|
Anyway, ayat ni khilaf ulama sb ada yg kata last sebelum rasulullah wafat.
Maksud sempurna, hukum syarak dah complete, wahyu dah complete, dakwah rasulullah pun completed. Beberapa bulan lps tu rasulullah wafat.
|
|
|
|
|
|
|
|
Saya nak cuba throw this question back to TT, utk kita study, apakah dalil2 yg Dr Maza or DRR guna utk mengatakan selawat syifa/thibb:
a. Diajar rasulullah or
b. Bidaah dholalah |
|
|
|
|
|
|
|
ada siaran ulangan tentang tauhid 3 tu dan perbezaan tafsirannya dan macam mana tafsiran ini disalah fahami oleh puak yg extremists dan ini diceritakan oleh ustaz yg sama.
Bagus dengar ceramah ini - rancangan tarbiyyah . Bila u dengaq ceramah depa , all balance view and elok untuk dapatkan perspective yg seimbang akann apa, bagaimana dan what went wrong, cool.
|
|
|
|
|
|
|
|
soalan. osama bin laden dan 19 hijacker ni extremist ke tak? |
|
|
|
|
|
|
|
Kalau dua dua betul, sepatutnya post #30 dituliskan dengan jelas. Tapi ditulis sebahagian seolah olah menyembunyikan sebahagian lagi.
Ada agenda tersembunyi ke?
|
|
|
|
|
|
|
|
ibnur replied at 6-3-2016 09:19 PM
Kalau dua dua betul, sepatutnya post #30 dituliskan dengan jelas. Tapi ditulis sebahagian seolah ...
Two different thots.... kadang2 post sy can be confusing.
Ingat nak sambung pendpt ke2, tapi sy ni after responding beberapa kali dlm sesuatu thread yg mana sy kena keluar hujah, I get bored.... malas nak debat pjg2 & lama2.
Certain things, certain people, biarlah.... dia dgn dunia dia, kita cari yg lebih manfaat dlm dunia kita. |
|
|
|
|
|
|
|
hujahkan je
i am enjoying this
it is good.
|
|
|
|
|
|
|
|
Ok, saya sambung sikit, spy tidak mencurigakan sesiapa.
Sebelum tu, sy perlu perjelaskan lagi sekali:
1. Fahami definisi bidaah hasanah yg diberikan kump yg menerima penbahagian bidaah.
2. Sekiranya tidak bersetuju dgn term bidaah hasanah, ada term lain seperti yg digunakan Imam Syatibi yg membawa spirit yg sama.
3. Ayat 3 surah al Maidah tidak diterima oleh kump fahaman 1 utk menolak term & perkara2 yg dikenal sbg bidaah hasanah. In short ayat tu cerita benda lain, bukan bidaah hasanah.
Dlm ayat ini, kesempurnaan agama merujuk kpd the bigger picture. Contoh:
a. Solat fardhu subuh fixed pd 2 rakaat. Keputusan final, takkan berubah smpi kiamat.Klu buat 3 rakaat bidaah sesatlah ia.
Definisi bidaah sesat (main point): Perkara baru yg diadakan, tiada contoh sebelum ini & melanggar al Quran, sunnah .....
b. Wahyu completed, Rasulullah rasul terakhir.
Jadi, sapa yg mengikuti ajaran yg dibawa "rasul" slps Rasulullah, itulah perkara baru yg melanggar syariat & dipanggil bidaah dholalah.
Saya nak bawak contoh kisah Saidina Abu Bakar kumpul al Quran. Sesetengah org berpendpt, dari sudut kronologi, slps wafat Rasulullah inilah bidaah pertama. Klu ikut terjemahan, term yg digunakan ialah "perkara baru". (Bersangkut paut dgn term bidaah klu sapa2 berminat nk kaji dari sudut bahasa).
Apatah lagi, jika ada pihak mengatakan statement solat terawih dari Saidina Umar yg jelas menggunakan perkataan "bidaah" hanya patut difahami dari sudut bahasa i.e. he did not mean it literally. Tapi...... menarik sekiranya klu kita baca statement Saidina Umar selepas statement controversial ni. Yelah kadang2 sesetgh ustaz ni suka bagi sekerat2, tak nak bagi the whole conversation that took place.
1. “Maka hendaknya kalian berpegang dengan sunnahku dan sunnah Al-Khulafa Ar-Rasyidin, berpegang teguhlah dengannya dan gigitlah dengan gigi geraham.”(Shahih, HR. Abu Dawud)
2. Bidaah hasanah mestilah juga perkara baru yg tidak bersalahan dgn ijmak.
“Sesungguhnya Allah telah melindungi umatku untuk sepakat dalam kesesatan.”(Shahih, HR. Adh-Dhiya’ dalam Al-Mukhtarah)
Sejarah pengumpulan Al-Qur’an: (Sy plan nak quote exactly dr buku Khilafiah, rasa mscam ada, tapi tak terjumpa by the time nama sy diseru utk respond. Jadi sy guna hasil Google).
"Zaid bin Tsabit Al-Anshari radhiyallahu ‘anhu -beliau termasuk salah seorang penulis wahyu- berkata:“Abu Bakr mengutus kepadaku (utusan untuk memanggilku setelah) pembantaian oleh penduduk Yamamah. Umar berada di sisinya. Lalu Abu Bakr mengatakan:“Sesungguhnya pembunuhan telah memakan korban banyak manusia pada peperangan Yamamah. Aku khawatir akan banyak pembunuhan terhadap para penghafal Al-Qur’an di banyak tempat, sehingga banyak yang hilang dari Al-Qur’an, kecuali bila kalian mengumpulkannya. Sungguh aku memandang agar engkau kumpulkan Al-Qur’an.”
Abu Bakr mengatakan:“Aku katakan kepada Umar, ‘Bagaimana aku melakukan sesuatu yang tidak dilakukan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam!’Maka Umar menjawab:‘Itu, demi Allah, baik.’Maka Umar terus mengulang-ulangi hal itu kepadaku, sehingga AllahSubhanahu wa ta’alalapangkan dadaku untuk itu dan aku memandang sebagaimana pandangan Umar.
Zaid mengatakan: Umar duduk di sisi Abu Bakr dan tidak berbicara. Abu Bakr lalu mengatakan:“Sesungguhnya engkau (wahai Zaid) adalah seorang yang masih muda, lagi cerdas dan kami tidak curiga kepadamu. Engkau dahulu ikut menulis wahyu di zaman Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam, maka telusurilah Al-Qur’an dan kumpulkanlah.”
Zaid mengatakan:“Maka demi Allah, seandainya Abu Bakr membebani aku untuk memindahkan salah satu gunung, itu tidak lebih berat bagiku daripada perintahnya kepadaku untuk mengumpulkan Al-Qur’an.”
Aku katakan:“Bagaimana kalian melakukan sesuatu yang tidak dilakukan oleh Nabi?”Maka Abu Bakr mengatakan:“Itu, demi Allah, baik.”
Maka aku terus berdiskusi dengannya sampai AllahSubhanahu wa Ta’alalapangkan dadaku untuk apa yang AllahSubhanahu wa Ta’alalapangkan untuknya dada Abu Bakr dan Umar. Aku pun bangkit sehingga aku telusuri Al-Qur’an. Aku kumpulkan dari lembaran, potongan tulang, pelepah kurma, dan dada-dada manusia. Sehingga aku dapatkan dua ayat dari surat At-Taubah bersama Khuzaimah Al-Anshari, yang aku tidak dapati keduanya pada seorang pun selain dia......"
Gist dari cerita ni:
1. Saidina Abu Bakr concerned & takut buat "perkara baru" yg Rasulullah tak buat. Zaid pun risau.
2. Sahabat2 convinced one another it was the right thing to do.
3. Bagi pihak yg mengatakan sahabat2 buat mestilah at one point Rasulullah dilihat atau perintah buat sst. This point dimatikan dgn kisah pengumpulan al Quran. Study dialogue mereka.
4. Follow ijmak, group yg besar spy tak sesat. Maknanya hati2 ikut minority.
5. Dlm terjemahan lain, "Allah melapangkan hatiku" diterjemah juga "Allah menjernihkan hatiku" utk kumpul al Quran (tulis atas lembaran) yg merupakan suatu perkara baru yg baik atau dlm bahasa mazhab syafie & yg seangkatan dengannya, bidaah hasanah.
Main point sy utk point ke 5 ni, jom berlapang dada & jernihkan hati spt yg dialami Saidina Abu Bakr & Zaid. |
|
|
|
|
|
|
|
Amalan baca Yasin malam jumaat tu bidaah hasanah ke tak?
|
|
|
|
|
|
|
|
Edited by baulu at 7-3-2016 12:55 PM
obelisk replied at 7-3-2016 11:01 AM
Amalan baca Yasin malam jumaat tu bidaah hasanah ke tak?
Pendapat awak?
Bagi yg bermazhab syafie, tiada masalah klu nk baca Yasin mlm Jumaat. Tiada juga masalah klu ianya didapati termasuk kategori bidaah hasanah.
Sy ada satu cerita. Ada sorang makcik ni, dia selalunya baca Quran satu hari satu surah terutama surah2 yg sesaiz Yasin ni, ie boleh habis dlm 15 min gitu. Selalunya dia baca waktu Dhuha @ slps zohor.
Suatu hari, pada hari Khamis, dia sampai ke surah Yasin. Dia decided to postpone baca malam kat surau ramai2.
Alasannya:
1. KPI hari tu tetap tercapai walau baca kat surau.
2. Memandangkan bacaan akn diketuai imam yg pandai baca Quran yg akan jelas bacaannya melalui mic, why not, boleh repair bacaan sdr.
3. Perhimpunan disertai bacaan2 zikir tahlil.
4.Dapat air mineral free yg dibacakan Yasin ramai2.
5. Dapat mkn free & boring mkn masakan sdr.
6. Dapat jumpa kawan2 Yasin. Normally mlm ada kuliah muka pembaca Yasin mlm Jumaat tak dtg.
Itulah reasons makcik ni pi baca Yasin mlm Jumaat kat surau.
Anyway, dlm buku Khilafiah, jawapannya:
Hukumnya boleh & tidak ada larangan padanya, malah akn diberikan pahala pd bacaan mereka.
Imam Suyuthi dlm kitabnya Khushushiyyat Yaum al-Jum'ah menulis:"Imam al Baihaqi dlm kitab asy Syu'ab telah mentakhrijkan drpd Saidina Abu Hurairah berkata, Rasulullah bersabda:
"Sesiapa yg membaca pd malam Jumaat surah ad Dukhan & surah Yasin, maka berpagi-pagilah dia dlm keadaan terampun".
Al Ashbahani meriwayatkan dgn lafaz:
"Sesiapa yg membaca surah Yasin pd mlm Jumaat, nescaya diampunkan baginya."
Imam asy Syaukani dlm Naik al-Author menukilkan bhw Imam at Tirmizi tlh berkata. "Aku tidak memasukkan ke dlm kitab ini (merujuk kpd Sunannya) melainkan hafis yg sekurang2nya telah diamalkan sebahagian fuqaha."
The rest of the explanation berkaitan hadith2 kelebihan Yasin.
Apparently, seperti 2 sunnah yg digabungkan bacaan Yasin mlm Jumaat ni.
Ustaz2 yg sy ikuti pun tak anggap bacaan Yasin mlm Jumaat sbg bidaah hasanah. Klu yg menganggapnya begitu depa simply kata org tu tak habis mengaji lagi. |
|
|
|
|
|
|
|
Bila membawa pendapat yang ada khilaf, maka bersedialah untuk menjawab. Kalau tidak, lebih baik diam.
saya tak kisah kalau awak nak menolak pendapat orang yang awak panggil wahhabi. tapi biarlah berpada-pada. jangan lah buat posting atau copy paste bahan yang tak menulis dengan jelas. seolah-olah nak mengajak berjidal. Post #30 awak pun seolah-olah nak salahkan orang yang awak panggi wahhabi. Tidak macam imam shafie yang musafir untuk berjumpa murid-murid imam abu hanifah. Dia bukan nak berjidal, tapi untuk memastikan bahawa dia tidak salah.
|
|
|
|
|
|
|
|
Ni nak berhujah ala retorik ke? atau awak nak berbincang cari yang baik?
Sampai ke bahasa melayu pun jadikan contoh bida'ah.
|
|
|
|
|
|
|
|
ibnur replied at 7-3-2016 08:16 PM
Bila membawa pendapat yang ada khilaf, maka bersedialah untuk menjawab. Kalau tidak, lebih baik d ...
Ada saya panggil sesiapa wahabi?
Ada wahabi yg terasa ke dgn postings saya?
Klu mereka rasa mereka wahabi, mai la share pendapat wahabi.
Lagipun, obelisk tanya, maka sy jawab mostly berdasarkan hujah dr buku Khilafiah. Sy rasa lebih selamat copy paste hujah org yg ada kaliber di Malaysia. Sy pun berguru dgn dia secara talaqqi.
Anyway, sy dah sambungkan post tu, so should be no issue. Peace..... |
|
|
|
|
|
|
|
ibnur replied at 7-3-2016 08:20 PM
Ni nak berhujah ala retorik ke? atau awak nak berbincang cari yang baik?
Sampai ke bahasa mela ...
Interesting kan, bab khutbah dlm BM?
Klu guna pemahaman umum ie apa2 yg baru, yg nabi tak buat adalah bidaah dholalah, tersepit la kita kat Malaysia ni.
Betullah nabi tak pernah berkhutbah dlm BM. Lalu apa hujah kita perlu pakai utk justify khutbah dlm BM tetap sah.
|
|
|
|
|
|
|
|
Edited by mbhcsf at 8-3-2016 04:30 AM
No, i understand you perfectly, kita bukan debat melampau tapi kita juga berhak mengusulkan pandangan balas apabila ada yang mempersoalkan bidaah hasanah kan dalam salah satu posting di atas, you explain mostly ikut apa yang people in radio IKIM did, yups. i can understand you perfectly.
|
|
|
|
|
|
|
|
Yang kata tersepit tu awak. Orang lain tak ada masaalah. Tu la namanya retorik.
|
|
|
|
|
|
|
|
salam ![](static/image/smiley/default/1.gif)
Yang kata tersepit tu awak. Orang lain tak ada masaalah. Tu la namanya retorik. retorik ke logik ..
wassalam
![](static/image/smiley/default/1.gif)
|
|
|
|
|
|
|
| |
|