CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

1234Next
Return to list New
View: 6222|Reply: 60

Kontroversi Isu Titas, Universiti Berhak Pecat Pensyarah Terbabit- Idris Jusoh

[Copy link]
Post time 14-7-2016 04:23 PM | Show all posts |Read mode
Oleh : TS LOO






sumber foto: google image





Di sebalik kontroversi slaid kursus Tamadun Islam dan Tamadun Asia (Titas), pensyarah Universiti Teknologi Malaysia (UTM) telah dipecat.


Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Idris Jusoh berkata demikian dalam satu temu bual bersama stesen radio BFM untuk program 'The Breakfast Grille' pada pagi tadi.




"Mereka (UTM) adalah autonomi ... mereka menggaji pensyarah itu dan mereka mempunyai hak untuk memecat beliau. Dan saya diberitahu semalam bahawa beliau telah dipecat."


Perkara itu dipandang serius oleh pihak kerajaan,  justeru 'tindakan tegas' perlu diambil terhadap pensyarah terbabit, tegas beliau.


Slaid pembentangan subjek Titas yang memberi fakta salah mengenai agama Hindu dan Sikh telah membangkitkan kemarahan masyarakat selepas diviralkan di laman sosial baru-baru ini.


Slaid tersebut merupakan sebahagian daripada subjek Titas UTM, yang wajib diambil semua pelajar pengajian tinggi tanpa mengira agama.- CARI





sumber info: Bernama
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 14-7-2016 04:26 PM | Show all posts
cipta fakta syok sendiri ke prof?
Reply

Use magic Report

Post time 14-7-2016 04:30 PM From the mobile phone | Show all posts
Akak ingat lagi masa amik titas. Final exam esok, mlmnya baru start study. 40 minit before abis exam, dah siap. Dpt A uols. Hebat tak
Reply

Use magic Report

Post time 14-7-2016 04:33 PM | Show all posts
sape prof tu??
Reply

Use magic Report

Post time 14-7-2016 04:33 PM | Show all posts
Mungkin pensyarah itu ambil slaid budak2 semester lepas dan dibuat modul untuk diajar pada semster ini. Itu sudah menjadi kebiasaan pensyarah di universiti.

Ok semua.. Pilih pasangan masing2.. Lepastu bagi tajuk setiap kumpulan dan buat slaid dan bentang.

Setiap kali masuk kelas mesti ada pebentangan sampai habis semester.. Senangkan kalau dapat kerja jadi pensyarah..
Reply

Use magic Report

Post time 14-7-2016 04:37 PM From the mobile phone | Show all posts
kt mana nk tgo slaid yg kontroversi tu? bukankah biasanya slaid pembelajatan berdasarkan silibus yg dah ada. kenapa pulak slaid prof tu tak selari dgn yg dah ada?
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 14-7-2016 04:42 PM | Show all posts
Berita dlm Malaysia Kini cakap... UTM dah pecat pensyarah berkenaan.
Reply

Use magic Report

Post time 14-7-2016 05:18 PM | Show all posts
too soon n appolegetic. kalau rasa di pihak benar fight lah! atau memang benar pensyarah tu bagi fakta terpesong??
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 14-7-2016 05:22 PM | Show all posts
Entah kenapa aku memang kureng dengan lecturer2 yang ajar TITAS neh.. bagi aku setakat bagi fakta seleweng, itu memang specialty depa ni kot. Belum lagi merasa lecturer yg siap promote ayam habbatus sauda mcm yg aku penah dapat lagi. Sengsara aku satu semester ngan dia..
Reply

Use magic Report

Post time 14-7-2016 05:34 PM From the mobile phone | Show all posts
hanakikan replied at 14-7-2016 04:30 PM
Akak ingat lagi masa amik titas. Final exam esok, mlmnya baru start study. 40 minit before abis exam ...

Wow! Hebatnya! Saya B pun tak dapat  
Reply

Use magic Report

Post time 14-7-2016 05:39 PM From the mobile phone | Show all posts
tokwan_jantan replied at 14-7-2016 04:42 PM
Berita dlm Malaysia Kini cakap... UTM dah pecat pensyarah berkenaan.

Adakah ini kemenangan puak2 anti melayu, Perkasa nmpk xberkutik xmampu bkata apa2..
Reply

Use magic Report

Post time 14-7-2016 05:42 PM From the mobile phone | Show all posts
Samm_BM replied at 14-7-2016 04:33 PM
Mungkin pensyarah itu ambil slaid budak2 semester lepas dan dibuat modul untuk diajar pada semster i ...

Blh jd jgk... tp kerja pensyarah ni sibuk jgk. Ak tgk pensyarah ak mcm nak pitam.. hari minggu mengajar kat pinang.. hujung minggu kat kl. Tu tak termasuk research, dll.. bidang aku je la.. bidang lain x thu la
Reply

Use magic Report

Post time 14-7-2016 06:28 PM | Show all posts
hanakikan replied at 14-7-2016 04:30 PM
Akak ingat lagi masa amik titas. Final exam esok, mlmnya baru start study. 40 minit before abis exam ...



wah...sembah ratu noks..baik uols gi ganti lecturer yg dipecat teww..
Reply

Use magic Report

Post time 14-7-2016 06:29 PM | Show all posts
Semoga lecturer tu tak join IS cawangan M'sia
Reply

Use magic Report

Post time 15-7-2016 09:20 AM | Show all posts
finesse replied at 14-7-2016 05:42 PM
Blh jd jgk... tp kerja pensyarah ni sibuk jgk. Ak tgk pensyarah ak mcm nak pitam.. hari minggu men ...

Mungkin dalam bidang sis macam tu, tapi tak tau pulak kalau2 TITAS nie ada pensyarah kena buat research bagai..
Reply

Use magic Report

Post time 15-7-2016 09:27 AM From the mobile phone | Show all posts
brown_pupil replied at 14-7-2016 05:22 PM
Entah kenapa aku memang kureng dengan lecturer2 yang ajar TITAS neh.. bagi aku setakat bagi fakta se ...

Aku dari UTM. Aku tau sangat perangai lecturer TITAS ngan subjek2 Islamik di sana camna. Tak heran dengan berita niew.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 15-7-2016 09:36 AM | Show all posts
chazey replied at 15-7-2016 09:27 AM
Aku dari UTM. Aku tau sangat perangai lecturer TITAS ngan subjek2 Islamik di sana camna. Tak hera ...

Zaman aku kat UM dulu, xde lecturer perangai macam ni.. hat yang aku dapat masa wat epjj ni betul2 taksub weih.. seram aku dengan dia. Setiap kali kelas bukan belajar apa pun..duk promote ayam habbatus sauda, produk2 dia, siap paksa beli lagi. Topik dalam buku satu haram x sentuh. Heran jugak aku..aku bayar mahal2, tapi dia dok berniaga. So kesimpulannya, aku rasa gaji lecturer titas ni ciput sangat sampai lecturer2 dia terpaksa berniaga dan buat cerita overrated depan students.
Reply

Use magic Report

Post time 15-7-2016 09:39 AM | Show all posts
hanakikan replied at 14-7-2016 04:30 PM
Akak ingat lagi masa amik titas. Final exam esok, mlmnya baru start study. 40 minit before abis exam ...

kitorang dulu lect gatal nak ngorat geng saya.. kitorang guna habis2.. siap pau makan semua.. kitorang satu geng dapat A subjek pengajian islam
Reply

Use magic Report

Post time 15-7-2016 09:42 AM | Show all posts
baguslah.....sebagai pensyarah kaji fakta sebelum bentangkan. benda simple......
Reply

Use magic Report

Post time 15-7-2016 09:43 AM | Show all posts
brown_pupil replied at 15-7-2016 09:36 AM
Zaman aku kat UM dulu, xde lecturer perangai macam ni.. hat yang aku dapat masa wat epjj ni betul2 ...

kat UM lecturer TITAS biasa2 je..smua stok2 mengajar tanpa ada sentimen..
hahaha..zman iols kt UM, haram la nak fokus kelas titas ni..dahla jauh kt Fac Alam Bina..
kelas 5pm-7pm..membuta je dalam kelas..
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

29-2-2024 03:02 AM GMT+8 , Processed in 0.069158 second(s), 45 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list