|
Perkara khilaf ini mudah aje nak seatle. Jika tahu hukum harus, masaalah hati hanya Allah tentukan. Dalil paling kuat yg tiada siapa perlu berhujah jika hukum harus dikemukakan melainkan jika terdpt perkara mustahil yg hendak dihukumkan.
Ibnur seakan2 menghukumkan asas fardu ain mustahil dilaksanakan berdasarkan hukum harus yg mana akal dan hati mahu diselaraskan sedang semua itu diluar bidang kuasa makhluq yg bersifat lemah.
Gunakan kaedah terbaik dlm berhukum iaitu taqwa.
Sekian |
|
|
|
|
|
|
|
Bagaimana menyelaraskan apa yg Allah kehendaki? Wajib mendengar dan taat perintah Allah utk membentuk iman. Perlaksanaan beriman itu memerlukan amal soleh yg mana memelihara hak semua makhluq ciptaanNya dlm erti kata taqwa.
Fardu ain adalah asas petunjuk kepada golongan awam. Mana2 individu yg menjadikan teras ini dlm pembentukkan akhlak diri dan sekitar, perlu berusaha memahami perkara2 syubahat yg dinyatakan oleh para imam mazhab berempat. Para imam mazhab menerangkan hukum2 kpd org awam kaedah utk memelihara hati jika iman org awam berkenaan sekadar sebesar biji sawi. Tidaklah Allah swt menghantarkan para2 imam mazhab sia2 melainkan merupakan rahmat dari Allah utk diikuti supaya diketahui cara utk memelihara hati TANPA perlu berfikir.
So jika kita rujuk asas rukun nikah, semuanya PASTI seatle jika kita benar2 beriman kpd Allah.
Nikah tetap sah. Bagi pandangan saya, dihukum wajib jika si lelaki yg cukup syarat dlm maksud hukum syarak sanggup memelihara gfnya yg dlm keadaan koma dgn izin ayahnya sahaja utk bernikah.
Bagaimana komplikasi jika perempuan yg koma tiba2 sedar dan bingung/marah kerana dirinya berkahwin tanpa izinnya? Ketahuilah, yg tersembunyi itu perihal hati. Bimbinglah isteri ini utk mengenali agama dgn penuh hikmah sambil berkata :"Siapakah yg sanggup berkahwin jika tahu roh isterinya dipegang oleh Allah?"
Islam itu agama pemelihara. Tak sukakah kita memelihara taqwa? Atau kita sekadar bersangka2 tanpa ilmu disisiNya? Last edited by Abangcute on 23-4-2014 04:57 PM
|
|
|
|
|
|
|
| |
|