CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 1656|Reply: 1

[kuliah] Bicara Tentang Haji dan Umrah

[Copy link]
Post time 19-9-2015 10:53 PM | Show all posts |Read mode
Edited by ussopp at 23-9-2015 09:04 AM

DrMAZA.com

Bicara Tentang Haji dan Umrah

Saya tahu, ramai yang telah menjadikan sumber pendapatan mereka hasil dari pengurusan umat Islam yang menuju ke tanah suci Mekah, juga Madinah. Tidak salah. Ia satu urusan peniagaan yang halal jika diuruskan dengan betul. Namun, ada beberapa perkara yang perlu untuk saling mengingati.

Ilmu

Antaranya; dalam keghairahan mempromosi syarikat masing-masing, kadang-kadang tidak diberikan perhatian kepada kefahaman dan pegangan jamaah umrah atau haji mereka. Ramai yang kali pertama pergi umrah, kadang-kala masih tidak faham dalam banyak perkara. Para penceramah umrah atau haji, perlulah membekalkan mereka dengan maklumat yang sahih. Elakkan unsur khurafat, perkara-perkara yang diada-adakan tanpa teladan dari sunnah Nabi s.a.w, ataupun amalan tanpa berasaskan dalil.

Sebagai contoh, ada jemaah yang apabila masuk ke dalam Masjid Haram tidak menunaikan solat tahiyyatul masjid atas alasan Nabi s.a.w bersabda:“Tahiyyah BaitulLah (Kaabah) adalah tawaf”. Jadi, apabila mereka tidak mampu untuk tawaf untuk setiap kali masuk masjid, ada yang hanya terus duduk. Padahal, hadis yang dibaca itu tidak sahih. Tiada sumber sanad yang boleh dipegang. Para ulama hadis menghukumnya sebagai palsu, ataupun tiada sumber yang asal (lihat: Silsilah al-Ahadith al-Da’ifah).

Walaupun, sebahagian mereka menyebut hadis tidak sahih tetapi maknanya sahih, namun andaian itu jika dilihat kepada mereka yang masuk untuk melakukan rukun umrah atau haji, maka apabila sampai ke BaitulLah, perkara yang pertama dilakukan tentulah tawaf. Kemudian, dia bersolat dua rakaat di Maqam Ibrahim. Adapun, mereka yang masuk ke dalam Masjidil Haram sahaja, maka hukumnya sama dengan masjid lain seperti sabda Nabi s.a.w:

“Apabila seseorang kamu memasuki masjid maka hendaklah dia menunaikan solat dua rakaat sebelum dia duduk” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Itu hanya satu contoh yang kecil. Di sana ada lagi dakwaan yang tidak berasaskan hadis yang sahih seperti doa khusus ketika berada di bawah pancur (al-Mizab) emas di Kaa’bah. Bahkan ada yang mendakwa jika hujan mandi dari air yang keluar dari pancur emas itu mendapat banyak kelebihan. Padahal tiada satu hadis yang sahih pun tentang itu semua.

Demikian doa khusus bagi setiap pusingan tawaf atau sa’i. Lebih daripada itu, ada syarikat yang menjual alatan khas untuk dipakai oleh jemaah haji dan umrah bagi mengingat mereka doa khas bagi setiap pusingan.

Rasulullah s.a.w hanya menyuruh berdoa secara umum tanpa ditentukan doa khas, kecuali pada beberapa tempat sahaja seperti antara Rukun Yamani dan Hajarul Aswad.

Selain itu, seseorang berdoa apa sahaja hajat yang diingini, tanpa terikat. Namun, oleh kerana ada pihak yang ingin membuat keuntungan perniagaan, mereka menekan hal ini agar buku dan alatan mereka dibeli oleh jemaah. Atau agar mutawwif akan dapat upah untuk membawa jemaah mengelilingi Ka’abah bagi melaungkan doa-doa khas yang jemaah belum sempat hafal maka terpaksa mengikut mereka. Padahal, jika mereka bersendirian, lebih khusyuk dan lebih dapat menghubungkan jiwa dengan Allah. Hajat setiap insan tidak sama.

Itu belum lagi kita cerita tentang penceramah-penceramah Indonesia yang diupah yang akan berceramah dalam bas-bas jemaah umrah dan haji, yang sebahagian penceramah itu akan membawa pelbagai kisah yang tiada asal yang sahih, atau ada kepentingan dengan perniagaan khurafat mereka seperti kayu kokka dan seumpamanya.

Justeru, para pembimbing umrah dan haji, tidak boleh hanya berfikir tentang bisness mereka sahaja, tanpa memerhatikan kefahaman yang diberikan kepada jemaah. Bahkan, sebahagian pembimbing itu perlulah merujuk kepada sumber-sumber yang diyakini, bukan bahan-bahan yang tidak berwibawa. Jika jemaah tersalah kerana mereka, mereka dibimbangi akan termasuk dalam hadis Nabi s.a.w:

“Sesiapa yang memulakan dalam Islam sunnah yang jahat lalu ia diamalkan selepas itu ditulis untuknya seperti dosa orang yang mengamalkannya. Ini tidak mengurangkan dosa mereka (para pengamal itu) sedikit pun”. (Riwayat Muslim).

Tipu

Antara perkara yang sering berlaku dalam pengurusan umrah dan haji ini ialah penipuan. Janji lain, apabila sampai di sana lain. Jemaah membayar wang atas janji yang diberikan. Ada yang janji tempat dekat dengan masjid, sampai di sana jauh. Ada yang kata cantik tempat tinggal, sampai di sana buruk. Ada yang kata penerbangan terus, tiba-tiba transit berjam-jam, bahkan sehari dua. Ada yang janji sepuluh hari, tiba-tiba jadi sembilan hari. Wang tidak dikembalikan, atau dibuat gantian lain yang diredhai oleh jemaah. Untuk mengelak dari tuntutan, mereka akan kata “kita kena sabar, ini ujian Allah”. Lebih buruk lagi: “Ini mungkin menebus dosa-dosa kita dulu, maka Allah susahkan kita di sini”.

Menggunakan nama Allah Yang Suci untuk mengambil wang orang secara haram di tanah suci adalah perbuatan yang maha keji. Lebih jelek lagi mereka ini sebahagiannya bergelar ‘ustaz’. Menggunakan agama untuk menjustifikasikan dosa penipuan atau mungkir janji mereka, amatlah terkutuk. Sedangkan Nabi s.a.w bersabda kepada para peniaga:

“Sesiapa yang menipu kita, dia bukan dalam kalangan kita” (Riwayat Muslim).

Itu ungkapan Nabi s.a.w kepada peniaga yang menipu dengan menampakkan makanan yang elok dan menyembunyikan yang kurang elok. Bagaimanalah kiranya jika baginda melihat peniagaan umrah yang mengiklan yang baik, tetapi diberikan yang kurang baik apabila sampai ke tanah suci?. Betapa ramai pengusaha umrah yang bercirikan nifaq atau ada sifat munafik, kerana memenuhi apa Nabi s.a.w sabdakan:

“Ciri munafik itu tiga: apabila bercakap dia bohong, bila diberikan amanah dia khianat dan apabila berjanji dia mungkir” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Kadang-kala urusan peniagaan seperti umrah ini boleh mengundang semua perkara ini; bohong, khianat atas amanah wang yang diberikan dan mungkir janji manis yang diucapkan.

Ada yang kata, mereka rela sebab itu mereka pergi dengan kami. Duit dah bayar takkan hendak dikembalikan semula. Saya katakan awas jika hal itu kerana mereka termakan janji dan promosi yang diberikan. Jika wang diambil, sekalipun dari segi undang-undang memang mereka tidak tuntut atau tidak mampu menuntut, tetapi Nabi s.a.w menyebut perkara yang seperti ini dalam hadis baginda:

“Kamu mengangkat perbalahan kamu kepadaku. Boleh jadi sesetengah kamu lebih petah hujahnya daripada yang lain. Lalu aku berikan untuknya berdasarkan apa yang aku dengar. Sesiapa yang aku berikan sesuatu hak saudaranya janganlah dia ambil, kerana sesungguhnya aku memotong untuknya potongan api neraka (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 20-9-2015 12:18 PM | Show all posts
dalam hal ni, saya  puji pihak tabung haji
kursus yang disediakan kepada bakal jemaah haji cukup padat dan detail
dan dibekalkan sekali dengan buku rujukan, nota kecil, nota ringkas utk doa-doa supaya mudah dibawa semasa tawaf, saei nanti. Zikir dan wirid yang lengkap.
dari segi wang ringgit pula, memang dah ditentukan jumlah untuk mengerjakan haji dan umrah
begitu juga tempat penginapan...
tak kira muassasah atau pun pakej swasta yang dikendalikan tabung haji


dan yang pasti ilmu yang diberikan cukup lengkap dan tidak putus2 di malaysia dan diteruskan lagi di tanah suci.
sehingga ada di kalangan pegawai tabung haji yang bertugas di tanah suci masih lagi mengajar dan mengingatkan setiap rukun dan pantang larang yang perlu jemaah haji patuhi semasa masih dalam keadaan berihram.

Bukan apa..
sedih juga tengok rakan senegara menunaikan tawaf..pusing tujuh kali tetapi seperti main2..bahu kiri tidak menghadap kaabah setiap kali tawaf..malah dipusing seluruh tubuh pula..
bila ditanya, mereka ni bukan dari rombongan tabung haji, mereka dari pakej agensi swasta (tak dinyatakan agensi mana). Terkejut juga bila ditanya tentang kursus haji dan umrah, mereka kata..tidak perlu ikuti kursus, baca saja dari buku rujukan yang diberi..
terkedu saya mendengar..patutlah..

dalam kes menipu..saya tak pasti la..
macam ada dalam artikel ni, memang dijanjikan hotel penginapan yang dekat tapi bila sampai di tanah suci, kena menapak la jugak
pada saya, tidak perlu mengeluh atau bersungut..
kita ke sana bukan untuk berseronok atau melancong..
kita datang ke tanah suci untuk beribadah..sepatutnya bersyukurlah kerana sudah terpilih menjadi tetamu Allah di sana..
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

31-1-2025 06:46 PM GMT+8 , Processed in 0.455354 second(s), 15 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list