Sebaik sempadan negeri dibuka serta sektor pelancongan dibenarkan beroperasi semula, ramai rakyat Malaysia tidak melepaskan peluang merancang percutian mereka sepanjang tahun ini.
Bagaiamanapun, percutian impian yang sudah lama dirancang individu bernama Maszulasry Armas, hancur berkecai apabila dia menjadi mangsa penipuan seorang ejen yang mendakwa dirinya sebagai wakil agensi pelancongan.
Memetik laporan mStar, jejaka berusia 25 tahun itu mengakui terlalu percaya dengan iklan promosi di Facebook menyebabkan kerugian berjumlah RM740 selepas membuat transaksi secara dalam talian kepada sindiket penipuan tersebut pada 14 Mei lalu.
Perkongsian Maszulasry di Instagram.
"Sudah lama rancang untuk berkumpul bersama keluarga sebab ketika sambutan hari raya Aidilfitri, tak semua dapat berkumpul. Jadi, penghujung Syawal ini barulah semua dapat tarikh cuti serentak.
"Saya buat keputusan nak belanja satu keluarga untuk tinggal di sebuah vila yang menjadi pilihan popular di Sabah. Saya jumpa dan tertarik dengan iklan di Facebook yang disebarkan seorang ejen lelaki.
"Saya menghubunginya menerusi aplikasi Whatsapp dan lock untuk tarikh menginap pada 30 Mei hingga 1 Jun," katanya kepada mStar.
Ketika saling berbalas mesej untuk berbincang mengenai perkara tersebut, ejen terbabit meminta Maszulasry membuat bayaran penuh. Dia yang bimbang ada orang lain turut menempah tarikh sama tanpa berfikir panjang terus membuat pembayaran berkenaan.
Bagaimanapun, selepas bayaran penuh dibuat, scammer yang menggunakan akaun bank Razali Shamsudin itu menghilangkan diri selepas tiga hari cuba dihubungi Maszulasry.
"Apa yang membuatkan saya percaya kerana saya lihat gambar, katalog dan emel yang menunjukkan dia seorang ejen syarikat pelancongan. Gambar profil di Whatsapp juga menggunakan foto dengan isteri membuatkan saya bertambah percaya dan terus buat tempahan.
"Selepas membuat pembayaran, saya hantar gambar resit sebagai bukti transaksi. Dia minta saya tunggu sebab nak semak transaksi bayaran itu. Selepas menunggu sehingga jam 10 malam, dia tidak memberikan sebarang maklum balas. Saya pun hubungi semula bertanyakan status bayaran tersebut.
"Setiap hari saya minta dia reply kat Whatsapp tapi tak dibalas. Dia terima mesej saya tetapi dia biarkan saja. Sampailah hari ketiga, saya tidak lagi dapat menghubunginya sebab dah kena block," katanya.
Hanya selepas nombor telefonnya disekat barulah Maszulasry sedar yang dia sebenarnya sudah menjadi mangsa penipuan lelaki berkenaan. Mencari maklumat lanjut mengenai 'scammer' tersebut, Maszulasry membuat pemeriksaan di media sosial dan Commercial Crime Investigation Department (CCID). Dia mendapati terdapat beberapa 'posting' mengenai penipu yang sama.
Maszulasry kemudian membuat laporan polis di Balai Polis Inanam, Sabah pada 18 Mei. Pihak berkuasa turut memintanya untuk memanjangkan kes tersebut ke Suruhanjaya Komunikasi Multimedia Malaysia (SKMM) bagi membekukan akaun bank 'scammer' berkenaan.
Maszulasry juga membuat hantaran di Instagram menceritakan pengalamannya bagi menyebarkan tentang taktik penipuan yang dilakukan individu berkenaan serta peringatan agar tidak ada lagi yang menjadi mangsa penipuan 'scammer' terbabit. - CARI