|
saya peniaga kecil-kecilan jer..memang faham perasaan saudara saatcham..
pernah jugak kena..cakap nak byk2 pasang baju,suruh bawak banyak2 senang nak pilih katanya..angkut la kite...sampai2 sana sat ...
FARINATA Post at 22-1-2010 15:57 ![](http://mforum2.cari.com.my/images/common/back.gif)
samalah kita. Saya pun pernah terkena. Memang kecewa sesangat. |
|
|
|
|
|
|
|
simpati dgn nasib Saatcham dan Farinata spt dipermainkan oleh pelanggan.....
Spt kata Farinata, jgn berharap sgt customer akan beli...kalau ada, ada...kalau tak bukan rezeki.
Mcm kami, wife hanya bawak produk dia kat tempat kerja, tunjuk after office hour. Kalau ada pembeli, alhamdulillah, kalau tak tak kisah pun sebab tak nyusahkan diri. Tapi biasanya ada juga yg membelinya....kadang2 mantop..![](static/image/smiley/default/lol.gif)
Namun nak hantar tempat2 jauh atas request customer jauh sekali. Suruh jer tgk website dan suruh order online. |
|
|
|
|
|
|
|
sabar separuh drp imannnn....aku punye kedai asyik kena mandrom org je...sabar je...yg bini aku smpai nangis2 gitu...apa x nya hampir 2 bln sale merudum....sabar jee (sikit2 tu ada jg perasaan geramnye)....masalah org melayu bniaga xhabis2 dng status PhD nye
Ini org jenis keturunan x takut mati, x tau dosa.....
ko org ada kena maslah mcm ni x???? |
|
|
|
|
|
|
|
sabar separuh drp imannnn....aku punye kedai asyik kena mandrom org je...sabar je...yg bini aku smpai nangis2 gitu...apa x nya hampir 2 bln sale merudum....sabar jee (sikit2 tu ada jg perasaan geramny ...
TeRasKiLo Post at 23-1-2010 00:35 ![](http://mforum3.cari.com.my/images/common/back.gif)
mandram ni biasanya aku dengar kedai makan selalu kena..betul ke? |
|
|
|
|
|
|
|
Ramai org tanya bju kurg.aku borg plg murah rm35,plg mahal 150.jk minat boleh beli,jk x minat xpalah.jgn rosakkan bsnes aku dgn kata2 kurg sopan"LU HARGA MAHALLAH!"ADATmembeli tawar menawar...jk nak kata x nak,jk nak kata nak,lps tu abh crita.nak pi vietnam ni,dgr sana ada byk kain murah2..j0m layan Saigon 2,3 hari.MAS bolh naik tp naik airasia jimat!aku x kata Mas mahal!bc btul2! |
|
|
|
|
|
|
|
yeah...pernah jugak terkena....
tapi anggap takde rezeki je masa tu....
jadi peniaga ni kena belajar tenangkan diri sendiri...huhu |
|
|
|
|
|
|
|
hari nih cari kliens...
dapat jumpa 8 org,syukur...
1 x jadi jumpa.1 lg meeting...
lain kali ada masa... |
|
|
|
|
|
|
|
ada yg call dr Penang "sy nak baju kurung banyak nih...boleh bw tak?sy nak tengok n pilih..."
maka disumbatkan penuh van mengandungi 3000 pasang baju kurung..bila sampai dia ambik 20 pasang je...
Hah?kata nak ambik banyak?
"Maaf duit takde,hutang boleh?"
saatcham Post at 20-1-2010 10:02 ![](http://eforum3.cari.com.my/images/common/back.gif)
pepatah ada mengatakan 'belajar dari kesilapan'
ada kelemahan dalam sistem ko tu... |
|
|
|
|
|
|
|
ada kelemahan dalam sistem ko tu...
zaidi_MZZ Post at 24-1-2010 15:35 [/quote]
Boleh bagi contoh sistem yang baik? |
|
|
|
|
|
|
|
26# saatcham
Selalu gak dapat statement macam tu : ie. my products mahal. Sometimes hati ni panas je nak menjawab balik, kalau mahal sangat you buat sendirilah!.
Masa baru dgn my business ni, I remember one customer on the phone beria-ia lah nak we all cepat-cepat datang kat ofis dia. Dah nak sign cheque kononnya. He was only interested in free stuff. Putar alam betul. Wasted one whole just going to his bloody office! :@ |
|
|
|
|
|
|
|
ada kelemahan dalam sistem ko tu...
zaidi_MZZ Post at 24-1-2010 15:35 ![](http://mforum.cari.com.my/images/common/back.gif)
Boleh bagi contoh sistem yang baik?
gitarmahogani Post at 24-1-2010 22:21 ![](http://eforum3.cari.com.my/images/common/back.gif)
sediakan quotation...
sebagai contoh: masukkan dalam quotation tu, jika pembelian kurang dari 500 helai, kena bayar duit penghantaran RM300...jika pembelian melebihi 500 helai, kos penghantaran adalah percuma...jika pihak pembeli bersetuju dengan syarat tersebut, baru jumpa dengan pembeli... |
|
|
|
|
|
|
|
Post Last Edit by FARINATA at 25-1-2010 15:13
farinata..jual baju apa?
mancismana? Post at 22-1-2010 16:43 ![](http://forum.cari.com.my/images/common/back.gif)
selain jahit tudung,fari jual baju ![](static/image/smiley/default/smile.gif) |
|
|
|
|
|
|
|
simpati dgn nasib Saatcham dan Farinata spt dipermainkan oleh pelanggan.....
Spt kata Farinata, jgn berharap sgt customer akan beli...kalau ada, ada...kalau tak bukan rezeki.
Mcm kami, wife hanya ...
Iwillgetulater Post at 23-1-2010 00:35 ![](http://forum.cari.com.my/images/common/back.gif)
satu lagi pasang kaki byk2...
kiri kanan masyuk..![](static/image/smiley/default/biggrin.gif) |
|
|
|
|
|
|
|
Hah! Hah! Hah!
Post Last Edit by AceHand at 29-1-2010 00:45
26# saatcham
Selalu gak dapat statement macam tu : ie. my products mahal. Sometimes hati ni panas je nak menjawab balik, kalau mahal sangat you buat sendirilah!.
Masa baru dgn my business ...
AnitaSabrina Post at 24/1/2010 23:28 ![](http://mforum2.cari.com.my/images/common/back.gif)
![](http://acehandspectacelar.com/a/ace/AceBar.gif)
Ini ayat biasa bagi memana pembeli... Dan sebagai penjual kita pong dah tahu ini 'trick statement' untok dapatkan harga yang murah... Jadi... Bagi berdepan dengan pelanggan camni... Kita sepatotnya jangan terus deal dengan harga mati... Markup sket untok kita gunakan sebagai 'negociate' nanti...
Pelanggan ni kekadang tu bukannya tahu sangat harga pasaran semasa... Dia men redah jer cakap mahal... Jadi bila dia bagitau produk kita tu mahal... Kita tanya dia balek dia nak berapa banyak...? Kononnya nanti kalau dia nak banyak kita bleh bagi dia 'special price'... Haaa... Masa tu pepandai ler ko worang main harga sebab ko worang tahu modal ko worang berapa...
Kalau dia cuma nak satu jer camne...? Nak harga murah gak... Ko tanya dia balek berapa dia berani tawar untuk produk ko worang tu... Masa ni ko bleh nilai samada pelanggan tu serius nak beli ke tak barang ko worang tu... Kalau dia tawar ngan harga 'tak logik' tak payah buang masa lar... Let go jer pelanggan camni... CARI pelanggan lain yang lebih serius dan tahu menilai produk ko worang tu...
Tapi kalaui harga yang dia tawar tu ala ala dekat dengan harga kos ko worang... (Tak kira lar lebih tinggi ke rendah...) Pepandai lar ko worang ayat pelanggan tu... Pelanggan camni kompom sudah ko worang bleh dapat... Atas kepandaian ayat ko wornag jer...
Pepe pong situasinya elok pelanggan 'dijelaskan' dulu kenapa ko worang tak boleh bagi harga yang ditawarkan oleh mereka tu... (Kalau yang mintak tu kurang dari harga kos...) Kalau menda ni tak dijelaskan dengan baek memang ko worang susah nak suh pelanggan tu beli produk ko worang... Lebih malang kalau pelanggan tu chop ko worang nak 'putar alam' sama dia...
Jizzz... Klong! Klong! |
|
|
|
|
|
|
|
36# AceHand
pandai juga saiko pelanggan acehand nih...![](static/image/smiley/default/lol.gif) |
|
|
|
|
|
|
|
satu lagi....
kalu customer tak tau nak compare quality.....
diminta nyer harga gred c utk barang gred A....emm... susahhhhh.... |
|
|
|
|
|
|
|
38# alyaimra
kalu jmpa cstomers gini mmg payah...
aku pernah jumpa 1 pelanggan,katanya dia ambik kat jln TAR tudung sehelai RM5,sdgkan hrga aku RM25.
tulah pelanggan yg buta Gred....
kawan aku sorang tuh pandai psiko..
bila pelanggan nak harga produk Gred A dengan harga Gred C,dia bagi produk Gred F!
hahaha...![](static/image/smiley/default/titter.gif) ![](static/image/smiley/default/titter.gif) |
|
|
|
|
|
|
|
38# alyaimra
kalu jmpa cstomers gini mmg payah...
aku pernah jumpa 1 pelanggan,katanya dia ambik kat jln TAR tudung sehelai RM5,sdgkan hrga aku RM25.
tulah pelanggan yg buta Gred....
kawan aku s ...
saatcham Post at 29-1-2010 11:48 ![](http://mforum2.cari.com.my/images/common/back.gif)
Masalahnyer saya ni ada gred A jekkkkk..........![](static/image/smiley/default/3sweat.gif) |
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|