CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 3710|Reply: 30

Pegawai Nombor Satu Malaysia Adalah Yang Dipertuan Agong- Nawawi Ahmad

[Copy link]
Post time 17-8-2016 06:26 PM | Show all posts |Read mode
Oleh: TS LOO



20hb Julai lalu, Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat menjalankan siasatan ke atas syarikat 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan merampas aset yang dikaitkan dengan 1MDB di negara terbabit yang bernilai AS$1 bilion (RM4 bilion).


Dalam sidang media pada hari itu, Peguam Negara Amerika Syarikat, Loretta Elizabeth Lynch berulang kali menyatakan pihak yang terbabit adalah seorang pegawai nombor satu Malaysia atau Malaysian Official No.1,  gelaran tersebut menyebabkan masyarakat beranggapan pegawai tertinggi yang disebut itu semestinya Datuk Seri Najib Tun Razak.


Tetapi, rata-rata pemimpin UMNO menafikan pegawai nombor satu Malaysia yang disebutkan itu adalah Najib. Antaranya, Ahli Parlimen Pulau Langkawi dari UMNO iaitu Nawawi Ahmad memberi kenyataan yang cukup mengejutkan, dengan menyatakan pegawai nombor satu Malaysia yang dimaksudkan sebenarnya adalah Yang Dipertuan Agong.




sumber foto: facebook Dato Ir Nawawi Ahmad



Selasa lalu, ketika membalas pertanyaan netizen di facebooknya, Nawawi menyatakan berdasarkan perlembagaan persekutuan, kerajaan negara kita dibentuk oleh tiga entiti yang tersendiri dan bebas, iaitu 1) badan kehakiman yang diketuai ketua hakim negara,  2) badan perundangan parlimen yang diketuai oleh yang dipertua dewan dan 3) badan eksekutif yang diketuai perdana menteri.



" Ketiga-tiga badan ini harus bertanggungjawab kepada Duli Yang Maha Mulia Yang Dipertuan Agong, oleh itu, pegawai nombor satu adalah Yang Dipertuan Agong."


sumber foto: facebook Dato Ir Nawawi Ahmad



Namun demikian, kemudian Nawawi memadam kenyataan tersebut di atas itu, dan memperbetulkannya menjadi, "Mengikut perlembagaan, Najib bukan pegawai nombor satu, sebab beliau hanya pegawai nombor dua, pegawai nombor tiga atau pegawai nombor empat."


Biarpun Nawawi telah memprbetulkan komennya, tetapi facebook mempunyai fungsi yang membolehkan kita lihat semula apa-apa yang telah kita perbetulkan sebelum ini, jadi masyarakat masih boleh baca kenyataan asal yang ditulis oleh Nawawi.


Walau bagaimana pun, kenyataan itu telah mengundang pertikaian, ramai pemimpin UMNO berpendapat kenyataan Nawawi itu telah menyinggung perasaan Yang Dipertuan Agong, Nawawi digesa memohon maaf secara rasmi terhadap Yang Dipertuan Agong. - CARI
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 17-8-2016 06:31 PM From the mobile phone | Show all posts
Tersedak Agong baca. Kus semangat.


Reply

Use magic Report

Post time 17-8-2016 06:47 PM From the mobile phone | Show all posts
Senang2 je kamu kabor tu agong...kalau aku penasihat agong, aku suruh agong buang negara kamu ni
Reply

Use magic Report

Post time 17-8-2016 06:48 PM From the mobile phone | Show all posts
Mary_jane replied at 17-8-2016 06:31 PM
Tersedak Agong baca. Kus semangat.

Sian kat agong, dah la tak bape sihat skang ni
Reply

Use magic Report

Post time 17-8-2016 06:49 PM From the mobile phone | Show all posts
Brahim ali sila kempen demonstrasi jalanan membantah kenyataan pak wi lembam plis
Reply

Use magic Report

Post time 17-8-2016 06:51 PM | Show all posts
berapa banyak thread daaaaa
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 17-8-2016 08:03 PM From the mobile phone | Show all posts
Org lain berak..org lain plak dpt nama...:
Reply

Use magic Report

Post time 17-8-2016 08:07 PM From the mobile phone | Show all posts
matilah DOJ dan warga amerika nk praktis merangkak sbb tersilap tuduh agong abdul halim
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 17-8-2016 08:52 PM | Show all posts
masalahnya si lembam ni xnampak lak kaitan Agong dengan Riza Aziz dan Taik Jolok
Reply

Use magic Report

Post time 17-8-2016 10:17 PM From the mobile phone | Show all posts
tlong tarik balik datuk   dia ni..
Reply

Use magic Report

Post time 17-8-2016 10:19 PM From the mobile phone | Show all posts
Thread dah ada.TSLoo bodoh
Reply

Use magic Report

Post time 17-8-2016 10:20 PM From the mobile phone | Show all posts
Bangang.... kalo gitu pesal semah kulu kilir dgn gelaran FLOM... tang tu tadak sorang pun pemakan berak dok kata sepatutnya FLOM tu raja permaisuri agong
Reply

Use magic Report

Post time 17-8-2016 10:22 PM | Show all posts
tapikan nak jugak aku mengcashkan  agung sbb peranan tak ubah seperti  patung dlm muzium.cashhhh
Reply

Use magic Report

Post time 17-8-2016 10:38 PM From the mobile phone | Show all posts
Mary_jane replied at 17-8-2016 06:31 PM
Tersedak Agong baca. Kus semangat.

Tersedak tak pe... kot sakit jantung kang
Reply

Use magic Report

Post time 18-8-2016 08:12 AM | Show all posts
Punyala nak mengampu sampai sanggup kaitkan nama orang lain.  Nauzubillah hi min zaaliq
Reply

Use magic Report

Post time 18-8-2016 11:10 AM | Show all posts
ripot pulis dah dibuat.
igp takmo siasat ke??

jom kita tunggu
sapa yg derhaka
dan sapa yg bersekongkol dgn penderhaka.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 18-8-2016 11:16 AM From the mobile phone | Show all posts
"Ayem was misquoted by media pihak pembangkang"
Reply

Use magic Report

Post time 18-8-2016 11:18 AM | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 18-8-2016 11:31 AM | Show all posts
tu dia.....
cover boss tahap giler babi.....
sampai agong pun kena...
hebak...hebak...
Reply

Use magic Report

Post time 18-8-2016 11:32 AM | Show all posts
@dcruins
@bioessence
@kemaruk
@zekMR
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

23-2-2024 08:52 AM GMT+8 , Processed in 0.066753 second(s), 45 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list