|
Reply 42# dualchicks
|
|
|
|
|
|
|
|
ape yang korang carut2 kan nih????
meh kucen bagitahu,,kereta vios hat org bangga nun,,,,,,lagi bangang nak tuning dari proton satria,,,,,kalu kornag paham ape kucem bagitahu ni bagusla....jgn dok hentam kereta mesia |
|
|
|
|
|
|
|
4 tahun lepas staff aku baru angkat Persona. Aku tengok cantik gak Persona ni. Ada improvement daripada Gen-2.
Semalam aku pinjam kete dia sebab aku takde transport (outstation balik ke Sarawak). Time nak bukak pintu driver semalam, tiba2 handle pintu tu patah. Memang selalu patah ker benda ni? Aku ingatkan handle pintu Waja jer yang selalu patah. |
|
|
|
|
|
|
|
ape yang korang carut2 kan nih????
meh kucen bagitahu,,kereta vios hat org bangga nun,,,,,,lagi bangang nak tuning dari proton satria,,,,,kalu kornag paham ape kucem bagitahu ni bagusla....jgn dok hentam kereta mesia
kucingTomey Post at 8-10-2011 21:22
yg bangang tu bukannya kereta...yg bangang tu org yg tune keta...hingat nak tune keta kena standard ke dgn keta2 yg lain...mestilaa berbeza nak menjaga quality mereka masing2 utk competitor...mcm apple & windows...kalo sama tuning tang performance, reliable, dan stability...apple pun ada bluescreen ...dan semua org pandang rendah toyota ampeh mcm proton ...mmg patot kena hentam keta mesia...nak buat apa memalaskan kepakaran jentera org mesia...kasi kerja sket..inilah challenging..bukannya sentap...repair balik keburukan yg sedia ada mcm korea kaw kaw hentam...end up sekali lagi memalukan keta mesia lagi dan lagi...engineering tak kenal itu melayu...ngko jer tak paham tang Quality Service Assurance (QSA)...kalo merz bmw bangang nak tuning dr proton satria..takkan nak kata merz bmw tak bley pakai gak ...nanti aku soh R3 tune toyota...TRD pi balik kampung tanam jagung |
|
|
|
|
|
|
|
4 tahun lepas staff aku baru angkat Persona. Aku tengok cantik gak Persona ni. Ada improvement darip ...
DCrystal Post at 9-10-2011 07:45
bro handle pintu aku dah nak masuk 6 tahun, sekali pun x pernah patah.
sometimes kena tgk cara penggunaan, ni tarik handle pintu mcm tarik lembu mana x patah |
|
|
|
|
|
|
|
Reply 42# dualchicks
aduh bro pernah tgk ke cara pekerja proton buat kereta kat kilang?
kdng2 kita hentam proton kaw2 kata buat kereta x berkualiti dan sebagainya.
cuba kita berada di tmpt mereka, silap2 skru kereta sebiji pun x blh buat.
btw bkn senang nak buat kereta..
member aku keje engineer proton, hari2 blk keje malam.kdng2 kalo projek tgh kencang balik pkl 2,3 pagi biasa.esk pkl 8 kena ada kat opis balik.gaji mcm tu jgk,x de ot.
fresh grad nak masuk sana, cgpa below 3 lupakan je la hasrat tu.selalunya dean list. (member aku td sbg petanda aras.dia dulu ms study mmg excellent)
dah keje nak masuk 5 tahun, entitle masih junior engineer lg.
senior engineer sana paling kurang pengalaman 10 tahun, manager pengalaman 15 tahun.
so org yg ada kat sana mmg dikalangan yg terbaik.
kdng2 aku terpk org yg bijak pandai jd engineer kat sana pun bleh produce kereta yg seadanya, inikan plk mereka yg biasa2 sajork. |
|
|
|
|
|
|
|
Post Last Edit by kucingTomey at 9-10-2011 15:01
Reply 46# dualchicks
maksud kucem camni...mongkin ko tak paham ni tune ape yang kucen cakap.....sebab mmg tak ramai modi vios berbanding satria...kalu ade pom tobby sunway tu ha...dia ja dah buat tebo vios....
first kucem cita ecu...bila tuning ecu main peranan......
----satria-wideband sensor 02.....kena setting kesebelah rich...musti sampai volt sensor 02 0.96v ke atas ..ekzos tem kena bawah 900 darjah celcius...pastu tuning.....
----masalah pada vios adalah bacaan volt sensor 02 yang tak stabil...kejap naik kejap turun..tu satu prob.......
----pastu remap sama flashing ecu asal....satria kalu mmc tak dak masalah.......flashing masok folder pastu remap...mudah
---- vios????flash ja masok folder langsong tak bulih baca.....kena pakai satu software khas baru leh create folder kasi flash masok dalam tu.....
nmpak beza |
|
|
|
|
|
|
|
Reply dualchicks
aduh bro pernah tgk ke cara pekerja proton buat kereta kat kilang?
kdng2 kita hentam proton kaw2 kata buat kereta x berkualiti dan sebagainya.
cuba kita berada di tmpt mereka, silap2 skru kereta sebiji pun x blh buat.
btw bkn senang nak buat kereta..
member aku keje engineer proton, hari2 blk keje malam.kdng2 kalo projek tgh kencang balik pkl 2,3 pagi biasa.esk pkl 8 kena ada kat opis balik.gaji mcm tu jgk,x de ot.
fresh grad nak masuk sana, cgpa below 3 lupakan je la hasrat tu.selalunya dean list. (member aku td sbg petanda aras.dia dulu ms study mmg excellent)
dah keje nak masuk 5 tahun, entitle masih junior engineer lg.
senior engineer sana paling kurang pengalaman 10 tahun, manager pengalaman 15 tahun.
so org yg ada kat sana mmg dikalangan yg terbaik.
kdng2 aku terpk org yg bijak pandai jd engineer kat sana pun bleh produce kereta yg seadanya, inikan plk mereka yg biasa2 sajork.
otai_g Post at 9-10-2011 12:04
kilang proton tg malim hanya production during office hour ajer mlm takde kecuali proton shah alam 24x7...disebabkan haku tau ler haku dah pernah masok kilang...sekadar terima input dr engineer utk installation hanya masalah didepan mata ajer...
kualiti adalah bukannya terletak pada engineering yg pasang component keta...BMW pun bersepah2 CKD still berkualiti...
ramai ajer engineer fresh ke senior ke keje pasang BMW...the problem is management, R&D and material...
1. Management - hader 1790 proton component outsource ke vendor...sekrg tgh plan nak reduce more n more
2. Material - body tin milo...jenis gred C...material from vendor lagi ler boleh agak...
3. R&D - current checklist not applying the global standard...result always lack...
kesimpulannya tidak perlu nak salahkan engineer bawahan diowang hanya mengikut SOP (Standard Operating Procedure) dr atasan ajer menggunakan process dan direction yg sedia ada...
yg patut dipersalahkan kepakaran dan top mgmt...sejauh mana dia sahut terima cabaran persaingan dunia automobil...
kerajaan pulak main taktik kotor model2 yg cun dr luar semua kena stop masuk mesia semata2 nak control local product...
yg tu mmg dah well-known...kalo nak taulaa kan average cost for each unit kar is less then 10-15k ajer only for material price...
yg mahal sampai cecah 50-60 ribu tuh sales after service laa warrantylaa dan keuntungan syarikat...proton disebabkan berhad maa of course kena kasi shared profit...proton jual kat foreign country hanya moreless 30-40ribu...proton still ada untung...org dah minat proton mmg takleh nak kata apa laa kan...bukannya larang...tp kalo dah selalu dpt incident, lack quality and overprice...time dah terkena mcm tuh baru nak sedar...yg peliknya ada yg sedar & kutuk proton...tp pakai keta proton jugak |
|
|
|
|
|
|
|
Reply 51# dualchicks
haaa.....so bulih tak aku kata........kelebihan pada kereta luar negara yang bukan proton ..dipandang sebagai kelebihan oleh org yang tak suka proton...tapi kelebihan pada proton sprti campro ,cps,vim ...etc2 dipandang sebagai kekurangan dan takdak nilai oleh org yan tak suka pada proton...ini satu prejudis ataw apa ni?? |
|
|
|
|
|
|
|
Reply dualchicks
haaa.....so bulih tak aku kata........kelebihan pada kereta luar negara yang bukan proton ..dipandang sebagai kelebihan oleh org yang tak suka proton...tapi kelebihan pada proton sprti campro ,cps,vim ...etc2 dipandang sebagai kekurangan dan takdak nilai oleh org yan tak suka pada proton...ini satu prejudis ataw apa ni??
kucingTomey Post at 9-10-2011 16:23
Cuba ngko kasi jawapan apa ngko faham yg dimaksudkan dgn research ... back to the basic...takyah gi jauh2...menda ni sharing knowledge ajer...kalo ngko faham yg dimaksudkan dgn research xdelaa ngko nak komen seperti diatas mcm tuh... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply 53# dualchicks
soklan kucen simple....
proton ---ape2 je kelebihan-----buruk
nissan,toyota------keburukan------kelebihan
bulih kasi penerangan dari pikiran kamu? |
|
|
|
|
|
|
|
Reply dualchicks
soklan kucen simple....
proton ---ape2 je kelebihan-----buruk
nissan,toyota------keburukan------kelebihan
bulih kasi penerangan dari pikiran kamu?
kucingTomey Post at 9-10-2011 16:48
soalanku pun tak terjawab...itu aku kata tadi...kalo basic tak kukuh...bagaimana hendak berganjak kedepan...kelebihan keburukan adalah terletak pada capacity of quality standard from customer input and global safety...jikalau kelebihan terlalu tinggi drpd keburukan marketing leh tembus pada semua continent...kalo keburukan lebih tinggi drpd kelebihan...hanya sesetengah continent ajer leh menerima hanya pada border checklist...benda nih ada ukuran dr segi engineering dan marketing strategy...part nie ajer proton kena tekankan...berbalik pada soalan kamu itu...cuba kamu beri measurement input between proton, nissan and toyota???... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply 55# dualchicks
kamu jgn bertanya pada kucem mengenai hal marketing soal rnd proton managemant proton bla bla bla bla tu suma...sebab kucen hanya memnadang benda2 kereta ni pada pandangan kucem sebagai mekanik/tuner saja...mongkin kamu berminat pada bahagian pengurusan kalu bercerita bab2 kereta berbanding teknikal......seperti contoh rnd pengurusan marketing target jualan bla bla bla tu suma...pesaingan kompotitif toyota bla bla bla bla tu suma....so jawapan kamu pada kucen masih tak berapa kena pada pandanagna kucem yang lihat teknikal ni pada satu pandangan mekanik biasa..........mongkin tak sampai taraf tinggi seperti kamu mungkin |
|
|
|
|
|
|
|
kreta proton ni sesuai di pakai di malaysia sahaja... |
|
|
|
|
|
|
|
Post Last Edit by dualchicks at 10-10-2011 09:30
Reply dualchicks
kamu jgn bertanya pada kucem mengenai hal marketing soal rnd proton managemant proton bla bla bla bla tu suma...sebab kucen hanya memnadang benda2 kereta ni pada pandangan kucem sebagai mekanik/tuner saja...mongkin kamu berminat pada bahagian pengurusan kalu bercerita bab2 kereta berbanding teknikal......seperti contoh rnd pengurusan marketing target jualan bla bla bla tu suma...pesaingan kompotitif toyota bla bla bla bla tu suma....so jawapan kamu pada kucen masih tak berapa kena pada pandanagna kucem yang lihat teknikal ni pada satu pandangan mekanik biasa..........mongkin tak sampai taraf tinggi seperti kamu mungkin
kucingTomey Post at 9-10-2011 17:22
bukannya tak faham...mmg tersangat faham dimana point disudut kamu...sebab itu kamu sebagai mekanik saya bertanya pada kamu kembali mengenai kelebihan dan keburukan pada jenama kenderaan yg kamu sendiri terterakannya sebagai measurement input...bukannya soalan seperti selling point...itu yes mmg marketing strategy and more pada pengurusan...measurement input adalah lebih luas pada ukuran teknikal tentang reliable, performance and service...
dan aku mmg faham mekanik semua nak standard...beli satu tools bley fix pada semua kenderaan kerana boleh jimat disitu dan tak perlu nak beli special2 tools...but sometime ada kereta yg tak boleh repair guna standard tools...seperti allen key dgn bunga berlainan and etc...software tuner utk tune pun tak semua kereta bley cucuk...keta konti lain tools tuner keta jepun pun lain tools tuner dia...mmg benda ni leceh bagi kamu...bukannya haku tak pernah pegang spana...tak perlu nak reveal aku ni saper...benda nie sekadar sharing knowledge ajer...
disebabkan ngko teknikal...aku ada gak soalan...kenapa proton baru nak guna CVT...semua model dah discontinue guna CVT coz universal serious problem...boleh confirm ke CVT is reliable jikalau proton masih teruskan menggunakan gearbox cvt tu? dimalaysia kereta yg terawal guna CVT adalah honda city..diikuti dgn keta konti...disebabkan serious issue and bad review...perintis toyota vios hingga kini terus remain yg lama dan tidak menggunakan cvt disebabkan bad review...adakah disebabkan proton amik CVT sekrg ni murah kerana bad review? jikalau proton berani amik risk nih...adakah mekanik bersedia nak recover proton punya risk nih?
Sebagai customer...diowang cuma fedup guna proton kerana selalu berulang-alik ke bengkel...mungkin ngko seorang mekanik yg handal...tetapi ada gak mekanik yg jenis terlebih pandai...bila customer bertanya kenapa rosak mcm tuh...dgn terlebih pandainya mekanik jawab..."oh kak, proton mmg STANDARD rosak mcm nih"...just put you in the customer shoe...what u expect?...kalo brand lain dah cop sebagai standard rosak mmg dah lama kena recall...sebagai mekanik kena fikir luas..jgn fikir pasal turbo ajer...tak semua customer pakai turbo...atau nak tune or dyno...sekrg ni proton dah guna ETC...drive by wire...utk model baru...tengok ajelah reliable mcm mana...benda tu semua nak kurangkan sensor...all part connect to computer without sensor utk technology akan datang...BMW pun bley tersadai coz ETC...benefit pada company lain boleh review kes and skip to that technology and think different... |
|
|
|
|
|
|
|
keta Merz ngan Golf GTi teman dua2 ada ETC
ETC - Electronic Toll Collection System |
|
|
|
|
|
|
| |
|