CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 5723|Reply: 34

Pecahkan Stereotaip, Pengantin Wanita Tak Bersolek Langsung Di Hari Perkahwinan

[Copy link]
Post time 18-8-2017 02:23 PM | Show all posts |Read mode
Tradisi perkahwinan di Bangladesh dan India biasanya memerlukan perbelanjaan yang besar untuk sesebuah majlis perkahwinan, sampai ada yang terseksa menanggung hutang bertahun-tahun lamanya.


Disebabkan itu, seorang wanita Bangladesh ini tampil berani memecahkan stereotaip apabila melangkah ke majlis perkahwinan sendiri tanpa mengenakan sebarang solekan, walau secalit bedak pun.


Hanya mengenakan sari milik neneknya, Tasnim Jara tidak mengenakan sebarang hiasan barangan kemas seperti yang biasanya dipakai pengantin perempuan di negara itu.


Foto: FB Tasnim Jara


Memetik The Tribune, alasannya mudah sebab dia mahu mengubah cara pemikiran orang ramai tentang makna sebenar sesebuah perkahwinan.


Malah melalui status yang dimuat naik di Facebooknya, Tasnim menyatakan kebimbangannya tentang gambaran sempit masyarakat tentang pengantin wanita yang perlu memakai solekan tebal, pakaian yang berat dan barangan kemas yang keterlaluan.

"Jangan tertipu, imej mewah pengantin ini tidak menunjukkan status kewangan ataupun keadaan seorang wanita dalam keluarga. Kadang-kala perkara ini berlaku tanpa kehendak mereka.”

“Membesar mendengar soalan-soalan ini, wanita sebagai pengantin tertekan untuk mencari artis solek terbaik di bandar, membayar jumlah yang besar dalam masa, wang dan tenaga, dan akhirnya tidak berkelihatan seperti dirinya,” tulisnya.






Ahli keluarga dan saudara memang menentang keputusannya, namun Tasnim yang juga pengendali sebuah badan amal yang menyediakan jagaan perubatan bagi orang miskin tetap memilih untuk tampil seringkas mungkin.


Walau bagaimanapun wanita ini langsung tidak pernah mengkritik orang lain sekiranya mereka mahu bermewah-mewah semasa hari perkahwinan.

"Jangan salah faham, jika seorang wanita mahu menggunakan solekan, barangan kemas, pakaian mahal, saya tidak membantah. Tetapi ia menjadi masalah apabila masyarakat memberi tekanan kepada golongan wanita dengan memutuskan apa yang perlu dipakai dan bagaimana mereka perlu bersolek.”

Foto: FB Tasnim Jara


Bagaimana, ada tak bakal pengantin perempuan di Malaysia ni yang nak tiru begini? Tampil tanpa solekan dan hanya 'natural beauty' sahaja? Kalau ada yang berani, memang terbaik! -CARI
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 18-8-2017 02:32 PM From the mobile phone | Show all posts
Muka kau lawa dik kalah afifah bestie bella
Reply

Use magic Report

Post time 18-8-2017 02:32 PM From the mobile phone | Show all posts
Seiras plak husband n wife{:smile
Reply

Use magic Report

Post time 18-8-2017 03:02 PM From the mobile phone | Show all posts
Klu muka pengantin x kusam..xde jerawat, xde eyebag ok la..
Ni kang dengan mata panda mlm td tido lambat siapkn hantaran, jerawat mencanak2 sebab stress uruskn kenduri..
Reply

Use magic Report

Post time 18-8-2017 03:04 PM | Show all posts
mekap xmekap sama je....
Reply

Use magic Report

Post time 18-8-2017 03:47 PM From the mobile phone | Show all posts
Dik...ok la xnk mekap,..tp xkan bedak jonhson n lipstik nipis xnk pakai kot
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 18-8-2017 04:01 PM From the mobile phone | Show all posts
Ko takpela dik. Muka lawa, kulit mulus. Kalo yg banyak bekas jerawat, bawah mata hitam, mana la nak confident bareface. Time keluar biasa2 pon mekap. Inikan plak nak Kawen.
Apa2 pon, akak respek ko berani nak lawan arus
Reply

Use magic Report

Post time 18-8-2017 04:14 PM | Show all posts
kelas ko ek khwin x pakai mekap pon masuk berite...tahniah dh khwn
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 18-8-2017 05:15 PM From the mobile phone | Show all posts
wah bagus tul tanpa mekap...
Reply

Use magic Report

Post time 18-8-2017 05:37 PM | Show all posts
Perkongsian yang sangat bermanfaat..
Reply

Use magic Report

Post time 18-8-2017 08:11 PM | Show all posts
tgk la nanti 10 tahun lagi, mesti menyesal tgk gambar kawin sendiri
Reply

Use magic Report

Post time 18-8-2017 08:31 PM From the mobile phone | Show all posts
A woman who understands the real definition of a wedding. It does not define a marriage.
Reply

Use magic Report

Post time 18-8-2017 10:35 PM From the mobile phone | Show all posts
Wah confient btl. Tp ok la sbb muka x bermasalah..suke ati nk mekap ke x..
Reply

Use magic Report

Post time 18-8-2017 11:12 PM From the mobile phone | Show all posts
Ade sape berani nk cuba ke kt melesia ni..
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2017 01:11 AM From the mobile phone | Show all posts
Natural beauty always wins!
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2017 08:07 AM From the mobile phone | Show all posts
tkpe tk mekap pun..kadang tu mekap lg scary jadinya muka pengantin
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 19-8-2017 01:23 PM From the mobile phone | Show all posts
Part make up terus jd rupa org lain tu mmg selalu sgt. Especially skrg dgn trend anime la animal la. Make up jela tp biarlah muka still rupa sendiri, bkn rupa Sailormoon. Anyway kulit dia flawless, cantik nampak
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2017 08:11 PM From the mobile phone | Show all posts
Hmm mcm sama jer situasi di malaysia...kawen nak gempak2 tanggung hutamg bertahun2 lamanya {:run
Reply

Use magic Report

Post time 20-8-2017 01:36 AM | Show all posts
!!!HELLO BOSSKU NAK CUBA LUCK!!!
JOIN LUCKYSTAR118 LIVE CASINO
*SCR888
*LPE88
*ROLLEX
*PLAYBOY
*JOKER
24 JAM SERVIS
MIN TOP UP 10
CUCI PUN 10
TAK ADA TUNOVER
SILA WHATSAPP KITA UTK DAPAT KAN SPECIAL
ID.....
WHATSAPP : 0143211146
WECHAT : luckystar118b
Reply

Use magic Report

Post time 20-8-2017 01:43 AM | Show all posts
wahh, die dah lawa,,,
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

22-6-2024 09:08 AM GMT+8 , Processed in 0.069461 second(s), 45 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list