Bertolak dr JB kul 4.15 am dan tiba di LCCT Changi Airport, Singapore lebih kurang kul 5.15 am...first time menjejakkn kaki di Budget Terminal Changi sbb seben naik Tiger Airways...surrounding ala2 LCCT Sepang gak...tp kecik sket sbb cuma ada Tiger Airways dan Cebu Airways je yg operasi kt sini...
yg reramai beratur tuh nak ke guangzhou...pjg berjela...
flight seben TR226 7.45 am SIN-SGN
lps masuk ke boarding area...teciknyer tmpt dia...tp facilities cukup...ader surau, tmpt mkn, money changer, duty free shops, internet kiosk, waiting area siap flat screen tv, toilet (sudah semustinyer)...
tepat kul 6.15 am seben trus boarding gate 16...alahai dkt je...tak cam LCCT jln jauh pusing2 round d world... welcome to Tiger Airways...
pjgnyer intro...nnti smbg part nk smpi...lg byk citer...
tiba Tan Son Nhat Airport kul 8.20 am (time Vietnam)...airport dia sunyinyer...
dr airport ke hotel seben dpt kawtim dgn Happy Tours free airport transfer... save $$$ kt situ...i loike...so nih entrance hotel...sowi ler dahan tuh menyemak jew...tak brp nk nmpk signbod...hotel tecik jew...cuma 5min jln ke ben thant market, 5min jln ke hong anh, 1min jln ke minh collection, 5min jln ke night market...sungguh convenient...
nih lobbynyer...
nih bilik standard twin bed dgn rege usd24 (no breakfast), bilik bersih..ada aircond, fridge, tv berbelas cenel...
dh kabo atas tuh usd24/nite... blh la sbb dkt dgn ben thant...ada byk hotel sekitaran tmpt tuh tp mostly usd30/nite...tak mampu beb...bek simpan usd6 tuh wat beli telekong ke, baju ke, beg lap lip ke lg berbaloi...
Originally posted by se7enstarz at 16-3-2009 13:02
dh kabo atas tuh usd24/nite... blh la sbb dkt dgn ben thant...ada byk hotel sekitaran tmpt tuh tp mostly usd30/nite...tak mampu beb...bek simpan usd6 tuh wat beli telekong ke, baju ke, beg lap ...
ok, lps tiba hotel gedebak gedebuk campak beg bersedia utk pg mkn...smpi hotel dlm kul 10.30 am gitu...peyut pon dh lapo almaklumlah kuar rmh subuh2 sepe'i trus thn taxi vinasun ke kedai hj. suleyman utk mkn pagi + tghari...tak yah la nk introduce lg wasernyer sumer dh kenal dgn kedai nih... kedai mkn btl2 belakang masjid Tran Hung Dao...
nih je yg sempat seben amik gmbor...yg len2 dh dibedal oleh kengkwn...
crab meat soup
seafood noodle...ok la raser dia sbb dh lapo kn...kasik bedal sajer la... yg len2 tuh kwn seben order nasi grg seafood, nasi putih dgn kari kepala salmon (yg nih lazat sungguh)
peyut dh kenyang, trus thn taxi vinasun ke Cho Bin Tay Market (Chinatown atau cho lon)...adalah dlm 20min dr tmpt Hj. Suleyman...so inilah entrance market...kt sini tmptnyer lebey luas dan kebykkn peniaga akan jual brg wholesale...objektif utama seben pg sini sbb kwn seben ader wat meniaga textile so kt sinilah dia nk memborong kain...
dr angle dkt...
klu sesaper prnh pg chatchucak market kt bangkok lebey kureng gitu ler bin tay market nih tp suasana dia tak sesesak chatchucak... klu nengok lay out market nih mmg fenin...dh ler rapat2 lotnyer pastu klu tak btl2 alert tetiber je blh kuar kt pasar basah yg jual sayur mayur...haila... seben ler tuh...haha...
antara kedai2 sekitar bin tay market...
terjumpa plak kedai jual beg, pouch, kasut bling2...lawo sungguh...ilang akal jap nengok... dh namanyer chinatown so ramai gak peniaga kt sini leh berbhs mandarin...seb baik sowang kwn seben leh berckp dlm mandarin aper lg kasik balun la bargain smpi kerat leher...