampai jadi kes saman menyaman ni.. aku harap ada forumer yg blh bagi pandangan how to settle this... tq

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 23-10-2017 11:40 AM From the mobile phone | Show all posts
Why no remainkn je nama arwah utk penapis air tu Smpi habis contract?? pastu baru terminate. Byr pulak guna online tranfer utk acc tu. company punya polisi mmg mcm tu. Even telekom sndiri kalau tukar nama pun procedure dia mcm tu.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 23-10-2017 11:43 AM | Show all posts
Andyscenes replied at 23-10-2017 11:40 AM
Why no remainkn je nama arwah utk penapis air tu Smpi habis contract?? pastu baru terminate. Byr pul ...

tu yg kami suggest, nak byr rm135 sebln melalui acc transfer spt yg dibuat lps abah meninggal.. tapi company x nak.. dia nak auto deduct dr acc spt amalan sblm ni..


Reply

Use magic Report

Post time 23-10-2017 11:48 AM | Show all posts
tt, sy alihkan thread ni ke aduan dan pendapat kerana lebih sesuai di sana..

anyway, sy suggest bawa kes ni ke tribunal pengguna..
dokumen semua ada kan?
mohon untuk terminate tanpa penalti..
Reply

Use magic Report

Post time 23-10-2017 12:05 PM | Show all posts
mohon up kat socmed, tag coway, PPIM dgn tribunal pengguna..
Reply

Use magic Report

Post time 23-10-2017 12:06 PM | Show all posts
blh viralkan ni. mne tau ada pihak yg akan bantu
Reply

Use magic Report

Follow Us
 Author| Post time 23-10-2017 12:10 PM | Show all posts
prettyuglybabe replied at 23-10-2017 11:48 AM
tt, sy alihkan thread ni ke aduan dan pendapat kerana lebih sesuai di sana..

anyway, sy suggest b ...

tq mod.. mungkin kami akan buat mcm tu juga nanti.. cuma nak tgk action company tu bila kami hold payment dan refuse utk ikut syarat dia..


Reply

Use magic Report

Post time 23-10-2017 12:23 PM | Show all posts
makkenits replied at 23-10-2017 12:10 PM
tq mod.. mungkin kami akan buat mcm tu juga nanti.. cuma nak tgk action company tu bila kami hold  ...

nope.. jangan tunggu dan lihat..
pengguna kena bertindak..
kalau tak lagi susah nak dakwa nanti..
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 23-10-2017 12:29 PM | Show all posts
prettyuglybabe replied at 23-10-2017 12:23 PM
nope.. jangan tunggu dan lihat..
pengguna kena bertindak..
kalau tak lagi susah nak dakwa nanti. ...

yeap true.. but we still want to avoid going to tribunal and such.. tau je la proses mcm mana..if ada ruang untuk nego, kami sanggup lagi.. tp kalo company still berkeras, no choice but going to other parties yang mampu bg keadilan utk pengguna..

Reply

Use magic Report

Post time 23-10-2017 12:34 PM From the mobile phone | Show all posts
All da best sis.
Nti update eh psl kes ni

Last month lil dgn akk plan nk bli penapis air jgl..brand cxxxy or cxxxxo..
Tp pikir blk mls nk berhutang bertahun.bli bio ultra.rm999 +50 psg kt umh. Settle.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 23-10-2017 12:38 PM | Show all posts
lil_sparky replied at 23-10-2017 12:34 PM
All da best sis.
Nti update eh psl kes ni

asalnya mmg nak byr lump sum.. tp agen maklum, kalo byr lump sum, rugi drpd sego kos maintenance sbb no free maintenance lps tu.. kena byr asing utk setiap maintenance.. x tau lah tu auta dia ke apa.. sbb time amik tu, arwah abah je deal dgn agen.. even mak pun x tau.. tup2 ada org mai pasang je..

Reply

Use magic Report

Post time 23-10-2017 12:39 PM | Show all posts
kes ni lebih merbahaya daripada p1wimax CTOS dik dan kurang sedikit merbahaya daripada penipuan shukri ramlan dan hazizatun aishah mokhtar scammer durjana famous insta malaysia scam almost RM 6 million.

mohon adik viralkan. sebab kes adik ni straight to the point. cuba minta balik form dan term and clause  masa isi borang? kalau  xboleh juga cari balik agent yang berurusan minta bantuan.

kalau tak boleh juga ini lah masa guna facebook, insta, wechat. viralkan. adik letak kt cari forum ni satu dunia boleh baca. sebab cari forum ranking google seo sangat baik pada permulaan lepas tu seo dia akan sendu sesendu siput sedut nyut nyut.

jadi seminggu sekali adik up kan thread ni semula bagi google spider crawler naikkan seo adik. biar orang nak beli coway akan berhati hati terutama berkenaan transfer nama.
Reply

Use magic Report

Post time 23-10-2017 12:42 PM | Show all posts
makkenits replied at 23-10-2017 11:43 AM
tu yg kami suggest, nak byr rm135 sebln melalui acc transfer spt yg dibuat lps abah meninggal.. ta ...

account lama arwah kena bekukan ke dik? cuba jangan bekukan dan biarkan duit auto deduct dulu.

mcm kes akak dulu, kena pg HQ baru boleh selesai masalah telco, kalau pergi branch ni mereka layan xnak layan je sebab malas buat kerja xdpt komisyen. jd cuba call HQ luahkan masalah kut2 HQ mmg tempat sepatutnya tukar nama.

kuasa pengguna kuat dik. daripada p1wimax tukar nama jd webe. webe sekarang rekod baik x ctos pelanggan sbb dah di dakwah oleh telekom supaya respect customer.
Reply

Use magic Report

Post time 23-10-2017 12:45 PM | Show all posts
lil_sparky replied at 23-10-2017 12:34 PM
All da best sis.
Nti update eh psl kes ni

kalau rumah landed beli penapis luar, dan penapis pasang kt singki paip je. banyak rumah sis telah pergi tukar penapis air biasa daripada pakai produk branded tersadai. rumah sis pakai elken ni pun sendu sbb kerosakan produk contoh kurang sejuk adalah sebab masalah design produk bukan masalah sparepart atau apa.

jadi baik pakai produk biasa pasang kt kepala paip dgn penapis air luar rumah jimat sangat. tak pening kepala.. air boleh tadah guna botol..
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 23-10-2017 12:45 PM | Show all posts
CiliPadiSedap replied at 23-10-2017 12:42 PM
account lama arwah kena bekukan ke dik? cuba jangan bekukan dan biarkan duit auto deduct dulu.

...

bila mati, semua acc arwah akan dibekukan scr automatik.. for the first month tu still active tp lps tu mmg x blh guna dah acc tu.. kami kena pi buat surat kuasa dulu utk urusan keluarkan duit dlm semua acc saving n pertukaran nama utk aset2 yg ada..

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 23-10-2017 12:47 PM | Show all posts
CiliPadiSedap replied at 23-10-2017 12:45 PM
kalau rumah landed beli penapis luar, dan penapis pasang kt singki paip je. banyak rumah sis telah ...

biasa la... konon nak menyenangkan sbb xyah nak masak air atau ltk air kosong dlm freezer dah lps pasang benda alah tu.. tp x tau plak, bila owner asal xde, company benda alah ni menyusahkan mcm ni..
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 23-10-2017 12:47 PM | Show all posts
makkenits replied at 23-10-2017 12:45 PM
bila mati, semua acc arwah akan dibekukan scr automatik.. for the first month tu still active tp l ...

cmtu. faham2..
Reply

Use magic Report

Post time 23-10-2017 01:05 PM From the mobile phone | Show all posts
makkenits replied at 23-10-2017 11:43 AM
tu yg kami suggest, nak byr rm135 sebln melalui acc transfer spt yg dibuat lps abah meninggal.. ta ...

Kalau tukar nama utk auto deduct x boleh ke?? Sbb ikut procedure mana2 company bolrh je byr guna acc org lain asalkan byr. Bgtau je nama compony tu puan. Xyah takut
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 23-10-2017 02:41 PM | Show all posts
Andyscenes replied at 23-10-2017 01:05 PM
Kalau tukar nama utk auto deduct x boleh ke?? Sbb ikut procedure mana2 company bolrh je byr guna a ...

kalo blh buat auto deduct mcm tu, mmg dah lama buat.. masalahnya dia nak nama owner acc tu sama dgn nama org yg sign dokumen asal tu.. aku malas nak sebut nama company tu sbb aku rasa korang pun blh agak company mana yg aku maksudkan..

Reply

Use magic Report

Post time 23-10-2017 07:55 PM From the mobile phone | Show all posts
makkenits replied at 23-10-2017 02:41 PM
kalo blh buat auto deduct mcm tu, mmg dah lama buat.. masalahnya dia nak nama owner acc tu sama dg ...

Da tau da company coway.. bertabah jelah. aku nak ckp lebih2 aku xde pengalaman.
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

7-5-2024 09:39 AM GMT+8 , Processed in 0.342926 second(s), 46 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list