CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12
Return to list New
Author: saatcham

sabar,sabar,sabar...kdg2 hilang sabar!

[Copy link]
Post time 22-1-2010 09:27 PM | Show all posts
saya peniaga kecil-kecilan jer..memang faham perasaan saudara saatcham..
pernah jugak kena..cakap nak byk2 pasang baju,suruh bawak banyak2 senang nak pilih katanya..angkut la kite...sampai2 sana sat ...
FARINATA Post at 22-1-2010 15:57


samalah kita. Saya pun pernah terkena. Memang kecewa sesangat.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 23-1-2010 12:35 AM | Show all posts
simpati dgn nasib Saatcham dan Farinata spt dipermainkan oleh pelanggan.....

Spt kata Farinata, jgn berharap sgt customer akan beli...kalau ada, ada...kalau tak bukan rezeki.
Mcm kami, wife hanya bawak produk dia kat tempat kerja, tunjuk after office hour. Kalau ada pembeli, alhamdulillah, kalau tak tak kisah pun sebab tak nyusahkan diri. Tapi biasanya ada juga yg membelinya....kadang2 mantop..

Namun nak hantar tempat2 jauh atas request customer jauh sekali. Suruh jer tgk website dan suruh order online.
Reply

Use magic Report

Post time 23-1-2010 12:35 AM | Show all posts
sabar separuh drp imannnn....aku punye kedai asyik kena mandrom org je...sabar je...yg bini aku smpai nangis2 gitu...apa x nya hampir 2 bln sale merudum....sabar jee (sikit2 tu ada jg perasaan geramnye)....masalah org melayu bniaga xhabis2 dng status PhD nye
Ini org jenis keturunan x takut mati, x tau dosa.....
ko org ada kena maslah mcm ni x????
Reply

Use magic Report

Post time 23-1-2010 02:50 AM | Show all posts
sabar separuh drp imannnn....aku punye kedai asyik kena mandrom org je...sabar je...yg bini aku smpai nangis2 gitu...apa x nya hampir 2 bln sale merudum....sabar jee (sikit2 tu ada jg perasaan geramny ...
TeRasKiLo Post at 23-1-2010 00:35



mandram ni biasanya aku dengar kedai makan selalu kena..betul ke?
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 23-1-2010 01:03 PM | Show all posts
Ramai org tanya bju kurg.aku borg plg murah rm35,plg mahal 150.jk minat boleh beli,jk x minat xpalah.jgn rosakkan bsnes aku dgn kata2 kurg sopan"LU HARGA MAHALLAH!"ADATmembeli tawar menawar...jk nak kata x nak,jk nak kata nak,lps tu abh crita.nak pi vietnam ni,dgr sana ada byk kain murah2..j0m layan Saigon 2,3 hari.MAS bolh naik tp naik airasia jimat!aku x kata Mas mahal!bc btul2!
Reply

Use magic Report

Post time 23-1-2010 05:08 PM | Show all posts
yeah...pernah jugak terkena....
tapi anggap takde rezeki je masa tu....
jadi peniaga ni kena belajar tenangkan diri sendiri...huhu
Reply

Use magic Report

Follow Us
 Author| Post time 23-1-2010 08:18 PM | Show all posts
hari nih cari kliens...
dapat jumpa 8 org,syukur...
1 x jadi jumpa.1 lg meeting...
lain kali ada masa...
Reply

Use magic Report

Post time 24-1-2010 03:35 PM | Show all posts
ada yg call dr Penang "sy nak baju kurung banyak nih...boleh bw tak?sy nak tengok n pilih..."

maka disumbatkan penuh van mengandungi 3000 pasang baju kurung..bila sampai dia ambik 20 pasang je...
Hah?kata nak ambik banyak?

"Maaf duit takde,hutang boleh?"

saatcham Post at 20-1-2010 10:02

pepatah ada mengatakan 'belajar dari kesilapan'

ada kelemahan dalam sistem ko tu...
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 24-1-2010 10:21 PM | Show all posts
ada kelemahan dalam sistem ko tu...
zaidi_MZZ Post at 24-1-2010 15:35 [/quote]

Boleh bagi contoh sistem yang baik?
Reply

Use magic Report

Post time 24-1-2010 11:28 PM | Show all posts
26# saatcham

Selalu gak dapat statement macam tu : ie.  my products mahal.  Sometimes hati ni panas je nak menjawab balik, kalau mahal sangat you buat sendirilah!.  

Masa baru dgn my business ni, I remember one customer on the phone beria-ia lah nak we all cepat-cepat datang kat ofis dia.  Dah nak sign cheque kononnya.  He was only interested in free stuff.  Putar alam betul.  Wasted one whole just going to his bloody office!  :@
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2010 07:36 AM | Show all posts
ada kelemahan dalam sistem ko tu...
zaidi_MZZ Post at 24-1-2010 15:35

Boleh bagi contoh sistem yang baik?
gitarmahogani Post at 24-1-2010 22:21

sediakan quotation...

sebagai contoh: masukkan dalam quotation tu, jika pembelian kurang dari 500 helai, kena bayar duit penghantaran RM300...jika pembelian melebihi 500 helai, kos penghantaran adalah percuma...jika pihak pembeli bersetuju dengan syarat tersebut, baru jumpa dengan pembeli...
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2010 02:30 PM | Show all posts
Post Last Edit by FARINATA at 25-1-2010 15:13
farinata..jual baju apa?
mancismana? Post at 22-1-2010 16:43


selain jahit tudung,fari jual baju
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2010 02:42 PM | Show all posts
samalah kita. Saya pun pernah terkena. Memang kecewa sesangat.
jeen Post at 22-1-2010 21:27


barang kita jual Mahal la..org tu jual murah lagi rm20-30 ..,dah tau dah..nk murah...
nak ambik..ambik,tak nak..takde rezeki kita..bukan senang kita nk cekau design terbaru..

skrg nie..setiap kali nak hantar brg2 kat org...kalau ada rezeki syukur kalau takde,takde
tak nak mengharap sgt..skrg alhamdulillah rezeki dr Allah..
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2010 02:47 PM | Show all posts
simpati dgn nasib Saatcham dan Farinata spt dipermainkan oleh pelanggan.....

Spt kata Farinata, jgn berharap sgt customer akan beli...kalau ada, ada...kalau tak bukan rezeki.
Mcm kami, wife hanya  ...
Iwillgetulater Post at 23-1-2010 00:35


satu lagi pasang kaki byk2...
kiri kanan masyuk..
Reply

Use magic Report

Post time 28-1-2010 09:15 PM | Show all posts

Hah! Hah! Hah!

Post Last Edit by AceHand at 29-1-2010 00:45
26# saatcham

Selalu gak dapat statement macam tu : ie.  my products mahal.  Sometimes hati ni panas je nak menjawab balik, kalau mahal sangat you buat sendirilah!.  

Masa baru dgn my business  ...
AnitaSabrina Post at 24/1/2010 23:28




Ini ayat biasa bagi memana pembeli... Dan sebagai penjual kita pong dah tahu ini 'trick statement' untok dapatkan harga yang murah... Jadi... Bagi berdepan dengan pelanggan camni... Kita sepatotnya jangan terus deal dengan harga mati... Markup sket untok kita gunakan sebagai 'negociate' nanti...

Pelanggan ni kekadang tu bukannya tahu sangat harga pasaran semasa... Dia men redah jer cakap mahal... Jadi bila dia bagitau produk kita tu mahal... Kita tanya dia balek dia nak berapa banyak...? Kononnya nanti kalau dia nak banyak kita bleh bagi dia 'special price'... Haaa... Masa tu pepandai ler ko worang main harga sebab ko worang tahu modal ko worang berapa...

Kalau dia cuma nak satu jer camne...? Nak harga murah gak... Ko tanya dia balek berapa dia berani tawar untuk produk ko worang tu... Masa ni ko bleh nilai samada pelanggan tu serius nak beli ke tak barang ko worang tu... Kalau dia tawar ngan harga 'tak logik' tak payah buang masa lar... Let go jer pelanggan camni... CARI pelanggan lain yang lebih serius dan tahu menilai produk ko worang tu...

Tapi kalaui harga yang dia tawar tu ala ala dekat dengan harga kos ko worang... (Tak kira lar lebih tinggi ke rendah...) Pepandai lar ko worang ayat pelanggan tu... Pelanggan camni kompom sudah ko worang bleh dapat... Atas kepandaian ayat ko wornag jer...

Pepe pong situasinya elok pelanggan 'dijelaskan' dulu kenapa ko worang tak boleh bagi harga yang ditawarkan oleh mereka tu... (Kalau yang mintak tu kurang dari harga kos...) Kalau menda ni tak dijelaskan dengan baek memang ko worang susah nak suh pelanggan tu beli produk ko worang... Lebih malang kalau pelanggan tu chop ko worang nak 'putar alam' sama dia...


Jizzz... Klong! Klong!
Reply

Use magic Report

Post time 29-1-2010 12:23 AM | Show all posts
36# AceHand

pandai juga saiko pelanggan acehand nih...
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 29-1-2010 01:53 AM | Show all posts
satu lagi....
kalu customer tak tau nak compare quality.....
diminta nyer harga gred c utk barang gred A....emm... susahhhhh....
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 29-1-2010 11:48 AM | Show all posts
38# alyaimra
kalu jmpa cstomers gini mmg payah...
aku pernah jumpa 1 pelanggan,katanya dia ambik kat jln TAR tudung sehelai RM5,sdgkan hrga aku RM25.
tulah pelanggan yg buta Gred....
kawan aku sorang tuh pandai psiko..
bila pelanggan nak harga produk Gred A dengan harga Gred C,dia bagi produk Gred F!
hahaha...
Reply

Use magic Report

Post time 29-1-2010 01:13 PM | Show all posts
38# alyaimra
kalu jmpa cstomers gini mmg payah...
aku pernah jumpa 1 pelanggan,katanya dia ambik kat jln TAR tudung sehelai RM5,sdgkan hrga aku RM25.
tulah pelanggan yg buta Gred....
kawan aku s ...
saatcham Post at 29-1-2010 11:48


Masalahnyer saya ni ada gred A jekkkkk..........
Reply

Use magic Report

12
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT


Forum Hot Topic

 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

11-2-2025 09:36 PM GMT+8 , Processed in 0.316121 second(s), 29 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list