View: 9510|Reply: 6
|
Jenis-jenis Hadis dan Cara Membezakannya
[Copy link]
|
|
KOLEJMARA BANTING KerjaKursus PendidikanIslam SEM1/2010 Jenis-jenisHadis dan Cara Membezakannya
NamaPensyarah UstazAbdul Jamir bin Md Saad
Disediakanoleh Nama:Muhammad Hakim bin Mohd Shokri Kelas:M10E No.Kad Pengenalan: 921127-14-5933
Pengenalan Alhamdulillahdan syukur dipanjatkan kepada Allah kerana dengan izin dan limpahkurnia-Nya, dapat juga folio ini disiapkan. Terima kasih kepadakedua-dua ibu bapa saya yang telah membantu saya dengan memberipeluang kepada saya untuk menerbitkan folio ini. Tidak lupa jugakepada Ustaz Jamir yang telah memberi saya panduan dalam mencaritajuk dan skop yang sesuai untuk dibuat. Folio yang bertajuk‘Jenis-jenis Hadis dan Cara Membezakannya’ ini asalnya di buatdengan tujuan untuk mengenal pasti jenis-jenis hadis dan cara untukmembezakan hadis yang boleh dipercayai dan yang kurang atau tidakboleh dipercayai. Hal ini adalah amat penting untuk setiap orangIslam agar mereka dapat memelihara iman dan agama mereka agar tidakmenyeleweng daripada apa yang disampaikan oleh Nabi MuhammadRasulullah S.A.W. yang mana pada akhir zaman ini mana dipenuhi denganfitnah. Jika iman kita tidak dijaga, maka kita akan mudah diselubungioleh fitnah-fitnah ini. Oleh itu, mengenali hadis Nabi S.A.W. yangsebenar adalah amat penting kerana hadis merupakan salah satu wasiatbaginda kepada umat Islam yang perlu kita berpegang teguh dengannya.Berdasarkan apa yang terkandung dalam folio ini, terdapat pelbagaijenis hadis yang mungkin kita tidak pernah mendengarnya selama ini.Antaranya hadis Jayyid, Mauquf dan Mursal. Folio ini juga dapatmemberikan ciri-ciri hadis sahih, hasan, dhaif dan maudhu’ yangakan menjadi sanagt berguna sebagai panduan kita dalam mengenal pastijenis-jenis hadis. Oleh itu, saya amat berharap agar pembaca dapatmendalami isi-isi yang terkandung dalam folio ini. Sekian,wabillahi taufiq walhidayah, Assalamualikum warahmatullahiwabarakatuh. Terimakasih.
IsiKandungan
PengertianHadis Hadisialah segala perkataan, perbuatan, ketetapan dan persetujuan dariNabi Muhammad SAW yang dijadikan ketetapan ataupun hukum dalam agamaIslam. Hadisdijadikan sumber hukum dalam agama Islam selain Al-Qur'an, Ijma danQiyas. Hadis merupakan sumber hukum kedua setelah Al-Qur'an)1.Hadis juga berfungsi untuk menjelaskan apa yang terkandung dalam al-Quran. Contohnya ayat yang bermaksud “Dirikanlah solat”dijelaskan oleh Rasulullah melalui hadisnya tentang kaifiat dan caramenunaikan solat)2. Jenis-jenisHadis Berdasarkanpada kekuatan sesuatu hadis, hadis dapat dibahagikan kepada 2 iaitu: Hadis maqbul pulaterbahagi kepada 2 iaitu: Hadisyang bersambung sanadnya dari mula hingga akhir dan tidak bolehbertentangan dengan hadis yang mutawatir dan ayat-ayat Al-Quran)3manakala perawinya pula haruslah:
Hadis yangberhubung/bersambungan sanadnya dari mula hingga akhir danperawi-perawinya bersifat seperti Hadis Sahih tetapi mereka tidakmempunyai ingatan yang kuat)4.
Hadismardud pula terbahagi kepada 2 iaitu: Hadisdhaif ialah hadis yang kurang atau lebih syaratnya daripada hadissahih atau hasan. Hadis dhaif tidak digunakan oleh para ulama sebagaisumber hukum)5. Sebenarnyahadis palsu tidak layak dipanggil hadis memandangkan hadis palsumerupakan penyelewengan nyata yang cuba dilakukan oleh sesetengahpihak tertentu)6. HadisSahih Hadissahih terbahagi kepada 2 iaitu: Berdasarkan sanadnya,hadis tersebut merukan hadis hasan, tetapi kerana diperkuatkan denganriwayat Bukhari, maka hadis tersebut menjadi hadis sahih lighairihi. HadisHasan Hadishasan juga terbahagi kepada 2:
Hasan Lizatihi merupakan hadis yang dengan sendirinya menjadi hadis hasan dan tidak diperkuatkan dengan keterangan lain untuk menjadi hadis hasan)8. Hasan Lighairihi merupakan hadis yang diperkuatkan dengan keterangan lain untuk mencapai status hadis hasan. Contohnya, “Sembelihan bagi janin dalam perut haiwan yang bunting, cukuplah dengan menyembelih ibunya sahaja.” (Hadis Riwayat beberapa Imam, antara lain, Tirmizi, Hakim dan Darimi)
Jikadilihat daripada sanad Imam Darimi, Darimi meriwayatkan daripadaIshak bin Ibrahim daripada Itab bin Basir daripada Ubaidillah bin AbuZiyad daripada Abu Zubair daripada Jabir daripada Rasulullah S.A.W.Nama yang di atas, semuanya merupakan perawi yang baik, melainkanUbaidillah bin Abu Ziyad bukanlah seorang yang cukup bagus sebagaiperawi9. Selainitu, terdapat juga beberapa jenis hadis yang dikenali dangan namalain:
2 Bantuan Studi Lengkap SPM Pendidikan Islam Tingkatan 4 & 5, Amir Abdul Hameed, Sasbadi Sdn. Bhd. Cetakan 1999 – Al-Quran dan As-Sunnah, m/s 107
3nurmohd.blog.friendster.com/2006/07/jenis-jenis-hadis/
7 nurmohd.blog.friendster.com/2006/07/jenis-jenis-hadis/
9 nurmohd.blog.friendster.com/2006/07/jenis-jenis-hadis/
Hadis yangberhubung/bersambungan sanadnya dari mula hingga akhir danperawi-perawinya bersifat seperti Hadis Sahih tetapi mereka tidakmempunyai ingatan yang kuat)1.
Hadismardud pula terbahagi kepada 2 iaitu: Hadisdhaif ialah hadis yang kurang atau lebih syaratnya daripada hadissahih atau hasan. Hadis dhaif tidak digunakan oleh para ulama sebagaisumber hukum)2. Sebenarnyahadis palsu tidak layak dipanggil hadis memandangkan hadis palsumerupakan penyelewengan nyata yang cuba dilakukan oleh sesetengahpihak tertentu)3. HadisSahih Hadissahih terbahagi kepada 2 iaitu: Berdasarkan sanadnya,hadis tersebut merukan hadis hasan, tetapi kerana diperkuatkan denganriwayat Bukhari, maka hadis tersebut menjadi hadis sahih lighairihi.
|
|
|
|
|
|
|
|
Hadis Hasan Hadis hasan juga terbahagi kepada 2: Hasan Lizatihi merupakan hadis yang dengan sendirinya menjadi hadis hasan dan tidak diperkuatkan dengan keterangan lain untuk menjadi hadis hasan)5. Hasan Lighairihi merupakan hadis yang diperkuatkan dengan keterangan lain untuk mencapai status hadis hasan. Contohnya, “Sembelihan bagi janin dalam perut haiwan yang bunting, cukuplah dengan menyembelih ibunya sahaja.” (Hadis Riwayat beberapa Imam, antara lain, Tirmizi, Hakim dan Darimi)
Jika dilihat daripada sanad Imam Darimi, Darimi meriwayatkan daripada Ishak bin Ibrahim daripada Itab bin Basir daripada Ubaidillah bin Abu Ziyad daripada Abu Zubair daripada Jabir daripada Rasulullah S.A.W. Nama yang di atas, semuanya merupakan perawi yang baik, melainkan Ubaidillah bin Abu Ziyad bukanlah seorang yang cukup bagus sebagai perawi6. Selain itu, terdapat juga beberapa jenis hadis yang dikenali dangan nama lain:
4 nurmohd.blog.friendster.com/2006/07/jenis-jenis-hadis/
6 nurmohd.blog.friendster.com/2006/07/jenis-jenis-hadis/
Hadis Maudhu’ Hadis Jayyid Hadis Mursal Hadis Mauquf Hadis Mutawatir Hadis Masyhur Hadis Muttasil Hadis Mahfuz Hadis Muajwwad Hadis Tsabit Hadis Salih Hadis Mudha’af Hadis Ahad
HadisMaudhu’ Hadisyang diriwayatkan oleh sesetangah dengan mendustakannya dari Nabi sawpada halnya nyata tidak. Hadis ini turut digelar Hadis Palsu yangmana periwayatannya mengandungi motif-motif tertentu)1. Berikutmerupakan antara faktor pemalusan hadis berlaku:
Perbezaan politik Kaum yang berdasarkan kepercayaan Penyelewengan oleh pembidaah Penyelewengan oleh penglipur lara Sebab-sebab peribadi Peribahasa yang ditukar menjadi hadis
HadisJayyid Hadisyang dikatakan baik dan sahih oleh ahli dan para penyelidik hadis)2. HadisMursal
Hadis yang diriwayatkan oleh tabi’in dengan mangatakannyabahawa sesuatu hadis itu diriwayatkan secara terus daripadaRasulullah S.A.W. padahal mana mungkin tabi’in pernah bertemudengan Nabi S.A.W. memandangkan tabi’in ialah orang yang tidakpernah bertemu Nabi S.A.W.3
HadisMauquf Perkataandan perbuatan para Sahabat yang disampaikan sebagai nasihat.Contohnya, kata-kata Saidina Umar al-Khattab, “Handaklah kamusekalian mengerjakan perintah Allah dan Rasulnya.” Hadis mauquftidak boleh dijadikan dalil dalam agama)4.
HadisMutawatir Hadisyang mempunyai banyak sanad dan tigak diragui langsung akankesahihannya memandangkan sesetengah hadis itu sanadnya terlalubanyak sehingga adalah mustahil untuk perawi hadis seramai itubersepakat untuk memalsukan hadis tersebut. Hadis mutawatir jugaselalunya jumlah sanadnya tidak diketahui, namun yang pasti adalahsandnya sangat banyak seperti “Barangsiapa yang berdusta atasnamaku dengan sengaja, maka tempatnya adalah di neraka.” (H.R.Bukhari,Muslim, Ad-Darimi, Abu Daud, Ibnu Majah, Tirmizi,. Abu Hanifah,Tabrani, dan Hakim)5. Menurutpara ulama, hadis ini telah diriwayatkan oleh lebih seratus orangSahabat dan mempunyai seratus sanad yang berlainan. Namun, jumlahhadis mutawatir tidak banyak. Hadismutawatir juga terbahagi kepada 2: HadisMasyhur Hadisyang diriwayatkan oleh berbilang perawi hadis; sekurang-kurangnya 3orang ataupun mempunyai 3 sanad yang berlainan)6. Contohnya,“Orang Islam ialah orang-orang yang tidak mengganggu orang Islamlain dengan lidah dan tangannya.” (H.R. Bukhari, Muslim danTirmizi) SanadBukhari, iaitu Bukhari daripada Adam, daripada Syubah, daripadaAbdullah bin Abu Safar, daripada As-Syabi, daripada Abdullah binAmir,. daripada Nabi Muhammad S.A.W.
SanadMuslim, iaitu Muslim daripada Sa'id, daripada Yahya, daripada AbuBurdah, daripada Abu Musa, daripada Nabi Muhammad S.A.W.
SanadTirmizi, iaitu Tirmizi daripada Qutaidah, daripada Al-Lais, daripadaAI Qa'qa, daripada Abu Salih, daripada Abu Hurairah, dari Nabi S.A.W.
HadisMuttasil Hadismuttasil ialah hadis yang berhubung dan bersambung sanadnya dansetiap perawi yang meriwayatkan hadis itu mendengar daripada orangyang meriwayatkan hadis itu sendiri sehingga sampai kepada NabiS.A.W. dan para Sahabat)7. HadisMahfuz Hadisyang terpelihara yang manamereka yang meriwayatkan hadis tersebut, adalah mereka yang mempunyaikepercayaan yang tidak bertentangan dengan kepercayaan golonganlain)8.(tidak ada kepentingan peribadi). HadisMuwajjad Merupakannama lain bagi hadis sahih)9. HadisTsabit Merupakannama lain bagi hadis hasan)10. HadisSalih Hadisyang status kesahihannya setingkat di bawah hadis hasan, namun tidakterlalu lemah. Contohnya, "Barang siapa yang menyembunyikan ilmuyang diketahuinya, maka dia akan dikekang dengan api neraka pada harikiamat." (H.R. Ibnu Majah) Menurut Tarmizi, hadis ini dikenalisebagai hadis salih)11. HadisMudha’af Hadisyang lemah matan dan sanadnya. Contohnya, "Asal setiappenyakit adalah dingin." (H.R. Anas dengan sanad yang lemah))12. HadisAhad HadisAhad ialahsebuah hadis yangdiriwayatkan oleh seorang atau dua orang perawi sahaja, khasnyaketika masih lagi di peringkat para Sahabat)13. Iniberbeza dengan HadisMutawatir dimana ia adalah sebuah hadis yang diriwayatkan oleh sejumlah perawi(melebihi 4) sehingga tidak mungkin mereka berbuat silap dalammeriwayatkannya.
|
|
|
|
|
|
|
|
Cara Membezakan Hadis Sahih dan Hasan dengan Hadis Dhaif dan Hadis Palsu Untuk mengenal pasti hadis sahih, terdapat bebrapa kriteria yang perlu diambil kira: Menurut Al-Hafidz Ibnu Hajar dalam Nukhbatul Fikar, yang dimaksud dengan hadits shahih adalah adalah “Hadis yang dinukil (diriwayatkan) oleh rawi yang adil, sempurna ingatan, sanadnya bersambung-sambung, tidak ber’illat dan tidak janggal.”)14
Rawi yang adil bermaksud seorang perawi yang taat, sentiasa menjauhi kemungkaran, dosa-dosa kecil dan perkara-perkara yang boleh merosakkan iman serta tidak mengikuti mana-mana mazhab yang bertentangan dengan syarak)15. Sempurna ingatan bermaksud seorang perawi haruslah mengingati lebih daripada lupanya, kebenaran lebih daripada kebatilannya dan memahami maksud dan makna apa yang diriwayatkannya)16. Sanadnya bersambung-sambung bermaksud sanad yang tidak digugurkan dan sanad seseorang perawi itu dapat bertemu atau menerima secara terus dengan Rasulullah S.A.W)17. Tidak ber’illat bermaksud kesamaran yang dapat meragui kesahihan sesuatu hadis)18. Tidak janggal bermaksud tidak ada pertentangan antar hadis yang diriwayatkan oleh seorang perawi dengan hadis yang diriwayatkan oleh seorang perawi yang lebih baik daripadanya)19.
Dalam kitab Muqaddimah At-Thariqah Al-Muhammadiyah disebutkan bahawa definisi hadits sahih itu adalah Hadis yang lafaznya selamat dari keburukan susunan dan maknanya tidak bertentangan dengan ayat al-Quran)20.
Dengan ini, dapatlah kita ungkapkan bahawa hadis yang sahih mestilah tidak berterabur aturan dan susunannya dan tidak menyimpang daripada apa yang terkandung dalam al-Quran)21.
Untuk mengenal pasti hadis Hasan kriteria sepert di bawah mestilah dipenuhi: Al-Hafiz Ibnu Hajar dalam Nukhbatul Fikar berkenaan definisi hadis Hasan ialah hadis yang diriwayatkan oleh orang yang adil, yang kurang kuat ingatannya, yang muttasil (bersambung-sambung sanadnya), yang musnad jalan datangnya sampai kepada nabi SAW dan yang tidak cacat dan tidak punya keganjilan.
At-Tirmizy dalam Al-Ilal menyebutkan tentang pengertian hadis hasan yang merupakan Hadis yang tidak ada ‘illat dan syuadzudz dan dari orang yang tertuduh dusta dan diriwayatkan seperti itu dalam banyak jalan)22. Al-Khattabi menyebutkan tentang pengertian hadits hasan Hadits yang mana terkenal makhrajnya dan dikenal para perawinya)23.
Hadis dhaif ialah hadis yang kurang satu atau lebih syarat hadis Sahih atau Hasan. Hadis ini ditolak oleh para ulama sebagai sumber rujukan hukum atas beberapa sebab: Dusta (Hadis Maudlu’) Tertuduh dusta (hadis Matruk) Fasik, banyak salah lengah dalam menghafal Banyak prasangka Manyalahi riwayat orang yang lebih dipercayai Tidak diketahui identitinya (Hadis Mubham) Penganut Bida’ah (Hadis Mardud) Tidak baik hafalannya (Hadis Syadz dan Mukhtalith)
Jika sanad pertamanya digugurkan, ia disebut hadis mu’allaq Jika sanad terakhirnya digugurkan (sahabat), ia disebut hadis mursal Jika 2 sanad atau lebih digugurkan secara berturut-turut, ia disebut hadis mu’dlal Jika tidak berturut-turut, ia disebut hadis munqathi
Matan (Isi kandungan) yang Bermasalah)24
Hadis yang dianggap dhaif berdasarkan matannya digelar hadis mauquf dan hadis maqthu’ Hadis dhaif tidaklah dianggap sebagai salah dan palsu, Cuma statusnya sangat diragui sama ada ia sebuah hadis atau tidak. Mengikut para ulama
“Ambillah separuh agama kamu daripada al-Humaira’. ”
Al-Mizzi berkata: Setiap hadis yang menyebutkan lafaz Ya Humaira’ iaitu adalah hadis maudhu` kecuali sebuah hadis dalam al-Nasa’i. (al-Masnu` hal. 212)
Pengakuan dari mereka yang memalsukan hadis tersebut. Sebagai contohnya ketika Ibnu Abi Al-Auja’ ditangkap dan hendak dipenggal lehernya dia telah berkata: “Aku telah membuat di antara kamu empat ribu Hadis yang menghalalkan yang haram dan mengharamkan yang halal.”)28
|
|
|
|
|
|
|
|
pada malam Jumaat, maka hendaklah dia masuk Neraka selama tujuh puluh tahun.”)1Hadis tersebut jelas sangat melampau dan keterlaluan dan tidak masuk akal sehinggakan kita dapat mengenal pasti bahawa hadis tersebut palsu dengan hanya membacanya sahaja.
Bibliografi
ms.wikipedia.org/wiki/Hadis en.wikipedia.org/wiki/Hadith en.wikipedia.org/wiki/Hadith_terminology elkhalil.multiply.com/journal nurmohd.blog.friendster.com/2006/07/jenis-jenis-hadis/ Bantuan Studi Lengkap SPM Pendidikan Islam Tingkatan 4 & 5, Amir Abdul Hameed, Sasbadi Sdn. Bhd. Cetakan 1999 – Al-Quran dan As-Sunnah,
Penutup Dengan ini, diharap agarapa yang terkandung dalam folio ini dapat dimanfaatkan sepenuhnyaoleh para pembaca. Sesungguhnya hadis tinggalan nabi S.A.W. merupakanpanduan utama kita dalam hidup selepas al-Quran. Jika panduan kitasendiri kita susah hendak menganalinya maka sudah pasti kita akanmudah untuk terikut-ikut panduan yang salah secara tidak langsungmembabitkan kita dalam ajaran-ajaran yang menyimpang daripada ajaranRasulullah S.A.W. Sebagai tambahan, untuk lebih mudah mengenal pastibahawa sesuatu hadis itu sahih atau tidak, rujuk sahajalah hadis yangdiriwayatkan oleh Imam al-Bukhari yang menulis kitab Sahih al-Bukhari dan Imam Muslim yang telah menulis kitab Imam Muslim yangditauliahkan sebagai kitab yang kedua dan ketiga yang paling sahih diatas muka bumi ini selepas al-Quran. Justeru, saya berharap agar parapembaca dapat beramal menyampaikan segala ilmu yang diperolehi denganmembaca folio ini. Sekian, itu sahaja daripada saya, Terima kasih. Assalamualaikumwarahmatullahi wabarakatuh.
|
|
|
|
|
|
|
|
Wa alaikum salam.... terima kasih atas perkongsian kertas kerja.
Yang menjadi persoalan dari saya, kenapa bahan-bahan rujukan dia adalah bukan rujukan-rujukan authentic? Contohnya: Wikipedia, blog individu, cari forum.
Adakah masa ni, semua sumber rujukan ni boleh diterima sebagai rujukan oleh pusat-pusat pengajian? |
|
|
|
|
|
|
|
ibnur posted on 12-10-2014 12:19 PM ![](static/image/common/back.gif)
Wa alaikum salam.... terima kasih atas perkongsian kertas kerja.
Yang menjadi persoalan dari saya ...
persoalan tuan lebih layak di jawab oleh pensyarah itu sendiri, Ustaz Abdul Jamir bin Md Saad.
|
|
|
|
|
|
|
|
abgsedapmalam posted on 12-10-2014 09:10 PM ![](static/image/common/back.gif)
persoalan tuan lebih layak di jawab oleh pensyarah itu sendiri, Ustaz Abdul Jamir bin Md Saad.[/ba ...
Minta maaf, saya bukan hendak berdebat dengan tuan. Harap maklum.
Sekiranya setiap persoalan hendak dituju kepada individu tertentu sahaja, sebaiknya artikel artikel yang di C&P di alam maya di C&P oleh tuan punya artikel sahaja supaya senang nak tanya soalan. |
|
|
|
|
|
|
| |
|