View: 8139|Reply: 12
|
merz c200 W202 - maintenance,pro & con etc.
[Copy link]
|
|
ada sape2 yg guna keta ni x?..camne dgn mentenen?..kalo wat servis 5k km interval tu biasa bape rm??..senang tak mau menten compare dgn E36??..cam berminat plak mau rembat keta ni
|
|
|
|
|
|
|
|
lagi 10 tahun pon blom tentu aku dapat beli keta ni |
|
|
|
|
|
|
|
rasanya maintance tak mahal sangat model ini...adik kepada W124 masterpiece.. aje model nih..tapi kalau ICU rosak, 4K jugak diperlukan..tapi jarang rosak lah...yang lain biasa aje.. |
|
|
|
|
|
|
|
rasanya maintance tak mahal sangat model ini...adik kepada W124 masterpiece.. aje model nih..tapi ka ...
KTMan Post at 9-9-2011 11:43
ICU tu sama ECU ka??..tak mahal sgt tu bape?..sekali normal servis ada dlm rm300 tak?? |
|
|
|
|
|
|
|
lagi 10 tahun pon blom tentu aku dapat beli keta ni
akkula Post at 9-9-2011 11:18
skg dah murah bro...30k leh dpt...mahal lg myvi |
|
|
|
|
|
|
|
Post Last Edit by Alt-F4 at 9-9-2011 20:53
c200 mmg aku rekemen la.. save minyak.. low mentenen.. ada 2 variasi.. 4 dan 5 speed gear..
nak komen lebih2.. tunggu anak2 aku tido dulu.. |
|
|
|
|
|
|
|
Sekadar berkongsi pendapat.
Dulu abg saya pernah pakai kereta ini. Rasanya ada dua versi: Avantrade & Elegence.
Kerusi dgn kemasan kulit, tapi kalau duduk belakang rasa sempit sikit sbb tunnel utk long-shaft itu rasanya besar & tinggi sgt.
Bab maintenance saya tak pernah ambil tahu, tapi ada sekali saya dengar dia komplain fasal repair air-cond yg mana dia kena bayar RM3,000/=. Saya cuma diam aje, sbb kereta pun b'jenama MERZ. |
|
|
|
|
|
|
|
teman pernah pakai W202 sport dulu...
servis kete merc ni bukan setiap 5k km, tapi 10k km. Teman selalunya dlm 8k km dah antar servis (dlm setahun lebih kurang dua kali aje antar servis), sekali hantar servis, kosnya dlm RM381.90 sen (yg rm1.90 sen tu kos roti canai sekeping ngan teh tarik kurang manis, makan masa menunggu keta siap diservis). Nota: kos ni anggaran aje, sebab teman pakai keta model ni masa kat UK (ulu kelang), jadi utk kos di Malaysia teman pakai kos servis E class sebagai panduan). Keta ni memang tak ada masalah, isi minyak jalan, isi minak jalan, tak isi minyak tak jalan. Tapi ada beberapa masalah yg teman tak suka (secara perabadi). Satu, keta teman tu manual (sport model bukan model advangarde). Masalah dia, kelas dia sikit punya keras, plus dia punya minya juga keras. Jadi sebagai seorang drifter, yang ni memang tak sesuai utk teman. Kedua, bila kat parking di mall (especially kalu atas lepa simen), setiap kali membelok, tayar akan mengeluarkan bunyi yang kuat seolah2 sedang membuat konar baring di selekoh depan rumah janda (dengan harapan janda tu kuar jengok kita dari tingkap rumahnya). Teman dah tukar tayar kepada yg paling lembut, tapi bunyi tersebut masih juga ada. So, itu saja yg teman nak kata pasal w202 ni. |
|
|
|
|
|
|
|
Aku rasa kalo ko beli kete ni memang value for money la. Tu pun kalo beli kete yang tuan sebelum ni jaga elok2 la. Ko dapat rasa comfort bawak kete dengan harga yang murah. Spare part pun banyak. Minyak jimat. |
|
|
|
|
|
|
|
Aku rasa kalo ko beli kete ni memang value for money la. Tu pun kalo beli kete yang tuan sebelum ni ...
DCrystal Post at 10-9-2011 16:29
itu laa kriteria utama nape aku pilih W202 banding E36 - comfort
plan aku keta ni utk long distance jek sbb keta ulang alik opis dah ade...keta tu x sesuai jln jauh sbb kocik |
|
|
|
|
|
|
|
ambik je merz.. bmw mentenen tinggi la.. |
|
|
|
|
|
|
|
BMW bleh tahan dia punya mahal .. member aku rosak sensor je RM700 melayang baru model e46 tu.. tapi x pe dia jual insurans rumah rm1juta dia kata la hehehehe |
|
|
|
|
|
|
| |
|