CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12
Return to list New
Author: DausSkate

Satria 1.3 convert????

[Copy link]
Post time 21-7-2011 09:32 AM | Show all posts
Yg sy tahu keta nie tak de laa pelahap minyak kuat sgt...
Kete tuan tanah nie dah baper KM dah jln...
Kabetar dah cuba servis tuning enjin dah cuba buat...
condition extractor, sistem ekzos semua ok ke ada bocor ke sumbat, keta TT guna ekzos standard ke....
Hentah2 clucth plate dah sampai masa kena tukar kot...
Nak tukar enjin sumbat 4g15 pun dah cukup tak mahal sgt....
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 21-7-2011 11:51 AM | Show all posts
ikut bajet la kalo nk bikin kete...tu yg pentng...
kete ada utang@dh abis bayo...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 22-7-2011 03:51 AM | Show all posts
Reply 17# AHMADVW


   i dont think so....its an old car....year 97'.....doesnt worth enough to sell it
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 22-7-2011 03:58 AM | Show all posts
Reply 12# zulka

mn nk cari bro....saya bukan tau sgt pasal keter nie...baru jer nk berjinak2...anggaran dalam bape?
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 22-7-2011 04:00 AM | Show all posts
Post Last Edit by DausSkate at 23-7-2011 01:50

Reply 21# masterixs

jauh dh jalan nyer...dari tahun 97'......maklum le keter lama....banyak jer masalahnye.....ingt nk buat sket2 dulu nie...tp xtau nk mula dari mana....harap dapat beri cadangan n tunjuk ajar... .........pe fungsi clutch plet nie??.....maksud nye kene tukar kenape ye??....maaf...saya sgt la tak tau pasal keter nie.....
Reply

Use magic Report

Post time 23-7-2011 06:56 PM | Show all posts
bukak engine kasi obehal .......cam kasi setting balek.......valve kasi tukaw......kompom titp top
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 26-11-2011 11:31 PM | Show all posts
Post Last Edit by dombot at 26-11-2011 23:47

salam,

Kuat sgt ke minyak dia? Aku pong pakai satria 1.3 carb. max mileage aku dpt lebey kurang 600km full tank. Average dlm 450 jer.

Nak convert paling mudah beli enjin lantai 4g91 carb. Kasi overhol balik, tukar carb super touring, clutch super touring, flywheel 1.8. Distributor pakai engine asal punyer tapi kene modi sket masuk kat 4g91. Pas tu boleh pakai adjustable cam pulley. Cari pomen andai setting. Gearbox masuk hak asal. Nak ratio panjang sket pakai gearbox 1.5.  

Antara kelebihan

1. Xyah pening kepala dengan wiring
2. Kalau pakai distributor asal engine takder rpm cut off, free revving
3. InsyaAllah minyak lg save.
4. Dengan gearbox 1.3 insyAllah pickup melantun top dlm 180 jer kot. Cukuplah kan.

Ini dah dibuat pada kereta member den (gb 1.5). Hak 4g91 enjeksen compom kene tinggal. Perbezaan utama carb dengan injection paling ketara pada fuel economy. Kalau injection tak yah wat jetting dan nak turbo2 pun senang. Semua mixture semua ecu control. Dari segi power xbyk beza dengan carb cuma kebanyakkan pomen skrg tak tau setting carb.

Sekadar pendapat aku. Aku suka pakai carb, senang mantain. Natang2 electronic ni den xminat.
Kalau enjen standard dah lama kasi top oberhol (kalau piston lum goyang la), tukar segala seal, o-ring kalau leh pakai viton. Bearing2 pulley tu pun tukar. Kalau reti wat sendiri lg murah. Dulu ada stromberg, kalau pakai kat cable plug sedap sket kereta. Enjin carb ni dulu ada org tune, nampak standard tapi bila dyno ada dlm 105 hp...

Pada aku enjen 4g13, 4g15 ni mmg terbaik... tahan lasak...

Dah upgrade engine jgn lupa upgrade sekali suspension, braking system.
Reply

Use magic Report

Post time 27-11-2011 07:04 AM | Show all posts
Yang paling utama problem ialah bateri lemah, api tak kuat, injection tak berfungsi dengan baik, lepas tu enko tukar clutch?
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 27-11-2011 03:03 PM | Show all posts
silap2 dah 14 tahun tak tukar clutch plate.. rpm 7k.. tp jalannya 80kmh je.. mau parah minyak..

tambah2 1.3 tadak rpm..
Reply

Use magic Report

Post time 28-11-2011 10:24 AM | Show all posts
erm.. mungkin tt hanya nak kembalikan tenaga kereta dia kembalikan tahap optimum penggunaan minyak.. dan seterusnya menjimatkan duit.. sbb setau aku satria 1.3 mmg jimat myak jugak la...

yg aku bleh syorkan..

1. cari engine lantai 4g15p, engine drpd kereta wira, satria, saga, iswara.. bla3.. kalo dpt yg injection pun dh ckup ok, kalo nk carb jugak cr la engine yg baru2 dlm taun 2002 ke atas.. mana nk dapat? tanya worksyop atau pomen yg bertauliah dan diyakini..

2. penukaran extractor tu mcm x perlu je.. sistem ekzos tu kalo bleh anta kedai dan kasi servis buang karbon@ tukar baru tanpa ,elibatkan pengubahsuaian dr segi saiz pipe..

3. meter tu tukar cari yang 1.5 thats means ade bacaan rpm kat situ.. julat bacaan meter dan enjin harus selari.. cth kalo ko speed dlm gear 5, rpm maintain kat 3000, speedometer ko harus menunjukkan 90kmj atau lebih.. kalo kurang tu maknanya nk kene tukar klac.

4. fungsi klac ni agihkan kan kuasa enjin kepada roda kereta.. klac kene tukar bila dah haus @ byk jalan dah.. pakai je klac standed 1.3 @ 1.5.. kalo xtukar, enjin jd mengaum lebih.. kuasa yg sepatutnya x sampai pada tayr dan mengakibatkan minyak kuat..

rm20 utk 50km tu sgt teruk dah.. rm20 patutnye 120km.. kalo nk save duit lg.. carb tu antar servis, engine wat top obehol balik.. tau la pomen nk wat...
Reply

Use magic Report

12
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

30-12-2024 02:26 AM GMT+8 , Processed in 0.173404 second(s), 21 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list