CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

Author: zvicmorrow

[Aviation] sekadar nak tanya?..pic inside..

[Copy link]
Post time 20-5-2012 11:00 AM | Show all posts
terjebak kat umah ni ..
tersangatlah informative and blog tu, tersangatlah best nyer ..
jadik jakunzzz iolls ..
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 20-5-2012 12:14 PM | Show all posts
Reply 77# zvicmorrow


    Space shuttle approach and landing kena precise. baca ni..  http://science.howstuffworks.com/space-shuttle7.htm
   Basically, no second chance..



    Volcanic ash ni very small particles tu sebab boleh terbang tinggi sampai berpuluh ribu kaki. Kalau siang, boleh nampak macam awan nipis dan mungkin brownish or yellow colour, tapi kalau malam..., memang tak nampak. Radar pun tak boleh pick up. So ATC bagi warning guna weather report, satellite images, arah dan kelajuan angin yg menerbangkan ash tu..  So kalau kena flight path , kena deviate la jauh jauh..

   Memang ada checklist dan SOP untuk fuel dumping. Certain airport ada published fuel dumping area. Sepatutnya fuel dump above 5000 feet tapi kalau dah emergency sangat, anytime, anywhere.. .

   Controller middle eastern ok, terang dan jelas, tapi yindia kadang2 cakap cepat sangat.. tapi kalau dah biasa.. no problem.

  soalan no 5, hmmm  lain kali bagi la jawapan objective, senang nak tick A,B ker atau C.. hehe.
Ikut selera masing2 la, tapi yg dari Romania, Uzbek, Kazaktsan memang cun.. tapi british lagi peramah.. Tapi mereka2 ni harap muka jer lawa, kerja hampeh. Yang rajin kerja dalam cabin tu mostly dari asian, malaysian, thai, pinoy... so overall pilihanku tetap melaysian.. hehe. ( kalau tak nanti teruk kena cubit kalau bini aku baca)
Reply

Use magic Report

Post time 28-5-2012 01:39 PM | Show all posts
salam semua. saya teruja membaca perbincangan berkenaan kapalterbang nie. nak jadi pilot tak berkemampuan. saya ingin bertanya tentang fuel dumping la captain.
dulu masa lapanganterbang SAS di Subang tu beroperasi mereka kata kawasan subang jaya selalu tempat fuel  dumping. tak tahu le kebetulannya.
1...apa jadi pada atmosphere semasa fuel dumping tu? adakah harzadous? ape yang boleh belaku pada scenario yang teruk?
2.   boleh ke ruang udara dikawasan itu terbakar? kalau ade lightning strike ke kawasan fuel dump tu boleh ke terbakar.
tq
Reply

Use magic Report

Post time 29-5-2012 08:46 PM | Show all posts
very the informative thread. selama ni tak tau pon hal2 ketebang ni. tau naik sajork
Reply

Use magic Report

Post time 29-5-2012 11:41 PM | Show all posts
betul ker dorang buang minyak kat atas bandar? ada sapa pernah terkena minyak jatuh dari langit atau bawak kereta rasa cam hujan walau takda hujan? atau minyak ni evaporated atas angin?

berkenaan asap keluar memanjang tu, aku perasan kat sini mcm kurang. tapi kalau kat europe asap bersimpang siur....kapalterbang dah takda dah jauh tapi asap tu masih kekal. Dulu tertanya jugak kenapa asap ni keluar dari kapalterbang yang terbang tinggi tapi kapalterbang airbus yang dorang test2 hari2 dari blagnac tu terbang rendah atas rumah aku takda pulak asap keluar.
Reply

Use magic Report

Post time 30-5-2012 10:54 AM | Show all posts
Saya ada satu soalan:
Hari tu saya balik dari Australia naik Tiger pesawat A320 via S'pore. Lepas landing masa parking tu ada bunyi yg amat menakutkan seperti bunyi sesuatu di pam2 dengan amat kuat. Ini terjadi di S'pore & KL. Bunyi apakah itu? Kenapa bila saya naik AirAsia A320 takde bunyi mcm tu?
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 5-6-2012 07:35 AM | Show all posts
teringin nk masuk tempat pemandu..huhuhuhuhu
Reply

Use magic Report

Post time 5-6-2012 03:12 PM | Show all posts
Tuan Kelana? kenapa sekarang ade restriction utk penumpang masuk ke Cockpit PILOT. Boleh ke permintan penumpang utk masuk ke kockpit ditunaikan buat masa ini?
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 9-6-2012 08:32 AM | Show all posts
Post Last Edit by hairul123 at 9-6-2012 08:34
1~  HAH...!!!! ini lah kali pertama saya dpt tau bahawa space shuttle tu mendarat tanpa enji ...
zvicmorrow Post at 20-5-2012 08:02


http://www.flightradar24.com/

Masuk website ni pun ok gak...... Betapa byknya flight/kapal terbang yg ada..
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 13-6-2012 10:29 AM | Show all posts
terjebak kat umah ni ..
tersangatlah informative and blog tu, tersangatlah best nyer ..
jadik ja ...
aishahahmad Post at 20-5-2012 11:00



    mana ada jakunzz..hahahah...berkongsi ilmu kan....civilian cam kita ni apa tau..permasalahan kat udara tu..so ada peluang bertanya..kena tanya lah....
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 13-6-2012 10:44 AM | Show all posts
teringin nk masuk tempat pemandu..huhuhuhuhu
smartheartku Post at 5-6-2012 07:35



    samalah kita ....mcm geram aje tengok meter-meter yg ada kat dalam tu
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 13-6-2012 10:49 AM | Show all posts
Tuan Kelana? kenapa sekarang ade restriction utk penumpang masuk ke Cockpit PILOT. Boleh ke perminta ...
azhar201 Post at 5-6-2012 15:12



    rasanya dah mcm x boleh lah...semenjak peristiwa 911 tu.....
Reply

Use magic Report

Post time 20-6-2012 01:25 AM | Show all posts
ada pernah dgr org ckp, tp tertanya-tanya juga...

kenapa kapal terbang buatan rusia mcm sukhoi, selalu bermasalah.. bnyk berlaku kemalangan, terhempas etc...

Kalau naik kapal terbang buatan kesatuan eropah ni selamat skit sbb percentage berlaku kecelakaan tu kurang skit...
dan lg satu harga untuk airline yg guna kapal terbang buatan rusia ni pon harga dia lebih murah compare yg guna buatan kesatuan eropah... hurm...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 14-3-2014 12:03 AM | Show all posts
kelana36 posted on 20-5-2012 12:14 PM
Reply 77# zvicmorrow

calling for mr kelana~..takziah diatas pemergian rakan-rakan MH370.........what happen bro?....semua org confius sekarang ni?.....langsung tiada serpihan?...saya pun keliru...yg amat..

Reply

Use magic Report

Post time 14-3-2014 12:17 AM | Show all posts
zvicmorrow posted on 13-3-2014 08:03 PM
calling for mr kelana~..takziah diatas pemergian rakan-rakan MH370.........what happen bro?....sem ...

your guess is as good as mine...

dah hari keenam ni, kalau crash kat mana mana mesti dah ada tanda tanda.. kalau masuk laut, yang ringan dah sampai kepermukaan air , floating, termasuk mayat. Kalau kat darat, minyak dia banyak lagi masa crash tu, mesti ada kebakaran besar.. ada 2/3 emergency locator on board.. tak kan satu pun tak berfungsi.. memang menghairankan.

Bila data hilang dari radar, samada kapal tu hancur terus atau ada orang yg switch off the transponder, sebab transponder tu memang tak boleh nak ter off sendiri, dia kena angkat dan pusing switchnya untuk off..

so now just hope dia orang semua masih hidup somewhere out there..
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 14-3-2014 12:30 AM | Show all posts
kelana36 posted on 14-3-2014 12:17 AM
your guess is as good as mine...

dah hari keenam ni, kalau crash kat mana mana mesti dah ada ta ...

....BTW saya rasa ramai krew dlm trajedi ini adalah org yg capt kenal , betul ke?......so sad....

~ capt transponder tu kira mcm panik button ke?~ jadik sebenarnya dlm kes kecemasan udara~ ada berapa cara utk memberitau bahawa airplane dlm kecemasan.....maksud saya pakai radio ...........lagi satu....memang kena sebut..mayday..mayday ke mcm dlm wayang...
Last edited by zvicmorrow on 14-3-2014 10:37 PM

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 8-5-2014 08:52 PM From the mobile phone | Show all posts
kelana36 posted on 14-5-2011 01:14 AM
Memang , ada banyak kes macam ni. Kat London dulu ada satu kes jumpa mayat lebih kurang 10 ...

Wow ada jg kes ekstrim mcm ni...ingtkan nak seludup jln air dgn darat ja...atas langit pun ada
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

Category: ExploRasa


ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

28-1-2025 10:02 PM GMT+8 , Processed in 0.516442 second(s), 25 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list